حسگرهای مقاومتی دما چیست؟

ktajhiz

عضو جدید
حسگرهای مقاومتی دما یا RTD مخفف کلمه Resistance Temperature Detector است.

t2-pt100این دسته از سنسورها ،یک نوع سنسور خطی در اندازه گیری دما هستند که سیگنال خروجی آن به شکل یک سیگنال مقاومتی است. اگر در یک بازوی پل وتستون RTD قرار دهیم مقدار مقاومت قابل اندازه گیری میباشد. میتوان مقاومت RTD اندازه گیری شده را با استفاده از روش های استاندارد RTD (مثلا استاندارد IEC 751) یا معادله Callendar-Van Dusen به مقدار دمای متناظرش تبدیل کرد. در زیر قسمتی از جدول تعیین دما از مقدار مقاومت حسگرهای مقاومتی دما برای مدل Pt100 نمایش داده شده است :

jadval pt100
انواع حسگرهای مقاومتی دما (RTD) کدامند ؟

قابلیت های ترمو مقاومتی المان حسگر RTD، با توجه به آلیاژی یا فلزی که ار آن درست شده تفاوت دارد. برای تولید RTD از سه نوع فلز مقاومتی نیکل (Nickel)، پلاتین (Platinum) ومس (Copper) استفاده میشود.
متداول ترین نوع المان های RTD از جنس پلاتین میباشند که دو نوع اصلی آن PT100 و PT1000 میباشند (PT یعنی پلاتین و 100 بیانگر مقاومت فلز با واحد اهم در دمای صفر درجه سانتیگراد می باشد). المان های RTD مس و نیکل برای مواردی که دقت موضوع حیاتی ای نیست کاربرد دارند.
پیکره بندی RTD :

سنسورهای RTD به صورت دو سیمه، سه سیمه و چهار سیمه در بازار موجود می باشد. نوع دو سیمه به دلیل مقاومت مسیر (مقاوت ناشی از سیم) دارای خطای بالایی است (شکل 1)؛ نوع سه سیمه دارای خطا کمتری است(شکل 2) ولی نوع چهار سیمه به کلی مقاوم مسیر انتقال را حذف کرده است(شکل 3).



پارامترهای انتخاب RTD :

نوع RTD : Pt100، Pt1000، Cu، Ni و ...
تعداد سیم : 2 سیمه، 3سیمه، 4 سیمه
رنج دمایی : تا 450 درجه یا 600 درجه سانتیگراد
خروجی : جریان(4-20mA) یا ولتاژ (0-10 V) یا خروجی اهمی (بدون ترانسمیتر)
متراژ کابل یا پراابعاد طول و قطر سنسور : مثال : 5 سانتیمتر، 8 میلیمتر


 
بالا