خانه تکانی | قدم به قدم با ما باشید ...

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
برترین ها- ساره محمدی: بوی نوروز و بهار می آید و باید به فکر خانه تکانی باشیم. می دانیم، خانه تکانی کار آسانی نیست اما بپدیریم که سخت ترین قسمتش شروع کردن است. پیشنهاد می کنیم قدم اول خانه تکانی کار آسانی باشد و چه کاری آسان تر از دور ریختن؟ با دور ریختن این 14 مورد، خانه تکانی را آغاز کنید.

1. بسته بندی های مواد غذایی

بسته های مقوایی و پلاستیکی مواد غذایی را دور بیاندازید. آن ها زیبا نیستند و فضایی اضافه اشغال می کنند، غذا را تازه و سالم نگه نمی دارند. در عوض از بطری های شیشه ای برای نگه داری مواد غذایی خشک استفاده کنید.




2. چوب لباسی های فلزی

دوره چوب لباسی های فلزی به سر رسیده، بهتر است آن ها را دور بیاندازید و در عوض از چوب لباسی پلاستیکی و یا چوبی استفاده کنید.




3. اسفنج و اسکاچ شست و شو

آخرین باری که اسفنج ظرفشویی یا سرویس یهداشتی را عوض کردید را بخاطر می آورید؟ اگر بیش تر از یک ماه می گذرد، بهتر است آن ها را تعویض کنید و اگر هنوز یک ماه نگذشته است می توانید اسکاچ ظرفشویی را در ماشین ظرفشویی شستشو دهید.




4. کفش های قدیمی

از هر چه کفش قدیمی، پاره و لنگه به لنگه در خانه دارید خلاص شوید. اگر کفش هایی قابل استفاده دارید اما برای مدت ها از آن استفاده نکردید به نیازمندان ببخشید.




5. لباس هایی که هیچگاه نمی پوشید

نگهداری لباس هایی که بیش از یک سال استفاده نشده، کاری بیهوده است. توصیه می کنیم با فروختن لباس و یا اهدا به نیازمندان کمدتان را خلوت کنید. لباس های کهنه را دور بیاندازید و یا آن ها را به دستمال گردگیری تبدیل کنید!




6. لباس هایی که برای فرزندتان کوچک شده است.

مورد قبلی در مورد لباس های فرزندتان نیز صدق می کنند. بله، کودکان زود بزرگ می شوند و معمولا لباس هایی نو دارند که دیگر به دردشان نمی خورد. آن ها را به نیازمندان هدیه کنید.




7. جوراب های لنگه به لنگه

بله، همه ما کیسه هایی پر از جوراب کهنه، سوراخ و یا لنگه به لنگه داریم. بعید است نیمه گمشده این جوراب ها را پیدا کنید! پس بهتر است همه را با همان کیسه اش دور بریزید و خیال خودتان را راحت کنید!




8. لوازم آرایشی تاریخ گذشته

بخاطر می آورید چند وقت است که لوازم آرایشی در کیف آرایش جا خوش کرده است؟ ریمل باید هر 3 ماه یک بار عوض شود. کرم پودر تا یکسال قابل استفاده است، درحالیکه رژ لب، سایه چشم و رژ گونه تا دو سال تاریخ مصرف دارد. بهتر است از مواد آرایشی کهنه دل بکنید و بهترش را بخرید.




9. ادویه جات تاریخ گذشته

معمولا ادویه جات تا 12 ماه تازگی خود را حفظ می کنند. یک آزمایش ساده: هر کدام را یک بار آرام فوت کنید. اگر رایحه ای به مشامتان نرسید، آن را دور بریزید!




10. مسواک ها

توصیه دندانپزشکان این است که برای بهداشت و تاثیر بیشتر، بهتر است هر سه ماه یکبار مسواک هایتان را تعویض کنید.




11. تقویم سال گذشته

با دور انداختن تقویم سال گذشته، به پیشواز سال جدید برویم. همچنین در مورد کارت تبریک و مراسم سال گذشته، آن ها را دور بیاندازید و منتظر تبریک ها و دعوت های سال جدید باشید.




12. فریزری های بی هویت

نگاهی به یخچال و فریزر بیاندازید. حتما موادی به چشمتان می خورد که مدتها است استفاده نکردید و به کل آن را فراموش کرده اید. بهتر است از این به بعد هم فراموششان کنید و بگذارید یخچال نفس بکشد.




13. فیلم هایی که دوستشان ندارید

اگر از افرادی هستید که هر فیلم را تنها یکبار می بیند، چه لزومی دارد فضایی برای نگهداری اش اختصاص دهید. همه فیلم های بی استفاده را یکجا به کسی ببخشید و یا دور بریزید.




14. مواد غذایی منقضی شده

به تاریخ مصرف نوشیدنی ها، غذاهای کنسرو شده و سایر مواد غذایی منزلتان توجه کنید. همین الان تاریخ گذشته ها را دور بریزید. همچنین غذاهایی که ظاهرا قصد استفاده کردنش را ندارید.


برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
خانه تکانی | قدم به قدم با ما باشید ...

