جمع آوری و نگهداری حشرات

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
5- تخته تنظیم حشرات :

این دستگاه قطعه چوبی است که سه پله دارد و وسط هر پله یک سوراخ باریک به اندازه های زیر است :
پله اول 2.5 سانتیمتر،پله دوم 1.5 سامتیمتر و پله سوم 1 سانتیمتر در داخل آن تعبیه شده که پله اول برای اندازه حشره پله دوم برا اتیکت اول که زیر حشره قرار میگیرد و پله سوم برای اتیکت دوم میباشد.

برای اینکه تمام حشرات و اتیکت ها در یک سطح قرار گیرند از این تخته استفاده میشود.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
6- اتیکت مخصوص نامگذاری حشرات :

این اتیکت ها که از مقوای سفید درست شده به شکل مستطیل میباشد و به اندازه های مختلف میتوانیم مورد استفاده قرار دهیم.اندازه انها 8*18 یا 8*16 میلیمتر میباشد که اتیکت اول زیر حشره نصب میشود و اطلاعاتی نظیر محل جمع آوری،تاریخ جمع آوری و نام جمع آوری کننده زیر حشره نصب میشود و خیلی ریز نصب میشود.

اتیکت دوم که مخصوص کلکسیون های علمی،موزه ها و نمایگشاه ها میباشد راسته ،خانواده و اسم علمی حشره نوشته میشود.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
7- مقوای سه گوش ( Point Card ) :

چنانچه حشرات آنقدر ریز باشند که نتوان سنجاق در بدن آنها فرو کرد میتوانیم از مقوای سه گوش استفاده کنیم.
این مقواهای سه گوش با دستگاهای مخصوصی به نام منگنه به اندازه های مختلف و یکسان چیده و مورد استفاده قرار میگیرد.برای حشرات کوچک و ظریف ابتدا یک قطره لاک بیرنگ در نوک مقوای سه گوش قرار میدهیم و سپس حشره را روی آن از پهلو یا روی پاها میچسبانیم.

به غیر از مقوای سه گوش میتوانیم از سنجاق دو سر که به طول 1.5 سانتیمتر میباشد یک سر آن در بدن حشره و سر دیگر سنجاق در چوب پنبه کوچکی نصب مینماییم سپس سنجاق معمولی بلند از کنار چوب پنبه عبور دهیم بدین طریق میتوانیم حشرات خیلی کوچک و ظریف را مورد مطالعه قرار دهیم.

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
8- طرز سنجاق زدن در بدن حشرات مختلف :

برای سنجاق کردن حشرات ابتدا سنجاق را از پشت به داخل بدن حشره فرو میکنیم که برای هر حشره باید جای مخصوصی برای زدن سنجاق انتخاب کنیم.

مثلا پروانه ها،مگس ها،زنبورها و سنجاقکها بین دو بال کمی به طرف راست فرو میبریم.
سوسکها،سنها و ملخها سمت راست بدن در موقع سنجاق زدن حشرات باید توجه داشت که در جای مخصوص فرو برده شود چون در سینه حشرات قسمت هایی وجود دارد که در تشخیص و مطالعات بعدی و تعیین هویت حشره مورد استفاده قرار میگیرد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
9- جعبه و کمد مخصوص نگهداری حشرات :

پس از انکه حشرات جمع آوری و فرم داده شد و کارهای بعد از قبیل سنجاق کردن و اتیکت های زیر حشرات زده شد برای نگهداری آنها در جای مطمئن از جعبه های کلکسیون استفاده میکنیم.این جعبه ها در اندازه های مختلف ساخته شده و بهترین نوع آن که از نظر جلوگیری از ورود آفات انباری و کلکسیون مناسب است جعبه هایی است که از یک نشریه آمریکایی بیرون آورده و برای اولین بار توسط اینجانب(مهندس دهقانی)با یک نجار شیرازی قرارداد بسته و ساخته شد.

این جعبه ها که استاندارد بین المللی است هم اکنون در اکثر شهرهای ایران که توسط همین نجار ساخته میشود مورد استفاده قرار میگیرد.

