حرم مطهر ثامن‌الائمه در ميان 3 مسجد بزرگ دنيا

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حرم مطهر ثامن‌الائمه در ميان 3 مسجد بزرگ دنيا ... :gol::gol:
خبرگزاري فارس: حرم مطهر علي‌ بن موسي‌الرضا (ع) پس از مسجد الحرام و مسجد النبي، سومين مسجد بزرگ دنيا محسوب مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري فارس، مساجد به عنوان عبادتگاه يكي از پرطرفدارترين اديان الهي همواره مورد توجه جهانيان بوده است. در اين گزارش به بررسي 20 مسجد بزرگ دنيا مي‌پردازيم كه در بخش اول مساجد بزرگ دنيا از رتبه 11 تا 20 معرفي شد و در اين بخش به بررسي 10 مسجد بزرگ دنيا مي‌پردازيم.

10. مسجد «بيت‌المكرم»:
مسجد «بيت المكرم» مسجد ملي بنگلادش است كه در مركز داكا، پايتخت بنگلادش واقع شده است.
اين مسجد با ظرفيت 30 هزار نفر در دهه 60 ميلادي ساخته شده و دهمين مسجد بزرگ دنيا محسوب مي‌شود.
از آنجايي كه اين مسجد همواره مملو از جمعيت است و نمازگزاران در ايام مباركي چون ماه رمضان با كمبود جا روبرو مي‌شوند، دولت بنگلادش اخيراً تصميم گرفته تا مسجد را توسعه داده و ظرفيت آن را حداقل به 40 هزار نفر برساند.

9. مسجد «جامع»:
مسجد «جامع» دهلي هند، نهمين مسجد بزرگ دنياست كه زماني بزرگترين مسجد جهان بوده است.
اين مسجد يكي از نوادر معماري جهان اسلام است كه از ماسه‌سنگ ساخته شده و داراي دو مناره و سه گنبد مرمر است.
مسجد جامع دهلي بين سال‌هاي 1650 تا 1656 ميلادي به دستور شاه‌جهان، پنجمين امپراتور گوركاني و سازنده تاج‌محل ساخته شده‌است.
اين مسجد حدود 80 متر طول و 27 متر عرض دارد و سقف آن با سه گنبد پوشانده شده ‌است. هر كدام از گنبدهاي اين مسجد با مرمرهاي سياه و سفيد كار شده اما گنبد بالايي آن با طلا پوشانده شده‌ است. براي ساخت اين مسجد 5 هزار كارگر به مدت بيش از 6 سال كار كرده‌اند.
دو مناره اين مسجد داراي 40 متر ارتفاع هستند كه 130 پله‌ دارند و با مرمر سفيد و سنگ‌ماسه قرمز فرش شده‌اند. در محوطه پشتي اين مسجد نيز چهار مناره كوچك كه به مناره‌هاي جلويي شباهت دارد قرار گرفته‌ است.
اين مسجد چند در ورودي دارد كه در بالاي هر كدام از اين ورودي‌هاي قوسي شكل كتيبه‌هايي از مرمر سفيد قرار داد كه 2,1 متر طول و 76 سانتي‌متر عرض دارد كه روي آن با مرمر سياه حكاكي شده‌است. روي اين كتيبه‌ها، تاريخ ساخت مسجد حك شده و درباره فضائل اخلاقي شاه‌جهان و سلطنت وي توضيح داده شده كه به زبان فارسي است.
برخي اشياء قديمي كه از نظر تاريخي بسيار حائز اهميت است در اين مسجد نگهداري مي‌شود كه از جمله آنها مي‌توان به قرآني قديمي اشاره كرد كه صفحات آن از جنس پوست آهوست.

