حالت خوابیدن شما اخلاق‌تان را لو می‌دهد

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
برترین ها: چطور می‌خوابید؟ یعنی حالت معمول خوابیدن شما چگونه است؟ درست است كه می‌شود در حالت‌های مختلف خوابید اما همه انسان‌‌ها یك حالت معمول خوابیدن دارند كه در بیشتر اوقات در آن حالت می‌خوابند و از خواب بیدار می‌شوند. آیا می‌دانید كه این نوع خوابیدن به شخصیت شما ربط دارد؟ حتما تعجب می‌كنید اما پروفسور كریس ایزیكوفسكی، مدیرمركز مطالعات خواب انگلستان و دكتر ساموئل دانكل، متخصص روانشناسی و فوق‌تخصص خواب دردانشگاه نیویورك در تحقیقات جداگانه‌ای به این نتیجه رسیدند كه نحوه خوابیدن انسان‌ها با خصوصیات اخلاقی و شخصیتی آنها ارتباط دارد، اما چگونه؟



خوابیدن افراد با اخلاق آنها ارتباط دارد

دكتر ساموئل دانكل 4حالت و شكل كلی خوابیدن را به‌عنوان 4شكل اصلی خوابیدن انسان‌ها معرفی كرده، اما پروفسور ایزیكوفسكی می‌گوید، این حالت‌ها را باید در 6شكل اصلی درنظر گرفت. دكتر دانكل طی 4سال یك گروه 650 نفره از مردان و زنان را مورد بررسی قرار داد و براساس شكل خوابیدن آنها به بررسی خصوصیات اخلاقی‌شان پرداخت. ولی پروفسور ایزیكوفسكی شیوه برعكس را در پیش گرفت. او هزار زن و مرد مراجعه‌كننده به مركز مطالعات خواب را براساس خصوصیات شخصیتی و اخلاقی در گروه‌های مختلف قرار داد و درنهایت به این نتیجه رسید كه شكل خوابیدن افراد با اخلاق آنها ارتباط دارد؛ یعنی افرادی كه خصوصیات روحی، اخلاقی و شخصیتی شبیه به هم دارند به یك شكل می‌خوابند.





سخت​کوش​های بی‌خطر

شكل خوابیدن جنینی


در این حالت افراد به شكل جنین داخل شكم مادر می‌خوابند؛ یعنی به پهلو، با پاهای جمع شده در شكم و دست‌های خم شده. پروفسور ایزیكوفسكی می‌گوید: كسانی كه اینگونه می‌خوابند عموما افرادی سرسختی هستند اما از درون، افرادی خوش‌قلب و احساساتی‌اند. این افراد در برخورد اول خجالتی به نظر می‌رسند ولی پس از مدتی آرامش پیدا می‌كنند و صمیمی می‌شوند. این حالت اصلی‌ترین نوع خوابیدن است و حدود 40درصد افراد اینگونه می‌خوابند. جالب است بدانید، این نوع خوابیدن در میان خانم‌ها دوبرابر شایع‌تر از مردان است. دكتر ساموئل دانكل، فوق‌تخصص خواب و نویسنده كتاب «حالت‌های خواب: زبان بدن هنگام خواب» می‌گوید: افرادی كه اینگونه می‌خوابند عموما آدم‌هایی بی‌خطر، منعطف، واقع‌گرا و غیرلاف‌‌زن و صلح‌طلب اما سختکوش هستند.





منطقی‌های بدبین

شكل خوابیدن به پهلو در حالت خم شده

پروفسور ایزیكوفسكی افرادی را كه به پهلو در حالت كمی خم شده با 2 دست در مقابل خود می‌خوابند را در این گروه جای می‌دهد، اما دكتر دانكل افرادی كه به پهلو می‌خوابند زانوهایشان را خم می‌كنند و یك دست را به حالت كشیده زیرسر می‌گذارند و دست دیگر را روی صورت یا روی بالش قرار می‌دهند را در این گروه جای می‌دهد. پروفسور ایزیكوفسكی خاصیت‌های زیر را برای این افراد توصیف می‌كند: این افراد آنهایی هستند كه سعی می‌كنند منطقی و تحمل‌گرا باشند ولی درعین حال از درون بدبین و نسبتا شكاك هستند. شاید آنها در تصمیم گرفتن كند باشند اما زمانی كه تصمیم می‌گیرند تغییر دادن تصمیم آنها خیلی سخت است. از نظر دكتر دانكل اما آنها افرادی هستند كه دوست دارند در ارتباط‌های انسانی خود حالت غالب و درواقع بر رابطه خود كنترل داشته باشند. آنها كسانی هستند كه روحیه قوی برای روبه‌رو شدن با مشكلات را دارند و ممكن است گرایش به هنر هم داشته باشند.