از جمله بخش های گیاهپزشکی دانشگاه شیراز،دانشگاه آزاد جهرم،دانشگاه آزاد شیراز،موزه تاریخ طبیعی و اکثر جاهای دیگر این جعبه ها در اندازه های 40 در 50 که مخصوص کلکسیون حشرات میباشد و 25 در 40 که مخصوص جمع آوری حشرات برای دانشجویان میباشد ساخته میشود که به دانشجویان داده میشود و پس از تکمیل شدن به بخش تحویل میدهند.

جعبه های مخصوص کلکسیون ره 15 عدد در یک کمد فلزی که برای همین منظور ساخته شده قرار میگیرد.برای محافظت از ورود آفات به جعبه ها پس از تکمیل شدن باید 4 عدد نفتالین گلوله یا مقداری نفتالین پودر در چهار گوشه جعبه که در یک تکه پارچه نازک ریخته شده قرار دهند تا از ورود آفات به جعبه ها جلوگیری شود.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
10 - دستگاه رطوبت دهنده یا دسی کاتوریا :

بعضی اوقات حشراتی که جمع آوری کرده ایم نمی توانیم تمام انها را فرم دهیم لذا پس از مدتی حشرات جمع آوری شده خشک میشوند.برای فرم دادن و مطالعه بر روی حشراتی که مدتها قبل گرفته شده و خشک شده اند ابتدا آنها را در داخل دستگاه های رطوبت دهنده قرار میدهیم تا قسمت های بدن حشره کاملا نرم شوند تا بتوان به طرز صحیح آنها را فرم داد.

ساده ترین دستگاه رطوبت دهنده عبارت از یک ظرف شیشه یا میباشد که در ته آن مقداری ماسه مرطوب میریزیم سپس در قسمت دوم دستگاه صفحه سوراخ داری قرار دارد که حشرات خشک را روی این صفحه میگذارند و درب آن را میبندند.برای جلوگیری از رشد قارچها در محیط مرطوب معمولا مقداری فرمالین یا اسید کاربولیک به ماسه اضاف میکنند.

پس از چند روز (24 تا 48 ساعت) بدن و ضمائم حشرات کاملا نرم شده و میتوان به طور دلخواه آنها را پهن و فرم داد و در کلکسیون های مخصوص جای داد.در صورت نبودن دستگاه مخصوص میتوان از یک قابلمه استفاده کرد به این صورت که در ته قابلمه کمی ماسه مرطوب میریزیم و بعد حشرات را در یک ظرف یک بار مصرف گذاشته و روی ماسه قرار میدهیم و درب ظرف را میبندیم پس از 24 تا 48 ساعت حشرات ما کاملا نرم شده و میتوانیم آنها را فرم دهیم.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بخش سوم : طرز جمع آوری حشرات جهت دروس مختلف گیاهپزشکی و تهیه اسلاید


جمع آوری حشرات جهت درس حشره شناسی مقدماتی و حشره شناسی سیستماتیک(تاکسونومی) :

برای جمع آوری حشرات پرواز کننده میتوانیم از تور حشره گیری استفاده کنیم که نحوه کار آن قبلا توضیح داده شده و پس از گرفتن آنها را فرم داده اتیکت زده و در جعبه های مخصوص کلکسیون که روزنه یا درز نداشته باشد به ترتیب راسته های مختلف جای میدهیم.

حشرات شب پرواز هم میتوانیم با کمک یک پارچه سفید که در حیاط منزل روی دیوار یا در باغچه یا در مزرعه نصب کرده و یک لامپ گازی روی ان روشن میکنیم به طوریکه پرده سفید به طور کامل روشن شود.

حشرات به طرف نور جلب میشوند و روی پرده سفید مینشینند و به راحتی میتوانیم آنها را گرفته و در شیشه سیانور انداخته و روز بعد آنها را از سیانور بیرون آورده و فرم دهیم و کارهای بعد اتیکت زدن و داخل جعبه گذاشتن را انجام دهیم.