برترین ها: بوی نوروز و بهار می آید و باید به فکر خانه تکانی باشیم. می دانیم، خانه تکانی کار آسانی نیست اما بپدیریم که سخت ترین قسمتش شروع کردن است. پیشنهاد می کنیم قدم اول خانه تکانی کار آسانی باشد و چه کاری آسان تر از دور ریختن؟ با دور ریختن این 14 مورد، خانه تکانی را آغاز کنید.




15. لباس هایی که هیچوقت نمی پوشید

اگر این لباس را طی دو سال گذشته نپوشیده اید و ارزش معنوی خاصی هم برایتان ندارد، بهتر است دل بکنید و آن را از کمد خارج کنید.



16. دسته مجله های قدیمی و روزنامه ها

روزنامه ها در گردگیری و تمیزکاری به دردتان می خورد، اما تعداد بیش از حد نیاز تنها فضایی اضافه را اشغال می کند. این مورد شامل حال پاکت نامه و برگه های تبلیغاتی نیز می شود.



17. داروهای تاریخ گذشته

نگاهی به کمد لوازم دارویی و جعبه کمکهای اولیه بیاندازید. تا می توانید آنجا را خلوت کنید.



18. وسایل الکترونیکی قدیمی

زمانی وسایلی مثل MP3 player در بورس بودند. اما چند سالی است که در کمدتان خاک می خوردند. بهتر است آن ها را نیز ببخشید و یا دور بریزید.



19. دفترچه راهنمای استفاده از وسایل

دفترچه راهنما معمولا بدون استفاده در گوشه کمد ها و یا در کارتن وسایل خاک می خورد. معمولا از آن استفاده نمی کنید، گذشته از آن شما می توانید اطلاعات مورد نیازتان را از اینترنت بگیرید، پس هر چه زودتر از شرش خلاص شوید.



20. دسته کیسه های بقالی

چندباره استفاده کردن عالیست و این کیسه ها زیاد به کارمان می آید. اما بیش از حد نیازتان انبار نکنید.



21. قوطی های رنگ خشک شده

حتما در انبار خانه و یا گوشه کمدتان از این دست وسایل دارید. رنگی که خشک شده است دیگر دلیلی برای نگهداری اش وجود ندارد.



22. بافته های نصفه و نیمه

چندین ماه یا سال است که به این بافتنی ها دست نزده اید و حسابی خاک گرفته است. پیش خود فکر می کنید بالاخره روزی تکمیلش می کنید. اما بعید می دانیم! با آن خداحافظی کنید. نگهداری این وسایل از نظر روانی نیز توصیه نمی شود.



23. چاشنی های یکبار مصرف

حتما یخچال شما هم پر شده است از چاشنی های مثل سس های یکنفره یکبار مصرف. نگاهی به تاریخ مصرف آن بیاندازید اگر سالم هستند و اضافی، به کسی بدهید تا از آن استفاده کند، در غیر اینصورت آن را دور بریزید.


برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
خانه تکانی را با این روش‌ها امتحان کردی؟

خانه تکانی را با این روش‌ها امتحان کردی؟

برترین ها: همیشه شروع اسفندماه ما را به یاد خانه تکانی و آمادگی برای نوروز و سال جدید می اندازد. چیزی به عید نمانده! به این فکر کرده اید که چطور و از کجا باید کارها را شروع کرد؟ تمیز و مرتب کردن خانه زمان زیادی نیاز دارد. اگر بخواهید آن را در چند روز آخر سال انجام دهید خسته کننده خواهد بود. بهترین راه این است که با یک برنامه ریزی درست و تقسیم کارها، از همین حالا شروع کنید.

ما پیشنهادات خوبی در مورد خانه تکانی، تغییر دکوراسیون برایتان گردآوری کرده ایم که کاملا کاربردی و مفید هستند. با ما همراه باشید.

بررسی کلی وضعیت نظافت خانه



برای شروع کار بهتر است به گوشه و کنار خانه بروید و وضعیت نظم و نظافت هر قسمت از خانه را بررسی کنید. بهتر است کاغذ و قلمی در دست بگیرید و به صورت موردی کارهایی که برای هر فضا باید انجام بگیرد را یادداشت کنید. در ابتدا نیازی نیست که زمان و اولویت کارها را با خود مرور کنید. فقط هر چه که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید. این نوشته به شما كمک می‌كند تا نگاه درستی به كار داشته باشید.

زمان بندی و اولویت بندی کارها



یادداشت های خود را مرور کنید. در این مرحله باید ببینید که بهتر است از کدام فضاها شروع کنید و چه مقدار زمان برای نظم بخشیدن و تمیز کردن هر فضا نیاز دارید. براساس یادداشت هایتان كارهای مربوط به تمیز كردن خانه را اولویت بندی كنید و در مقابل هر کدام زمان مورد نیاز و تاریخ را بنویسد.

بهتر است در روزهای اول از فضاهای کم رفت و آمد خانه شروع کنید. چون در زمان باقی مانده به نوروز فضاهای پر رفت و آمد دوباره به تمیز کردن نیاز خواهند داشت. انبار و کمد ها می توانند گزینه های خوبی برای شروع باشند. اتاق نشیمن، پذیرایی و سرویس بهداشتی بهتر است به عنوان آخرین فضاها در لیست قرار گیرند.


