[ حمل و نقل عمومی ] - ایده شمسه های اسلامی در ایستگاه اتوبوسی در استرالیا

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
ایده شمسه های اسلامی در ایستگاه اتوبوسی در استرالیا

این ایستگاه که در بخش جزیره ای و درهمسایگی حصار ریل های قطار جنوبی ملبورن (استرالیا ) قرار گرفته است مکانی که با اطمینان؛ خود را یک نهاد عمومی با هدف ارائه ی خدمات حمل و نقل و زیر ساختی معرفی میکند. اما خارج از دسترس بودن آن به طور طبیعی و واقع بینانه این ادعا را نفض میکند.






با این حال اگر با دید دیگری به آن نگاه کنیم، درمی یابیم که بسیار هوشمندانه محل قرار گیری خود را انتخاب کرده چرا که وجودش در پس چهره ی شهر آن را به جعبه ای نفیس و البته پر رمز و راز تبدیل کرده که هر تماشاگری را به سوی خود جذب می کند.
این پروژه محصول مذاکره های گسترده با سهامداران، نمایندگان اتحادیه ها ، اصناف و افراد مربوط به آن می باشد. با این تفاسیر نمی توان عمومی و مردمی بودن این سازه را به طور کامل کتمان کرد.
ساختمان از داخل بسیار ستبر و تنومند به نظر میرسد! نحوه ی طراحی زیرکانه ی داخل به کمک شیشه هایی که با الگوی طراحی نمای خارجی بنا، ساخته شده و شکل گرفته اند جلوه ی فوق العاده ای به اتاق ها و البته تمامی فضای درون داده است.



از آنجایی که ساخت این بنا با تدابیر سهامداران و دیگر اعضای گروه سازنده پیش رفته اختلالات و مشکلاتی که ناشی از وجود خطوط راه آهن امکان بروز پیدا می کردند به حد اقل خود رسیدند . لازم به ذکر است، استفاده از اجزای پیش ساخته ی درجه یک در بخش بیرونی نقش بسیار موثری ایفا کرده است.
جالب است بدانید که مواد و مصالح مصرف شده به گونه ای انتخاب شده اند که در برابر محیط اطراف خود و عوامل خارجی گوناگون مقاوم و مستحکم واقع شوند و همین امر موجب کاهش تعمیرات و به طبع وقت و هزینه ی لازم برای نگهداری آن ها شده است.




دیواره ی خارجی از دو لایه بتن پیش ساخته تشکیل شده که طی فرایندی ترکیبی آماده ی مصرف میشوند و نمای خارجی آن با الگوی هندسی خاص و برجسته کاری های جلا داده شده بی شک جذابیت آن را غیر قابل انکار می کند.
از دیگر راهکار های شرکت سازنده در جهت بهینه سازی و مدیریت مخارج می توان به کار بردن پانل هایی در اندازه های مخصوص که با حمل و نقل و مونتاژ صحیح کار را آسان تر کردند اشاره کرد.
اما این ساختمان در برابر آب و هوای ملبورن بسیار بی ثبات است! چرا که به طور مداوم خلق و خوی خود را با هر تغییری عوض می کند.



منبع : معماری نیوز
 
بالا