حشرات کوچک امثال سوسکها،زنجره ها،سن های ریز،زنبورها،مگسها و ... را گرفته و در شیشه های محتوی الکل 70 % میریزیم و روزهای بعد در منزل یا آزمایشگاه به کمک الکتروسکوپ یا ذره بین با یک پنس ظریف آنها را جدا کرده و هر راسته را در بک شیشه محتوی الکل میریزیم و پس از آن در صورت آگاهی خانواده آن را نوشته با مداد مشکی روی یک تکه کاغذ کوچک نوشته و در شیشه الکلی میاندازیم.

مداد مشکی به خاطر این است که در الکل نوشته ها پاک نمیشود.برای جمع آوری حشرات آبزی هم قبلا توضیح داده شده میتوان به همان روش حشرات را جمع آوری کرد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جمع آوری از سیکل حشرات برای درس آفات مختلف باغی،زراعی،زینتی و جالیزی

این آفات به این صورت میتوانیم جمع آوری کنیم :

برای مثال : پروانه برگخوار مرکبات
جایی که درخت مرکبات مخصوصا نارنج باشد این آفت هم وجود دارد.این پروانه تخم خود را در پشت برگهای جوان(سرشاخه ها)به صورت تکی یا در پشت هر برگ دو عدد میگذارند این تخم ها را با برگ جمع میکنیم یا در صورت بودن لارو انها را جمع آوری کرده و در یک ظرف پلاستیکی میریزیم و مقداری برگ مرکبات ریخته و درب ظرف را به وسیله یک پارچه ململ توری با کش مسدود میکنیم و ظرف را در گوشه ای گذاشته هر چند روز برگها را عوض کرده و برگ جوان و تازه برای تغذیه لاروها در ظرف ریخته و لاروها را آهسته برداشته و روی برگها قرار میدهیم.

پس از 25 تا 30 روز این لاروها تبدیل به شفیره میشوند.

پس از آن دیگر نیازی به برگ نیست چون شفیره نه حرکت دارد نه تغذیه.مدت شفیرگی این آفت بین 8 تا 12 روز طول میکشد.پس از آن شفیره ها تبدیل به حشره کامل میشوند .

برای جمع آوری سیکل این آفت ابتدا یک برگ حاوی تخم را در شیشه سیانور انداخته و پس از دو تا سه ساعت آن را از سیانور بیرون آورده و لای یک دفرت یا کاغذ خشک کن گذاشته تا برگ صاف و خشک شود.سیانور به خاطر این است که تخم ها تفریخ نشوند.

پس از آن تعداد چند عدد لارو سنین مختلف را جمع کرده و در یک شیشه الکلی 70 % میاندازیم و سپس شفیره حشره را هم میتوان در سیانور انداخت هم در شیشه الکلی.حشره کامل هم زمانی که از شفیره خارج شد در سیانور انداخته و سپس آن را فرم میدهیم.چند برگ خورده شده توسط لاروها هم لای دخفر یا کاغذ خشک کن گذاشته تا صاف و خشک شود این هم برای نمونه آفت زده جمع میکنیم.

این موارد سیکل کامل زندگی آفات درختان میوه است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جمع آوری از سوسک های چوبخوار،پوستخوار،سوسک شاخک بلند رزاسه،سوسک چوبخوار و دواچی

برای جمع آوری از سیکل سوسک شاخک بلند رزاسه و سوسک های چوبخوار و پوستخوار در هر جایی که درخت میوه از قبیل سیب،گوجه،زردآلو،هلو،گیلاس و بادام وجود داشته باشد این آفات را هم میتوان جمع آوری کرد.طریقه جمع اوری به این صورت است که تعدادی از شاخه های آلوده را با قیچی چیده و در یک ظرف پلاستیکی که قبلا توضیح داده شده ریخته رو روی ظرف را با پارچه توری با کش میبندیم.

برای این آفات دیگر به خاک احتیاجی نمیباشد چون شفیره انها در داخل چوب دوران شفیرگی را میگذرانند.براش شناسایی سوسک شاخک بلند رزاسه میتوانیم سر شاخه هایی که کمی زرد و کاملا خشک شده را به وسیله قیچی باغبانی چیده البته باید توجه داشت که شاخه های کمی پایین تر از انجایی که خشک شده چیده شود.

