حرفی برای تمام فصول..

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم

بسم الله الرحمن الرحیم

photo_2016-03-18_23-54-09.jpg

فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِن رَّ‌بِّهِ كَلِمَاتٍ

پس (فرا) گرفت (حضرت) آدم (پس از لغزش ش) از پروردگارش کلماتی را (که با آن کلمات به سوی پروردگارش توبه کند)

فَتَابَ عَلَيْهِ

{پس (خداوند هم) بازگشت بر او (و پذیرفت توبه اش را)

إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّ‌حِيمُ
که همانا او توبه پذیر و مهربان است
بقره/۳۷





در تبیین و تفسیر "کلمات" آمده است که مراد از "کلمات" انوار رسول اکرم و عترت طاهره است، بدین معنا که انوار رسول اکرم و عترت طاهره همان مقامات علمی است که حضرت آدم سلام الله علیه آن را تلقی کرد و زمینه نجات او فراهم گردید و در این میان همان طور که حضرت امیر علیه السلام در مجموعه عترت قرار دارد، حضرت زهراصلوات الله علیها هم در آن جا می گیرد

پس مراد از لفظ کلمات در آیه شریفه «فتلقی ادم من ربه کلمات‏» اسماء الهی است وبارزترین مصداق اسماء الهی، عترت طاهره‏ اند که در بین آنان، فاطمه زهراصلوات الله علیها می‏درخشد .


❇️برای کسب اطلاعات بیشتر به کتاب: زن در آینه جلال و جمال، ص143 زنان الگو در قرآن نویسنده: آیة الله جوادی آملی و تفاسیر نمونه و ترجمه المیزان مراجعه فرمائید.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
#قرآن_در_کلام_رهبری

#قرآن_در_کلام_رهبری

#صبر

مصداق «وَ تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر»(*) بشوید؛
همدیگر را حفظ کنید و نگه دارید؛ مثل کوه‌نوردها در جاهای خطرناک که با ریسمان یکدیگر را، کمرها را، به هم وصل میکنند؛ یکی اگر پایش بلغزد، پرت نمیشود تا آخر کوه؛ وقتی به همدیگر وصل شدند، ریسمان بستند، اگر یکی لغزید، دیگران که هنوز نلغزیده‌اند، او را نگه میدارند و بالا میکشند؛ ارتباط و اتّصال، این‌جوری است.

تواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر؛ هم به پیمودن راه حق یکدیگر را توصیه کنید، هم به صبر؛ صبر یعنی استقامت، ایستادگی، ثبات قدم، در مقابل حوادث تلخ نلغزیدن، نلرزیدن، مردّد نشدن.

٩۵/٢/١

*) عصر، آیه‌ی ۳؛ «...و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایی توصیه کرده‌اند.»

کانال قرآن در زندگی
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
استخاره_با_قرآن

استخاره_با_قرآن

استاد_قرائتی


✅ بعضی‌ جاها استخاره غلط است. مثلاً خانم استخاره می‌کند که سقط بکند یا نکند. سقط حرام است. استخاره ندارد. مثل اینکه ما استخاره کنیم، شراب بخوریم یا نخوریم. برای کار حرام نباید استخاره کرد.

برای خودکشی استخاره می‌کند. قرآن می‌گوید: «وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِيها» (نساء/93) اگر کسی مؤمنی را بکشد، مسلمان «وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُم‏» (نساء/29) آیه قرآن است. قتل از گناهان کبیره است. جهنم ابدی دارد. استخاره نمی‌خواهد.


استخاره بعد از تعقّل و مشورت

⁉️ اصلاً مبنای استخاره چیست؟
مبنای استخاره این است که قرآن گفته: من نور هستم. خوب اگر قرآن نور است، من خودم استخاره می‌کنم.
⁉️ حالا اگر استخاره بد آمد، حرام است انجام بدهیم؟
حرام نیست، ولی کار بدی است که به خدا اعتماد می‌کنی، توکل به خدا و لای قرآن را باز می‌کنی، بعد هم خدا می‌گوید: این کار را نکن، می‌کنی. بی‌ادبی است.

کانال قرآن در زندگی
 
  • Like
واکنش ها: EECi

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم

بسم الله الرحمن الرحیم

آیه 23،سوره مبارکه إسراء:
"إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً کَریماً."

ترجمه المیزان:

و اگر یکی از آن دو در حیات تو به حد پیری رسید و یا هردوی آنها،سالخورده گشتند،زنهار کلمه ای که رنجیده خاطر شوند مگو

و کمترین آزار به آنها مرسان و با ایشان به اکرام و احترام سخن بگو.




