حکومت دینی، دموکراسی و آزادی (نظر شهید مطهری درباره آزادی فکر)

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز

شهید مطهری که امام راحل همه آثارش را بدون استثنا تایید کرده و ارزشمند خوانده اند ! در باب دموكراسي با تمسك به كردار حضرت علي(ع) در قبال خوارج، آزادي عقيده و مخالفت سياسي در نظام ديني را مجاز مي­دانست.
ایشان درباب دين و آزادي، معتقد بود، دين بايد با دعوت درست بشود نه با اجبار.
در این باره عنوان می­کرد که قرآن مانع از آن شد كه خانواده­هاي مسلمان مدينه فرزندان خود را به اسلام آوردن مجبور كنند. حتي اگر ايمان و دين­داري جزو حقوق عمومي باشد باز هم نمي­توان آن­را به زور ايجاد كرد.
در اسلام جنگ و جهادي براي تحميل توحيد وجود ندارد.
اهمیت مقوله­ي آزادی فکر در نظر استاد مطهری به اندازه­ای بود که ایشان آزادی فکر را و لو از روی سوء نیت به ­نفع اسلام می­دانست.
بدین­جهت عنوان می­کرد که هر وقت جامعه از يك نوع آزادي فكري برخوردار بوده در نهايت به ­نفع اسلام تمام شده است
«اگر در جامعه­ي ما، محيط آزاد برخورد آرا و عقايد به­وجود بيايد به­طوري كه صاحبان افكار مختلف بتوانند حرفهايشان را مطرح كنند و ما هم در مقابل، آرا و نظريات خودمان را مطرح كنيم، تنها در چنين زمينه­ي سالمي خواهد بود كه اسلام هرچه بيشتر رشد مي­كند.»
اگر جلوي فكر را بخواهيم بگيريم اسلام و جمهوري اسلامي را شكست داده­ايم.
«در حكومت اسلامي احزاب آزادند، هر حزبي اگر عقيده­ي غيراسلامي هم دارد، آزاد است»
حتي منكران خدا و پيغمبر و نماز و حج هم بايد آزادي اظهارنظر داشته باشند
«آنچه مي­تواند گناه و عيب باشد اين است كه اكثريت مسلمان ملت ايران، به اقليت بي­اعتقاد، اجازه چون و چرا ندهد»
 
آخرین ویرایش:

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز

شهید مطهری که امام راحل همه آثارش را بدون استثنا تایید کرده و ارزشمند خوانده اند در باب دموكراسي با تمسك به كردار حضرت علي(ع) در قبال خوارج، آزادي عقيده و مخالفت سياسي در نظام ديني را مجاز مي­دانست.
ایشان درباب دين و آزادي، معتقد بود، دين بايد با دعوت درست بشود نه با اجبار.
در این باره عنوان می­کرد که قرآن مانع از آن شد كه خانواده­هاي مسلمان مدينه فرزندان خود را به اسلام آوردن مجبور كنند. حتي اگر ايمان و دين­داري جزو حقوق عمومي باشد باز هم نمي­توان آن­را به زور ايجاد كرد.
در اسلام جنگ و جهادي براي تحميل توحيد وجود ندارد.
اهمیت مقوله­ي آزادی فکر در نظر استاد مطهری به اندازه­ای بود که ایشان آزادی فکر را و لو از روی سوء نیت به ­نفع اسلام می­دانست.
بدین­جهت عنوان می­کرد که هر وقت جامعه از يك نوع آزادي فكري برخوردار بوده در نهايت به ­نفع اسلام تمام شده است
«اگر در جامعه­ي ما، محيط آزاد برخورد آرا و عقايد به­وجود بيايد به­طوري كه صاحبان افكار مختلف بتوانند حرفهايشان را مطرح كنند و ما هم در مقابل، آرا و نظريات خودمان را مطرح كنيم، تنها در چنين زمينه­ي سالمي خواهد بود كه اسلام هرچه بيشتر رشد مي­كند.»
اگر جلوي فكر را بخواهيم بگيريم اسلام و جمهوري اسلامي را شكست داده­ايم.
«در حكومت اسلامي احزاب آزادند، هر حزبي اگر عقيده­ي غيراسلامي هم دارد، آزاد است»
حتي منكران خدا و پيغمبر و نماز و حج هم بايد آزادي اظهارنظر داشته باشند
«آنچه مي­تواند گناه و عيب باشد اين است كه اكثريت مسلمان ملت ايران، به اقليت بي­اعتقاد، اجازه چون و چرا ندهد»


سعدی بزرگوار 700 سال پیش گفت :

به عمل کار برآید به سخندانی نیست !!!
 