نحوه تمیز کردن کابینت ام دی اف در منزل



برای تمیز کردن کابینت و دیگر سازه های mdf از یک اسفنج مرطوب استفاده کنید و از اسکاچ و شوینده های اسیدی جدآ خودداری کنید، زیرا استفاده از این مواد به کابینت و یراق آلات آن آسیب میرساند .

برای پاک کردن کابینت یا سازه های mdf از یک دستمال نمدار آغشته به مواد شوینده استفاده نمائید و پس از آن با یک دستمال نمدار چندین بار پاک و در انتها خشک نمائید .

هرگز دستمالهای خیس آشپزخانه را برای خشک شدن از دربها یا دستگیره کابینت آویزان نکنید ، زیرا تماس طولانی رطوبت با کابینت ، باعث آسیب جدی به آن میشود .

برای پاک نمودن دربهایی که قاب پروفیل mdf یا آلومینیومی دارند ، مراقب باشید مواد شوینده و آب به داخل درزها نفوذ نکند . زیرا با نفوذ آب به مرور باعث کپک زدگی و ایجاد باکتری خواهد نمود ، و در آخر باعث خرابی دربها خواهد شد .

برای پاک کردن لک، اثرات دست، جوهر و ماژیک هرگز از موادی چون وایتکس، آستون؛ الکل صنعتی، مستقیمآ استفاده نفرمائید. زیرا این مواد میتواند به سطح رو کش دار mdf آسیب برساند. برای استفاده از این مواد بهتر است آن ها را با آب رقیق کرده و مورد استفاده قرار دهید .

شیشه های حاوی سرکه، روغن، مربا و ترشیجات را قبل از اینکه داخل کابینت بگذارید مطمئن شوید زیر آن تمیز و یا درب آن باز نباشد زیرا در بلند مدت باعث ایجاد لک و تغییر رنک کابینت شما خواهد شد.

صفحات کابینت از جنس hpl یا کرین (سنگ مصنوعی) آنتی باکتریال میباشد که مقاومت خوبی در برابر ضربات و گرما دارد اما در بعضی از مواقع بنا به درخواست مشتری به خاطر ارزانتر شدن قیمت کابینت از همان جنس درب کابینت که لبه آن به مقدار ۸ سانت دوبل شده و pvc میشود را مورد استفاده قرار میدهند. که مقاومت آن مانند صفحه به اصطلاح ما کابینت سازها شرکتی نمی باشد. بنابر این هم در مورد صفحه شرکتی و کرین و هم در مورد صفحه دوبل شده باید به نکات زیر توجه فرمائید:

• از بریدن نان و دیگر مواد غذایی بر روی میز کابینت بطور مستقیم خوداری کنید و در زیر نان از یک پارچه ضخیم استفاده کنید.
• از تراشیدن لک و غذاهای ریخته شده خشک بر روی صفحه و شست‌وشوی آن با مواد شوینده اسیدی خودداری نمائید .
• از تجمع آب دور سینک و گوشه های صفحه کابینت به مدت طولانی جلوگیری کرده و با دستمال خشک نمائید، زیرا در طولانی مدت باعث از بین رفتن آب بندی و ایجاد پوسیدگی در کابینت شما خواهد شد .
• ظروف داغ را مستقیمآ روی صفحه کابینت قرار ندهید و از زیر قابلمه ای که در همه منازل متداول است استفاده فرمائید .
• از گذاشتن اجسام سنگین بر روی قسمتی از صفحه که زیر آن خالی است (لباسشوئی ) صفحه جدآ خودداری نمائید .


تمیز کردن لکه های دیوار



پاک کردن لکه های مداد رنگی

لکه های مداد رنگی روی دیوار را به وسیله یک مسواک کهنه و کمی خمیر دندان پاک کنید. شما همچنین می توانید برای پاک کردن خطوط مداد رنگی روی دیوار گچی، مقداری جوش شیرین را درون آب حل کنید و با پنبه روی خطوط بکشید تا تمیز شود.

پاک کردن جای انگشت های آلوده


در خانه بسیار اتفاق می افتد که جای انگشت بچه ها یا گاهی بزرگ ترها روی دیوار بماند. برای بر طرف کردن اثر انگشت بچه و لکه های روی دیوار، یک سیب زمینی را نصف کنید و چندین بار نصف سیب زمینی را روی دیوار بمالید و سپس با یک اسفنج جای لکه را پاک کنید. توجه داشته باشید که این دستور برای دیوارهای رنگ روغنی و پلاستیکی مفید است.

نحوه پاك كردن لكه های سیاه از روی دیوار گچی

البته این لکه ها به طور کامل محو نمی شوند ولی شما می توانید با کمی جوش شیرین که در آب حل کرده اید و بوسیله پنبه این لکه ها را از بین ببرید. به این ترتیب که پنبه ها را درون محلول جوش شیرین و آب گذاشته و روی لکه ها بکشید.

شست‌وشوی کاغذ دیواری

اسفنجی را در آب ولرم تمیز بفشارید و روی کاغذ دیواری بمالید. تا جایی که می‏توانید برای این کار از آب کمتری استفاده نمایید تا کاغذ برنیاید.

