خانه ای که روزی دو بار تقدیس می شود [ سخنان ]

محمد ساوه

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خانه ای که روزی دو بار تقدیس می شود


کرامت و بزرگواری از عوامل مهم سلامت رفتاری است. از این رو در کنار مهرورزی به فرزند باید روح بزرگواری را در او دمید.





پدر و مادر در برابر فرزندان خود دارای وظایفی هستند که برخی از آنها برگرفته از روایات با اقتباس از کتاب ارزشمند مفاتیح الحیاة اثر آیت الله جوادی آملی در ذیل مرور می شود:


تعلیم مهارت های دفاعی و اجتماعی

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: به فرزندان خود شنا کردن و تیراندازی بیاموزید (1)؛ همچنین فرمودند: فرزندانتان را گرامی بدارید و آنان را نیکو تربیت کنید که آمرزیده می شوید(2) و نیز فرمودند: ای علی! حق فرزند بر پدرش این است که به وی ادب آموزد و در جایگاه شایسته ای قرارش دهد.(3)

مهرورزی با فرزندان

رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: هر کس فرزندش را ببوسد، خدا برایش نیکی می نویسد(4)؛ همچنین فرمود: فرزندانتان را زیاد ببوسید، به راستی که برای شما در برابر هر بوسه درجه ای در بهشت است که مسافتش پانصد سال است.(5)
عبدالله بن مسعود گوید: نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) بودم. وقتی حسین بن علی (علیه السلام) وارد شدند، پیامبر وی را گرفتند و بوسیدند... و دهانش را بر دهان آن حضرت (علیه السلام) نهادند و فرمودند: خدایا! من او را دوست دارم پس تو نیز دوست بدار او را و هر که وی را دوست می دارد.(6)
از این حدیث شریف و دعای حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) در آن بر می آید که توصیه آن گرامی این است که فرزندان را دوستدار امام حسین (علیه السلام) تربیت کنید و فرزندی که دوستدار امام حسین (علیه السلام) باشد، مشمول دعای پیامبر (صلی الله علیه و آله) است.
عبدالله بن مسعود گوید: نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) بودم. وقتی حسین بن علی (علیه السلام) وارد شدند، پیامبر وی را گرفتند و بوسیدند... و دهانش را بر دهان آن حضرت (علیه السلام) نهادند و فرمودند: خدایا! من او را دوست دارم پس تو نیز دوست بدار او را و هر که وی را دوست می دارد​

کیفر بی مهری به اولاد


روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) حسن و حسین (علیه السلام) را می بوسیدند. شخصی به نام عیینه یا اقرع بن حابس گفت: من ده فرزند دارم و هرگز هیچ یک از آنها را نبوسیده ام. آن حضرت فرمودند: هر کس رحم نکند بر او رحم نمی شود. برپایه روایتی آن حضرت به قدری از این گفتار وی خشمگین شد که چهراش برافروخت و به او فرمودند: اگر خدا عاطفه را از دلت کنده است، با تو چه کنم؟ هر کس بر خردسال ما مهر نورزد و بزرگان ما را احترام نکند از ما (مسلمانان) نیست.(7)

گرامی داشتن فرزندان

کرامت و بزرگواری از عوامل مهم سلامت رفتاری است. از این رو در کنار مهرورزی به فرزند باید روح بزرگواری را در او دمید.رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: فرزندان خود را گرامی بدارید (به آنها شخصیت بدهید) و آنان را خوب تربیت کنید که موجب مغفرت شماست. (8)
رسول گرامی (صلی الله علیه و آله) فرمودند: نخستین هدیه هر پدری به فرزندش نام نیکو بر وی نهادن است (9) و نیز فرمودند: هرگاه بر فرزندانتان نام محمد (صلی الله علیه و آله) نهادید، او را گرامی بدارید و در مجالس برایش جا باز کنید و بر او چهره در هم نکشید.
کرامت و بزرگواری از عوامل مهم سلامت رفتاری است. از این رو در کنار مهرورزی به فرزند باید روح بزرگواری را در او دمید.رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: فرزندان خود را گرامی بدارید (به آنها شخصیت بدهید) و آنان را خوب تربیت کنید که موجب مغفرت شماست​

پاداش نامگذاری به نام پیامبر (صلی الله علیه و آله)

رسول گرامی (صلی الله علیه و آله) فرمود: هیچ سفره ای نیست که بر آن کسی به نام احمد یا محمد حاضر شود، جز اینکه آن منزل دو بار در روز تقدیس می شود.(10)

همچنین ایشان فرمودند: خدا رحمت کند کسی را که فرزندش را بر نیکی یاری کند. گفته شد چگونه او را بر نیکی یاری کند؟ فرمودند: آنچه را در توان اوست از وی بپذیرد و از آنچه برایش دشوار است در گذرد. (11)
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: حق فرزند بر پدر سه چیز است؛ از جمله اینکه هر گاه بالغ شد برایش همسر برگزیند.


پی نوشت ها:
1. الکافی، ج 6، ص47
2. مکارم الاخلاق، ص 222
3. الفقیه، ج 4، ص 372
4. الکافی، همان، ص 49
5. روضة الواعظین، ج 2، ص 369
6. کفایة الاثر، ص 81
7. بحارالانوار، ج 43، ص 231
8. مکارم الاخلاق، ص 222
9. عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 29
10. همان
11. مستطرفات السرائر، ص 595
12. روضة الواعظین، ج 2، ص 369
تبیان
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
MARIA RED روز مبعث چه روزی است؟ رسول اکرم (ص) 0

Similar threads

بالا