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز
سعدی بزرگوار 700 سال پیش گفت :

به عمل کار برآید به سخندانی نیست !!!
مطهري با تکیه بر چنين بينشي بود که جمهوري اسلامي را به­عنوان حكومت طبقه­ي روحانيان نفي مي­كرد
بحث سر همینه دوست عزیز
امیدوارم همه دوستان که همیش تو این بخش حضور فعال داشتن تو این تاپیک حضور پیدا کنن و نظرشونو بگن
 

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز
:surprised:
منطقی نیست حرفتون!
چرا منطقی نیست دوست من به نظرتون وقتی آدم یک نفرو بعنوان پیشوا قرار میده و همه افکار و اعمالشو بی چونو چرا تایید میکنه طبیعتا باید هرکسی که اون شخص تایید میکنه رو هم قبول داشته باشه نه ؟؟
خوشحال میشم نظر شخصی خودتون رو هم در باره متن تاپیک بگید
 
آخرین ویرایش:

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا منطقی نیست دوست من به نظرتون وقتی آدم یک نفرو بعنوان پیشوا قرار میده و همه افکار و اعمالشو بی چونو چرا تایید میکنه طبیعتا باید هرکسی که اون شخص تایید میکنه رو هم قبول داشته باشه نه ؟؟
خوشحال میشم نظر شخصی خودتون رو هم در باره متن تاپیک بگید

در مورد آزادی برای بیان عقاید (حتی الحادی) موافقم اما از تریبون و جایگاه خودش!

اما در مورد اینکه شخصی شخص دیگه ای رو تایید کنند این میتونه یه پوئن مثبت باشه
بخصوص اگر فرد اول شخصی چون امام باشه
اما لزما قانع کننده نیست!
خدا حتی در مورد حرف خودش همه جای قران میگه تفکر و تعقل کنید!
باید خود شخص به این فهم برسه که این سخن درسته یا غلط
وگرنه به نظرم تاثیر زیادی تو زندگی فرد نخواهد داشت!
 

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز
در مورد آزادی برای بیان عقاید (حتی الحادی) موافقم اما از تریبون و جایگاه خودش!

اما در مورد اینکه شخصی شخص دیگه ای رو تایید کنند این میتونه یه پوئن مثبت باشه
بخصوص اگر فرد اول شخصی چون امام باشه
اما لزما قانع کننده نیست!
خدا حتی در مورد حرف خودش همه جای قران میگه تفکر و تعقل کنید!
باید خود شخص به این فهم برسه که این سخن درسته یا غلط
وگرنه به نظرم تاثیر زیادی تو زندگی فرد نخواهد داشت!

مرتضی مطهری جا دیگه میگن "ما نباید به اسم حفظ اصالت در دین تفکر رو تعطیل کنیم" .. اتفاقی که متاسفانه روز به روز در حال افزایشه و برای این روند تبلیغ شدیدی هم میشه!
منظور شما ازین تریبون چیه؟؟؟چقد در این تریبون آزاد میتونن داشته باشن ؟ اینقد که فقط عقیده خودشونو تبلیغ کنن؟؟؟ یا انتقاد هم کنن ؟؟؟ بازخورد این تریبون چه سطحی از جامعه رو شامل میشه ؟؟
به آزادی مطلق تو این زمینه معتقدین یا تعیین شده ؟؟؟ موافقین که این آزادی برای اکثریت و اقلیت باید مشابه باشه ؟؟؟
 

s.j.khataeepour

کاربر بیش فعال
سعدی بزرگوار 700 سال پیش گفت :

به عمل کار برآید به سخندانی نیست !!!