تعداد زیادی از این شاخه ها را جمع آوری کرده و در ظرف میریزیم.داخل این شاخه ها لارو وجود دارد که میتوانیم چند عدد این شاخه ها را از وسط نصف کرده و لارو این آفت را بیرون آورده و در شیشه الکلی میریزیم.چون دوران لاروی این آفت طولانی است مصلا در حدود ده ماه طول میکشد تا تبدیل به شفیره شود.چون زمستان گذارنی این آفت به صورت لارو میباشد.

ولی در اواخر فروردین و اردیبهشت میتوانیم شفیره این آفت را از چوبهای آفت زده بیرون بیاوریم.حشره کامل هم در ماههای اردیبهشت و خرداد از چوبها خارج میشوند و میتوانیم حشره کامل این آفت را جمع آوری کرده فرم دهیم و در جعبه مخصوص نگهداری کنیم.

چوبخواران و پوستخواران هم به این صورت میتوان جمع آوری کرد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جمع آوری آفات زراعی و جالیزی

ابتدا چند عدد خیار یا خربزه که حاوی لاروهای مگس جالیز و مگش خربزه میباشد در یک ظرف پلاستیکی در یک ظرف پلاستیکی که رد کف آن مقدار یخاک ریخته ایم قرار داده و درب آن را با پارچه توری میپوشانیم.

برای شناسایی این آفت خیار یا خربزه هایی که بد شکل شده و روی آنها سوراخ وجود دارد این میوه ها آلوده به مگس جالیز یا مگس خربزه میباشد.خاک کف جعبه یا ظرف پلاستیکی به عمق 5 تا 10 سانتیمتر باشد.دوره زندگی این آفت کوتاه بوده و مدت 20 تا 30 روز میتوانیم تمام مراحل این آفت را جمع آوری کنیم.

خاک کف ظرف برای این است که لارو سن اخر این آفات در خاک تبدیل به شفیره میشوند.فقط باید توجه داشت که این آفات از روی چه گیاهی جمع آوری شده و برای تغذیه لاروها از همان برگ گیاه ریخته شود و پس از دو تا سه روز برگها را عوض کرده و برگهای تازه برای تغذیه لاروها بریزیم.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
برای جمع آوری حشرات به صورت دگردیسی در مزرعه مثلا جمع آوری رهه چغندر میتوانیم لارو این آفت را روی برگهای چغندر یا پای بوته ها جمع آوری کنیم و آنها را در شیشه الکلی بریزیم.شفیره این آفت در پای بوته های چغندر قند در عمق 3 تا 5 سانتیمتری زیر خاک به سر میبرند.که با عقب زدن خاکهای پای بوته ها میتوانیم شفیره این آفت را بیرون آورده و در شیه های الکلی قرار دهیم.

اگر حشره کامل این آفت که شب پرواز میباشد در روز نتوانستیم جمع اوری کنیم میتوانیم تعدادی از شفیره ها را در یک شیشه دهان گشاد بریزیم و درب شیشه را به وسیله پارچه توری مسدود کنیم.بعد از 10 تا 15 روز حشره کامل این آفت خارج میشود.آنها را در شیشه سیانور انداخته و سپس فرم میدهیم.تخم این آفت در پشت برگهای چغندر که به صورت دسته که تعداد آنها بین 100 تا 200 عدد میباشد میتوانیم جمع آوری کنیم.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جمع آوری کرم خاردار چنبه

برای پیدا کردن تخم این آفت قوزه های جوان و دم برگهای قوزه به صورت تکی تخمریزی میکنند و تخمها به صورت گرد کنگره دار حالت فنجان میباشد.لارو این آفت که در قوزه های پنبه به سر میبرند.میتوانیم تعداد زیادی قوزه های آلوده که سوراخ دارند جمع آوری کرده و در ظرف پلاستیکی یا شیشه دهان گشاد ریخته و درب آن را با توری مسدود میکنیم.