8. مسجد «شيخ زايد»:
مسجد «شيخ زايد» در شهر ابوظبي واقع شده و بزرگترين مسجد امارات متحده عربي و هشتمين مسجد بزرگ دنيا به شمار مي‌آيد.
اين مسجد توسط «شيخ زايد آل نهيان» تاسيس شده كه جسد او نيز در اينجا دفن شده است.
اگرچه ورود به مسجد براي نامسلمانان در امارات ممنوع است ولي اين مسجد براي بازديد گردشگران يك استثنا است.
هزينه ساخت اين مسجد 2 ميليارد و 167 مليون درهم امارتي بوده و مساحت آن بيش از 412 هزار متر مربع است.
مسجد شيخ زايد با 57 گنبد، چهار مناره 106 متري، حدود 50 هزار نفر ظرفيت دارد.
اين مسجد توسط سجاده‌اي 7 هزار و 119 متري مفروش شده كه يكي از بزرگترين سجاده‌هاي جهان است و توسط يك‌هزار و 200 قالي‌باف ايراني با استفاده از 35 هزار تن ابريشم، پنبه و پشم بافته شده است.

7.مسجد «بدشاهي»:
مسجد «بدشاهي» در لاهور پاكستان قرار دارد و دومين مسجد بزرگ پاكستان و جنوب آسيا و هفتمين مسجد بزرگ جهان است ولي براي 313 سال از سال 1673 الي 1986 بزرگترين مسجد جهان بوده است.
اين مسجد زيبا در دروارن مغول ساخته شده كه با ظرفيت بيش از 100 هزار نفر، يكي از جاذبه‌هاي توريستي پاكستان محسوب مي‌شود.

6.مسجد «فيصل»:
مسجد «فيصل» در اسلام‌آباد پاكستان قرار گرفته و بزرگترين مسجد پاكستان و جنوب آسيا و ششمين مسجد جهان است، اين مسجد از سال 1986 الي 1993 نيز عنوان بزرگترين مسجد جهان را داشته است.
مساحت اين مسجد 5 هزار متر مربع است و ظرفيت آن حدود 300 هزار نمازگزار است كه 100 هزار نفر در سالن اصلي، ايوان و حياط و 200 هزار نفر در بخش‌هاي جنبي جا مي‌گيرد.

5.مسجد «حسن دوم»:
مسجد حسن دوم سال 1980 توسط كمك‌هاي مردمي در شهر كازابلانكا در مراكش ساخته شد و در سال 1993 به مناسبت شصتمين سال تولد حسن دوم پادشاه مراكش افتتاح شد.
اين مسجد با مناره‌هاي 210 متري خود بلندترين ساختمان در جهان مسجد محسوب مي‌شود ولي از نظر مساحت و بزرگي پنجمين مسجد جهان است.
ظرفيت اين مسجد 20 هزار متر مربع است و پذيرش 25 هزار نمازگزار دارد و توسط معماري فرانسوي طراحي و ساخته شده است.
دو هزار و 500 معمار و 6 هزار كارگر حرفه‌اي شش سال تمام به طور شبانه‌روزي تلاش كرده‌اند تا توانستند اين مسجد را بسازند.

4. مسجد «استقلال»:
مسجد «استقلال» جاكارتاي اندونزي از نظر ظرفيت بزرگترين مسجد آسياي جنوبي و چهارمين مسجد بزرگ دنيا محسوب مي‌شود.
اين مسجد از آنجايي كه سال 1975 با هدف بزرگداشت استقلال كشور اندونزي و تشكر از خداوند ساخته شده، استقلال نام گرفته است.
گنجايش اين مسجد بيش از 120 هزار نمازگزار است، گنبدي با قطر 45 متر كه توسط 12 ستون نگه‌داشته مي‌شود از جمله جاذبه‌هاي معماري آن است.

