حماسه رادار سوباشی همدان

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به یاد شهیدان ایستگاه راداری سوباشی؛



سووشون سوباشی



همدان‌پيام: پدافند زنده به آن است که مانع حضور دشمن شود و آنچنان محکم قامت بکشد و سر بر فرازد که تا آسمان هم کسی نتواند از سد او بگذرد که ایستگاه راداری سوباشی در دفاع مقدس، چنین تصویری از پدافند ارائه ‌کرد و نمونه کامل توانمندی و ایثارگری رزمندگان پدافند بود.
به‌ گزارش ایرنا، ایستگاه راداری سوباشی یکی از نقاط اتکای مردم غرب کشور و مانعی بزرگ بر سر راه دشمنی بود که پیوسته می‌کوشید تا با عبور از آسمان کشور خود را به تهران برساند و پایتخت ایران اسلامی را مورد تهاجم قرار دهد و همواره در این مسیر طعم تلخ شکست و حسرت را می‌چشید.
اعلام وضعیت سفید، زرد و قرمز بر عهده کارکنان سوباشی بود
کارکنان سوباشی در تمام سال‌های جنگ ضمن رهگیری هواپیماهای دشمن کنترل و هدایت هواپیماهای ورودی و خروجی به مرزهای غرب کشور، کنترل آتش سایت‌های موشکی ارتش و سپاه، کنترل آتش پدافند هوایی مستقر در منطقه (زمینی و هوایی )، اعلام وضعیت (سفید، زرد یا قرمز ) به 13 استان کشور (حدود 80 درصد جمعیت کشور) را برعهده داشت.
رادار سوباشی در واقع با تغذیه چند سایت راداری، سایت‌های موشکی زمین به هوا و سامانه‌های توپ ضد هوایی آسمان سرتاسر منطقه غرب، بخشی از شمال غرب و جنوب غرب را تحت پوشش خود داشت. حساسیت منطقه هم سبب می‌شد که برترین‌ها در سایت سوباشی حضور داشته باشند تا محکم‌ترین پاسخ به هر تجاوزی را در کوتاه‌ترین زمان تدارک ببینند.
به همین دلیل خلبانان عراقی همواره از نزدیک شدن به سایت راداری سوباشی وحشت داشتند و هنگام ورود به کشور سعی می‌کردند حریم دفاعی این سایت را دور زده و از سایر قسمت‌ها (جنوب یا شمال کشور) وارد آسمان جمهوری اسلامی ایران شوند.
ایستگاه راداری سوباشی به استخوانی در گلوی دشمن تبدیل شده بود
تلفات این شیوه هم کمتر از مواجهه با سایت سوباشی نبود. سوباشی تبدیل شده بود به استخوانی در گلوی دشمن، خاری در چشم او که نمی‌توانست عزت و اقتدار ایرانی را ببیند.
بر این اساس بود که دشمن حتی پس از جنگ هم کینه‌اش از سرافرازان سوباشی را فراموش نکرد.
عراقی‌ها 157 حمله به سایت سوباشی انجام دادند
عراقی‌ها در دوران دفاع مقدس 157 حمله به سایت سوباشی انجام دادند كه ناکامی در مختل کردن عملکرد سایت، گواهی بر هوشیاری دلیرمردان پدافند هوایی است.
این ناکامی‌ها و استمرار موفقیت کارکنان غیور سایت سوباشی منجر به بروز کینه‌ای عمیق از عملکرد پدافند هوایی خصوصا سایت راداری سوباشی در دل فرماندهان نیروی هوایی عراق شد؛ به گونه‌ای که ژنرال سعید شعبان فرمانده وقت نیروی هوایی عراق، در مصاحبه‌ای با بخش فارسی رادیو بغداد با عصبانیت عنوان کرد که به هر طریق ممکن افتخار نابودی پایگاه سوم شکاری همدان و سایت راداری سوباشی (حتی اگر خلبانان عراقی نتوانستند) باید نصیب خودم شود.