احسنت

..................................................................

شعار دادن راحته،

حتي منكران خدا و پيغمبر و نماز و حج هم بايد آزادي اظهارنظر داشته باشند
«آنچه مي­تواند گناه و عيب باشد اين است كه اكثريت مسلمان ملت ايران، به اقليت بي­اعتقاد، اجازه چون و چرا ندهد»

تا انجا که من متوجه شدم کسی حق نداره نظرش رو تبلیغ کنه، اگه مخالف اسلام باشه چون سست ایمانان گول میخورند(حتی اگه آقای مطهری دلش بخواد نظر اسلام چیز دیگه ای باشه)

 

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز

تا انجا که من متوجه شدم کسی حق نداره نظرش رو تبلیغ کنه، اگه مخالف اسلام باشه چون سست ایمانان گول میخورند(حتی اگه آقای مطهری دلش بخواد نظر اسلام چیز دیگه ای باشه)

بنظر من عقیده ای که فرو کرده باشیم تو سر کسی اونقد ارزشی نداره که اگه گول بخوره هم مساله ای داشه باشه!!!
ایمانی که به هر بادی بلرزه چه ارزشی داره ؟؟؟
اونها نظرشونو تبلیغ کنن اگه دلایلون عقلی و منطقی نباشه خب ما ردش میکنیم ..
اگه هم بر ضد اسلام شبهه ایجاد کنن بازم همینطور .. انقد علما و دین شناسان زیادی داریم که .. اگه خودمونو در این زمینه ناتوان بدونیم مایه شرمندگیه ...!
 

s.j.khataeepour

کاربر بیش فعال
بنظر من عقیده ای که فرو کرده باشیم تو سر کسی اونقد ارزشی نداره که اگه گول بخوره هم مساله ای داشه باشه!!!

آفرین

ایمانی که به هر بادی بلرزه چه ارزشی داره ؟؟؟

هیچ

اونها نظرشونو تبلیغ کنن اگه دلایلون عقلی و منطقی نباشه خب ما ردش میکنیم ..
اگه هم بر ضد اسلام شبهه ایجاد کنن بازم همینطور .. انقد علما و دین شناسان زیادی داریم که .. اگه خودمونو در این زمینه ناتوان بدونیم مایه شرمندگیه ...!

من متوجه منظور شما هستم. اما تا اونجایی که من راجع به ارتداد میدونم، همه اماما و خود پیامبر با همچین اظهار نظری مخالف بودن .مجازاتی سنگین در نظر گرفتن.

واقعا عجیب بود برای من!

این دو پست رو ملاحظه کنید دوست من.

http://www.www.www.iran-eng.ir/show...-اسلام/page4?p=4511902&viewfull=1#post4511902




http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/333603-ارتداد-در-اسلام/page2?p=4511012#post4511012
 

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز
من متوجه منظور شما هستم. اما تا اونجایی که من راجع به ارتداد میدونم، همه اماما و خود پیامبر با همچین اظهار نظری مخالف بودن .مجازاتی سنگین در نظر گرفتن.

واقعا عجیب بود برای من!

این دو پست رو ملاحظه کنید دوست من.

http://www.www.www.iran-eng.ir/show...-اسلام/page4?p=4511902&viewfull=1#post4511902




http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/333603-ارتداد-در-اسلام/page2?p=4511012#post4511012
درسته ...
این ازون مسائلیه که من مدتهاست باهاش مشکل دارم اما واقعا هنوز نتونستم درباره ش یه تحقیق مفصل انجام بدم برای همین صلاحیت اظهار نظر درباره اینو ندارم که آیا این حکمی که قران هم با صراحت تاییدش کرده یا نه ..
در برابر این آیه که میگید آیه ی لا اکراه فی الدین وجود داره که خیلی واضح تر از اون آیه اجبار رو نفی میکنه!
حالا جدای از بحث ارتداد ...
فرض کنیم کسایی که از اول اصلا مسلمون نبودن .. اونا که مرتد نیستن چرا حق حرف زدن ندارن ؟؟؟ ایا این نقص دانش ما درباره دینمون رو نمیرسونه ؟؟؟ من اگر بتونم از اعتقادم دفاع کنم از نقدش جلوگیری نمیکنم!
 