شفیره آفت را میتوانیم روی سرشاخه ها لای برگهای لوله شده و یا پای بوته ها پیدا میکنیم.حشره کامل هم در مزرعه پنبه میتوانیم با تور حشره گیری تعداد زیادی بگیریم یا در شب با تله نوری تعداد زیادی از این آفت را جمع آوری کنیم.دوره سن این آفت در بهار یک ماه و در تابستان حدود 50 روز طول میکشد.

قوزه های آلوده را هم میتوانیم در محلول نگهداری میوه که فرمول آن 25 سی سی فرمالین،150 سی سی الکل سفید و 825 سی سی آب مقطر است نگهداری کنیم به عنوان نمونه آفت زده.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
طرز تهیه اسلاید میکروسکوپی از نمونه آفات ریز و کوچک :

برای تهیه اسلایدها از نمونه های کوچک و ریز ابتدا حشره را در الکل 70% قرار میدهیم بعد آن ار از الکل خارج میکنیم و در محلول قرار میدهیم برای مدت 3 تا 5 دقیقه سپس حشره را بیرون آورده و با یک سوزن ظریف و نازک رد انتهای بدن حشره سوراخی به وجود آورده و بعد با پنس نوک تیز آهسته به بدن حشره فشار می آوریم به طوری که بدن حشره پاره نشود.

خیلی آرام و با حوصله این کار را انجام میدهیم تا تمام محتویات بدن حشره تخلیه شود و سپس حشره را در الکل 90 % و بعد در الکل 96% خالص قرار میدهیم تا کاملا آب حشره گرفته شود و بعد حشره را از الکل خارج کرده و در زایل میگذاریم.

پس از یک لام تمیز روی یک صفحه کاغذ سفید میگذاریم و یک قطره کانادابالزام روی لام گذاشته و حشره را از زایلن بیرون می آوریم و در روغن اویل کلاو که یک روغن مخصوص میباشد قرار میدهیم و پس از آن حشره را از روغن بیرون آورده و روی لام که قبلا کانادابالزام ریخته ایم قرار میدهیم.

پاها،شاخکها و اگر حشره بالدار باشد بال حشره را باز کرده و بعد که کاملا فرم دادیم یک عدد لامل که ممکن است گرد یا مربعی یا مستطیلی باشد روی جشره میگذاریم و آن را روی دستگاه خشک کن یا جای گرمی که در حدود 45 تا 50 درجه سانتیگراد گرما داشته باشد قرار میدهیم تا اسلاید ما کاملا خشک شود.

برای خشک شدن حشره ممکن است بین 10 تا15 روز طول بکشد تا کاملا اسلاید ما خشک شود.این روش برای حشرات امثال شپشهای مکنده و جونده،ککها،ساسها،تریپسها،زنبورهای پارازیت،مگسهای کوچک،پشه ها،کنه های حیوانی و نباتی،ماهی نقره ای و قطعات دهانی و لارو سنجاقکها و ... میتوانیم مورد استفاده قرار دهیم.


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
طرز تهیه اسلاید میکروسکوپی از بال پروانه ها جهت درس حشره شناسی سیستماتیک(تاکسونومی) :

برای تهیه اسلاید ار بال پروانه ها ابتدا باید پروانه مورد نظر را انتخاب نموده که کاملا بالهای آن سالم باشد بعد خیلی آرام و با دقت زیاد بالهای سمت راست حشره را از سینه جدا کرده به طوری که بال کاملا سالم باشد.بعد آن را در الکل 70% قرار میدهیم و پس از چند دقیقه آن را بیرون آورده و در موراد بیرنگ کننده مثل KOH 10% میاندازیم.اگر KOH موجود نبود آن را در وایتکس 10% قرار میدهیم بین 5 تا 10 دقیقه در این محلول میماند تا کاملا پولکهای بال ریخته و بالها بیرنگ شوند.