3. حرم امام رضا (ع):
جرم شريف امام رضا (ع) سومين مسجد بزرگ دنياست كه در مشهد مقدس قرار گرفته و شامل مسجد گوهرشاد، يك موزه، يك كتابخانه، چهار سالن اجتماعات، يك آرامگاه، دانشگاه علوم اسلامي رضوي، يك سالن عظيم ناهارخوري براي زائرين، سالن‌هاي عظيم نمازخانه و ... است.
بناي حرم در طول تاريخ و به‌تدريج ساخته شد و گسترش يافت. در به‌وجود آمدن فضاي كنوني حرم، مردان و زناني بلند همت، در هر دوره‌اي از تاريخ ايران زمين، نقشي داشته‌اند كه نام خود را تا ابد زير نام حضرت رضا (ع) جاودانه كرده‌اند. هر كاشي و سنگي كه بر ديوارهاي حرم جاي گرفته، نشان از عشق و ارادت مردماني از اين سرزمين به مولا و آقايشان حضرت رضا (ع) دارد. تاريخ موجود در كتيبه‌‌هاي حرم، از دوره سامانيان تا دوره قاجاريه را نشان مي‌دهد.
«سامانيان» نخستين آبادگران حرم رضوي هستند. پس از آ‌ن‌ها «غزنويان» عمارت مشهد توس را كه مرقد علي بن موسي الرضا (ع) و رشيد در آن دوران است، از نو ساخت و بنايي زيبا بر آن بنياد كرد. در دوره «سلجوقيان» نخستين گنبد بر روي بقعه ساخته شد. در دوران «خوارزمشاهيان» كاشي‌كاري در حرم رنگ و بوي بيشتري يافت. عهد «تيموري» دوران پربار و با شكوهي از نظر معماري حرم به‌شمار مي‌رود.
دوران «صفويه» نيز دوران مهمي در تاريخ معماري حرم به شمار مي‌رود. طلاكاري گنبد و گلدسته، ساخت اولين ضريح مرقد منور، رواق‌‌هاي توحيدخانه، گنبد الله‌وردي‌خان و گنبد حاتم‌خاني، همه مربوط به اين دوره است.
بناي گلدسته ضلع شمالي صحن عتيق (صحن انقلاب)، طلاكاري مجدد ايوان امير عليشير و گلدسته بالاي آن و سنگاب سقاخانه اسماعيل طلايي، همه مربوط به دوره «افشاريه» هستند. دوره «قاجاريه» هم از نظر معماري، دوران مهمي در تاريخ حرم به شمار مي‌رود. بناي صحن آزادي مربوط به اين دوره است.
حقيقتي كه همه زائران دور و نزديك حضرت رضا (ع) هم به آن معتقدند، اين است كه حرم رضوي پس از انقلاب چيز ديگري شده است؛ با شكوه‌تر و وسيع‌تر.

2. مسجد النبي:
مسجد النبي يا مسجد پيامبر اكرم اسلام در شهر مدينه قرار گرفته است و پس از بيت‌الله الحرام، در ميان جمعيت سني و شيعه دومين مكان مقدس محسوب مي‌شود، اين مسجد همچين از نظر مساحت و ظرفيت دومين مسجد بزرگ دنيا محسوب مي‌شود.
اين مسجد را پيامبر اسلام در سال اول هجري و در نخستين روزهاي ورودش به مدينه به دست خود و به همراه مهاجرين و انصار ساخت. آرامگاه پيامبر (ع) در اين مسجد قرار دارد.

1. مسجد الحرام:
مسجد الحرام، بزرگترين مسجد جهان است كه در شهر مكه واقع شده و خانه كعبه را در بر مي‌گيرد.
مساحت ساختمان كنوني اين مسجد 4 ميليون و 8 هزار و 20 متر مربع است كه در ايام حج در آن واحد بيش از 4 ميليون نمازگزار را در خود جاي مي‌دهد
 

سروین

عضو جدید
من هر سه جا رو رفتم و همشونو دوست دارم ولی فکر می کنم امام رضا از خودمونه و آدم راحت تر حرفاشو می تونه بهش بزنه احساسی که تو حرم امام رضا دارم هیچ جای دنیا ندارم
 

Similar threads

بالا