دستور عملی:
در اینجا دانستن معنا حقیقی دو واژه برای فهم بیشتر آیه و عملیاتی کردن آن،لازم است.
واژه "اف"،مانند کلمه آخ در فارسی،انزجار را میرساند .
واژه"نهر" بمعنای رنجاندن است که یا با داد زدن بروی کسی انجام میگیرد و یا با درشت حرف زدن...
این آیه شریفه نمیخواهد حکم وجوب احترام به پدر ومادر را منحصر به دوران پیری آنها بکند،بلکه میخواهد وجوب "احترام به پدر ومادر و رعایت احترام کامل " در معاشرت و سخن گفتن با آنها را بفهماند،چه زمان پیری باشدو چه جوانی....
در زمان پیری که بیشترین نیاز را به فرزندان دارند نباید حتی به اندازه "اف" گفتن دل آنان را به درد آورد.
از این آیه،فهمیده می شود که چقدر احسان به والدین اهمیت دارد.


تفسیر روایی ادامه آیه 23 اسراء :

امام صادق(ع) فرمود:


اگر خداوند چیزی کمتر از اف (اوه) گفتن سراغ داشت از آن نهی می کرد: و اف گفتن از کمترین مراتب عاق شدن است. نوعی از عاق شدن اینست که انسان به پدر و مادرش تیز نگاه کند. (خیره شود).
اصول کافی، ج 4، ص 50....

کانال قرآن در زندگی
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم

بسم الله الرحمن الرحیم

آیه ۱۸ از سوره مبارکه توبه؛


آبادی مساجد


متن آیه؛

إنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِكَ أَن يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ​


ترجمه؛

مساجد خدا راتنها کسى آباد مى کند که به خدا و روز بازپسین، ایمان آورده، و نماز را برپا دارد، و زکات را بپردازد، و جز از خدا نترسد. امید مى رود آنها از هدایت یافتگان باشند.​


تفسیر؛


آیا آباد ساختن مساجد، به معنى آبادى ساختمان و تأسیسات آن است، یا به معنى اجتماع و شرکت در آن؟ بعضى از مفسران تنها یکى از این دو قسمت را در تفسیر عمران مساجد در آیه فوق انتخاب کرده اند، در حالى که مفهوم این کلمه یک مفهوم وسیع است، و همه این امور را شامل مى شود. مشرکان و بت پرستان نه حق شرکت در مساجد دارند، و نه تعمیر و بناى ساختمان آنها و همه این امور باید به دست مسلمانان انجام پذیرد. ضمناً از این آیات استفاده مى شود: مسلمانان نباید هدایا و کمک هاى مشرکان بلکه تمام فرق غیر اسلامى را براى ساختمان مساجد خود بپذیرند؛ زیرا آیه اول گر چه تنها سخن از مشرکان مى گوید، ولى آیه دوم که با کلمه اِنَّما شروع شده، عمران مساجد را مخصوص مسلمانان مى سازد.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم

بسم الله الرحمن الرحیم



آیه ۲۸ از سوره مبارکه توبه؛

نجاست مشرکان

متن آیه؛

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَٰذَا ۚ وَإِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ إِن شَاءَ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

ترجمه؛

اى کسانى که ایمان آورده اید! مشرکان ناپاکند. پس نباید بعد از این سال به مسجدالحرام نزدیک شوند! و اگر از فقر مى ترسید، خداوند هرگاه بخواهد، شما را به فضل (و کرم) خود بى نیاز مى سازد. (و از راه دیگر جبران مى کند.) خداوند دانا و حکیم است.

تفسیر؛

در پاسخ افراد کوته بینى که اظهار مى داشتند: اگر پاى مشرکان از مسجدالحرام قطع شود، کسب و کار و تجارت ما از رونق مى افتد، و فقیر و بیچاره خواهیم شد، مى فرماید: و اگر از فقر و احتیاج مى ترسید، به زودى خداوند اگر بخواهد از فضلش شما را بى نیاز مى سازد (وَ إِنْ خِفْتُمْ عَیْلَةً فَسَوْفَ یُغْنیکُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شاءَ). همان گونه که به عالى ترین وجهى بى نیاز ساخت، و با گسترش اسلام در عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) سیل زائران خانه خدا به سوى مکّه به حرکت در آمد، و این موضوع تا به امروز ادامه دارد، و مکّه که از نظر جغرافیائى در نامناسب ترین شرایط قرار دارد، و در میان یک مشت کوه هاى خشک و سنگلاخ هاى بى آب و علف است، به صورت یک شهر بسیار آباد و یک کانون مهم داد و ستد و تجارت در آمده است.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
کیفر ثروت اندوزان