بعد آن را بیرون آورده و بال بیرنگ را در محلول پرمنگنات قرار میدهیم تا بال رنگ بگیرد مخصوصا رنگ بندی بالها سپس آن را از محلول رنگی بیرون آورده و در الکل 70% و بعد الکل 96% قرار میدهیم تا کاملا آب آن گرفته شود.سپس از الکل بیرون آورده و در زایلن قرار میدهیم بعد یک عدد لام روی یک صفحه کاغذ سفید گذاشته و چند قطره کانادابالزام بستگی به کوچک و بزرگ بودن بال دارد روی لام میریزیم و بال را از زایلن بیرون آورده و روی کانادابالزام میگذاریم و سپس یک عدد لامل روی بال گذاشته البته باید توجه داشت که قبلا بال را خوب فرم دهیم.

و بعد لام را در روی گرم کن یا جای گرمی حدود 45 تا 50 درجه سانتیگراد میگذاریم تا کاملا خشک شود و بعد مورد استفاده قرار میدهیم.البته باید توجه داشت که اسلاید باید کاملا خشک شده باشد.اگر خشک نشده مورد استفاده قرار دهیم ممکن است بال پروانه جابجا شود و فرم خود را از دست بدهد و از حالت طبیعی خارج شود.

این اسلاید هارا میتوان سالها مورد استفاده قرار داد.
 

eliot -esf

کاربر فعال مهندسی کشاورزی , گیاهپزشکی
کاربر ممتاز
من تمام حشره هایی که میگیرم می اندازم تو الکل ولی مشکل اینجاست که خیلی از این حشرات رنگ براق وزیبا خودشون از دست میدهند شما راه دیگه ایی سراغ دارین ؟؟!!!
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
من تمام حشره هایی که میگیرم می اندازم تو الکل ولی مشکل اینجاست که خیلی از این حشرات رنگ براق وزیبا خودشون از دست میدهند شما راه دیگه ایی سراغ دارین ؟؟!!!
سلام
اگه الکل زرد مصرف کنین بله رنگ حشرات رو خراب میکنه ولی الکل سفید به هیچ عنوان حشره هارو خراب نمیکنه
واسه همین هست که تو دانشگاه ها و آزمایشگاه ها همیشه حشرات تو الکل سفید هستن
 

eliot -esf

کاربر فعال مهندسی کشاورزی , گیاهپزشکی
کاربر ممتاز
سلام
اگه الکل زرد مصرف کنین بله رنگ حشرات رو خراب میکنه ولی الکل سفید به هیچ عنوان حشره هارو خراب نمیکنه
واسه همین هست که تو دانشگاه ها و آزمایشگاه ها همیشه حشرات تو الکل سفید هستن
نه بابا الکل زرد چیه !! اینقدر ها سرم میشه !! میریزم تو الکل سفید !! مثلا همین الان یک شیخک سبز خوشگل گرفتم انداختم تو الکل سفید ولی بازم رنگش رفت !!! :confused:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نه بابا الکل زرد چیه !! اینقدر ها سرم میشه !! میریزم تو الکل سفید !! مثلا همین الان یک شیخک سبز خوشگل گرفتم انداختم تو الکل سفید ولی بازم رنگش رفت !!! :confused:
والا تا حالا ندیدم که رنگ حشرات عوض بشه
بذارین دوستان بیان شاید اونا بدونن
 