s.j.khataeepour

کاربر بیش فعال
درسته ...
این ازون مسائلیه که من مدتهاست باهاش مشکل دارم اما واقعا هنوز نتونستم درباره ش یه تحقیق مفصل انجام بدم برای همین صلاحیت اظهار نظر درباره اینو ندارم که آیا این حکمی که قران هم با صراحت تاییدش کرده یا نه ..
در برابر این آیه که میگید آیه ی لا اکراه فی الدین وجود داره که خیلی واضح تر از اون آیه اجبار رو نفی میکنه!
حالا جدای از بحث ارتداد ...
فرض کنیم کسایی که از اول اصلا مسلمون نبودن .. اونا که مرتد نیستن چرا حق حرف زدن ندارن ؟؟؟ ایا این نقص دانش ما درباره دینمون رو نمیرسونه ؟؟؟ من اگر بتونم از اعتقادم دفاع کنم از نقدش جلوگیری نمیکنم!

آیه ی لا اکراه فی الدین

خود این میتونه یه تناقض باشه که البته یه جوابی هم براش جور کردن :

میگن این در زمینه عقیده است نه بیان!!!

"آیة «لا اكراه فی الدین‌» مربوط به عالم عقیده و اعتقاد است‌. در حقیقت خداوند متعال بدین وسیله مؤمنان را از یك كار لغو و بیهوده كه هیچ فایده‌ای جز خراب كردن چهره دین ندارد، بازداشته است و به مؤمنان می‌فرماید: دین و عقیده اصولاً و تكویناً اكراه‌بردار نیست و با زور به وجود نمی‌آید. بنابراین‌، تمسك به زور برای تبلیغ اسلام نه تنها لغو و بیهوده است‌، بلكه موجب تنفر و گریختن از دین می‌شود.
اما مقولة بیان‌، و همچنین آزادی بیان ـ به خلاف عقیده و آزادی عقیده ـ امری شخصی نیست‌، بلكه مقوله‌ای اجتماعی است‌. به بیان دیگر، بیان و آزادی بیان‌، پدیده‌ای است كه تنها در جمع و اجتماع مفهوم و معنا پیدا می‌كند. لذا چون مانند همه مقولات و پدیده‌های اجتماعی‌، به سرنوشت دیگران مربوط می‌شود، باید احساس‌ها، نیازها و مصالح دیگران نیز در نظر گرفته شود. به همین علت‌، هیچكدام از پدیده‌ها و مقولات اجتماعی ـ از جمله بیان و اظهار عقیده ـ در هیچ جامعه‌ای یله و رها نیستند، بلكه قانونمند و محدود به حدودی هستند كه در آن‌، نفع اكثریت جامعه لحاظ شده است‌.
اكنون این سؤال پیش می‌آید كه‌: آیا در جوامع غربی:biggrin: كه خود را مروّج آزادی بیان‌، می‌دانند، واقعاً بیان هر عقیده و اعتقاد آزاد است‌؟ مسلّماً خیر،"



من که قانع نشدم.

اینم لینک سایت پاسخگو:http://www.pasokhgoo.ir/fa/node/7423
 

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیه ی لا اکراه فی الدین

خود این میتونه یه تناقض باشه که البته یه جوابی هم براش جور کردن :

میگن این در زمینه عقیده است نه بیان!!!

