جلسه لاریجانی با وزیر راه و شهرسازی

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جلسه لاریجانی با وزیر راه و شهرسازی
174339 -۲۱ اسفند ۱۳۹۲​





در حالی قرار بود این هفته جلسه بررسی ورود فنلاندی‌ها به آزادراه تهران شمال با حضور وزیر راه و شهرسازی در دفتر رئیس مجلس برگزار شود که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از به تعویق افتادن این جلسه خبر داد.





قاسم احمدی‌لاشکی افزود: قرار بود جلسه‌ای با حضور آخوندی در دفتر رئیس مجلس درباره آخرین وضعیت آزادراه تهران-شمال و ورود فنلاندی‌ها به این پروژه برگزار شود که به تعویق افتاد. وی با بیان این‌که احتمالا هفته آینده این جلسه برگزار شود، تصریح کرد:‌ مجلس هفته پرکاری را پیش رو دارد، چراکه بررسی قانون امور مالیاتی ادامه دارد. با توجه به این‌که بررسی این قانون بیش از یک هفته طول کشید براساس آئین‌نامه باید هر روز جلسه برگزار شود تا بررسی قانون مذکور به پایان برسد.

احمدی جمعه گذشته با اعلام این‌که وزیر راه و شهرسازی هفته آینده برای توضیح درباره آخرین وضعیت آزادراه تهران-شمال به مجلس فراخوانده شده است، از احتمال ورود فنلاندی ها به پروژه ساخت این آزادراه خبر داده بود.

وی با بیان این‌که بر کسی پوشیده نیست که مهم‌ترین پروژه امروز کشور آزادراه تهران -شمال است گفته بود: باید برای این آزادراه فکری اساسی کرد، در غیر اینصورت متاسفانه ممکن است راهنمایی و رانندگی کشور حرف‌های غیرکارشناسی بزند مانند این‌که طرح زوج و فرد در جاده به اجرا گذاشته شود. اجازه این کار را به پلیس نمی‌دهیم و طرح این موضوع هم اصلا قشنگ نیست.

وی با اشاره به این‌که گفته شده قرار است یک پیمانکار فنلاندی آزادراه تهران-شمال را بسازد، گفت: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته هفته آینده جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی در مجلس برگزار می‌شود که در آن آخرین وضعیت پروژه آزادراه تهران-شمال بررسی خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در رابطه با کمک بودجه‌ای دولت با نوبخت، سخنگوی دولت صحبت کرده‌ام که خوشبختانه وی نیز نظر مثبتی روی این قضیه دارد. امیدواریم با برگزاری جلسه هفته آینده جزئیات مربوط به این‌که آیا فنلاندی‌ها قرار است قطعات 2 و 3 آزادراه را بسازند یا چینی‌ها، مشخص شود. به گفته احمدی، با توجه به دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی از وزیر راه و شهرسازی، جلسه مذکور در دفتر لاریجانی و با حضور نمایندگان برگزار خواهد شد.

پیش‌تر وزیر راه و شهرسازی نیز در این‌باره گفته بود: بحث آزادراه تهران-شمال را مورد بررسی جامعی قرار داده‌ایم و در این‌باره با رئیس بنیاد مستضعفان نیز مذاکراتی داشته‌ایم. آخوندی تصریح کرد: در این مذاکرات از بنیاد مستضعفان خواسته‌ایم تا یک برنامه را برای تسریع روند اجرایی پروژه ارائه کنند و بگویند در قالب این برنامه آزادراه چگونه ساخته می‌شود، در غیر این‌صورت دولت برنامه‌ دیگری را برای ساخت این پروژه اتخاذ خواهد کرد.

وی با تاکید بر این‌که مذاکرات با بنیاد در حال انجام است، اظهار کرد: واقعیت این است که این پروژه خیلی پیچیده است، چراکه هم مشکلات فنی دارد و هم مشکلات حقوقی. به لحاظ فنی پیشرفت قطعات 2 و 3 این آزادراه 2 تا 3 درصد است. از سوی دیگر در این بحث همچنین انتخاب مسیر آزاد راه را داریم. آخوندی یادآور شد: این آزادراه مسئله مالی نیز دارد و پروژه بسیار گران‌قیمتی است، به همین دلیل هنوز گفت‌وگو با بنیاد به نتیجه نهایی نرسیده است.
 
بالا