حفظ بقای مادران شاغل...!

Sogol1681

مدیر تالار روانشناسی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
معمولا گفته مى شود که مادران، نیازهاى دیگران را در درجه اول اهمیت قرار مى دهند. اما مهمانداران هواپیما در آغاز هر پرواز، به دلیل موجه ى توضیح مى دهند که چرا در موارد اضطرارى قبل از کودکتان، ابتدا باید ماسک اکسیژن را روى صورت خود بگذارید.
در قسمت اول به مشکلات روزهای اول کاری مادران شاغل پس از اتمام مرخصی زایمان پرداختیم،در قسمت دوم به تفاوت مهدهای کودک با پرستار پرداختیم و رابطه ی مادر با پرستار بچه را بررسی کردیم،در قسمت سوم به بررسی مشکل خواب و منظم شدن خانه ی مادران شاغل پرداختیم، در این قسمت می خواهیم برنامه حفظ بقاى مادر شاغل را عنوان کنیم.

برنامه حفظ بقاى مادر شاغل

وقتى بچه دار مى شوید به نظر مى رسد که زندگى باید بسیار دلنشین و دل انگیز شود. مادرى شاد و خورسند که نوزادى عالى به دنیا آورده است و بعد با اعتماد به نفس به کار باز مى گردد و پیشرفت می کند و درآمد دارد. میان کارى پرثمر و خانه ا ى دوست داشتنى و خانواده اى شاد و یک زندگى اجتماعى فعال تعادل برقرار مى کند. چنین زنى، زن استثنائى یا مادرى افسانه اى است.

در حقیقت، اینها تصوراتى غیرواقع بینانه است و موجب مى شود که بسیارى از زن ها احساس عدم کفایت و ناشایستگى کنند.
معمولا گفته مى شود که مادران، نیازهاى دیگران را در درجه اول اهمیت قرار مى دهند. اما مهمانداران هواپیما در آغاز هر پرواز، به دلیل موجه ى توضیح مى دهند که چرا در موارد اضطرارى قبل از کودکتان، ابتدا باید ماسک اکسیژن را روى صورت خود بگذارید.
شاغل بودن مادر هم با این موضوع تفاوتى ندارد. لازم است که ابتدا از خودتان مراقبت کنید تا بتوانید به خانواده تان رسیدگى کنید و با موفقیت از عهده ایجاد تعادل میان کار و زندگى خانوادگى برآیید. آیا مى دانید به چه چیزى نیاز دارید؟ برنامه حفظ بقا.

براى خود وقت بگذارید

وقت براى خود جهت تجدید قوا و به یاد آوردن این که تنها یک مادر، همسر یا کارمند نیستید، ضرورت دارد. اختصاص دادن زمانى براى خود شاید کار بسیار دشوارى باشد. ممکن است از رفتن به گردش و تنها گذاشتن بچه ها در خانه در حالى که تمام روز در دفتر کارتان بود ه اید احساس گناه کنید. اما این کار براى شما مفید است و اگر براى شما مفید باشد براى همه اعضاى خانواده نیز مفید خواهد بود. شما اول یک انسان هستید و بعد نقش های دیگری از جمله کارمند بودن، همسر بودن و مادر بودن را دارید، یادتان باشد بچه ها مادر شاد و سالم می خواهند.


به خود بگویید اوضاع بهتر خواهد شد
وقتى به سختى گرفتار شد ه اید - نوزادتان شب ها نمى خوابد، کودک نوپایتان حرف خود را به کرسى مى نشاند، کل خانواده گرفتار است، یا دزد خانه تان را سرقت کرده است - به خودتان یادآورى کنید که همه چیز مى گذرد. چالشهایى که در حال حاضر با آنها مواجه هستید، سال آینده خاطراتى دور دست به نظرتان مى رسد. آیا هم اکنون به غصه های دوران نوجوانی خود نمی خندید؟

مسئولیت زیادى نپذیرید
اغلب اوقات بیش از توانمان مسئولیت مى پذیریم و در نتیجه زندگى را به خودمان سخت مى کنیم، پر از تنش مى شویم و در آخر از پا در مى آییم. واقع بینانه توان انجام کارها را بسنجید و بار سنگین بر دوش خود نگذارید.
سعى کنید کمال گرا نباشید. اگر همیشه همه چیز را کامل بخواهید، خودتان را تحت فشارى غیرضرورى قرار داده اید.
در زمان نیاز، نیروى کمکى تقاضا کنید. با مادر، دوستان یا همسایه تان تماس بگیرید. از کسى بخواهید که براى مدتى کوتاه مسئولیت بچه ها را بپذیرد و هر چیزى را که واقعاً مجبور به انجامش نیستید، لغو کنید.