"آیة «لا اكراه فی الدین‌» مربوط به عالم عقیده و اعتقاد است‌. در حقیقت خداوند متعال بدین وسیله مؤمنان را از یك كار لغو و بیهوده كه هیچ فایده‌ای جز خراب كردن چهره دین ندارد، بازداشته است و به مؤمنان می‌فرماید: دین و عقیده اصولاً و تكویناً اكراه‌بردار نیست و با زور به وجود نمی‌آید. بنابراین‌، تمسك به زور برای تبلیغ اسلام نه تنها لغو و بیهوده است‌، بلكه موجب تنفر و گریختن از دین می‌شود.
اما مقولة بیان‌، و همچنین آزادی بیان ـ به خلاف عقیده و آزادی عقیده ـ امری شخصی نیست‌، بلكه مقوله‌ای اجتماعی است‌. به بیان دیگر، بیان و آزادی بیان‌، پدیده‌ای است كه تنها در جمع و اجتماع مفهوم و معنا پیدا می‌كند. لذا چون مانند همه مقولات و پدیده‌های اجتماعی‌، به سرنوشت دیگران مربوط می‌شود، باید احساس‌ها، نیازها و مصالح دیگران نیز در نظر گرفته شود. به همین علت‌، هیچكدام از پدیده‌ها و مقولات اجتماعی ـ از جمله بیان و اظهار عقیده ـ در هیچ جامعه‌ای یله و رها نیستند، بلكه قانونمند و محدود به حدودی هستند كه در آن‌، نفع اكثریت جامعه لحاظ شده است‌.
اكنون این سؤال پیش می‌آید كه‌: آیا در جوامع غربی:biggrin: كه خود را مروّج آزادی بیان‌، می‌دانند، واقعاً بیان هر عقیده و اعتقاد آزاد است‌؟ مسلّماً خیر،"



من که قانع نشدم.

اینم لینک سایت پاسخگو:http://www.pasokhgoo.ir/fa/node/7423

فرض این آقایان قبول! ما نمیتونیم تو جمع آزادی بیان داشته باشیم .. چرا جمع های علمی خصوصی تو دانشگاه ها توی حوزه ها برگزار نمیشه تا اونجا اساتید مخالف اسلام با اساتید دین اسلام مناظره ای داشته باشن ... خود مطهری هم میگفت بیان مارکسیسم رو تبلیغ کنن ما نفیش میکنیم!من حرفم اینه که اگه ما اونقد دانش رو در خودمون ببینیم که شبهاتی که وارد میکنن رو رد کنیم اینجوری جلوگیری نمیکنیم !
بر فرض که همه این حرف ها درست ...
این اصلا با تعادل نظام آفرینش هم در تناقضه! که من کسیو با بیان عقیده خودم گمراه کنم و حکم به کشته شدن من بدن!
 

s.j.khataeepour

کاربر بیش فعال
حق با شماست!

ولی من درکشون میکنم.

این آقایون فقط سعی میکنن برای دیدگاه های پیامبر واماما دلیلی پیداکننن ، چون این حکم مال اونهاست(پیامبر و ...)

فقط میتونم بگم در ادامه ی مسیر موفق باشی
 

Maenad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ما تو شرایطی زندگی میکنیم که بنیان گزارش با تمام احزاب به غیر از اسلامی که خودش مد نظرش بود مخالف بود...
همون طور که اوایل انقلاب اعضای برخی حزب ها اعدام شدند...
من نظرات جبهه ی ملی رو خیلی قبول داشتم اما...(امثال دکتر مصدق آیت ا..طالقانی و... ) اما با اینکه نقش بزرگی در revolution داشتن ولی کاملا نظراتشون در تدوین قانون اساسی نا دیده گرفته شد
دیگه مجاهدین که به جای خود...
میبینید که ما رو مجبور میکنن مثل خودشون اندیشه کنیم و یا اصلا اندیشه نکنیم صرفا تقلید کنیم....!!!
 

E.lahe

عضو جدید
کاربر ممتاز
دین وارد سیاست بشود خوب است
ولی وای به روزی که سیاست وارد دین بشود

مثل حکومت فعلی ایران
 

Ice Dream

عضو جدید
کاربر ممتاز
نه دیگه... دقت نمی کنی...در بیان عقیده همه باهم برابرند بعضی ها برابرترند... آقای مطهری هم واسه خودش یه چیزی گفته...
.
تعجب می کنم دوستانی که تو تاپیک نظرات آقای مطهری درباره ازدواج مجدد یقه چاک می دادن الان کجان؟؟؟ :smile:
 
Similar threads
بالا