حجامت در درمان کبد چرب تأثیرگذار است؟!

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
حجامت در درمان کبد چرب تأثیرگذار است؟!







محققان امریکایی در مطالعات خود، به نتایج مثبتی درباره تأثیر حجامت در کاهش فریتین و درمان کبد‌چرب غیر‌الکلی دست یافتند.





محققان امریکایی در مطالعات خود، به نتایج مثبتی درباره تأثیر حجامت در کاهش فریتین و درمان کبد‌چرب غیر‌الکلی دست یافتند.

به گزارش ایسنا اگرچه بیماری کبد‌چرب غیر‌الکلی (NAFLD) از علل شایع بیماری‌های مزمن کبدی است، اما به ‌جز کاهش‌ وزن استراتژی‌های محدودی برای درمان آن وجود دارد.

مشاهدات حاصل از بررسی‌های انسانی و حیوانی توسط دانشمندان نشان ‌می‌دهد که ممکن‌ است بالا ‌بودن میزان آهن نقش مؤثری در توسعه‌ التهاب ‌کبدی و فیبروز و همچنین مقاومت به انسولین که از نشانه‌های NAFLD هستند، داشته باشد.


در مطالعه‌ای جدید ، پژوهشگران به ‌منظور بررسی اثر حجامت در کاهش فریتین در درمان کبد‌چرب غیر‌الکلی، به ‌صورت تصادفی، ۷۴ ‌بیمار را برای انجام حجامت دو تا سه ‌بار در هفته با هدف دستیابی به میزان فریتین کمتر از 45 ‌نانوگرم بر میلی‌لیتر و یا بدون انجام حجامت به ‌مدت شش‌ ماه انتخاب کردند.

همه‌ی شرکت‌کنندگان در مورد شیوه‌ زندگی، رژیم‌غذایی و ورزش مشاوره دریافت‌ کردند.

به گفته محققان هدف اولیه، کاهش استئاتوز کبدی (براساس تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی) (MRI) و التهاب (کاهش حداقل ۲۵ درصد در میزان آلانین آمینوتراسفراز) در‌عرض شش‌ ماه بود. هدف ثانویه شامل کاهش مقاومت به انسولین (ارزیابی از‌طریق گلوکز ناشتا، میزان انسولین و میزان HbA1c) و میزان سیتوکراتینِ‌ ۱۸ بود.

به گفته پژوهشگران، گروه حجامت، به ‌طور متوسط هفت جلسه این عمل را انجام دادند که منجر به کاهش معنی‌داری در متوسط میزان فریتین (۱۴۸‌نانوگرم بر میلی‌لیتر) در ‌مقایسه با گروه کنترل (۳۸ نانوگرم بر میلی‌لیتر) شد.


در پایان شش‌ ماه، در خود گروه‌ها و یا بین گروه‌ها تفاوت معنی‌داری در استئاتوز کبدی، میزان ALT، شاخص‌های مقاومت به انسولین یا میزان سیتوکراتین ۱۸ مشاهده نشد.

نتایج این تحقیق در مجله J Watch May 2015 منتشر شده ‌است.




کلمات کليدی: حجامت،درمان کبد چرب،غیرالکلی
 
بالا