حدس بزنید این چه لیفیه؟؟

tirana65

عضو جدید
خدمت شما:)

 

Setayesh

مدیر تالار کتابخانه الکترونیکی
مدیر تالار
از اونجا که در بخش علوم الیاف هم خودم وهم بقیه دوستان مفصل درباره خصوصیات پلی استر توضیح دادند مطلبی با عنوان صنعت پلی استر در ایران قرار دادم البته با اجازه شما:smile:

خواهش میکنم عزیزم.
ممنون.:w30:
5 امتیاز جایزت هم داده شد.
یه لطف بکن توی تاپیک پلی استر هم بذار.:victory:
 

goh@ri

عضو جدید
سلام
ببخشید میشه بگی از کجا حدس زدی که لیف پلی استره ؟؟
ممنون میشم:gol:
راستش این لیف پلی استر نیست بلکه نمایی از یک پارچه پلی استره من این عکس رو خیلی وقت پیش تو یک مقاله انگلیسی دیده بودم


شرمنده من تازه اینو دیدم:-D
 

م.طاهری

عضو جدید
سلام
ببخشید که من اینجا اینارو میگم
من برای گزارش کار الیاف کمک میخوام
آزمایشهای تاثیر اسیدها و بازها روی الیاف
اثر حلالها روی الیاف
صابونی شدن
اگه میتونین کمکم کنین بهم خبر بدین
مرسی
 

#HAEK#

کاربر فعال مهندسی نساجی
بامبو

بامبو

سلام بچه ها ببخشید که دیر مطلب رو میزارم:smile:
معرفی گیاه بامبو :

بامبو گیاهی از خانواده گندمیان ویا علوفه ساقه بند بند و توخالی می باشد که تا به امروز 1500 گونه از آن شناسایی شده است ، اما چوب بامبو برتر از علف های دیگر است و حتی سود مند تر از گونه های دیگر گیاهان می باشد . بامبو یکی گیاه اساسا زیبا و خودرو است و دارای موارد کاربرد بسیارزیادی است که به عنوان یکی از سریع الرشد ترین گیاهان در جهان شناخته شده است . با توجه به آنکه استفاده و پرورش بامبو نیاز چندانی به نیروی انسانی و هزینه بالایی ندارد سالیان مدیدی است که نیمی از جمعیت دنیا از آن بهره مند می شوند .
ازطرفی جنگل های بامبو هر 4 سال یک بار قابل بهربرداری اند در حالیکه این رقم در مورد درختان جنگلی به 8 الی 10 سال می رسد و از لحاظ رشد سریع این گیاه می توان اظهار داشت که رشد چوب بامبو ، 3/1 سریعتر از دیگر درختان است بگونه ای که بعضی انواع بامبو روزی 1 متر به طور عینی رشد کرده وحتی نمونه های کوچک آن آنقدر سریع بزرگ می شوند که با 60 متر نیز می رسند . از اینرو با توجه به بحران آب و خشک شدن زمین های زراعی و کشاورزی ، برای جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ محیط زیست – حتی با صرف نظر کردن از دیگر کاربرد های وسیع بامبو – کشت ساده این گیاه ، تاثیر ثبتی در بسیاری از نواحی خواهد داشت .

تاریخچه بامبو در ایران :

متاسفانه تا به امروز به علت ناشناخته ماندن بامبو در ایران،تحقیقات وسیع و سرمایه گذاری جدی در جهت بهره بری از آن صورت نگرفته است. بنظر میرسد که بامبو برای اولین بار در قرن 19 توسط کارشناسان چینی به جهت ساختن سبدهاوالکهای چای در لاهیجان پرورش یافت. با وجود آنکه بامبو ریشه خانوادگی در ایران نداردواز خارج کشورمان وارد شده است.اما خوشبختانه زمینه رشدوپرورش آن در سواحل جنوبی دریای خزر(در 2 استان مازندران وبه ویژه گیلان)وحتی در نواحی حاشیه رودخانه ای وباتلاقی جنوب وغرب کشور امکان پذیر است.با تکیه بر آنکه بامبو حتی در زمین هایی با درجه مرغوبیت 2 و3 نیز رشد خوبی دارد پرورش نوع تک ساقه ای آن در شمال کشور بیشتر تأکید میشود. امید است که در این مقاله، بتوانیم این گیاه صنعتی را بیش از پیش، به علاقه مندان معرفی نماییم.

خواص مهندسی بامبو :

باتوجه به حجم محدود مقاله ، نگاهی اجمالی بر خواص فنی چشم گیرتر این گیاه می گردد. واز آنجا که تحقیقات علمی محدودی برروی این گیاه نسبت به فولاد و چوب انجام گرقته است و با عنایت بر شکل هندسی و ویژگی های فیزیکی آن ، تا به امروز استاندارد دقیقی برای شیوه های آزمایشات صورت گرفته تعیین نشده است .
لذا نتایج زیر جنبه های تجربی و پژوهشی دارد :


3- مقاومت برشی :

برخلاف تصور کلی شاید مقاومت برشی بامبو را پائین بدانیم باید متذکر شد که چوب این گیاه با توجه به توخالی بودن آن ، مقاومت برشی بیشتری نسبت به چوب طبیعی دارد ، که از این مهم در طراحی اتصالات استفاده می شود . ولی باید دقت کرد که چون خواص بامبو در جهت عمود بر الیاف آن فرق دارد لذا آزمایشات مقاومت برشی برای هردو حالت صورت می پذیرد که غالبا مقاومت برشی عمود بر جهت الیاف طولی مقادیر بالاتری را بدست می دهد .

