حمل و نقل و نگهداری مصالح ساختمانی

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
به نام خدا
خب میخوام تو این تاپیک روش حمل و نقل و نگهداری انواع مصالح ساختمانی رو در کارگاه های ساختمانی توضیح بدم . البته یه صورت سریالی .

قسمت اول : مصالح سنگی بتن

_ مواد سنگی بتن را باید به نحوی بارگیری ، حمل ، تخلیه و انبار نمود تا مواد خارجی و زیان آور در آنها نفوذ نکند و دانه های ریز و درشت از یکدیگر جدا نشود .
مصالح سنگیباید دور از پوشش گیاهی و مواد آلوده کننده نگهداری کرد . شن و ماسه باید به طور جداگانه انبار شوند و هنگامی که درشت دانه های شن بیشتر از 38.1 میلیمتر باشد ،
این دانه ها نیز باید در دو گروه انباشته شوند تا امکان جداشدگی دانه ها به حداقل برسد . هنگامی که بزرگترین اندازه سنگدانه 38.1 میلیمتر باشد مرز جدایی دو نوع سنگدانه 19.05 میلیمتر و وقتی که بزرگترین اندازه 50.8 یا 64.5 میلیمتر باشد مرز جدایی 25.4 خواهد بود . دیوار های تقسیم مصالح سنگی باید آنقدر مقاوم باشند که هنگام خالی شدن یک قسمت و پر بودن قسمت دیگر ، رانش سنگدانه ها آنها را خراب نکند .



به هنگام بارش و یخ بندان باید روی شن و ماسه با برزنت یا ورقه های پلاستیکی مناسب پوشانده شود و در گرمای شدید با ایجاد سایبان از داغ شدن زیاده از حد آنها جلوگیری شود . از انباشتن توده های شن و ماسه به شکل مخروط های بلند خودداری شود . زیرا این عمل باعث میشود دانه های ریز و درشت از یکدیگر جدا شوند .

بهترین کار این است که آنها را در لایه هایی به ضخامت یکسان انبار نمود و جابه جا کردن آنها را به صورت افقی انجام داد . به هنگام وزش باد باید از جدا شدن ذرات ریز در حین تخلیه جلوگیری شود . محل دپوی مصالح باید به گونه ای آماده شود که همواره آبهای مازاد بتوانند به صورت یکنواخت تخلیه شوند .

مصالح سنگی ای که وارد کارگاه میشود ، برای اینکه به رطوبت یکنواخت برسند ، باید حداقل دوازده ساعت در محل باقیمانده و سپس به مصرف برسند . سیلوی ذخیرهمواد سنگی حتی المقدور باید به شکل مربع یا دایره بوده و شیب قسمت های پایین آن کمتر از 50 درجه باشد . ریختن مصالح سنگی به داخل سیلو باید به صورت قائم انجام شود تا از برخورد مواد سنگی با کناره های سیلو جلوگیری به عمل آید ، زیرا این عمل سبب جداشدگی دانه ها میشود .
درصورتی که سیلوی مواد سنگی پر باشد باعث کاهش شکسته شدن مصالح سنگی و حفظ دانه بندی مصالح خواهد شد . در صورت شکسته شدن دانه های مصالح سنگی ، باید قبل از ساختن بتن آنها را دانه بندی کرد .



 
آخرین ویرایش:

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
قسمت دوم : حمل و نقل و نگهداری مصالح فلزی

مصالح فلزی را باید با دقت بارگیری ، حمل و باراندازی کرد . به گونه ای که مصالح تحت تنشهای بیش از حد مجاز قرار نگرفته و ویژگی های مطلوب آنها تغییر نکند .
قطعاتی که به هر علت آسیب دبده و دستخوش تغییر شکل شده اند ، باید ، اصلاح و مرمت گردد . هرگاه تعمیر قسمت های معیوب بدون از دست رفتن مقاومت آنها امکان پذیر نباشد ، باید آن قسمت ها تعویض شوند .

مصالح فلزی باید در مکان های تمیز ، عاری از رطوبت و مواد مضر ، دور از گرد و خاک و سایر مصالح مرطوب انبار شوند تا از آلودگی سطح و خوردگی و زنگ زدگی آنها جلوگیری شود . تمامی فلزات در کارگاه باید برحسب نوع فلز ، نوع نیمرخ و قطر یا نمره هر نیمرخ از یکدیگر تفکیک و در کارگاه انبار شوند . در صورت وجود میلگردهای هم قطر یا سایر نیمرخ های هم اندازه با مقاومت های گوناگون ، آنها را باید در محل های مختلف ، نگهداری و با رنگ کردن نوک نیمرخ ها آنها را از یکدیگر متمایز کرد .
میلگردها باید از نظر نوع و قطر از هم تفکیک شوند . بدین معنی که میلگردهای نرم ، نیمه سخت و سخت هرکدام در محلی جداگانه قرار گیرند و هر کدام از قطرها نیز از دیگری تفکیک گردد . برای این کار می توان از فرو کردن تخته های چهار تراش در کف انبار و قرار دادن میلگردهای هر نوع در بین دو چهارتراش ها استفاده کرد .