کاغذ دیواری را از پایین به بالا تمیز کنید. برای کاغذهای نازک استفاده از آب گرم تمیز بدون صابون، توصیه می‏شود. برای کاغذهای قابل شست‌وشوی ضخیم‏تر، از محلول آب و صابون ملایم استفاده کنید. از یک اسفنج استفاده کنید و هر بار قسمت کوچکی از آن را بشویید. سپس با اسفنج فرو برده شده در آب تمیز آبکشی نمایید. آن گاه با یک پارچه نرم و تمیز خشک کنید.


لکه‏‌های روی کاغذ دیواری



لکه‏های چرب را باید فورا از روی کاغذ دیواری برداشت. با مخلوط کردن گِل سفید، گچ خیاطی یا دیگر پودرهای جذب کننده با مایع پاک کننده، خمیری بسازید. آن را ابتدا روی رنگ دیوار امتحان نمایید. سپس روی لکه به کار برید و بگذارید تا کاملاً خشک شود. آنگاه آن را برس بزنید.

ممکن است برای یک لکه سنگین نیاز به دو یا سه بار تکرار چنین کاری باشد. برای زدودن لکه‏های مداد رنگی، آنها را به نرمی با یک پارچه آغشته به مایع پاک کننده تمیز کنید. ممکن است لازم باشد چند بار این کار را تکرار نمایید.

جوهر پاشیده شده به کاغذ دیواری را فورا با گِل سفید یا گچ خیاطی جذب کنید. مراقب باشید آن را روی دیوار پخش نکنید. جذب کننده را فورا پس از آنکه جوهر را جذب نمود، برس بزنید.
شست‌وشوی پرده



1- برای شستشوی پرده؛ از صابون ملایم یا مایع ظرفشویی و برای تمیز شدن حلقه‌ها؛ از سرکه استفاده کنید.

2- قبل از شستشو، به پشت پرده خوب نگاه کنید. در صورت پوسیدگی در اثر آفتاب یا کشیدگی‌های مختلف، بهتر است آن را عوض کنید.

3- شستشوی پرده‌های بدون آستر را می توانید با ماشین لباسشویی و دمای پایین انجام دهید.

4- شستشوی پرده‌های آستردار را به خشکشویی بسپارید.

5- به جای شستن پرده‌های بزرگ با ماشین لباسشویی، آن‌ها را داخل وان خیس کنید تا آسیب نبینند.

6- حلقه‌های زنگ زده را داخل سرکه بجوشانید تا مثل قبل براق شوند. روی چوب ‌پرده‌های قدیمی صابون بمالید تا گیره‌ها روان از داخل آن عبور کنند.

7- برای خوشبو شدن پرده ها از نرم‌کننده لباس استفاده کنید.

8- برای جلوگیری از چروک شدن پرده ها آنها را در حالی که هنوز نم‌دار هستند آویزان کنید.

9- هر چند وقت یکبار برای غبار روبی، روی پرده‌ها جاروبرقی بکشید. برای جلوگیری از رفتن پرده داخل جاروبرقی، میزان مکش آن را کم کرده، بین پرده و لوله جاروبرقی از یک صفحه پلاستیکی مشبک استفاده کنید.

10- از پرده های کهنه یا از مد افتاده می توانید برای دوخت کوسن و روباشتی استفاده کنید.


تمیز کردن شیشه پنجره ها



مرحلۀ اول: بپذیرید که شیشه‌‌ها باید تمیز شوند. یادتان باشد که هیچ کس شیشه شستن را دوست ندارد، چون اصلا" کار دوست داشتنی ای نیست. ولی حالا که قرار است زحمت بکشید، نگذارید با کمی اهمال و بی توجهی زحماتتان هدر رود.

مرحلۀ دوم: آنچه که نیاز دارید عبارت است از: ¼ فنجان سرکۀ سفید، ¼ فنجان آمونیاک خانگی، 1 قاشق غذاخوری آرد ذرت، 1.5 فنجان آب گرم شیر و یک بطری آب فشان. مواد نامبرده را در یک کاسۀ متوسط بریزید و خوب مخلوط کنید. حال این محلول را در یک بطری آب فشان بریزید و روی شیشه‌‌ها اسپری کنید و بعد با یک حولۀ کاغذی آن را پاک کرده و خشک کنید.

مرحلۀ سوم: 1 فنجان الکل ایزوپروپیل ( مراقب باشید، قابل اشتعال است)، 2 فنجان آب سرد شیر، 1 قاشق غذاخوری سرکۀ سفید و 2 قطره رنگ غذای آبی تهیه کنید. آب و الکل را در یک کاسۀ متوسط خوب مخلوط کنید. سپس سرکه و رنگ آبی را نیز اضافه کرده و محلول را هم بزنید. این مایع دقیقا مثل شیشه‌شوی آبی عمل خواهد کرد.

مرحلۀ چهارم: 2 قاشق غذاخوری سرکۀ سفید را با حدود ا لیتر آب سرد شیر مخلوط کنید. حال محلول را در بطری آب فشان بریزید و تکان دهید تا مخلوط شوند.

مرحلۀ پنجم: 4 قاشق غذاخوری آب لیمو یی که در کمی ‌آب حل شده و یک گالن (3/7853 لیتر ) آب سرد شیر را در یک ظرف بزرگ و مناسب بریزید و خوب مخلوط کنید. بخشی از این محلول را در یک بطری آب فشان بریزید و استفاده کنید.