کیفر ثروت اندوزان

بسم الله الرحمن الرحیم


آیه ۳۵ از سوره مبارکه توبه؛


متن آیه؛

يوْمَ يُحْمَىٰ عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَىٰ بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ ۖ هَٰذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنتُمْ تَكْنِزُونَ


ترجمه؛


در آن روز که آن (اندوخته ها) را در آتش جهنم، گرم و سوزان کرده، و با آن پیشانى و پهلو و پشت آنان را داغ مى نهند. (و به آنها مى گویند این همان چیزى است که براى خود اندوختید و گنج ساختید! پس بچشید چیزى را که براى خود مى اندوختید!


تفسیر؛


در این که در آیه فوق چرا از میان تمام اعضاء بدن تنها پیشانى ، پشت و پهلو ذکر شده؟ در میان مفسران گفتگو است، ولى از ابوذر چنین نقل شده است: او مى گفت: این به خاطر آن است که حرارت سوزان در فضائى که در پشت این سه نقطه قرار دارد نفوذ مى کند و تمام وجود آنها را فرا مى گیرد (حَتّى یَتَرَدَّدَ الْحَرُّ فِى أَجْوافِهِمْ). و نیز گفته شده: این به خاطر آن است که: با این سه عضو در مقابل محرومان عکس العمل نشان مى دادند: گاهى صورت را در هم مى کشیدند، و زمانى به علامت بى اعتنائى از رو به رو شدن با آنها خوددارى مى کردند و منحرف مى شدند و گاهى به آنان پشت مى نمودند، لذا این سه نقطه از بدن آنها را با اندوخته هاى زر و سیمشان داغ مى کنند!
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
شناخت منافقان

شناخت منافقان

آیه ۴۳ از سوره مبارکه توبه؛



متن آیه؛

عفَا اللَّهُ عَنكَ لِمَ أَذِنتَ لَهُمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَتَعْلَمَ الْكَاذِبِينَ

ترجمه؛

خداوند تو را بخشید. چرا پیش از آن که راستگویان براى تو آشکار شوند و دروغگویان را بشناسى، به آنها اجازه دادى؟! (خوب بود صبر مى کردى، تا هر دو گروه خود را نشان دهند.)

تفسیر؛

از آیات فوق استفاده مى شود که گروهى از منافقان نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمدند و پس از بیان عذرهاى گوناگون و حتى سوگند خوردن، اجازه خواستند که آنها را از شرکت در میدان تبوک معذور دارد، و پیامبر به این عده اجازه داد. خداوند در نخستین آیه مورد بحث پیامبرش را مورد عتاب قرار مى دهد و مى فرماید: خداوند تو را بخشید؛ چرا به آنها اجازه دادى که از شرکت در میدان جهاد خوددارى کنند ؟! (عَفَا اللّهُ عَنْکَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ).
چرا نگذاشتى آنها که راست مى گویند از آنها که دروغ مى گویند شناخته شوند ؟ و به ماهیت آنها پى برى؟
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
هراس منافق

هراس منافق

آیه ۵۷ از سوره مبارکه توبه؛


متن آیه؛

لوْ يَجِدُونَ مَلْجَأً أَوْ مَغَارَاتٍ أَوْ مُدَّخَلًا لَّوَلَّوْا إِلَيْهِ وَهُمْ يَجْمَحُونَ

ترجمه؛

ﺍﮔﺮ ﭘﻨﺎﻫﮕﺎﻫﻰ ﻳﺎ ﻏﺎﺭﻫﺎﻳﻰ ﻳﺎ ﮔﺮﻳﺰﮔﺎﻫﻰ ﻣﻰ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ، ﺷﺘﺎﺑﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻭﻯ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ.

تفسیر؛

ﻣﻨﺎﻓﻖ، ﻫﺮﺍﺳﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﭘﻰ ﻓﺮﺻﺖ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺍﺯ ﻭﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺑﮕﺮﻳﺰﺩ. ﻟﻮ ﻳﺠﺪﻭﻥ ...

