حذف ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از حمل‌ونقل دریایی

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز



با پیگیری کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران حذف ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ترانزیت دریایی به تصویب شورای‌عالی ترابری کشور رسید.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، امید ملک رئیس کمیسیون حمل‌ونقل با اشاره به پیگیری‌های این کمیسیون در سال ۹۴ گفت: شورای عالی ترابری با پیشنهاد کمیسیون مبنی بر حذف ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده حمل‌ونقل دریایی موافقت کرد. و بر طبق آن از سال ۹۵ مالیات بر ارزش افزوده در حمل‌ونقل اخذ نخواهد شد.


وی افزود: طبق ماده‌های ۶ ، ۷، ۱۳ و ۵۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی معاف از مالیات بر ارزش افزوده است که متاسفانه این مواد از سال ۸۷ تا سال ۹۴ اجرا نشده و مالیات اخذ شد.


وی از فشار مضاعف ناشی از اخذ مالیات به صادرکنندگان و واردکنندگان در حوزه حمل دریایی انتقاد کرد و گفت: به بهانه جلوگیری از واردات علاوه بر مالیات خروج کالا مجدد در پروانه سبز گمرک مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شد. که این وضعیت مانع جدی توسعه صادرات است.


ملک با اشاره به اثرات مثبت حذف ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از بخش حمل‌ونقل دریایی گفت: حذف این مواد مالیاتی علاوه بر کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل موجب رونق صادرات و کاهش تورم داخلی خواهد شد.


به اعتقاد وی برخی محصولات همچون سنگ آهن و پسته عمدتاً به دلیل هزینه حمل بالا، در بخش صادرات با مشکل مواجه شده بودند که با این اصلاح قانون در حوزه صادرات، رقابت پذیر و ظرفیت صادراتی پیدا خواهد کرد.


ملک همچنین با اشاره به اخذ عوارض ده درصد که موسوم به حق پرچم است گفت: دریافت عوارض ده درصد به تعبیری گل به خود و مانع رشد حمل‌ونقل و ارتباطات بین‌المللی به حساب می‌آید.


گفتنی است؛ ارز حاصل از رونق صادرات باعث افزایش ورود ارز به کشور خواهد شد.
 
بالا