eliot -esf

کاربر فعال مهندسی کشاورزی , گیاهپزشکی
کاربر ممتاز
آقا امیر مسعود روشی به من پیشنهاد کردن در جهت همون مشکل من که رنگ حشره تغییر پیدا میکرد !!! اونم اینه که ...
در یک شیشه دستمالی آغشته به الکل سفید بکنیم و برای چند لحظه حشره مورد نظر بیچاره که قصد اتاله کردنش داریم در این شیشه بگذاریم و بعد از این که جان به جان آفرین داد در اورده و بی رحمانه سوزن اتاله در جای جای بدن بی جانش فرو کنیم :D
البته لازم به ذکر است من قبل از این ؛ روش فیریزر برای یک شیخک اجرا کردم که مثلا رنگش نپره ولی مشکلی که ایجاد شد وقتی درش آوردم که اتاله کنم زنده شد :confused: توصیه میکنم شما همچین کاری نکنین !!! به جز زجری که حشره بیچاره میدین خودتون دچار عذاب وجدان میشین مث من و هر شب کابوسشو میبینین :cry:
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نه نداریم !!! خطرناک حسن :eek:
شیوه معمولش استفاده از سیانوره که با خاک اره و گچ (سوراخ سوراخ) روشو پوشوندیم (داخل شیشه مربا) اصلنم خطرناک نیست، مگه اینکه هوس کنی طعمشو بچشی!
یه راه دیگه هم هست که همون دستمال آغشته به الکل رو جلوی دهن سوسکا بگیری تا از هوش برن بعدش با چماق بزنی قسمت تحتانی مخچه سومشون تا گور به گور بشن!
اگه هم وجدانت اجازه داد میتونی فقط سرشو چند لحظه بگیری زیر الکل تا خفه بشه!
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ما همون سال اول مهندس دهقانی بهمون یه شیشه سیانور داد واسه جهار سالمون کافی بودو ازش استفاده کردیم
 

senjed A

عضو جدید
سال آخر دیگه به ما سیانور ندادن گفتن سرطانزاس به جاش فرمالین دادن و به همون روش آقا امیر مسعود ازش استفاده میکردیم
 

eliot -esf

کاربر فعال مهندسی کشاورزی , گیاهپزشکی
کاربر ممتاز
سال آخر دیگه به ما سیانور ندادن گفتن سرطانزاس به جاش فرمالین دادن و به همون روش آقا امیر مسعود ازش استفاده میکردیم
چقدر یونی های شما با کلاس هستن !!! به ما فقط گفتن برین حشره بگیرین و بندازین تو الکل سفید + 1جزوه خیلی خلاصه کپی شده همین !!! دیگه حالا بماند با چه سختی الکل سفید گرفتم !! همه جا فک میکردن استغفرالله برای .... :cool:
 

Soheila.G

عضو جدید
کاربر ممتاز
براي اينكه رنگ حشره هات نپره اگه هنوز از الكل استفاده ميكني قبلش حشره بيچاره مادر مرده رو بنداز توي آب جوش كه داغ باشه بميره و روح از تنش كه جدا شد بزارش توي الكل اينطوري شيخك و لارو رنگشون نميره..
ولي يه سوال: پروانه رو هم ميندازي توي الكل؟
يعني اين ديگه نوبره:eek:
شما اصلا كلكسيون حشره دارين ؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
براي اينكه رنگ حشره هات نپره اگه هنوز از الكل استفاده ميكني قبلش حشره بيچاره مادر مرده رو بنداز توي آب جوش كه داغ باشه بميره و روح از تنش كه جدا شد بزارش توي الكل اينطوري شيخك و لارو رنگشون نميره..
ولي يه سوال: پروانه رو هم ميندازي توي الكل؟
يعني اين ديگه نوبره:eek:
شما اصلا كلكسيون حشره دارين ؟
ما که وقتی حشره رو تو سیانور میذاشتیم و بعدشم تو الکل همین جوری میموند و رنگش فرق نمیکرد.همون طوری که نمونه های آزمایشگاه رنگشون درست بود همیشه
الکل سفید نباید رنگ حشره رو از بین ببره
اگه بخواد رنگش بره قاعدتا الکی باید رنگی بشه که نمیشد
با الکل زرد میشه ولی سفید نه شاید بستگی به درصدش داره
من از داروخونه شیشه الکل میگرفتم


در مورد پروانه به هیچ وجه نباید تو الکل باشه چون به محض انداختنش تو الکل بالهاش از بین میره یه جورایی حل میشه و متلاشی میشه
پروانه رو بعد اینکه تو سیانور گذاشتین باید تا بدنش نرم هست روی تخته ها حالتش بدین تا فرم بدونش اون جوری بمونه
هر نمونه ای هم که واسه میکروسپوپ میخواستیم پروانه با بالهای باز و سالم بود حتی خود بال هم باید سالم و کاملا باز باشه

کلکسیون حشره؟:surprised:
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
eliot -esf روش جمع اوری کنه ها گیاه پزشکی 3

Similar threads

بالا