ﻣﺤﻴﻂ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻯ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ، ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺤﻤّﻞ ﻧﻴﺴﺖ. ﻟﻮ ﻳﺠﺪﻭﻥ ... (ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺁﻭﺍﺭﮔﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭﻯ ﺩﺍﺭﻧﺪ)

ﺭﻧﺞ ﻭﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻯ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ، ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻣﺎﻝ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﻯ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺩﻧﻴﻮﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ﻗﺒﻞ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻳﺮﻳﺪ ﺍﻟﻠّﻪ ﻟﻴﻌﺬّﺑﻬﻢ ﺑﻬﺎ ﻓﻰ ﺍﻟﺤﻴﻮﺓ ﺍﻟﺪﻧﻴﺎ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻟﻮ ﻳﺠﺪﻭﻥ

ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﻭ ﮔﺮﻳﺰﺷﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﺗﻴﺰ ﻭ ﭼﺎﺑﻚ ﺍﻧﺪ. ﻳﺠﻤﺤﻮﻥ
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
زکات

زکات

آیه ۱۰۳ از سوره مبارکه توبه؛




متن آیه؛


خذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ


ترجمه؛


ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺯﻛﺎﺗﻰ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺁﻥ [ﻧﻔﻮﺱ ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ] ﭘﺎﻙ ﻣﻰ ﻛﻨﻰ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﺩﻫﻰ ؛ ﻭ [ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺯﻛﺎﺕ] ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻋﺎ ﻛﻦ ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺩﻋﺎﻯ ﺗﻮ ﻣﺎﻳﻪ ﺁﺭﺍﻣﺸﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ؛ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ.


تفسیر؛

1⃣ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺣﺎﻛﻢ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ، ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺯﻛﺎﺕ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ. ﺧﺬ

2⃣ ﺍﺳﻠﺎم، ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﺧﺼﻮﺻﻰ ﺭﺍ ﻣﻰ ﭘﺬﻳﺮﺩ. ﺍﻣﻮﺍﻟﻬﻢ

3⃣ ﺯﻛﺎﺕ، ﺑﺨﺶ ﻛﻮﭼﻜﻰ ﺍﺯ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻯ ﺷﻤﺎﺳﺖ، ﺑﺎ ﺩﻟﮕﺮﻣﻰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻛﻨﻴﺪ. ﻣﻦ ﺍﻣﻮﺍﻟﻬﻢ

4⃣ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺯﻛﺎﺕ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻯ ﺻﺪﺍﻗﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﺩّﻋﺎﻯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺻﺪﻗﺔ

5⃣ ﺯﻛﺎﺕ، ﻋﺎﻣﻞ ﭘﺎﻛﻰ ﺭﻭﺡ ﺍﺯ ﺑﺨﻞ، ﺩﻧﻴﺎ ﭘﺮﺳﺘﻰ ﻭ ﻣﺎﻝ ﺩﻭﺳﺘﻰ ﺍﺳﺖ. ﺗﻄﻬّﺮﻫﻢ
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
مالک آسمان و زمین

مالک آسمان و زمین

آیه ۱۱۶ از سوره مبارکه توبه؛


متن آیه؛


إنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ

ترجمه؛


ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻰ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﺍﻭﺳﺖ ؛ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻣﻰ ﻣﻴﺮﺍﻧﺪ ؛ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻫﻴﭻ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﺭﻯ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﻧﻴﺴﺖ.

تفسیر؛

1⃣ ﺯﻧﺪﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﻣﻴﺮﺍﻧﺪﻥ، ﺣﻴﺎﺕ ﻭ ﻣﺮﮒ ﺩﻟﻬﺎ (ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺿﻠﺎﻟﺖ)، ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ. ﻳﺤﻴﻰ ﻭ ﻳﻤﻴﺖ

2⃣ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺗﺤﻜﻴﻢ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺑﺎ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥِ ﻣﺸﺮﻙ، ﺑﻪ ﻓﻜﺮ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﻳﻰ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﺎﻟﻚ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺧﺪﺍ، ﻗﺪﺭﺕ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﻧﺼﺮﺗﻰ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ. ﻟﻪ ﻣﻠﻚ ﺍﻟﺴﻤﻮﺍﺕ... ﻣﺎﻟﻜﻢ ﻣﻦ ﺩﻭﻥ ﺍﻟﻠَّﻪ ﻣﻦ ﻭﻟﻰ...
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
باطل، رفتنی است

باطل، رفتنی است

آیه ۸۱ از سوره مبارکه یونس؛


متن آیه؛

فلَمَّا أَلْقَوْا قَالَ مُوسَىٰ مَا جِئْتُم بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لَا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ

ترجمه؛
ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﻓﻜﻨﺪﻧﺪ، ﻣﻮﺳﻰ ﮔﻔﺖ: ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﺤﻨﻪ ﺁﻭﺭﺩﻳﺪ، ﺟﺎﺩﻭﺳﺖ؛ ﻣﺴﻠﻤﺎ ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻯ ﺑﺎﻃﻞ ﻣﻰﻛﻨﺪ،

ﻗﻄﻌﺎ ﺧﺪﺍ، ﻛﺎﺭ ﻣﻔﺴﺪﺍﻥ ﺭﺍ [ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻃﺎﻏﻴﺎﻥ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ] ﺑﻪ ﺳﺎﻣﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﺩ.