مرحلۀ ششم: ½ فنجان آب لیموی خالص را با 2 فنجان آب گرم شیر مخلوط کنید. محلول بدست آمده را در یک بطری آب فشان بریزید و خوب تکان دهید تا مخلوط شود.

مرحلۀ هفتم: 1قاشق غذاخوری آرد ذرت، ¼ فنجان سرکۀ سفید و 1 لیتر آب گرم شیر آماده کنید. این مواد را در یک سطل بریزید و خوب مخلوط کنید. این محلول را ‌می‌توانید با یک کهنه یا اسفنج برای شستشو مورد استفاده قرار دهید و یا در بطری آب فشان بریزید و اسپری کنید. قبل از استفاده آن را خوب تکان دهید.

مرحلۀ هشتم: این فرمول برای شستشوی شیشه‌‌ها در فصل زمستان ایده آل است؛ چون شستشو دهندۀ ضد یخ شیشه‌‌ها است.½ فنجان الکل ایزو پروپیل و 1 لیتر آب گرم شیر تهیه کنید. این مواد را در یک ظرف کوچک بریزید و خوب مخلوط کنید. با اسفنج محلول را روی شیشه‌‌ها بمالید و با یک حولۀ کاغذی خشک کنید.


نظم‌دادن به کابینت‌ها



1 - به کابینت ها سر و سامان دهید. کلوچه‎ها و بیسکویت هایی که در بسته‎بندی شان باز است به طور مناسب نگهداری کنید. برای نگهداری غلات و خشکبار از کیسه های مخصوص که درشان خوب بسته و راحت باز می شود، استفاده کنید. قوطی های کنسرو و مواد غذایی قدیمی تر را در قسمت های جلویی بچینید تا زودتر مصرف شوند.

2 - تخم مرغ و لبنیات را در در یخچال بگذارید. باقیمانده غذاها را جایی در دسترس قرار دهید تا آنها را زودتر مصرف کنید. برای نگهداری طولانی مدت غذاها آنها را در کیسه و ظرف های مخصوص دردار بریزید، هوای داخل آن را خارج کنید و در فریزر بگذارید.

3 - همه قوطی ها و بسته بندی ها برای استفاده مجدد مناسب نیستند. ظروف شیشه ای که خوب تمیز می‎شوند برای نگهداری خوراکی ها مناسب اند اما در مورد قوطی های فلزی آلومینیومی توصیه می شود پس از باز کردن، مواد غذایی داخل این ظروف نگهداری نشوند. ظروفی هم که خوب شسته نمی شوند به محل مناسبی برای رشد باکتری ها تبدیل می شوند.

4 - به هم ریختگی ها را از بین ببرید. قوطی های کوچک را در ظروف بزرگ کنار هم قرار دهید. خوارکی هایی که احتمال ریختن شان وجود دارد به شکل عمودی در ظرف مناسبی قرار دهید. برای استفاده راحت‎تر می توانید از یک ظرف یا سبد چهارگوش دسته دار استفاده کنید.

5 - هوا عامل اصلی فساد مواد غذایی است. با استفاده از وکیوم و هواگیری، مواد غذایی را به جای چند هفته تا ماه ها سالم نگه دارید.

6 - هنگام خرید ظروف نگهداری مواد خوراکی به شکل آنها هم توجه کنید. ظروف چهارگوش فضای کابینت و یخچال را افزایش خواهند داد.


استفاده بهینه از فضای کمد



آپارتمان های کوچک و جمع و جور امروزی فضای چندانی برای نگهداری و جمع کردن لوازم منزل در اختیار خانواده ها قرار نمی دهد. بنابراین باید برای جادادن اسباب و لوازم مورد نیاز در خانه چاره ای اندیشید.

می توانید وسایل کمتری بخرید، از فضای انباری استفاده بهینه ببرید یا اینکه مقداری از وسایل کهنه را دور بیندازید اما راهکارهای دیگری هم وجود دارد. طبقه بندی فضای داخل کمدها به شما امکان می دهد بیشترین استفاده را از آنها ببرید.

طبقه نزدیک به سقف و بالای کمدها را برای نگهداری لوازمی که استفاده کمتری دارند اختصاص دهید.

این وسایل را داخل کارتن یا کیسه های مناسب پلاستیکی بگذارید و در بخش فوقانی کمد جای دهید. جای لباس ها و رختخواب در قسمت پایینی کمدهاست.

فراموش نکنید نگهداری رختخواب برای خوابیدن میهمان ها بسیار مهم است. برای آویزان کردن لباس های اتوکشیده افراد خانواده هم یک بخش عمودی از کمد را اختصاص دهید و در قسمت پایینی آن نیز داخل چند جعبه، کفش ها را بگذارید.

اگر کفش ها را بدون جعبه یا پوشش داخل کمد بگذارید باعث آلودگی تمام فضای کمد خواهد شد زیرا ته کفش ها کثیف است. می توانید از کارتن های تمیز هم بهره بگیرید و مقداری از وسایل را داخل کارتن بگذارید و داخل کمد قرار دهید.

