جلوگیری از پیر شدن سیسیتم دفاعی بدن

با بالا رفتن سن، واکنش بدن نسبت به بیماری‌هایی که دچارشان می‌شود کم تأثیرتر خواهد شد. بنابراین سالخوردگی سیستم ایمنی، ریسک ابتلا به بیماری‌ها را بیشتر می‌کند. اما این پروسه تا حدودی قابل پیشگیری است. عادت‌های خوب و سبک زندگی سالم به افراد کمک می‌کند عملکرد سیستم ایمنی خود را تا سنین بالا حفظ کنند.

سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا بدن در برابر عوامل بیماری‌زا که مضرند و باعث بیماری می‌شوند مصون بماند. منظور از عوامل بیماری‌زا، میکروب‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها، سلول‌های ناهنجار خود بدن و آلرژن‌ها هستند. با این هدف، سیستم ایمنی آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کند. آنتی‌بادی‌ها عواملی هستند که مواد مضر را تخریب یا خنثی می‌کنند. بنابراین سیستم ایمنی در واقع دفاع ما در برابر هرگونه تهاجم یا تهدید است.
اما سیستم ایمنی همیشه هم یک‌جور نمی‌ماند، بلکه در طول زندگی تغییر می‌کند. مثلاً در مورد نوزادان و کودکان، سیستم ایمنی هنوز کامل نشده است. بچه‌های خردسال تنها مقداری آنتی‌بادی دارند که از مادر خود گرفته‌اند. آن‌ها این آنتی‌بادی‌ها را طی دوران جنینی و از طریق جفت و سپس از راه شیر مادر دریافت کرده‌اند. اما زمانی که بچه‌ها در معرض عوامل بیماری‌زایی که گفتیم قرار می‌گیرند، کم‌کم مکانیسم دفاعی خود را تکمیل می‌کنند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خوب حالا چیکار کنیم؟
چی بخوریم؟
سبک زندگی سالم ک قابل انجام باشه تو این هیرو واگیر چی هست دقیقا؟
 
بالا