[ حرکات نمایشی ] - رقص

H.N!GHT

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز

رقصی چنین میانه میدانم آرزوست
«مولانا»







رقص:


به حرکات موزون و ریتمیک بدن رقص اطلاق می شود.این هنر می تواند شامل بیان احساسات عرفانی و حالات شادی انسان باشد. البته رقص در طبیعت و میان جانوران نیز وجود دارد. علاوه بر آن،
رقص بر اساس زیبایی، فرهنگ، اجتماع، هنرمندی و محدودیت های اخلاقی دسته بندی می شود. رقص معمولاً به حرکت‌های انسان که برای بیان یک حالت انجام می‌گیرد گفته می‌شود. رقص می‌تواند در یک محیط اجرایی، روحانی یا اجتماعی اجرا شود.حرکات موزون عبارت است از روح احساسات و عواطف یک فرد از طریق حرکاتی که با ریتم خاصی نظم یافته است." رقص به عنوان شیوه ای زودگذر وناپایدار از بیان تعریف شده است که بوسیله ی حرکات بدن انسان در فضا به نمایش گذارده می شود...از طریق حرکات ریتمیکی که به گونه ای کاملا هدفمند انتخاب و کنترل شده است.

رقص های مناطق مختلف باهم فرق دارد. برخی از آن ها همچون باله از جمله رقص های سنتی هستند. رقص می تواند به صورت اجتماعی انجام گیرد یا به صورت خاص برای حضار و بیننده ها اجرا شود. رقص ها می توانند رقابتی باشند یا برای جشن ها و مراسم خاص طراحی و اجرا شوند. همان طور که اشاره کردیم حرکات رقص ها در مناطق مختلف با هم فرق دارند. به طور مثال، رقص های اروپایی با رقص های آسیایی کاملا متفاوت است.

رقص، قدمت بسیاری در تاریخ دارد و از زمان های دور میان مردم رواج دارد و می تواند هیپ‌هاپ یا رقص عرفانی سماء باشد. ذات رقص منفی نیست. رقص، سبک های کلاسیک نیز دارد از جمله آنها می توان به باله، تانگو و والس اشاره کرد. رقص های دسته جمعی و گام به گام نیز از دیگر مدل های رقص هستند.همه رقص ها در همه جای دنیا یک مورد مشترک دارند و آن انعطاف پذیری بدن و حرکات رقصنده است. برخی از مشکلات و صدماتی که رقص می تواند به بدن رقصنده برساند، شکستگی اعضا و گرفتگی عضلات هستند. طراحی رقص نیز هنری است که این روزها در دنیا رواج بسیاری دارد.

در زمان های قدیم، رقص جزو اصلی جشنواره های محلی بوده است. به طور مثال هنگام برپایی جشن برداشت محصول از رقص برای نشان دادن شادیشان استفاده می کردند. حتی برای نمازگزاری و عبادت نیز از رقص استفاده می کنند. مدیتیشن ماندالا نوعی از رقص است که به بدن و ذهن انرژی زیاد می رساند. رقص فولکلوریک نیز فرم اولیه از رقص های مردمی است. این رقص از اروپا و برخی بخش های چین سرچشمه گرفته است. رقص های دو تایی همچون تانگو و فلامنکو ریشه در فرانسه دارد.
رقص در طول 50 سال گذشته تغییرات بسیاری داشته است. سبک های مدرن و معاصر به رقص های سنتی و کلاسیک قدیم اضافه شده اند. بسیاری از انواع جدید آن نیز بر اساس قوانین رقص مادر یعنی باله استوار نیستند. در این زمان، رقص با حرکات آکروباتیک همراه است و استایل الکترونیک نیز به آن اضافه شده است. در زمان حاضر، هر سبک رقص مرتبط و بر اساس موسیقی آن اجرا می شود.

رقص بر اساس تعداد رقصنده ها به انفرادی، دوتایی و گروهی تقسیم بندی می شود. در حال حاضر، هر رقصی بر اساس موسیقی آن طراحی می شود. اما رقص هایی همچون سالسا، تانگو، هیپ‌هاپ، والتز و جیگ از زمان های قدیم وجود داشته اند و هنوز هم رواج دارند. بعضی از رقص ها نیز با موسیقی باروک اجرا می شوند. رقص های باله و کلاسیک را نیز در بالا یادآوری کرده بودیم.
در اوایل دهه 90 میلادی یعنی در قرن بیستم، رقص و طراحی آن به واحدهای دانشگاهی بدل شدند. یعنی دوستداران این رشته می توانند در دانشگاه به صورت آکادمیک در مورد رقص، انواع، تاریخچه و فلسفه هر کدام از شاخه هایش تحصیل کنند.


مرا در حال رقصیدن ببین تا آوای دلم را بشنوی






رقص محلی یا رقص فولکلوریک:



قدیمی‌ترین فرم رقص است که نشان‌گر حالات، عادات و فرهنگ یک قوم و یا ساکنان یک منطقه جغرافیائی خاص بوده و در قالب مجموعه‌ای از حرکات موزون اجرا می‌شود.
واژه «رقص فولکلوریک» معمولاً به «رقص عامهٔ مردم» گفته می‌شود. باستان شناسان و مورخین میگویند که رقص بخشی مهم از فرهنگ انسانهای اولیه بود بطوریکه آنان از طریق رقص و با استفاده از حرکات و ریتم احساسات خود را به دیگران بیان می‌نمودند. انسانها رقصیده‌اند و هنوز هم برای جشنها، تداوم زندگی، کارهای اجتماعی، ارتباط معنوی و اظهار وجود و هویت اجتماعی می‌رقصند. مردم شناسان بسیاری از حرکات موزون امروز قبایل ابتدایی را وابسته به حرکات موزون پرندگان میدانند. رقص یک ابزار ارتباطی است ،ابزاری برای برون افکنی احساسات از طریق حرکات بدنی و جسمانی . این حرکات از پویایی برخوردار است و پویایی آن برگرفته از فرهنگ و جامعه و طبیعت است.

رقص محلی بازتاب جغرافیا، آب و هوا، موسیقی، نحوه زندگی، باورها، و تاریخ مردم است. بستگی به خصوصیات و شرایط منطقه ای دارد. برای مثال آب و هوا عامل بسیار مهمی است.

تنوع فرمها، الگوها، و وظیفه رقص فولکلوریک به اندازه تنوع فرهنگ ها متغییر است. رقص میتواند با و بدون شریک رقص ، بصورت دایرها، مربها، یا صفهای بلند، بصورت سه نفره، چهار نفره، یا به تنهایی انجام شود.رقصها به عنوان وسیله ای برای بیان آفریده شده اند، در این مورد میتوان به رقصهای عروسی، رقصهای جنگی، رقصهای اعتراضی، رقصهای عاشقانه، رقصهای کار، رقصهای مذهبی، و رقصهای مخصوص روزهای تعطیل اشاره نمود.
رقص فولکلوریک به افزایش حرکات ریتمیک، هماهنگی عصبی-عضلانی، تعادل، و وقار کمک میکند. رقص چالشی برای یادگیری مهارتهای جدید است و بدون توجه به سن، به شرکت کنندگان خرسندی ناشی از موفقیت و مقبولیت را میبخشاید.


منابع:
anthropology.ir
azeridance.com
boomeabi.com
 

Similar threads

بالا