جمع آوري غبار و آلودگي هواي شهر ها با نصب جاروبرقی غول‌پیکر در برج هاي بلند

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برج مخابراتی BT لندن به زودی می‌تواند به یک جاروبرقی غول‌پیکر تبدیل شود.چانگ یئوب لی از رویال کالج هنر سازه‌ای طراحی کرده که قابل اتصال به بالای برجهای لندن برای جمع‌آوری غبار و آلودگی هوا است.

طرح «Synthetechecology» سپس دی‌اکسید کربن جذب شده را با استفاده از آب و نور به گاز طبیعی تبدیل کرده و سالانه 100 تن متانول تولید می‌کند.لی به این دلیل برج BT را انتخاب کرده که یکی از بلندترین ساختمانهای شهر با ارتفاع 177 متر است.

به گفته وی نقشه‌برداری داده‌های آلودگی هوا در مناطق اطراف ناحیه جاده مریلبون در نزدیکی محل برج نشان داده که بدترین نقطه انگلیس از نظر آلودگی هوا به دلیل ترافیک سنگین است.اگرچه این طراح بر این باور است که طرح وی می‌تواند برای سایر ساختمانهای بلند نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

این سازه قابل ساخت از فیبر کربن بوده که داخل آن با نانولوله و نقاط مکش برای جمع‌آوری دی‌اکسید کربن و آلودگی پر می‌شود و با استفاده از لوازم فولادی در بالای برج نصب خواهد شد.به ادعای لی این سازه همچنین می‌تواند روش موثری برای جمع‌آوری انرژی از ساختمانهای دورافتاده اطراف شهر باشد.

لی ابداع خود را یک جاروبرقی غول‌پیکر خوانده که ذرات غبار و آلودگی را از هوا بخود می‌کشد.این پروژه به عنوان ترکیبی از یک حوزه نفتی عمودی که قادر به ارائه مستقیم بنزین بازیافتی از مناطق پر ترافیک بوده، و آزمایشگاهی برای مناطبع آینده بدست آمده از جو توصیف شده است.

پروژه این دانشمند جوان قصد دارد از برخی از دستاوردهای اخیر در فناوریهای جذب ذرات که توسط تیمهایی مانند محققان دانشگاه پرینستون طراحی شده، استفاده کند.این محققان برای اولین بار توانستند دی‌اکسید کربن را با استفاده از یک شیوه کاتالیزوری به متانول تبدیل کنند.



منبع: گجت نیوز
 
بالا