حقایقی شگفت انگیز درباره بدن انسان

m@hboubeh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بدن انسان یکی از مظاهر شگفت انگیز جهان هستی محسوب می شود. تنها در نظر گرفتن این حقیقت که حدود 50 تریلیون سلول به صورت هماهنگ فعالیت می کنند تا انسان قادر به انجام کارهای خود باشد می تواند توجه ما به شگفتی های بدنمان را بیش از پیش جلب کند. در ادامه برخی حقایق جالب توجه درباره بدن انسان را بیان می کنیم.


قلب، اندامی توانمند
میانگین ضربان قلب انسان حدود 100 هزار بار در طول روز است تا 2 هزار گالن خون به قسمت های مختلف بدن ارسال شود.

سیستم حمل و نقل گسترده
دو هزار گالن خونی که در بدن انسان جریان دارند از شبکه خارق العاده ای از سرخرگ ها، مویرگ ها و سیاهرگ ها عبور می کنند. مجموع رگ های بدن یک انسان بالغ می تواند تا 60 هزار مایل (96,560 کیلومتر) امتداد یابد.

کلیه ها، اندام هایی زحمتکش
هر یک از کلیه های انسان از حدود یک میلیون واحد تصفیه کننده به نام "نفرون" تشکیل شده اند. کلیه ها روزانه حدود 120 تا 150 لیتر خون را تصفیه می کنند و حدود دو لیتر ادرار تولید می کنند.

پیچیدگی روده ها
اگر روده های بزرگ و کوچک انسان در مسیر مستقیم امتداد یابند طول آنها به حدود 25 فوت (7.6 متر) خواهد رسید. خوشبختانه آنها به گونه ای جمع و پیچ خورده اند که در حفره شکم انسان جا می شوند.

ترشح بزاق
غدد بزاقی در داخل دهان و گلوی انسان با ترشح بزاق به مرطوب نگه داشتن فضای دهان، آغاز گوارش و محافظت از پوسیدگی دندان ها کمک می کنند. ما توجه ای به این نکته نداریم که روزانه صدها بار عمل بلع را انجام می دهیم و طی عمل بلع حدود 2 لیتر بزاق تولید می کنیم.

عطسه های توربوشارژردار
با هر عطسه ای که انسان انجام می دهد می تواند 40 هزار قطره را با سرعت بیش از 100 مایل در ساعت (160 کیلومتر در ساعت) وارد هوا کند.

بوی منحصر به فرد
همانند اثر انگشت هر فرد، بوی بدن وی نیز - به استثنای دوقلوهای همسان که می توانند بوی مشابه داشته باشند - منحصر به فرد است.

مساحت پوست
پوست بدن یک انسان بالغ می تواند منطقه ای 21 فوت مربعی (2 متر مربع) را پوشش دهد و میزبان 11 مایل (17.7 کیلومتر) رگ های خونی باشد.

موی بدن
اگرچه ظاهر انسان امروزی در مقایسه با گذشتگان خود نسبتا بی مو به نظر می رسد اما در حقیقت ما به اندازه بدن شامپانزه ها مو داریم.

موجوداتی پر انرژی
در شرایطی که میزان گرمای تولید شده توسط بدن انسان به وزن و سطح فعالیت وی بستگی دارد، یک فرد معمولی که روزانه 2400 کیلوکالری مصرف می کند در هر ساعت حدود 100 کیلوکالری گرما تولید می کند. این رقم معادل یک لامپ 116 وات است.

بویایی شگفت انگیز
مغز انسان می تواند حدود 100 هزار بوی مختلف را در ناحیه ای کوچکتر از اندازه یک نیم دلاری پردازش کند.

زبان قدرتمند
زبان انسان از هشت عضله مختلف تشکیل شده که بر خلاف عضله های دیگر استخوانی را پشتیبانی نمی کنند. در عوض این عضله ها ماتریس نرمی را تشکیل می دهند که به نام "هیدرواستات عضلانی" شناخته می شود. این ساختار شباهت بسیاری به خرطوم فیل یا بازوهای اختاپوس دارد.

اعدادی قابل توجه
هر فرد بالغ از 7,000,000,000,000,000,000,000,000,000 (7 اُکتیلیون) اتم تشکیل شده است.
 

Similar threads

بالا