لباس های فصل آینده و به خصوص کاپشن ها و پالتوها را در کمد نگه ندارید. آنها را داخل چمدان بگذارید تا جای کمتری اشغال کنند.

با کمی جست و جو در بازار می توانید کمدهایی را بیابید که جایی برای لباس و کفش و حتی لباس های داخل خانه در آنها تعبیه شده است.

همچنین می توانید با اندکی سلیقه تورفتگی های فضای داخلی منزل را تبدیل به کمد کنید و فراموش نکنید کمد جایی برای پنهان کردن شلوغی و به هم ریختگی خانه نیست. بنابراین هنگام طبقه بندی و چیدمان کمدها نباید نظم و ترتیب را از قلم انداخت.

مورد دیگر اینکه کشوهای چندطبقه دراورها بهترین فضا برای جادادن لباس افراد خانواده است و جداسازی هر کشور برای یک نفر به نظم و چیدمان لباس ها شکلی منطق می دهد.

برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
اصول مرتب کردن خانه برای عید

اصول مرتب کردن خانه برای عید

برترین ها: تمیزکاری نوروز فقط به شست‌وشوی وسایل ختم نمی شود، بلکه باید وسایل اضافه زمستانه را نیز جمع و برای وسایل فصل گرما نیز جا باز کنید. به همین دلیل، ترفندهایی را برایتان نام برده ایم که می توانند شکل بهاری به خانه شما ببخشند.



1. مرتب کردن انباری


برای انبار وسایل باغبانی و خانه، تخته های چوبی مشبک مناسب تر از داربست های فلزی هستند. برای این منظور، می توانید چنین صفحه ای را به نجاری سفارش دهید یا از فروشگاه های مصالح چوبی نمونه های آن را بیابید. پس از خرید، آن را پشت در انباری نصب و استفاده کنید. با نصب قلاب های S مانند می توانید وسایل مختلف همچون دستکش، بیلچه، جارو و ... را از آن آویزان کنید.



2. نظم یخچالی


یک ایده جالب و خلاقانه: به گیره های چوبی لباسی آهنربا وصل و از آنها به عنوان وسیله ای برای چسباندن کاغذ، عکس و کارت روی یخچال استفاده کنید. برای زیباتر بودن، آنها را با کاغذ سنباده صیقلی و سپس با رنگ های آکریلیک زیبا رنگ آمیزی کنید.



3. یک جا جمع کردن مجله ها


استفاده از پوشه های بزرگ و محکم برای یکجا کردن مجله ها و نشریه های قدیمی ایده بسیار خوبی است. اما اصولا این فایل ها در پشت خود دستگیره یا سوراخی ندارند که بتوان به راحتی آنها را از قفسه بیرون کشید. به همین منظور، با دستگاه درل دو سوراخ کوچک برای پیچ در آن ایجاد کنید. سپس پیچ ها را با مهره های هم اندازه خود چفت کنید تا هنگام بلند کردن پوشه با مشکل مواجه نشوید.



4. جمع آوری چترهای خیس


برای تعبیه مکانی برای چترهای خیس خود می توانید از سطل های ارزان قیمت گل استفاده کنید. برای اینکه این سطل نمای زیبایی هم داشته باد، آن را با رنگ روغن رنگ کنید. رنگ کردن این سطل های فلزی علاوه بر زیبایی، از زنگ زدن آن نیز جلوگیری می کند. برای تنوع بخشیدن به این سطل ها که می توانید از فروشگاه های وسایل باغبانی یا گل فروشی ها تهیه کنید، نوارچسبی به یک سوم پایینی سطل بچسبانید و پایین سطل را رنگ کنید. پس از 24 ساعت که از خشک شدن رنگ مطمئن شدید، نوار چسب را باز کنید.



5. پوشاندن وسایل برقی در برابر گرد و خاک


وسایل برقی خانه همچون چرخ خیاطی را می توانید با پارچه های زیبا، از نشستن گرد و خاک روی آنها محافظت کنید. از پارچه ای استفاده کنید که با اندازه کافی بزرگ باشد و همه جای دستگاه را بپوشاند. برای محکم شدن پارچه روی دستگاه می توانید در دو طرف آن نوارهای بلندی بدوزید و گره بزنید. این کار، باز کردن این روکش را نیز آسان می کند.



6. مخفی کردن ریخت و پاش ها

اصولا چیزهایی که روی تاقچه یا قفسه های کمد می گذارید چندان ارزش به نمایش گذاشتن ندارد. وقتی می خواهید وسایلی را از دید پنهان کنید، بهترین کار قرار دادن آنها در قفسه های در بسته است. اگر کمد مورد نظر این قابلیت را ندارد، یک کرکره همرنگ کمد خود پیدا کنید، آن را به اندازه قفسه کتابخانه یا کمد برش دهید و در آخر نصب کنید. یا می توانید از تخته های متناسب و هم اندازه به عنوان درهای تاشو برای این منظور استفاده کنید. این ترفند را می توان برای هر چند طبقه کتابخانه که دوست دارید اعمال کنید.