رفیق‌بازها اینطور می‌خوابند

شكل خوابیدن به پهلو و صاف

اگر به پهلو و درحالتی كه هر دو دست شما در راستای بدنتان است می‌خوابید، احتمالا فرد خوش‌مشرب، آسان‌گیر و منطقی هستید. افرادی كه اینگونه می‌خوابند آدم‌هایی هستند كه ارتباط اجتماعی گسترده‌ای دارند و كاملا رفیق‌باز هستند و معمولا از تنهایی گریزانند. پروفسور ایزیكوفسكی می‌گوید: تحقیقات ما نشان داده این گروه افرادی هستند كه خیلی راحت به غریبه‌ها اعتماد می‌كنند و در زندگی کلا آدم‌های خوش‌بینی هستند.





آنها دوست​های فوق​العاده​ای هستند

حالت خوابیدن ستاره دریایی

پروفسور ایزیكوفسكی افرادی را كه به پشت می‌خوابند و هردو دست خود را به سمت بالا در 2 طرف بالش می‌گذارند را در این گروه جای می‌دهد. این متخصص خواب می‌گوید: افرادی كه اینگونه می‌خوابند می‌توانند بهترین دوستان باشند، زیرا هم مهربان هستند و هم می‌توانند ساعت‌ها به حرف‌های دیگران گوش بدهند و درواقع سنگ صبورهای خوبی محسوب می‌شوند و درمواقع لزوم هم می‌توانید روی كمك آنها حساب كنید، اما جالب است كه این گروه با وجود داشتن این همه خصوصیات خوب دوست ندارند در مركز توجه قرار بگیرند و سعی می‌كنند چندان توجه دیگران را به خود جلب نكنند.





باهوش‌ها و خلاق‌ها

شكل خوابیدن سقوط آزاد (خوابیدن به شكم)


پروفسور ایزیكوفسكی افرادی را كه به شكم می‌خوابند و 2 دست خود را به حالت خم شده بالای سر (زیر یا روی بالش) می‌گذارند را در این گروه جای می‌دهد. اما دكتر دانكل افرادی را كه به شكم می‌خوابند و سرشان رو به تخت است و هر دو دست‌ خود را زیرسر می‌گذارند دراین گروه جای می‌دهد. پروفسور ایزیكوفسكی می‌گوید: این افراد آدم‌های باهوش و خلاق هستند اما ممكن است حساس و شكننده باشند و گاه ازكمبود اعتمادبه‌نفس رنج می‌برند. از دید این پروفسور این گروه افرادی هستند كه می‌توانند قدرت راهبری خود را به خوبی به كار بگیرند ولی درعین حال از نقد شدن فراری هستند و دوست ندارند كه دیگران آنها را مورد نقد و بررسی قرار دهند. اما از نظر دكتر دانكل، این گروه از افراد، آدم‌ها «تكانه‌ای» هستند، یعنی اینكه به حس خود (و حس ششم) خود بسیار اهمیت می‌دهند و گاه كارهای عجیب و غریب از آنها سر می‌زند. این گروه در واقع افرادی هستند كه ما آنها را «دلی» می‌خوانیم. از دید این پزشك افراد این گروه انسان‌هایی هستند كه شور و شوق زیادی برای جامه عمل پوشاندن به رؤیاهای خود دارند اما اگر در نیمه راه انجام یك كار انرژی‌شان تمام شود و دیگر انگیزه‌ای برای ادامه آن كار نداشته باشند نباید از كار آنها تعجب كنید.





گوشه‌‌گیران

شكل خوابیدن سربازی

از لحاظ پروفسور ایزیكوفسكی خوابیدن به پشت و گذاشتن دست‌ها كنار بدن این نوع حالت خواب است كه از لحاظ او افرادی كه در این گروه قرار دارند عموما افرادی تودار و ساكت هستند که به گوشه‌گیری تمایل دارند. آنها زیاد ارتباط برقرار نمی‌كنندو اگر ارتباط برقرار كنند، خیلی اوقات دچار هراس از به پایان رسیدن آن می‌شوند. اما از آنجایی كه افرادی دقیق و سختكوش هستند معمولا وقتی ارتباطی برقرار می‌كنند تمام نیازهای طرف مقابل را پاسخ می‌دهند و از لحاظ طرف مقابل خود، انسانی ایده‌آل برای برقراری ارتباط هستند.



و اما گروه‌های فرعی خواب

جدا از این 6 گروه اصلی، گروه‌های دیگری هم وجود دارد كه دكتر دانكل آنها را به‌عنوان زیرمجموعه‌ها در نظر می‌گیرد و می‌گوید: در همین زیرمجموعه‌ها هم می‌توان رفتار و خصوصیات اخلاقی یكسانی كشف كرد. او این گروه‌ها را به عنوان نمونه ذكر می‌كند.