تفسیر؛


1⃣ ﺑﺎﻃﻞ ﮔﺮﭼﻪ ﺟﻮﻟﺎﻧﻰ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﻣّﺎ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﺭﻓﺘﻨﻰ ﺍﺳﺖ. ﺳﻴﺒﻄﻠﻪ

2⃣ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﻛﺎﺭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ: ﻭَﺍﺻﻠَﺢَ ﺑﺎﻟَﻬﻢ ( ﻣﺤﻤّﺪ، 2.) ﺍﻣّﺎ ﻛﺎﺭ ﻣﻔﺴﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ. ﻟﺎﻳﺼﻠﺢ ﻋﻤﻞ ﺍﻟﻤﻔﺴﺪﻳﻦ

3⃣ ﺳﺎﺣﺮ، ﻣﻔﺴﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﺤﺮ ﻓﺴﺎﺩ. ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﻛﺮﺩ. ﻋﻤﻞ ﺍﻟﻤﻔﺴﺪﻳﻦ
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
💢شکیبایی در برابر ناملایمات💢

💢شکیبایی در برابر ناملایمات💢

بسم الله الرحمن الرحیم


آیه ۱۰۹ از سوره مبارکه یونس؛




متن آیه؛

واتَّبِعْ مَا يُوحَىٰ إِلَيْكَ وَاصْبِرْ حَتَّىٰ يَحْكُمَ اللَّهُ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ

ترجمه؛

ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺖ ﻭﺣﻰ ﻣﻰﺷﻮﺩ، ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻛﻦ ﻭ [ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪﻫﺎ ﻭ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻣﻨﻜﺮﺍﻥ] ﺷﻜﻴﺒﺎ ﺑﺎﺵ ﺗﺎ ﺧﺪﺍ [ﻣﻴﺎﻥ ﺗﻮ ﻭ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻧﺖ] ﺩﺍﻭﺭﻯ ﻛﻨﺪ؛ ﻭ ﺍﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﺍﻭﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ.

تفسیر؛

1⃣ ﻣﺮﺩم ﭼﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻧﺪ، ﭼﻪ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻧﺪ، ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻭﺣﻰ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭﻫﺎﻯ ﺍﻟﻬﻰ ﺟﺪﺍ ﺷﻮﻳﻢ. ﻭﺍﺗﺒﻊ...

2⃣ ﺍﻧﺒﻴﺎ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﺣﻰ ﺍﻧﺪ. ﻭﺍﺗﺒﻊ ﻣﺎ ﻳﻮﺣﻰ

3⃣ ﻧﺰﻭﻝ ﻭﺣﻰ ﺗﺪﺭﻳﺠﻰ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻳﻮﺣﻰ (ﻓﻌﻞ ﻣﻀﺎﺭﻉ ﻧﺸﺎﻥ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ)

4⃣ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﺍﺯ ﻭﺣﻰ، ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺻﺒﺮ ﺩﺍﺭﺩ. ﻭﺍﺗّﺒﻊ... ﺍﺻﺒﺮ

5⃣ ﺭﻫﺒﺮ ﺑﺎﻳﺪ ﺻﺒﻮﺭ ﺑﺎﺷﺪ. ﻭﺍﺗّﺒﻊ ﻣﺎ ﻳﻮﺣﻰ ﺍﻟﻴﻚ ﻭ ﺍﺻﺒﺮ

6⃣ ﻋﻠﻢ، ﺷﺮﻁ ﻋﻤﻞ، ﻭﺍﺗّﺒﻊ ﻣﺎ ﻳﻮﺣﻰ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ، ﺷﺮﻁ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ﺍﺳﺖ. ﻭﺍﺻﺒﺮ ﺣﺘﻰ ﻳﺤﻜﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ

7⃣ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻧﺒﺎﺷﻴﻢ، ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﺍﻭﺭ ﺍﺳﺖ. ﺧﻴﺮ ﺍﻟﺤﺎﻛﻤﻴﻦ
 
بالا