7. نظم دادن به گیاهان تاز روییده


برای جلوگیری از گسترده شدن گیاهان تازه در همه فضای باغچه، می توانید از گلدان های سفالی کم ارزش استفاده کنید. از گلدان هایی استفاده کنید که قطر آنها حداقل 10 سانتی متر بزرگ تر از ریشه گیاه است. این گلدان را تا دهانه داخل خاک فرو کنید و سپس گل یا گیاه را داخل آن قرار دهید. به این ترتیب، هر گیاهی محدوده خود را به خوبی تشخیص می دهد.



8. تهیه کیف بهاره

برای ساخت چنین کیف و سبدی می توانید از پارچه های ضخیم و محکم همچون پیش بند نجارها استفاده کنید. این پیش بندها در فروشگاه مصالح ساختمانی فروخته می شوند و با تهیه آن می توانید کیفی با جیب های مختلف تهیه و وسایل بیرون خود را داخل آن قرار دهید.



9. سطل وسایل شست‌وشو



برای صرفه جویی در وقت و خانه تکانی آسان عید، سطلی برای قرار دادن همه وسایل مورد نیاز برای تمیز کاری همه اتاق های خانه در نظر بگیرید. به طور مثال، یک اسفنج، دستمال، برس، شیشه پاک کن، حوله پرز دار، دستکش، مسواک و حوله های کوچک داخل آن قرار دهید. در خلال کارهای خود می توانید دستمال یا دستکش ها را نیز از لبه این سطل آویزان کنید تا خشک شود.



10. نوشتن تاریخ انقضا وسایل

با نوشتن تاریخ اتمام گارانتی وسایل برقی، متوجه می شوید که چه زمانی می توانید جعبه های آنها را دور بریزید. برای این کار کافیست روی کاغذهای چسب دار، تاریخ انقضای گارانتی را بنویسید و آن را روی جعبه بچسبانید. به این ترتیب، با دور ریختن جعبه، فضا بازتر و انباری مرتب تر می شود.



11.محافظت از لباس های انبار شده

استفاده از گیاهان و ادویه های خوش بو همچون رزماری، دارچین و اسطوقدوس باعث می شوند تا لباس ها و کفش ها بوی تازگی داشته باشند. این گیاهان از ایجاد بید و شب پره در میان لباس های پشمی نیز جلوگیری می کنند.



12. سازمان دهی و به اشتراک گذاری خاطرات

بسیاری از افراد تقریبا همه عکس های خود که در طول زمان و مکان های مختلف ثبت کرده اند را در آلبوم عکس نگهداری می کنند. اما شاید تماشای عکس های قدیمی و افرادی که دیگر میان ما حضور ندارند برای برخی از دوستان ما ناشناس باشد. به همین دلیل، می توانید خاطره این افراد را زنده نگه دارید و عکس آنها در قابی زیبا با زیرنوشته ای که موقعیت و شخصیت طرف را نشان دهد، به دیوار نصب کنید.



13. ساخت جعبه های نگهدارنده

اجازه ندهید میز کار شما زیر کاغذها و وسایل دیگرتان محو شود. قوطی های بلااستفاده و ارزان قیمت را می توان در فروشگاه های وسایل رنگ و ابزار پیدا کرد. این قوطی ها را در یک ردیف روی تاقچه ای در بالای میز بگذارید و با چسب آنها را ثابت کنید. این قوطی ها همچون لانه کبوتر هستند و می توان وسایل و کاغذهای خود را داخل آنها قرار داد.



14. آویزان کردن سطل باغبانی از فرقون


اگر در باغبانی از چرخ دستی یا فرقون استفاده می کنید، می توانید سطلی به فرقون آویزان کنید و هنگام مواجه شدن با زباله های موجود در باغچه آنها را داخل این سطل بیندازید.



15. گم نکردن دستکش های باغبانی

دستکش های باغبانی خیلی مستعد گم شدن هستند. اصولا هنگامی که کثیف می شوند آن را روی بوته ها یا دیوار می گذاریم و اما فراموش می کنیم برداریم و ممکن است در اثر باران خیس شده باشند و تا خشک نشدن آنها، قابل استفاده نخواهند بود. به همین دلیل، بهترین کار این است آهن ربایی داخل آنها کار بگذاریم و آنها را به سطل باغبانی خود وصل کنیم.




16. مرتب کردن در قابلمه و ظروف

وقتی در قابلمه یا تابه را بر می داریم، فضای کمتری اشغال می کنند. اما این درها را کجا باید گذاشت؟ می توانید داخل کابینت یا در انباری نزدیک آشپزخانه یک جاحوله ای فلزی و ساده نصب و درها را داخل آن قرار دهید.

برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
نونوار کردن خانه با چند ترفند ساده

نونوار کردن خانه با چند ترفند ساده

برترین ها: در این مطلب راه های ساده ای را برای تغییر ظاهر خانه برایتان انتخاب کرده‌ایم که قول نمی دهیم کم هزینه باشند، اما آسان و قابل اجرا هستند. در این روزها که همه دنبال تغییر دکوراسیون و ایجاد تنوع در خانه هستند، شاید آیتم های زیر، ایده های جالبی در ذهن شما ایجاد کنند.

1. دور ریختن قدیمی ها



کابینت های قدیمی را دور بریزید و نمونه های جدید را جایگزین کنید. برای کم کردن هزینه ها می توانید دستگیره ها را فقط عوض کنید. یا در کابینت ها را عوض کنید.

