[ حرکات نمایشی ] - رقص چاچا (cha cha dance)

H.N!GHT

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
رقص چاچا


چاچاچا یا همان چاچا، رقصی کوبایی الاصل است.
این رقص با موسیقی با همین نام که توسط آهنگساز و ویولونیست کوبایی انریکه خورین(Enrique Jorrin) در سال 1953 معرفی شد همراه است. این ریتم از danzón با همپرشی 4 ضرب ارتقا یافت. نام آن در واقع تقلیدی است، که از ریتم گوئیرو (به معنای خراشنده) و حرکت گام های سریع رقصنده ها مشتق شده است.

چاچاچا میتواند با موسیقی رایج کوبایی، یا پاپ لاتین یا راک لاتین همراه شود. موسیقی ِ رقص بین المللی چاچاچای تالاری پر انرژی و با ضرب آهنگ ثابت است. چاچای کوبایی احساسی تر بوده و چند ریتم مرکب را میتواند در خود داشته باشد.سبک های چاچاچا ممکن است با توجه به نحوه حرکت پاها در ساختار ریتمیک تنوع یابد. شمارش در سبک اصیل کوبایی و چاچاچای تالاری به صورت "دو، سه، چاچاچا" یا " چهار-و-یک، دو، سه" است. این رقص با اولین ضرب روی یک خط آغاز نمی گردد، لذا می تواند با انتقال وزن به سکت راست رهبر شروع شود.

با این وجود، بسیاری از رقصنده ها به صورت " یک، دو، چاچاچا " شمارش انجام می دهند و ممکن است برایشان سخت باشد تا با زمان بندی " درست و دقیق " این رقص خود را تطبیق دهند.
ریتم جدید قابلیت اجرای خانگی ( قابلمه زنی ) تا گروه مجهز و بزرگ را داراست. ریتم چاچا به سرعتی باور نکردنی جای خود را در دل رقصنده ها و قطعا سالنهای رقص باز کرد چرا که هم آموختن و هم آموزش آن ساده بود و هم اینکه بدلیل عدم تحرک زیاد در فضای سالن ، جای کمی را به خود اختصاص میداد .تمپوی چاچا در آمریکا حدود ۲۸ تا ۳۰ ضرب در دقیقه و در موسیقی جهانی در حدود ۳۲ بار در دقیقه است و ضرب آن چهار چهارم است با این تفاوت که دو ضرب آخر نصف میشود .
بدینگونه : دو ، سه ، چهار و یک . دو ، سه ، چهار و یک .
برای آنکه ریتم را بتوان خواند بهتر است بگوئیم : بیپ ، بیپ ، چا چا چا
در رقص چاچا که رقصی دو نفره است ، رقصنده ها با فاصله حدود ۳۰ سانتیمتر از هم می ایستند و یکی به عنوان رهبر ( معمولا مرد) و دیگری به عنوان پیرو ( معمولا زن ) انتخاب شده و حرکات زیر را انجام میدهند :
موزیک ( دو ، سه ، چهار و یک ) یا ( بیپ ، بیپ ، چا چا چا ) را بخاطر بسپارید .

حرکات فرد رهبر :

۱- پای چپ جلو دو
۲- پای راست در جای خودش و وزن بدن روی آن سه
۳- پای چپ به پهلو چهار
۴- پای راست بغل پای چپ
۵- پای چپ یک قدم کوچک به پهلو یک
۶- پای چپ راست و عقب دو
۷- پای چپ در جای خودش ، وزن روی آن سه
۸- پای راست به کنار چهار
۹- پای چپ بغل پای راست
۱۰ - پای راست یک قدم کوچک به کنار یک

حرکات فرد پیرو :

1- پای راست عقب دو
۲- پای چپ در جای خودش و وزن روی آن سه
۳- پای راست به کنار چهار
۴- پای چپ چسبیده به پای راست
۵- پای راست یک قدم کوچک به کنار یک
۶- پای چپ غقب دو
۷- پای راست در جای خودش و وزن روی آن سه
۸- پای چپ به کنار چهار
۹- پای راست چسبیده به پای چپ
۱۰ - پای چپ یک قدم کوچک به کنار یک

گام ها :








منبع:mehrood.com

 
آخرین ویرایش:

Philsooof

عضو جدید
بسیاری از فیلسوفان بزرگ دنیا بر این عقیده استوارند که هنر یگانه راه رها شدن انسان از درد و رنج و آشفتگی است.
و افسوس که انواع هنر در کشور ما از هنرهای نمابشی و تئاتر گرفته که رقص های معنادار بخشی از آن است تا هنر موسیقی و ... به چشم ابزار انحراف بهش نگریسته میشه.
امیدوارم روزی چنین هنرهای نمایشی در کشورما هم اجرا بشه و مردم یاد بگیرن صرفا لذت ببرن و همش فکرشون رو در یک نقطه زوم نکنند.
به امید آن روزها ....
 

Similar threads

بالا