شهادت دلاور‌مردان سایت سوباشی اثبات کرد که تصمیم فرماندهان جنگ پس از پیروزی در خرمشهر مبنی بر عدم پذیرش آتش بس، اقدامی کاملا درست بوده و هرگز نباید به پیمان صلح با صدامیان امید بست.
یک هفته پس از پذیرش قطعنامه، عراقی‌ها به سایت سوباشی حمله کردند
حمله ناجوانمردانه عراقی‌ها به این سایت در پنجم مردادماه 1367 یعنی حدود یک هفته پس از پذیرش قطعنامه انجام شد.
آنها می‌خواستند با انهدام سایت سوباشی عقده حقارت سالیان دراز خود در برابر اراده پدافند همیشه بیدار جمهوری اسلامی ایران را پايان بخشند و با تسخیر آسمان منطقه عمومی نبرد، پیشروی نیروهای سطحی منافقین در عملیات مرصاد را تسهیل کنند.
به دنبال یکی از حملات هوایی دشمن در چهارم مرداد 1367، انفجار بمب رها شده از جنگنده عراقی در محوطه سایت موجب ریزش سقف اتاق عملیات شد، به نحوی که تکه‌ای از آهن سقف بر سر شهید فرهاد دستنبو اصابت و او را مجروح کرد هرچند که این شهید بزرگوار، همچنان به ماموریت خود در سایت ادامه داد.
یک روز بعد از آن، شرایط چنان دشوار بود که مسئولان ستاد پدافند هوایی برای بررسی شرایط عازم سوباشی می‌شوند، اما در سایت همه مشغول مقابله با حملات هوایی متعدد دشمن بودند و شرایط به گونه‌ای بود که تقریبا هیچ یک از کارکنان سایت موفق به صرف ناهار نشدند.
سرانجام در ساعت 16 پنجم مردادماه سال 1367 هواپیماهای عراقی که در دستیابی به اهداف خود در بمباران شهرهای غربی کشور و تسهیل پیشروی منافقین ناکام مانده بودند، در بازگشت از ماموریت شکست خورده خود، به وسیله موشک هوا به زمینی که از فاصله‌ای دور شلیک شده بود، اتاق عملیات سایت سوباشی را منهدم کرده و 19 نفر از کارکنانش را در همان لحظه به شهادت می‌رسانند.
حضور آگاهانه کارکنان سایت فوق تا آخرین لحظه و به ‌رغم این ‌که تعدادی از آنها در زمان استراحت خود و داوطلبانه در محل عملیات حضور داشتند و با توجه به وجود امکان خروج از سایت و عدم استفاده از امکان فوق و اطلاع از عاقبت حضور و شهادت و پایمردی و انجام وظیفه تا آخرین لحظه منجر به این شد که نام سایت سوباشی در تاریخ ثبت شده و حضور کارکنان سایت فوق حماسی و عاشورایی تعبیر شود.
اگرچه سایت راداری سوباشی با این حمله ناجوانمردانه مورد اصابت قرار می‌گیرد، اما عراقی‌ها در دستیابی به هدف دوم خود که تسخیر آسمان منطقه عمومی عملیات مرصاد بود ناتوان ماندند. زیرا دلیرمردان پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران دوش به دوش هوانیروز و نیروی هوایی، آنچنان در برابر عراقی‌ها و منافقین ظاهر شدند که نیروی هوایی عراق جز فرار و شکست طرح پشتیبانی منافقین چاره‌ای دیگر نداشتند. عملکرد پدافند هوایی در عملیات مرصاد و حتی پس از شهادت زبده‌ترین کارکنان خود در سوباشی، نشان ‌دهنده این مطلب است که شجاع مردان پدافند هوایی هرگز در برابر هیچ نوع تهدیدی هراسی نداشته و در راه دفاع از آرمان‌ها و اعتقادات خود هر شهید پدافندی را سند افتخار و برگ زرینی بر عملکرد خود دانسته و با تبدیل تهدیدها به فرصت به هر طریق ممکن اجازه حضور ناپاک دشمن در آسمان مقدس کشور را نخواهند داد.
 

Similar threads

بالا