حساب سازی شرکت های دولتی برای فرار مالیاتی

P a N a H

عضو جدید
کاربر ممتاز

حساب سازی شرکت های دولتی برای فرار مالیاتی




رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی، دولتی بودن اقتصاد را یکی از عوامل فرار مالیاتی دانست و گفت: در شرکت های دولتی به راحتی حساب سازی می کنند و آخر سال مدیر مالی به مدیر عامل می گوید سود اعلام کند یا ضرر؟

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس اسبق امور مالیاتی در برنامه “تیتر امشب”با بیان اینکه مهمترین رکن در دریافت مالیات داشتن اطلاعات است گفت: اطلاعات نقش خوراک مالیات را به عهده دارد و اگر این مهم بصورت سیستماتیک بر اساس دولت الکترونیک محقق شود از بسیاری از فرارهای مالیاتی جلوگیری خواهد شد. وی تاکید کرد: راه اصلی برون رفت از برخی فرارهای مالیاتی تحقق دولت الکترونیک به معنای واقعی کلمه است چراکه در آن صورت با اندوخته ای از اطلاعات خواهیم توانست به اهداف مورد نظر دست یابیم . کرد زنگنه افزود : هم اکنون نظام دریافتی دریافت مالیات کشور بصورت نیمه مدرن عمل می کند و هنوز زیر ساخت ها بطور کامل فراهم نیست ، اگر دولت الکترونیک عملیاتی شد با محوریت اطلاعات می توانیم به اهداف دست یابیم .
رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ریشه عدالت اجتماعی و اقتصادی در عدالت مالیاتی است و خیلی از کشورها از طریق سیستم مالیاتی توانسته اند عدالت اجتماعی و اقتصادی را محقق کنند.

کرد زنگه بر راستی آزمایی خود اظهاریهای مالیاتی تاکید کرد و افزود: اکنون دهک های بالا و پایین در کشور شناخته شده نیستند و در بحث یارانه ها نمی توانیم افراد پردرآمد را به طور دقیق شناسایی کنیم. رئیس سابق سازمان خصوصی سازی گفت: هم اکنون سه برابر املاک ثبتی ما غیر ثبتی است .
وی با اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی برخوردهای بسیار تندی با فراریان مالیاتی صورت می گیرد گفت : سفرها ، درآمدها ، املاک، حساب های بانکی و حتی شهریه بچه هایشان را جلوی چشمانشان می آورند و اگر کسی خلاف بگوید با او برخورد می کنند و همین است که در کشورهای اروپایی همه سعی می کنند اظهارنامه دقیق دهند . این کارشناس اقتصادی گفت: تا زمانی که شبکه مالیاتی در کشور ما کامل نشود و نتوان در خصوص اظهارنامه ها راستی آزمایی کنیم این مشکلات ادامه خواهد داشت. کرد زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا سازمان امور مالیاتی تمرکزی در خصوص دانه درشتها ندارد افزود: ریشه عدالت اجتماعی واقتصادی در عدالت مالیاتی است و خیلی از کشورها از طریق سیستم مالیاتی توانسته اند عدالت اجتماعی واقتصادی را محقق کنند . وی یکی از دلایل ایجاد دانه درشتها را شبکه ناموفق مالیاتی در کشور خواند و گفت: اگر این شبکه درست بود اصلا دانه درشت بوجود نمی آمد. کرد زنگنه در بخش دیگری از سخنانش به ایجاد پلیس مالیاتی در کشورهای پیشرفته اشاره کرد و گفت: پلیس مالیاتی در خیلی از کشورها از پلیس و سازمانهای انتظامیشان قوی تر است و ما برای شناسایی دانه درشتها و همچنین اطلاعات دقیق اقتصادیشان نیازمند پلیس مالیاتی هستیم .
رئیس سابق سازمان خصوصی سازی دولتی بودن اقتصاد را نیز یکی از عوامل فرار مالیاتی دانست و گفت: در شرکت های دولتی به راحتی حساب سازی می کنند و آخر سال مدیر مالی به مدیر عامل می گوید سود اعلام کند یا ضرر؟


وی افزود: در سیستم خصوصی وقتی زیان اعلام شود مدیر عامل را برکنار می کنند اما در سیستم دولتی اگر زیان ده اعلام شود از نفت به او بودجه می دهند و شاید مدیر در این سیستم ارتقاء هم پیدا کند .

حیدری کرد زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخورد با کسانی که فرار مالیاتی دارند بر عهده کیست ؟ گفت: بخشی از این برخوردها به عهده سازمان مالیاتی است که در این خصوص باید قوانین اصلاح شود . وی افزود : مالیات دهنده باید به عنوان شهروند خوب معرفی شود اما در کشور ما فرار مالیاتی ، ارزش است و تا شرایط اینگونه باشد اخلاق مالیاتی همچنان در کشورمان پایین خواهد بود . رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی گفت: باید به گونه ای عمل کنیم تامردم با شوق و ذوق مالیات دهند .
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی از نحوه هزینه مالیات در کشورشان ناراضی اند افزود : ما در این خصوص اطلاع رسانی ضعیف داشته ایم و هیچگاه به مردم نگفتیم که این درآمدهای مالیاتی چگونه صرف توسعه و سازندگی کشور می شود در حالیکه اگر مردم بدانند فرهنگ مالیاتی ارتقاء خواهد یافت .


حیدری کرد زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی ها مالیات پرداختی را متناسب با درآمدشان نمی دانند و دائم از پرداخت مالیات گلایه دارند گفت : باید در این خصوص به برخی از این افراد حق داد چرا که سیستم مالیاتی ما نباید با معیار سالهای قبل تعیین شود چرا که شاید فردی به علت مریضی ویا تعطیلی مغازه اش نتواند مالیات سال قبل را بپردازد.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
M o R i S افزایش شرکت صوری درسال جاری مالیات و ارزش افزوده 0

Similar threads

بالا