آنهایی كه درعرض تخت می‌خوابند

حالت خوابیدن پل مانند


دكتر دانكل می‌گوید: افراد این گروه جالب هستند، زیرا آنها در هرحالی كه بخوابند درنهایت درعرض تخت بیدار می‌شوند؛ یعنی طی خواب آنقدر حركت می‌كنند كه درنهایت درعرض تخت قرار می​گیرند یا كاملا می​چرخند. او می‌گوید: این افراد همسران بدی محسوب می‌شوند، زیرا به‌كرات باعث بیدار شدن همسران خود می‌شوند. اما تاكید می‌كند كه این فقط مربوط به تاثیرات آنها روی بدخوابی همسران خود است وگرنه از لحاظ شخصیتی آنها می‌توانند دوستان و همراهان خوبی باشند زیرا آنها مهربان و بسیار پرجنب‌و‌جوش‌اند و برای همین بسیاری از كارهای خانم را انجام می‌دهند. البته یك مشكل دیگر این گروه این است كه دمدمی مزاج هستند و عقیده آنها ممكن است خیلی سریع تغییر كند.

آنهایی كه اعتمادبه‌نفس كافی ندارند

حالت خوابیدن زانوبلند


از دیدگاه دكتردانكل افرادی كه به بغل می‌خوابند و زانوهایشان را خم می‌كنند و حتما یك بالش را بین دو زانوی خود می‌گذارند و در واقع درحالت جنینی، اما بدون بالش زیر سر می‌خوابند و بالش را بین دوپای خود می‌گذارند در این گروه هستند. این متخصص خواب می‌گوید: این حالت خوابیدن در زنان شایع‌‌تر است و افرادی كه در این گروه هستند عموما افرادی حساس‌اند و از كمبود اعتماد به‌نفس رنج می‌برند. این گروه بسیار مهربان هستند و می‌توانند عشق زیادی را به شریك زندگی خود ابراز كنند. اما به دلیل حساسیت زیاد خیلی زود هم عصبانی می‌شوند اما عصبانیت‌شان هم زود فروكش
می‌كند.

با استعدادهایی كه روی لبه هستند

حالت خوابیدن دست‌های آویزان

از نظر دكتر دانكل این گروه یكی از گروه‌های جالب است زیرا آنها چه در تختخواب‌های بزرگ بخوابند چه در تخت‌های كوچك برایشان فرقی نمی‌كند زیرا بر لبه تخت و با دست‌های آویزان روی هوا به صورت نیم‌پهلو می‌خوابند. دكتر دانكل می‌گوید: نسبت افراد هنرمند و خلاق در این گروه بسیار بالاست. بیشترافرادی كه اینگونه می‌خوابند آدم‌هایی «خاص» و «متفاوت» هستند كه اگر استعدادهای خود را كشف و هدایت كنند می‌توانند در زندگی حرفه‌ای خود بسیار موفق باشند.



بهترین شكل خوابیدن از لحاظ سلامت كدام است؟

اما از لحاظ پزشكی فكر می‌كنید بهترین نوع خوابیدن چگونه است؟


دكتر مایكل مك نامان، از مركز پزشكی لانگ آیلند می‌گوید:شاید در این مورد برخی تفاوت‌ها در دیدگاه‌های پزشكان مختلف وجود داشته باشد، اما دركل می‌توان گفت كه از لحاظ متخصصان مغز و اعصاب و ستون فقرات بهترین حالت خواب این است كه فرد به پشت بخوابد و زیرسرش یک بالش كوچك بگذارد، به گونه‌ای كه سرش حدود زاویه‌ای بین 10 تا 30 درجه با تخت را بسازد. در این حالت بیشترین میزان خون به مغز می‌رسد و درعین حال تنفس هم بهتر می‌شود. اما از لحاظ متخصصان ارتوپدی و برخی رشته‌های دیگر بهترین حالت خوابیدن به شكل جنینی است زیرا فشار كمتری را روی زانوها، كمر و پاها وارد می‌كند. در این حالت هم می‌توان پاها را با گذاشتن بالش زیر تشك به اندازه 10 سانتی‌‌متر بالا برد.

اما از لحاظ بدترین نوع خوابیدن، بیشتر پزشكان می‌گویند که خوابیدن به شكم بدترین حالت است زیرا در این حالت فشار زیادی روی ارگان‌های داخلی بدن وارد می‌كند. تحقیقات نشان داده بیشترین درصد دردهای گردن و پشت در افرادی است كه اینگونه می‌خوابند. اما جالب است كه پروفسور ایزیكوفسكی می‌گوید: بهترین حالت خوابیدن از لحاظ گوارشی حالت سقوط آزاد است زیرا اجازه هضم بهتررا می‌دهد، درحالی كه حالت‌های ستاره دریایی و سربازی باعث هضم بد غذا، مشكلات گوارشی و خروپف می‌شود اما از لحاظ ارتوپدی رشته‌های عصبی این شیوه خوابیدن مطلوب نیست زیرا باعث ایجاد فشار روی مهره‌های گردنی می‌شود.

برترین ها
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
S i s i l چند نكته برای بهتر خوابیدن روانشناسی 2

Similar threads

بالا