2. آشپزخانه خانه های اجاره ای



در خانه های اجاره ای نمی توان در ظاهر خانه تغییر خاصی ایجاد کرد زیرا احتمالا صاحب‌خانه اجازه این کار را نمی دهد. اما برخی تغییرات کوچک که هزینه زیادی هم ندارند، ایده خوبی برای ایجاد تنوع است. به طور مثال، اگر آشپزخانه سفید است، قاب پنجره را به رنگ آبی نقاشی کنید. همین تضاد رنگی موجب جلب توجه می شود.

3. لوسترهای جدید



یکی از بخش هایی که چهره خانه را تغییر می دهد، لوستر و آویزهایی است که برای روشنایی استفاده می کنید. علاوه بر ظاهر و طراحی خود لوستر، نحوه و مکان نصب آن و لامپی که برای آن انتخاب می کنید نیز مهم است. به طور مثال، در بالای میز ناهارخوری می توانید یک لوستر تک‌حبابی بزرگی نصب کنید و آن را تا نزدیک میز پایین بیاورید. این کار موجب جلب توجه می شود.

4. چیدمان خلاقانه



برای ایجاد تنوع و تغییر در اتاق، آشپزخانه یا فضای نشیمن خانه باید خلاقیت به خرج دهید. به طور مثال، در آشپزخانه روی کانتر کابینت‌ها، انواع وسایل مورد نیاز را به نحوی نوین و متفاوت بچینید تا علاوه بر دسترس بودن، موجب زیبایی فضا هم بشوند.

5. استفاده از رنگ



استفاده از رنگ های روشن و رنگی در کنار هم، به خانه تنوع و طراوت تازه ای می بخشد. به طور مثال، کوسن های گل‌دار برای روی مبل و کاناپه انتخاب کنید. برای اینکه تناسب رنگ کوسن‌ها با دیگر بخش های خانه حفظ شود، از ظروف یا دکوری های همرنگ استفاده کنید.

6. طرح ناخواسته



در گوشه‌ای از خانه که رنگ و طرح مشخص دارد، از اکسسوری، وسیله دکوری یا عنصری استفاده کنید که با بقیه بخش ها تفاوت بارزی دارد. به طور مثال، همانند این تصویر، به ورودی خانه یک جان و روح تازه ببخشید. در این همه رنگ روشن سفید و آبی، یک قالی قرمز لاکی شوک بزرگ و جالبی است.

7. پرده



یکی از رایج ترین کارهایی که خانم های خانه برای ایجاد تغییر انجام می دهند، تغییر پرده است. پرده ها در ظاهر خانه تاثیر بسیاری دارند. اما لازم نیست حتما پرده های میلیونی و گران قیمت خریداری کنید. یک پرده حریر ساده هم می تواند به پنجره نمای زیبا ببخشد. مهم این است که آن را به روشی متفاوت و کاملا رها نصب کنید. حتی شاید بد نباشد بخشی از پرده روی زمین جمع شود و برای خودش مدلی داشته باشد.

8. فرش / قالی



بعد از پرده، فرش در ظاهر خانه تاثیر بسیاری دارد. به ویژه که در خانه ما ایرانی که هنوز در بیشتر خانواده ها، بیشتر فضای خانه را با فرش می پوشانند. می توانید از انواع فرش یا قالی برای دکور خانه استفاده کنید که تنوع اساسی ایجاد می کند. به طور مثال، اگر تاکنون از رنگ روشن استفاده کرده اید، فرشی با رنگ تیره بخرید. تغییر بزرگ، تاثیر بزرگی هم در نمای خانه دارد.

9. رنگ های آرامش بخش



با نقاشی دیوارها هم می توانید ظاهر خانه را برای سال نو تغییر دهید. به طور مثال، رنگ دیوار و کف سرویس بهداشتی را به رنگ آبی آسمانی یا فیروزه‌ای نقاشی کنید.

10. اثر هنری



با نصب یک اثر هنری، قاب عکس، نقاشی یا ... در جایی که انتظار آن نمی رود، می تواند ایده خوبی برای ایجاد تغییر باشد.

11. کاغذدیواری



هرگز به قدرت رنگ و طرح های بولد کاغذدیواری شک نکنید. چهره مکان هایی که خیلی بی روح هستند و دکور خاصی هم نمی توان روی آنها اعمال کرد را با کاغذ دیواری خاص و کاملا متفاوت می توان از این رو به آن رو کرد.

12. جادوی آینه ها



اگر به دلیل کوچک بودن فضا نمی توانید در خانه خود تغییر خاصی ایجاد کنید، حداقل کاری کنید که اتاق بزرگ تر دیده شود. به طور مثال، روی درکمدها یا حتی در اتاق آینه یکپارچه نصب کنید تا توهم بزرگ بودن در فضا ایجاد شود.

13. عطر گل های طبیعی



در فصلی که پیش رو داریم، انواع گل های زیبا و خوش بو رشد می کنند. از عطر و زیبایی آنها برای دکور خانه استفاده کنید. در گوشه و کنار خانه، همانند میزهای کنار مبل، کنار تخت خواب یا روی کانتر آشپزخانه می توانید از این گل ها استفاده کنید.

برترین ها
 

Similar threads

بالا