احساس گناه نکنید
بعضی مادران شاغل در صورت بروز کوچکترین مشکلی خود را سرزنش می کنند که اگر سر کار نمی رفتم، این اتفاق نمی افتاد و یا فرزندم این کار را نمی کرد و یا بهتر تربیت می شد، در صورتی که این موضوع هیچ ربطی به کار شما ندارد، بسیاری از مادران خانه دار، فرزندان بسیار باتربیت و مثبتی ندارند، بسیاری از مادران خانه دار هم خانه هاشان از تمیزی برق نمی زند و همیشه شام و ناهار های خوشمزه ندارند!
تربیت فرزند به صبر و حوصله، علم و اطلاع شما از روانشناسی روز و بیشتر از همه به عشق شما وابسته است، به قول معروف فرزندان شما آن چیزی نمی شوند که شما دوست دارید بشوند، آن چیزی می شوند که شما هستید!

شما می توانید الگوی خوب و مثبتی برای فرزندان خود باشید، الگوی زن موفقی که بین کار بیرون از خانه و وظایف همسری و مادری تعادل برقرار کرده است، سخت است، ولی ناممکن نیست.
پس قبل از اتمام مرخصی زایمان بهتر است مدتی به موضوعاتی که بر کیفیت زندگی شما به عنوان مادری شاغل تأثیر می گذارند،خوب فکر کنید: نگهداری ازکودک، خواب، کمک گرفتن از شوهر و اطرافیان و رسیدگی به خودتان و... .





خانم"حسینی" کارشناس مشاوره فردی و حانوادگی

 

l-mohajeri

عضو جدید
ولی قبول کنید شغل مادر خیلی تو بچهها تاثیر میذاره
وقتی بچه پدرومادرو صبح تا شب نمیبینه
شبم خسته میبینه
قطعا روشون اثر داره
 

SIMAHASSANNI

عضو جدید
برنامه حفظ بقاى مادر شاغل
وقتى بچه دار مى شوید بة نظر مى رسد که زندگى باید بسیار دلنشین و دل انگیز گردد. مادرى شاد و خورسند که نوزادى عالى بة دنیا آورده است و بعد با اعتماد بة نفس بة کار باز مى گردد و پیشرفت می کند و درآمد دارد. میان کارى پرثمر و خانه ا ى دوست داشتنى و خانواده اى شاد و یک زندگى اجتماعى فعال تعادل برقرار مى کند. چنین زنى، زن استثنائى یا مادرى افسانه اى است. در حقیقت، اینها تصوراتى غیرواقع بینانه است و موجب مى گردد که بسیارى اَز زن ها احساس عدم کفایت و ناشایستگى کنند.
معمولا گفته مى گردد که مادران، نیازهاى دیگران را در درجه اول اهمیت قرار مى دهند. اما مهمانداران هواپیما در آغاز هر پرواز، بة دلیل موجه ى توضیح مى دهند که چرا در موارد اضطرارى قبل اَز کودکتان، نخست باید ماسک اکسیژن را روى صورت خود بگذارید.
شاغل بودن مادر هم با این موضوع تفاوتى ندارد. لازم است که نخست اَز خودتان مراقبت کنید تا بتوانید بة خانواده تان رسیدگى کنید و با موفقیت اَز عهده ایجاد تعادل میان کار و زندگى خانوادگى برآیید. آیا مى دانید بة چه چیزى نیاز دارید؟ برنامه حفظ بقا.

براى خود وقت بگذارید
وقت براى خود جهت تجدید قوا و بة یاد آوردن این که تنها یک مادر، همسر یا کارمند نیستید، ضرورت دارد. اختصاص دادن زمانى براى خود شاید کار بسیار دشوارى باشد. ممکن است اَز رفتن بة گردش و تنها گذاشتن بچه ها در خانه در حالى که تمام روز در دفتر کارتان بود ه اید احساس گناه کنید. اما این کار براى شما مفید است و اگر براى شما مفید باشد براى همه اعضاى خانواده نیز مفید خواهد بود. شما اول یک انسان هستید و بعد نقش های دیگری اَز جمله کارمند بودن، همسربودن و مادر بودن را دارید، یادتان باشد بچه ها مادر شاد و سالم می خواهند.
به خود بگویید اوضاع بةتر خواهد شد
وقتى بة سختى گرفتار شد ه اید – نوزادتان شب ها نمى خوابد، کودک نوپایتان حرف خود را بة کرسى مى نشاند، کل خانواده گرفتار است، یا دزد خانه تان را دزدی کرده است – بة خودتان یادآورى کنید که همه چیز مى گذرد. چالشهایى که در حال حاضر با آنها مواجه هستید، سال آینده خاطراتى دور دست بة نظرتان مى رسد. آیا هم اکنون بة غصه های دوران نوجوانی خود نمی خندید؟
مسئولیت زیادى نپذیرید
اغلب اوقات بیش اَز توانمان مسئولیت مى پذیریم و در نتیجه زندگى را بة خودمان سخت مى کنیم، پر اَز تنش مى شویم و در آخر اَز پا در مى آییم. واقع بینانه توان انجام کارها را بسنجید و بار سنگین بر دوش خود نگذارید.
سعى کنید کمال گرا نباشید. اگر همیشه همه چیز را کامل بخواهید، خودتان را تحت فشارى غیرضرورى قرار داده اید.
 

Similar threads

بالا