4- مقاومت خمشی :
باتوجه به تنوع آزمایشات مقاومت خمشی بامبو ، بافرض کامل بودن ساقه بامبو در استفاده از " سرپناه " ، با اعمال دوبار متمرکز در فواصل مساوی از دو انتها ، مقاومت خمشی حاصل را بدست می آوریم ، که به منظور عدم تمرکز تنش و لهیدگی احتمالی ، دو انتهای ساقه را بروی تکیه گاه مفصلی مناسب قرار می دهیم .
حاصل تقریبی نتایج بروی نمونه هایی با ضخامت متوسط 4/5 mm وقطر متوسط 50mm به قرار زیر می باشد :
4.9KN : نیروی میانگین
610KN.mm : لنگر خمشی
64.6Mpa : تنش خمشی متوسط

اتصالات بامبویی :

همانگونه که در اشکال الصاقی نیز داده می شود ، نوع اتصالات اعضاء در قاب یا خرپاهای بامبویی از بااهمیت ترین جزئیات این گونه سازه ها می باشد. زیرا پایداری و مقاومت آنها بستگی به استحکام و عملکرد صحیح اتصال دارد .
ساخت اتصالات بطورکلی به دودسته سنتی و مهندسی تقسیم می شود :
اتصالهای سنتی حاصل تجربه اهالی بومی منطقه درساخت پل و خانه های روستایی و دیگر صنایع دستی بامبو می باشد که به دلیل عدم استفاده از حداکثر توان اعضا و اطمینان از پایداری آنها ، طراحی اتصالات از طریق روش های مهندسی دنبال می گردد که در این میان نکات بسیاری همچون :
- مقاومت برابر اتصال در کشش و فشار .
- استحکام و یکپارچگی ظاهر عضو .
- توانایی انتقال نیرو و لنگرهای مختلف توسط هر عضو .
- توان کافی اتصال برای انتقال تنش ها در حد مقاومت اعضاء .
- حفظ پایداری و جدانشدن اتصالات و ... همگی مد نظر می باشد .

بامبو را بیشتر بشناسیم :

1- بامبودارای مقاومت کششی بالایی می باشد بطوریکه در بعضی از گونه های آن بخصوص در " تایلند " ، به نمونه هایی بر می خوریم ، که حتی مقاومت کششی آن از فولاد نیز بالاتر است . تحقیقات اینگونه نشان می دهد که اگر مقاومت فولاد را 23000 به ازای هر اینچ سطح در نظر بگیریم ، بامبو مقاومتی تا 28000 در اینچ سطح را از خودنشان می دهد که این مهم بامبو را عنصری سازه ای معرفی می نماید .
2- بامبو علاوه بر مقاومت کششی ، از مقاومت فشاری ، برشی وخمشی خوبی نیز بهره مند است که این خصوصیات خواص مهندسی آنرا آشکارتر می کند .
3- گل دهی بامبو برای جلب توجه است بگونه ایکه هنوز یکی از بزرگترین رازهای علم گیاه شناسی می باشد . ( چرا که بامبو سیستم مستقیم تولید مثل ندارد ! )
4- علاوه بر مصرف بالای چوب بامبو ، تجمع برگ های آن باعث شده که رشد علف های هرز متوقف شده و طبق مشاهدات تعداد گونه های هرز گیاهی با بالا رفتن سن بامبو کم گردد .
5- با توجه به استحکام توام با سبکی بامبو و انعطاف پذیری آن ، این گیاه به عنوان یکی از مصالح ساختمانی ضد زلزله ، طوفان وباد معرفی می شود بطوریکه در " کاستاریکا " خانه هایی که از پروژه چوب بامبوی ملی ساخته شده بود ، در برابر زلزله 6/7 در مقیاس ریشتر در سال 1992 مقاومت نمود وساختمان های کوچکتر ساخته شده از چوب بامبوی انعطاف پذیر وسبک تنها کمی تکان خورد .
6- درشهر زوریخ ساختمانی تفریحی که صد در صد از بامبو ساخته شده ، مشهور به " برج بامبو " بنا شده است .
7- جالب است بدانیم میل بامبو به ادامه حیات بسیار قابل تحسین می باشد ! بطوریکه پس از بمباران اتمی هیروشیما ، هیچ گیاهی در آن ناحیه زنده نماند و تنها گیاهی که به زندگی و رشد خود ادامه داد ، BAMBOO بود .
8- جالب تر اینکه بدانیم " توماس ادیسون " به طور موفقیت آمیزی ، از رشته های چوب بامبو در تجربیات اولیه خودش برای ایجاد نور استفاده کرده بود .
9- بامبو حتی در علم پزشکی نیز نقش مهمی دارد . از پودر چوب بامبو برای مداوای سرفه های شدید و از اجزاء آن در درمان کلیوی استفاده می شد . به این ترتیب تحقیقات متداول به قدرت و تاثیر دارویی این چوب نیز اشاره کرده است .
 
بالا