(Tower Bridge (London, England
پل برج (لندن ، انگلستان)
پل برج (لندن ، انگلستان)
این پل كه توسط Horace Jones & Wolfe Barry طراحی و در سال 1894 تكمیل شد، یكی از مشهور ترین نمادها در لندن است. این پل 800 فوت طول و 28 فوت فضای زیرین دارد و وسط آن به 140 فوت افزایش می یابد كه كشتی ها می توانند از پایین رودخانه Thames عبور كنند. در قدیم كه كالاها بجای هوایی از راه زمینی حمل می شدند این پل در روز 50 بار بالا برده می شد، ساخت این پل با 432 كارگر ظرف 8 سال به اتمام رسید، در آن زمان 70000 تن بتن در دو پایه ی پل با فرو بردن 2 باسكول متعادل كننده در جای خود، كه هر یك 1000 تن وزن داشتند ریخته شد و سپس برای پوشش 11000 تن فولاد در زیر، تمام پل ملبس به سنگ پرتلند و گرانیت كورنیش شد.
(Golden Gate Bridge (San Francisco, US
پل گلدن گیت (سانفرانسیسکو ، ایالات متحده امریکا)
این پل طولانی ترین پل جهان جمعا بطول 8.921 فوت كه در سال 1937 تكمیل شد شاید مشهورترین پل زمان باشد. این پل كه در سان فرانسیسكو واقع است، موفقیت عظیم در ساخت و ساز زمان خود بود. در ساخت این پل ركورد ایمنی، بگونه ای بود که تنها 11 كارگر در طول عملیات ساختمانی كشته شدند و 11 نفر دیگر به مدد شبكه ی نوین ایمنی كه در زیر كار قرار داده شده بود نجات یافتند شكسته شد، عكس هاییكه توسط هزاران توریست همه ساله از پل گرفته می شود، شاخص رنگ قرمز بواقع پرتقالی بین المللی (International Orange) بوده و در اصل این رنگ برای افزایش قدرت دید در شرایط مه آلود بودن هوا كه مشابهت با منطقه ی خلیج دارد انتخاب شده، این پل با 1.3 میلیون دلار زیر بودجه پیش بینی شده، بمبلغ 27 میلیون دلار ، 100000 خودرو روزانه بطور متوسط به نتیجه رسید و برای نگهداری به 38 نقاش بطور فول تایم نیز نیاز دارد. تعداد 26 نفر كه از ارتفاع 220 فوتی با سرعت 75 مایل در ساعت و فاصله ی زمانی 4 ثانیه به پایین پرت شده اند جان سالم بدر برده اند.
(Sydney Harbour Bridge (Sydney, Australia
پل بندرگاه سیدنی (سیدنی ، استرالیا)
پل بندرگاه سیدنی (سیدنی ، استرالیا)
در حالیكه جشن هفتادو پنجمین سال تولدش در سال 2007 گرفته میشد، این پل همچنان در صدر پل های جهان از نظر وسیعترین مقاطع طولانی پل در جهان ( هر مقطع 3.770 فوت) باقی مانده است، این پل ملقب به چوب رختی است بلحاظ قوسی شكل بودنش، معمولا از پل و خانه ی اپرا كه در مجاورتش واقع هست عكس برداری می شود، این زوج بعنوان یكی از بهترین تصاویر برای شهر و خود استرالیا عمل می كنند، اندازه ی بزرگترین مقطع 1.650 فوت كه در بلندترین نقطه ی قوس 429 فوت بالای سطح دریاست، برای ساخت این پل می بایستی 800 خانه خراب می شدند و هزینه ی آن با 1400 كارگر ظرف مدت 8 سال حدود 12 میلیون دلار شد و عاقبت پل سیدنی در سال 1998 تكمیل شد.
(Ponte Vecchio (Florence, Italy
پنته وكیو (فلورانس ، ایتالیا)
پنته وكیو (فلورانس ، ایتالیا)
شهر پنته وكیو یكی از مشهور ترین نقاط گردشگری ایتالیا است و عقیده بر آنست كه از قدیمی ترین سازندگان پل قوسی با سنگ های یك تكه و چند تكه در جهان باشد، گرچه تكه های قدیمی تر ناتمام هم وجود دارد، این پل در اصل از چوب ساخته شده بود تا اینكه در سال 1333 توسط سیل منهدم شد و 12 سال بعد با استفاده از سنگ دوباره ساخته شد، شهرت آن بخاطر داشتن مغازه هایش است و از هر گروهی اعم از غرفه های تجار و قصابها تا دكه های فروشندگان لوازم هنری و یادگاری (سوغاتی) را در خود جای داده است.
(Gateshead Millenium Bridge (Gateshead, England
پل هزاره و آبنمای گیت شید (شمال شرق انگلستان)
پل هزاره و آبنمای گیت شید (شمال شرق انگلستان)
جایزه 44 میلیون دلاری پل میلنیوم گیت شید، برای اولین بار و تنها پل "tilting" (كج ، شبدار ، در نوسان ) در جهان در نظر گرفته شده است، رم های هیدرولیكی در انتهای دو طرف پل این امكان را فراهم می آورد كه برای عبور كشتی های كوچك پل قدری كج شود و این تكنولوژی نوین باعث گشت كه طراحان آن برنده ی جایزه ی معتبر و آبرومند "Stirling Prize" برای آرشیتكت در سال 2002 گردند ، 19000 تن بتن در فندانسیون های به عمق 98 فوت (33 متر) و فولاد (میلگرد) كافی برای ساخت 64 راهروی 2 تیركه، پل را به مقاومت در برابر برخورد یك كشتی 4000 تنی كه با سرعت 4 نات در حركت است قادر می سازد.
(Erasmusbrug (Rotterdam, Netherlands
پل اراسمبورگ یا سوان (رتردام ، هلند)
پل اراسمبورگ یا سوان (رتردام ، هلند)
ملقب به Swan (قو) بلحاظ شكل اسكلت فلزی مهار پل، ساخت این پل كه به منظور ارتباط بین شمال و جنوب شهر رتردام طراحی شده بود در سال 1996 خاتمه یافت، برای امكان عبور كشتی ها طاق جنوبی از ارتفاع قابل توجه 292 فوتی پل بلند باسكولی برخوردار است كه در سال 2005 در فیلمی به نام Who Am I (من كی هستم) بنمایش در آمد كه در آن هواپیماهای مسابقه ای از زیر آن پرواز كردند. ساخت این پل با بلندی 2.650 فوت و وزن 6.800 تن كه در سال 1996 كامل شد، 110 میلیون دلار خرج برداشت به محض آنكه پل بروی ترافیك گشوده شد معلوم شد كه پل بر اثر باد تاب می خورد كه این مشكل با استفاده از ابزار های تعیین كننده ی فشار هوا (دمپر) مرتفع گردید.