 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
قسمت سوم : حمل و نقل و نگهداری مصالح چوب

مصالح چوبی را باید با دقت بارگیری ، حمل و باراندازی نمود ، به طوری که ضایعات به حداقل ممکن برسد . مصالح چوبی باید در محل تمیز و سرپوشیده ، جدا از هم دسته بندی شده و از تماس آنها با خاک ، مواد مضر ، رطوبت ، یخ و برف جلوگیری شود . مصالح چوبی باید در انبارهای به دور از آتش و مواد قابل اشتعال نگهداری شده و محل انبار آنها به سیستم های اعلام و
اطفای حریق مجهز باشد .

انبارها باید به سیستم تهویه مجهز باشد تا در صورت حمله ور شدن احتمالی موجودات زنده به مصالح چوبی به ویژه چوب هایی که خام و عمل نیامده باشند ، به مصالح چوبی آسیب نرسد . در صورت نیاز باید هر چند وقت یک بار با مواد ضد عفونی کننده و حشره کش نسبت به سمپاشی انبار اقدام شود .


 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
قسمت چهارم : حمل و نقل و نگهداری سنگدانه های سبک ( پوکه معدنی و لیکا )

حفاظت از دانه های سبک در برابر رطوبت از اهمیت ویژه ای برخوردار است . زیرا میزان رطوبت این دانه ها بر طرح اختلاط ، میزان کارپذیری ، وزن مخصوص بتن سبک و سلیر فراورده _ های حاصله و در نتیجه ویژگی های عایق حرارتی و میزان بار مرده آنها نیز تاثیر میگذارد . به دلیل اینکه دانه های سبک در مقایسه با سنگدانه های معمولی ضعیف تر و شکننده تر هستند ، جابه جا کردن و تخلیه آنها باید با دقت بیشتری انجام شود . در صورت شکسته شدن دانه ها ، باید قبل از ساختن بتن ، بلوک و ملات ها ، آنها را مجدد دانه بندی کرد .
هنگام جابه جا کردن دانه های سبک با کمپرسی ، به دلیل اینکه در اثر سرعت یا وزش باد ممکن است مقداری از مصالح هدر رود ، بنابراین ، باید روی دانه های سبک را با وسایلی نظیر برزنت پوشانید . برای جلوگیری از جدا شدن مواد ریز و درشت دانه های سبک در جابه جای به هنگام وزش باد ، باید دقت زیادی شود . زیرا تاثیر باد بر این گونه دانه ها شدیدتر از سنگدانه های معمولی است .

گاهی سنگدانه های سبک را به صورت پاکتی وارد کارگاه میشود و گاهی با کمپرسی و به صورت فله . بهتر است در فضای مسقف نگهداری شود .






 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
قسمت پنجم : حمل و نقل و نگهداری آب

برای جلوگیری از آلودگی آب به مواد مضر باید در هنگام جابجا کردن آن از منبع اصلی و ذخیره سازی آن نهایت مراقبت و دقت به عمل آید . همینطور از ورود مواد آلوده به منابع ذخیره آب در کارگاه باید جلوگیری شود ، به طوری که خصوصیات آب دچار تغییر نشود .

برای جلوگیری از نفوذ مواد مضر به آبها و آلوده کردن آنها ، منابع زیرزمینی کارگاهی بخصوص در مناطقی که دارای خاک نامناسب و آلوده به املاح و مواد مضر هستند ، باید کاملا آب بندی شوند . ذخیره سازی آب در هر کارگاه ساختمانی باید به گونه ای باشد که همیشه آب به اندازه کافی در دسترس قرار گیرد تا در صورت عدم دسترسی به منابع اصلی ، حداقل برای آبپاشی کارهای بتنی و سیمانی و سایر مصارف ضروری آب کافی موجود باشد . طراحی منابع آب باید به گونه ای باشد که ورودی و خروجی آن طوری تنظیم شود که در تمام قسمت های منبع همیشه آب تازه جریان داشته باشد . با این کار از رشد خزه ، قارچ و میکروارگانیسمها و مانند اینها جلوگیری به عمل آید . در صورت لزوم باید هر چند وقت یکبار مواد ضد عفونی کننده در منبع ریخته شود .









 

sareh@1373

عضو جدید
سورنا هبلکس بزرگ ترین عرضه کننده بلوک هبلکس در ایران می باشد. بلوک هبلکس از مزایای زیادی برخودار است که می توان به سبکی وزن و عایق بودن در مقابل صدا و حرارت اشاره کرد. نقل شده از مشرق نیوز و سورنا هبلکس که حتی قیمت این بلوک ها ارزان تر می باشد. سورنا هبلکس راهنمای شما در این باب است.

استفاده از بلوک هبلکس سورنا هبلکس مزایای زیادی دارد. علایق صدا و مقاومت بالا از جمله مزایایی بینظیری است که باعث استفاده فراوان آن در ساختمان سازی مدرن شده است. نقل شده از مشرق نیوز و سورنا هبلکس که قیمت بلوک هبلکس سورنا هبلکس نیز مقرون به صرفه است. سورنا هبلکس بزرگ ترین عرضه کننده مصالح ساختمان سازی مدرن می باشد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا