***<<جلسات حفظ قرآن باشگاه مهندسان ایران>>***

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار


سلام
خدا قوت

من این هفته نتونستم برنامه رو انجام بدم
:(

لطفا برای من برنامه نذارید

متشکرم
:gol:




تفسیر آیه 74 سوره مبارکه بقره


ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذالِکَ فَهِیَ کَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهارُ وَ إِنَّ مِنْها لَما یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ الْماءُ وَ إِنَّ مِنْها لَما یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللهِ وَ مَا اللهُ بِغافِلٍ عَمّا تَعْمَلُونَ ﴿٧٤﴾


بعداز بهانه جویی های بنی اسرائیل برای ذبح گوساله

خداوند در این آیه به مسأله قساوت و سنگدلى بنى اسرائیل پرداخته، مى گوید: «بعد از این ماجراها و دیدن این گونه آیات و معجزات و عدم تسلیم در برابر آنها دل هاى شما سخت شد، همچون سنگ یا سخت تر» (ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَهِیَ کَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً).
چرا که «پاره اى از سنگ ها مى شکافد و از آن نهرها جارى مى شود» (وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الأَنْهارُ).

یا لااقل «بعضى از آنها شکاف مى خورد و قطرات آب از آن تراوش مى نماید» (وَ إِنَّ مِنْها لَما یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ الْماءُ).

و گاه «پاره اى از آنها (از فراز کوه) از خوف خدا فرو مى افتد» (وَ إِنَّ مِنْها لَما یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللّهِ).

اما دل هاى شما از این سنگ ها نیز سخت تر است، نه چشمه عواطف و علمى از آن مى جوشد، نه قطرات محبتى از آن تراوش مى کند، و نه هرگز از خوف خدا مى طپد.

و در آخرین جمله مى فرماید: «خداوند از آنچه انجام مى دهید غافل نیست» (وَ مَا اللّهُ بِغافِل عَمّا تَعْمَلُونَ).

و این تهدیدى است سربسته براى این جمعیت بنى اسرائیل و تمام کسانى که خط آنها را ادامه مى دهند.





 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار

نکات آموزنده داستان حضرت موسی علیه السلام وبنی اسرائیل در مورد ذبح گوساله


این داستان عجیب، علاوه بر این که دلیل بر قدرت بى پایان پروردگار بر همه چیز است، دلیلى بر مسأله معاد نیز مى باشد، و لذا در آیه 73 خواندیم: «کَذلِکَ یُحْیِ اللّهُ الْمَوْتى» که اشاره به مسأله معاد است، «وَ یُریکُمْ آیاتِهِ» که اشاره به قدرت و عظمت پروردگار مى باشد. از این گذشته، نشان مى دهد: اگر خداوند بر گروهى غضب مى کند بى دلیل نیست، بنى اسرائیل در تعبیراتى که در این داستان در برابر موسى(علیه السلام)داشتند، نهایت جسارت را نسبت به او و حتى خلاف ادب نسبت به ساحت قدس خداوند نمودند.


در آغاز گفتند: آیا تو ما را مسخره مى کنى؟ و به این ترتیب پیامبر بزرگ خدا را متهم به سخریه نمودند.

در چند مورد مى گویند: از خدایت بخواه... مگر خداى موسى با خداى آنها فرق داشت؟ با این که موسى صریحاً گفته بود، خدا به شما دستور مى دهد.


در یک مورد مى گویند: اگر پاسخ این سؤال را بگوئى ما هدایت مى شویم که مفهومش آن است که بیان قاصر تو موجب گمراهى است و در پایان کار مى گویند: حالا حق را آوردى!


این تعبیرات همه، دلیل بر جهل، نادانى، خود خواهى و لجاجت آنها مى باشد.

از این گذشته، این داستان به ما درس مى دهد که سخت گیر نباشیم تا خدا بر ما سخت نگیرد، به علاوه انتخاب گاو براى کشتن شاید براى این بوده که بقایاى فکر گوساله پرستى و بت پرستى را از مغز آنها بیرون براند.
 

آشنا....

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
این هفته فقط حفظ داشتم ولی سوره هایی مثل التکاثر و همزه رو حفظ نشدم:razz: برای هفته بعد مرور کل آیات حفظی+ حفظ این دو سوره رو انجام میدم:gol:
ممنون به خاطر این پیگیری هاتون... ثوابی که میبرید غیر قابل توصیفه...یا حق:gol:
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز



سلام

مهم:
مرور هم باید از حفظ انجام بشه، هم با روخوانی قرآن. بیشترش از حفظه.
ابتدای حفظ آیات که هنوز کاملا مسلط نشدید، لازمه که بیشتر از روی قرآن هم نگاه کنید


ممنون از خانم قاسمی و خانم آگاهدخت بابت تفسیرهاشون که به سه پست زیر حتما مراجعه و مطالعه کنید:

#1230
#1231
#1232

سلام صبح بخیرمرورتاسوره حجروحفظ38روم ممنون

ممنون از گزارش به موقعتون
سلام روز بخیر
نحوه مرور: از ابتدای سوره بقره شروع میکنم هرجا دیگ نتونستم به یاد بیارم میرم قرائت استادپرهیزگار رو گوش میدم بدون اینکه به قرآن نگاه کنم-ولی بازم که میخوام مرورکنم از حفظ به مشکل برمیخورم(میدونم دارم نتبلی میکنم متاسفانه:redface:)

سلام
شبتون بخیر
امروز اومدم گزارش بدم چون احتمالا فردا نتونم بیام نت.
شرمندم که این حرفو میگم ولی متاسفانه تثبیت نشد-و اینکه میشه من تا آخر امتحانام نیام گزارش بدم؟؟ از هفته بعد امتحانام شروع میشه اگر اشکالی نداره بعد ازامتحاناتم دوباره ادامه بدم؟حدودا یک ماه و چند روز طول میکشه-میدونم تو این مدت روی آیه جدیدی نمیتونم تمرکز کنم که نهایتا حفظش کنم-
بنظرتون مشکلی پیش میاد اگ بین حفظ وقفه ایجاد شه؟
ممنونم از زحماتتون.
التماس دعا.

سلام
خیلی ممنون از گزارش به موقع و سر وقتتون
همیشه که نباید بدون نگاه به قرآن مرور کنید. اگر جایی رو یادتون نیمد باید از رو قرآن نگاه کنید. بعضی وقت ها هم باید از رو متن آیات بخونید، تصویر آیات خیلی بهتون کمک میکنه

باید مرور انجام بشه. هفته ای یکبار هم یه لحظه بیاید بگید که مرور میکنید و برید. 2دقیقه بیشتر نمیشه;)

امیدوارم امتحان ها به خوبی پیش بره



سلام
این هفته فقط حفظ داشتم ولی سوره هایی مثل التکاثر و همزه رو حفظ نشدم:razz: برای هفته بعد مرور کل آیات حفظی+ حفظ این دو سوره رو انجام میدم:gol:
ممنون به خاطر این پیگیری هاتون... ثوابی که میبرید غیر قابل توصیفه...یا حق:gol:

سلام
خیلی ممنون از گزارش
خب خودتون هم که پیش بینی حفظ هفته بعد رو انجام دادید
فقط دو نکته:

1- قبل از جفظ روخوانی و گوش دادن به صوت قاری فراموش نشه، خیلی به حفظ کمک میکنه
2- مرور آیات جدیدی که حفظ میکنید باید هرروز انجام بشه

خواهش میکنم. نیم ساعت وقت گذاشتن که این حرفارو نداره;)

حق نگهدارتون



سلام
خدا قوت

من این هفته نتونستم برنامه رو انجام بدم
:(

لطفا برای من برنامه نذارید

متشکرم
:gol:
سلام
ایرادی نداره. ان شاء الله هفته بعد;)

موفق باشید
 
آخرین ویرایش:

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سلام به همه دوستان گرامي

راستش اصلا روم نميشد كه دوباره اينجا پست بذارم، شرمنده خدا و آقا احسان شدم

اين دو هفته جزء شلوغ ترين هفته هاي زندگيم بود، توش همه جور اتفاقي كه فكرشو ميكنيد رخ داد، ان شاءاله كه همشون ختم به خير بشن اگه هنوز نشدن.

متاسفانه نرسيدم كاري كنم، ولي ان شاءاله تا آخر هفته برنامه رسيدن تا 57 رو انجام ميدم و بيشترش هم ميكنم، توكل به خدا

التماس دعاي شديد
ياحق:gol:
 

pharman

عضو جدید
سلام
يكي از استادامون گفت شما چندين بار از اول شروع كرده ايد، اون جاها رو بلديد، اين دفعه بريد از جزء بيست مثلا شروع كنيد.نظرتون چيه؟
تا آخر طه خوندم.
 

sara.hoseini90

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
وقتتون بخیر
ولادت امام علی(ع)رو پیشا پیش تبریک میگم به همه ی دوستان.:gol:



گزارش:مرور انجام شد.

التماس دعا...:gol:
 

h-s90

عضو جدید
سلام وقت بخیرحفظ تاانتهای روم ومرور20جزتموم شدازامروزدوباره تثبیت روشروع میکنم روزی هرچقدر که تونستم انشاالله درنظرمه روزی یک حزب .میلادامام علی (ع )مبارک التماس دعا ممنون
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

تفسیر آیات 75 و76 سوره مبارکه بقره


أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ یُؤْمِنُوا لَکُمْ وَ قَدْ کانَ فَریقٌ مِنْهُمْ یَسْمَعُونَ کَلامَ اللهِ ثُمَّ یُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ ﴿٧٥﴾


وَ إِذا لَقُوا الَّذینَ آمَنُوا قالُوا آمَنّا وَ إِذا خَلا بَعْضُهُمْ إِلى بَعْضٍ قالُوا أَ تُحَدِّثُونَهُمْ بِما فَتَحَ اللهُ عَلَیْکُمْ لِیُحَاجُّوکُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّکُمْ أَ فَلا تَعْقِلُونَ ﴿٧٦﴾


شأن نزول:


بعضى از مفسران در شأن نزول دو آیه اخیر از امام باقر(علیه السلام) چنین نقل کرده اند:
«گروهى از یهود که دشمنى با حق نداشتند هنگامى که مسلمانان را ملاقات مى کردند از آنچه در
تورات پیرامون صفات پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) آمده بود به آنها خبر مى دادند، بزرگان یهود از این امر آگاه شدند، آنها را از این کار نهى کرده، گفتند: شما صفات محمّد(صلى الله علیه وآله) را که در تورات آمده براى آنها بازگو نکنید تا در پیشگاه خدا دلیلى بر ضد شما نداشته باشند، آیات فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت».(1)
* * *


تفسیر:


انتظار بیجا!


در این آیات، چنان که ملاحظه مى کنید قرآن، ماجراى بنى اسرائیل را رها کرده، روى سخن را به مسلمانان نموده و نتیجه گیرى آموزنده اى مى کند، مى گوید: «شما چگونه انتظار دارید این قوم به دستورات آئین شما ایمان بیاورند، با این که گروهى از آنان سخنان خدا را مى شنیدند و پس از فهم و درک، آن را تحریف مى کردند، در حالى که علم و اطلاع داشتند»؟! (أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ یُؤْمِنُوا لَکُمْ وَ قَدْ کانَ فَریقٌ مِنْهُمْ یَسْمَعُونَ کَلامَ اللّهِ ثُمَّ یُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ).
بنابراین، اگر مى بینید آنها تسلیم بیانات زنده قرآن و اعجاز پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله)نمى شوند نگران نباشید، اینها فرزندان همان کسانى هستند که به عنوان برگزیدگان قوم، همراه موسى(علیه السلام) به کوه طور رفتند، سخنان خدا را شنیدند، دستورهاى او را درک کردند، اما به هنگام بازگشت، آن را تحریف نمودند.
از جمله «
وَ قَدْ کانَ فَریقٌ مِنْهُمْ...» چنین استفاده مى شود: همه آنها تحریف گر نبودند بلکه این تنها کار گروهى بوده که شاید اکثریت را تشکیل مى دادند.
در کتاب «اسباب النزول» آمده است: گروهى از یهود هنگامى که از طور باز گشتند، به مردم گفتند: «ما شنیدیم که خداوند به موسى(علیه السلام) دستور داد فرمان هاى مرا تا آنجا که مى توانید انجام دهید، و آنجا که نمى توانید ترک کنید»! و این نخستین تحریف بود.
به هر حال، در ابتداى ظهور پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) انتظار مى رفت قوم یهود پیش از دیگران به نداى اسلام لبیک گویند چرا که آنها اهل کتاب بودند (بخلاف مشرکان) به علاوه، صفات پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) را نیز در کتاب هاى خود خوانده بودند ولى قرآن مى گوید: با سابقه بدى که آنها دارند انتظار شما مورد ندارد; چرا که گاهى صفات و روحیات انحرافى یک جمعیت، سبب مى شود با تمام نزدیکى به حق از آن دور گردند.




* * *​
آیه بعد، پرده از روى حقیقت تلخ دیگرى پیرامون این جمعیت حیله گر و منافق بر مى دارد، مى گوید: «پاکدلانِ آنها، هنگامى که مؤمنان را ملاقات مى کنند اظهار ایمان مى نمایند» (و صفات پیامبر را که در کتبشان آمده است خبر مى دهند) (وَ إِذا لَقُوا الَّذینَ آمَنُوا قالُوا آمَنّا).
«اما در پنهانى و خلوت، جمعى از آنها مى گویند: چرا مطالبى را که خداوند در تورات براى شما بیان کرده به مسلمانان مى گوئید»؟ (
وَ إِذا خَلا بَعْضُهُمْ إِلى بَعْض قالُوا أَ تُحَدِّثُونَهُمْ بِما فَتَحَ اللّهُ عَلَیْکُمْ).
«تا در قیامت در پیشگاه خدا بر ضد شما به آن استدلال کنند، آیا نمى فهمید»؟ (
لِیُحَاجُّوکُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّکُمْ أَ فَلا تَعْقِلُونَ).
این احتمال، در تفسیر آیه نیز وجود دارد که آغاز آیه از منافقان یهود سخن مى گوید که در حضور مسلمانان دم از ایمان مى زدند، و در غیاب انکار مى کردند و حتى پاکدلان یهود را نیز مورد سرزنش قرار مى دادند که چرا اسرار کتب مقدس را در اختیار مسلمانان قرار داده اید؟
به هر حال، این تأئیدى است بر آنچه در آیه قبل بود که شما از جمعیتى که چنین روحیاتى بر آنها حاکم است چندان انتظار ایمان نداشته باشید.
جمله «
فَتَحَ اللّهُ عَلَیْکُم» ممکن است به معنى «حکم و فرمان الهى» باشد که در اختیار بنى اسرائیل قرار داشت، و ممکن است اشاره به گشودن درهاى اسرار الهى و خبرهاى آینده مربوط به شریعت جدید به روى آنان باشد.
قابل توجه این که از این آیه به خوبى استفاده مى شود ایمان این گروه منافق درباره خدا آن قدر ضعیف بود که او را همچون انسان هاى عادى مى پنداشتند و تصور مى کردند اگر حقیقتى را از مسلمانان کتمان کنند از خدا نیز مکتوم خواهد ماند!
* * *
لذا آیه بعد، با صراحت مى گوید: «آیا اینها نمى دانند که خداوند از اسرار درون و برونشان آگاه است»؟ (أَ وَ لا یَعْلَمُونَ أَنَّ اللّهَ یَعْلَمُ ما یُسِرُّونَ وَ ما یُعْلِنُونَ).
* * *

1 ـ «مجمع البیان»، ذیل آیات مورد بحث ـ «بحار الانوار»، جلد 9، صفحات 65 و 180، حدیث 7.
 

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نکتهای از تفسیر آیات23 سوره ی بقره

نکتهای از تفسیر آیات23 سوره ی بقره

سلام
[h=2]نکتهای از تفسیر آیات23 سوره ی بقره [/h]23- اگر درباره آنچه بر بنده خود (پيامبر) نازل كرده ايم شك و ترديد داريد (لااقل ) يك سوره همانند آن بياوريد و گواهان خود را غير از خدا بر اين كار دعوت كنيد اگر راست مى گوئيد.

در تفسیر آیه ی 23 به معجزه بودن قرآن پرداخته و می گوید قرآن يك معجزه گويا است ، نيازى به معرفى ندارد خودش به سوى خود دعوت مى كند،مخالفان را به مبارزه مى خواند محكوم مى سازد، و از ميدان مبارزه ، پيروز، بيرون مىآيد، لذا پس از گذشت قرنها از وفات پيامبر (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) همانندزمان حيات او، به دعوت خود ادامه مى دهد، هم دين است و هم معجزه ، هم قانون است وهم سند قانون .
همچنین به آنان که شک دارن می فرمایند که اگر شک و تردید دارید نمونه ای ازآیات مشابه قرآن بیاورید و در ادامه می گوید
تنها خودتان به اين كار قيام نكنيد بلكه(تمام گواهان خود را جز خدا دعوت كنيد (تا شما را در اين كاريارى كنند) اگر در ادعاى خود صادقيد كه اين قرآن از طرف خدا نيست) (و ادعوا شهداءكم من دون الله ان كنتم صادقين ).كلمه(شهداء)در اينجا اشاره به گواهانى است كه آنها را در نفى رسالت پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) كمك مى كردند، و جمله(من دون الله)اشاره به اين است كه حتى اگر همه انسانها جز الله دست به دست هم بدهند، براى اينكه يك سوره همانند سوره هاى قرآن بياورند قادر نخواهند بود.
و جمله ان كنتم صادقين (اگر راست مى گوئيد) در حقيقت براى تحريك آنها به قبول اين مبارزه است ، و مفهومش ‍ اين است كه اگر شما از اين كار عاجز هستيد دليل دروغگوئى شماست پس براى اثباتراستگوئى خود برخيزيد و دست به كار شويد.
(تحدى)و دعوت به مبارزه ، بايد هر چه ممكن است قاطع باشد، و دشمن را تا آنجا كه امكان دارد تحريك كند و به اصطلاح بر سر غيرت آورد، تا تمام قدرت خود را به كار گيرد و پس از عجزو ناتوانى به طور مسلم بداند پديدهاى كه با آن روبرو است يك پديده بشرى نيست ، يك امر الهى است .
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام
عید میلاد امیر مومنان علیه السلام مبارک







گزارش برنامه
حفظ وتفسیر تا ایه 85

مرور تا آیه 79
تسلط بر آیات خوب


سپاس از جناب
Ehsan_M

التماس دعا
 

آشنا....

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام با تبریک این روز فرخنده:gol::gol::gol:
سوره همزه رو کامل نکرده بودم که حفظ کردم ولی باید تسلطم رو بیشتر کنم و اما دیگر :sweatdrop: دیگر... هیچ:cry:
فکر کنم باید جریمم کنید:D
برنامه هفته بعد رو خودتون بگید، ممنون:gol:
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه عزیزان
عیدتون مبارک:gol:
با عرض معذرت و شرمندگیاین هفته برنامه نمیذارم. هفته بعد هم شنبه میذارم.
دعا کنید هفته بعدم به خیر و خوشی بگذره.

یا علی
 

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نکتهای از تفسیر آیات24سوره ی بقره

نکتهای از تفسیر آیات24سوره ی بقره

[FONT=&quot] [/FONT]سلام
نکتهای از تفسیر آیات24 سوره ی بقره

معنی آیه : اگر اين كار را نكرديد و هرگز نخواهيد كرد از آتشی بترسيد كه[FONT=&quot] هيزم آن بدنهای مردم (گنهكار) و سنگهای است كه برای كافران مهيا شده است.

در تفسیر این آیه وعده ی آتش جهنم به آنان که شک و تردید(در آیات قرآن)دارند داده می شود و به توصیف آن آتش می پردازد.
[/FONT]

آتشی که از اکنون آماده و محیاست،و به گفته ی عده ای دیگر از مفسرین منظور از حجاره های که در آیه ی 23 آمده است را همان بتهای است که به غیر خدا برای پرستش محیا کرده اند و می پرستیدن و اکنون در جهنم به آتش تبدیل شده و آن ها را می سوزاندبعضى ديگر مى گويند[FONT=&quot]: [/FONT][FONT=&quot][/FONT]حجاره[FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot] [/FONT]اشاره به سنگهاى گوگردى است كه حرارتشان بيش از[FONT=&quot] [/FONT]سنگهاى ديگر مى باشد[FONT=&quot].[/FONT]

ولى بعضى از مفسران معتقدند كه منظور از اين تعبير توجه دادن به شدت حرارت دوزخ است[FONT=&quot] [/FONT]، يعنى آنچنان حرارت و سوزندگى دارد كه سنگها و انسانها را همانند هيزم شعله ور مى[FONT=&quot] [/FONT]سازد[FONT=&quot].
[/FONT]
آنچه با ظاهر آيات فوق ، سازگارتر به نظر مى رسد اين است كه آتش دوزخ از[FONT=&quot] [/FONT]درون خود انسانها، و سنگها، شعله ور مى شود، و با توجه به اين حقيقت كه امروز ثابت[FONT=&quot] [/FONT]شده همه اجسام جهان در درون خود، آتشى عظيم نهفته دارند، (يا به تعبير[FONT=&quot][/FONT]ديگر[FONT=&quot] [/FONT]انرژيهائى كه قابل تبديل به آتشند) درك اين معنى مشكل نيست و لزومى ندارد كه آن آتش[FONT=&quot] [/FONT]سوزان را شبيه آتشهاى معمولى اين جهان بدانيم[FONT=&quot] .[/FONT]
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام به همه عزیزان
عیدتون مبارک:gol:
با عرض معذرت و شرمندگیاین هفته برنامه نمیذارم. هفته بعد هم شنبه میذارم.
دعا کنید هفته بعدم به خیر و خوشی بگذره.

یا علی


سلام

انشالله که به خیر وخوشی گذشته

من جزو اون شاگردایی هستم که وقتی مدرس نیست خودمم درس نمیخونم

من بدون برنامه ادامه ندادم:D

 

فرزانه 343

کاربر فعال تالار شیمی ,
کاربر ممتاز
سلام
من تازه واردم. من هم هستم .چیکار باید بکنم و فکر می کنم البته با اجازه تون با مقدار کم شروعی داشته باشم بهتر هست.ممنون
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
میبینم که من دو هفته نبودم، شماهم نیمدید، البته احتمالا همه بخاطر امتحانات سرشون خیلی شلوغه، ان شاء الله که زود تموم میشه و میاید
این هفته که گذشت، ان شاء الله هفته بعد همگی باید گزارش بدید
ممنون از خانوم قاسمی و خانوم آگاهدخت بابت تفسیر ها که سخت تر از گزارش دادنه ولی مرتب هرهفته قرار داده میشه. هفته بعد قرار ندید که یه مروری روی تفسیرهای چند هفته گذشته داشته باشیم.




سلام
من تازه واردم. من هم هستم .چیکار باید بکنم و فکر می کنم البته با اجازه تون با مقدار کم شروعی داشته باشم بهتر هست.ممنون



سلام. خیلی خوش آمدید
صفحه اول تاپیک رو مطالعه بفرمایید. اونجا نحوه حفظ و توصیه های کلی نوشته شده، سوالی براتون پیش اومد درخدمتم
قرآن بدون معنی تهیه کنید. قرآن موبایل و قرآنی که معنیش کنارش نوشته شده باشه و.... حفظتون رو کاملا تضعیف میکنه.
این به این معنی نیست که نباید معنی بخونید. قبل از حفظ معنی رو از رو یه قرآن دیگه میخونید، اما حفظ رو باید فقط از روی یک قرآن، اون هم بدون معنی انجام بدید


سلام

انشالله که به خیر وخوشی گذشته

من جزو اون شاگردایی هستم که وقتی مدرس نیست خودمم درس نمیخونم

من بدون برنامه ادامه ندادم:D

سلام. خیلی ممنون ازینکه سروقت اومدید
اگه هفته پیشم که مدرس نبوده مطالعه کردید، این هفته تا آیه 100 حفظ داشته باشید;)


موفق باشید

در پناه حق
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام میبینم که من دو هفته نبودم، شماهم نیمدید، البته احتمالا همه بخاطر امتحانات سرشون خیلی شلوغه، ان شاء الله که زود تموم میشه و میاید این هفته که گذشت، ان شاء الله هفته بعد همگی باید گزارش بدید ممنون از خانوم قاسمی و خانوم آگاهدخت بابت تفسیر ها که سخت تر از گزارش دادنه ولی مرتب هرهفته قرار داده میشه. هفته بعد قرار ندید که یه مروری روی تفسیرهای چند هفته گذشته داشته باشیم. سلام. خیلی ممنون ازینکه سروقت اومدید اگه هفته پیشم که مدرس نبوده مطالعه کردید، این هفته تا آیه 100 حفظ داشته باشید;) موفق باشید در پناه حق



سلام متشکرم

خواهش میکنم جریمه نفرمایید


همون یک صفحه تا آیه 88 :(
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
مطالب رو خونده ام.
از ابتدا شروع کنم؟
ودر ادامه چه کنم؟

سلام
میتونید از جزء 30 هم شروع کنید. بسته به علاقه تون انتخاب کنید. جزء 30 آشنا تره، چون زیاد سوره هاش رو شنیدید، اما لغات متعدد و سخت تری داره
ابتدای قرآن نسبتا ساده تره .
تصمیم بگیرید از ابتدا شروع میکنید یا انتها
تا آخر این هفته حفظ انجام بدید تا تخمینی از اینکه در یک هفته چه مقدار حفظ میتونید بکنید داشته باشید. جمعه بگید که چقدر حفظ کردید، به چه شیوه ای، چه مشکلاتی داشتید و فکر میکنید در هفته بعد چقدر میتونید حفظ کنید. من معمولا جمعه آخر شب جواب میدم و برنامه هارو میذارم

موفق باشید

در پناه حق
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
با سلام و درود

خانم سارا حسینی مرور کردن.
البته هفته پیش به من گفته بودن که گزارش بدم ولی من فراموش کردم:redface:
که مرور نکرده بودن
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام
وقت همگی به خیر

پوزش از بابت تاخیر گزارش

نتم این روزها به شیوه عهد عتیق عمل میکنه

به یاری خداوند متعال تا آیه 88 حفظ وتفسر کامل شد

انشالله چندمورد از تفسیرهارو میذارم

متشکرم :gol:
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام و درود

خانم سارا حسینی مرور کردن.
البته هفته پیش به من گفته بودن که گزارش بدم ولی من فراموش کردم:redface:
که مرور نکرده بودن

سلام. خیلی ممنون
خودشون کی میان؟


سلام
وقت همگی به خیر

پوزش از بابت تاخیر گزارش

نتم این روزها به شیوه عهد عتیق عمل میکنه

به یاری خداوند متعال تا آیه 88 حفظ وتفسر کامل شد

انشالله چندمورد از تفسیرهارو میذارم

متشکرم :gol:

سلام
خیلی ممنون
برا هفته بعد حداقل یک صفحه حفظ کنید.
امیدوارم به همین شکل منظم و مستمر پیش برید
 

sara.hoseini90

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
وااای خداجون شکرت بالاخره تموم شد امتحانااام.(خییییییییییلی طولانی گذشت-امیدوارم لااقل نتیجه خوبی کسب کنم.به امید خدا.)

خب دیگ از الان باید شروع کنم این چن هفته ای که عقب موندم از حفظ قرآنو جبران کنم.به لطف خدا.
یا حق:gol:
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام


نکات تفسیری آیات 81و82 سوره مبارکه بقره


بَلى مَنْ کَسَبَ سَیِّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطیئَتُهُ فَأُولئِکَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ ﴿٨١﴾

وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فیها خالِدُونَ ﴿٨٢﴾



این آیه یک قانون کلى و عمومى را که از هر نظر منطقى است بیان مى کند مى گوید: «آرى کسانى که تحصیل گناه کنند و آثار گناه سراسر وجودشان را بپوشاند آنها اهل دوزخند، و همیشه در آن خواهند بود» (بَلى مَنْ کَسَبَ سَیِّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطیئَتُهُ فَأُولئِکَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ).

این یک قانون کلى درباره گنهکاران از هر قوم و ملت و گروه و جماعت است.
* * *
و اما در مورد مؤمنان پرهیزگار، نیز یک قانون کلى و همگانى وجود دارد که آیه بعد بیانگر آن است، مى فرماید: «کسانى که ایمان آورده اند و عمل صالح انجام داده اند آنها اصحاب بهشتند و جاودانه در آن خواهند بود» (وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فیها خالِدُونَ).
* * *
نکته ها:

1 ـ کسب «سیئة»

«کسب» و «اکتساب» به معنى تحصیل کردن چیزى از روى اراده و اختیار است، بنابراین جمله «بَلى مَنْ کَسَبَ سَیِّئَةً» اشاره به کسانى است که با علم و اختیار مرتکب گناهان مى شوند، و تعبیر «کسب» شاید از این نظر باشد که: گنهکار در یک محاسبه کوته بینانه، انجام گناه را به سود خویش و ترک آن را به زیان خود مى پندارد، اینها همان کسانى هستند که در چند آیه بعد به آنها اشاره کرده مى گوید: آنها آخرت را به زندگى دنیا فروخته اند لذا تخفیفى در مجازاتشان نیست.
* * *
2 ـ احاطه خطیئه چیست؟

«خطیئه» در بسیارى از موارد، به معنى گناهانى است که از روى عمد تحقق نیافته، ولى در آیه مورد بحث، به معنى گناه کبیره و یا آثار گناه است که بر قلب و جان انسان مى نشیند.

به هر حال مفهوم احاطه گناه، این است که: انسان آن قدر در گناهان فرو رود که زندانى براى خود بسازد، زندانى که منافذ آن بسته باشد.

توضیح این که: گناهان کوچک و بزرگ در آغاز، یک «عمل» است، سپس تبدیل به «حالت» مى شود و با ادامه و اصرار، شکل «ملکه» به خود مى گیرد، و هنگامى که به اوج شدت خود برسد تمام وجود انسان را به رنگ گناه در مى آورد وعین وجود انسان مى شود.

در این هنگام، هیچ پند، موعظه و راهنمائى رهنمایان در وجود او اثر نخواهد کرد، و در حقیقت با دست خود قلب ماهیت خویش کرده است.
از یک نظر چنین کسانى به کرم هائى مى مانند که اطراف خود پیله اى مى تنند، پیله اى که آنان را زندانى و سرانجام خفه مى کند و روشن است سرنوشتى جز خلود در آتش براى آنها نخواهد بود.

و با توجه به آیاتى که مى گوید: «خداوند تنها مشرکان را نمى آمرزد و اما غیر شرک، قابل بخشش است» (إِنَّ اللّهَ لایَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ).

و با توجه به این که در آیات مورد بحث که سخن از خلود در آتش مى باشد، مى توان نتیجه گرفت این چنین گنهکاران سرانجام گوهر ایمان را از دست داده و مشرک و بى ایمان از دنیا مى روند!
* * *
3 ـ نژادپرستى یهود

از آیات مورد بحث، استفاده مى شود: روح تبعیض نژادى یهود که امروز نیز در دنیا سرچشمه بدبختى هاى فراوان شده، از آن زمان در یهود بوده است، و امتیازات موهومى براى نژاد بنى اسرائیل قائل بوده اند، و متأسفانه بعد از گذشتن هزاران سال، هنوز هم آن روحیه بر آنها حاکم است، و در واقع منشأ پیدایش کشور غاصب «اسرائیل» نیز همین روح نژادپرستى است.

آنها نه فقط در این دنیا براى خود برترى قائل هستند، که معتقدند:این امتیاز نژادى در آخرت نیز به کمک آنها مى شتابد و گنهکارانشان بر خلاف افراد دیگر تنها مجازات کوتاه مدت و خفیفى خواهند دید، و همین پندارهاى غلط آنها را آلوده انواع جنایات، بدبختى ها و سیه روزى ها کرده است!.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
نکات تفسیری آیه 88 سوره مبارکه بقره


وَ قالُوا قُلُوبُنا غُلْفٌ بَلْ لَعَنَهُمُ اللهُ بِکُفْرِهِمْ فَقَلیلاً ما یُؤْمِنُونَ ﴿٨٨﴾

و (آنها از روى استهزا) گفتند: «دلهاى ما در غلاف است; (و ما از گفته تو چیزى نمى فهمیم»، همین طور است ) خداوند آنها را بخاطر کفرشان، از رحمت خود دور ساخته، و کمتر ایمان مى آورند. ﴿٨٨﴾


آیه بعد، مى گوید: «آنها در برابر دعوت انبیاء ـ یا دعوت تو ـ از روى استهزاء گفتند: دل هاى ما در غلاف است» و ما از این سخنان چیزى درک نمى کنیم (وَ قالُوا قُلُوبُنا غُلْفٌ).

آرى همین طور است، «خداوند آنها را به خاطر کفرشان لعنت کرده و از رحمت خویش دور ساخته است (به همین دلیل چیزى درک نمى کنند) و کمتر ایمان مى آورند» (بَلْ لَعَنَهُمُ اللّهُ بِکُفْرِهِمْ فَقَلیلاً ما یُؤْمِنُونَ).


ممکن است جمله فوق، درباره یهودیانى باشد که پیامبران را تکذیب کردند یا به قتل رساندند، و نیز احتمال دارد درباره یهودیان معاصر پیامبر باشد که در برابر سخنان او یک روش سرسختانه لجوجانه و انعطاف ناپذیر به خود مى گرفتند، ولى در هر حال، بیانگر این واقعیت است که انسان بر اثر پیروى از هوس هاى سرکش آن چنان از درگاه خدا رانده مى شود و بر قلب او پرده ها مى افتد که حقیقت کمتر به آن راه مى یابد.
* * *
نکته ها:

1 ـ رسالت پیامبران در اعصار مختلف

چنان که گفتیم، هواپرستان بى ایمان، چون دعوت انبیاء را هماهنگ با منافع کثیف خود نمى دیدند در برابر آن مقاومت مى کردند، مخصوصاً با گذشت زمان تعلیمات آنها را به بوته فراموشى مى سپردند، روى همین جهت لازم بود، براى یادآورى مجدد انسان ها، رسولان خدا یکى پس از دیگرى فرستاده شوند، تا مکتب آنها به دست فراموشى سپرده نشود.


در سوره «مؤمنون» آیه 44 مى خوانیم: ثُمَّ أَرْسَلْنا رُسُلَنا تَتْرا کُلَّ ما جاءَ أُمَّةً رَسُولُها کَذَّبُوهُ فَأَتْبَعْنا بَعْضَهُمْ بَعْضاً: «سپس رسولان خود را پى در پى فرستادیم هر زمان رسولى به سراغ امتى مى آمد او را تکذیب مى کردند، و ما آنها را یکى پس از دیگرى قرار مى دادیم».


در «نهج البلاغه»، آنجا که هدف بعثت پیامبران را تشریح مى کند همین حقیقت بازگو شده است: فَبَعَثَ فِیهِمْ رُسُلَهُ وَ واتَرَ إِلَیْهِمْ أَنْبِیائَهُ لِیَسْت أْدُوهُمْ مِیثاقَ فِطْرَتِهِ وَ یُذَکِّرُوهُمْ مَنْسِیَّ نِعْمَتِهِ وَ یَحْتَجُّواعَلَیْهِمْ بِالتَّبْلِیغِ وَ یُثِیرُوا لَهُمْ دَفائِنَ الْعُقُول: «خداوند رسولان خویش را به سوى آنها مبعوث کرد، و انبیاى خویش را به سوى آنان گسیل داشت، تا این که از مردم اداى پیمان فطرى آنها را طلب نمایند، و نعمت هاى فراموش شده او را یادآور شوند، با تبلیغات، حجت را بر مردم تمام کنند و گنجینه هاى نهفته عقل ها را در پرتو تعلیماتشان آشکار سازند»


بنابراین، آمدن پیامبران الهى در اعصار و قرون مختلف براى یادآورى نعمت هاى او، و درخواست اداى پیمان فطرت و تجدید دعوت ها و تبلیغات پیامبران پیشین بوده است، تا زحمات آنان و برنامه هاى اصلاحیشان متروک نگردد و فراموش نشود.

و اما این که چگونه پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) خاتم پیامبران است؟ و چرا بعد از او نیاز به پیامبرى نیست، به خواست خدا ذیل آیه 40 سوره «احزاب» بحث خواهد شد.
* * *
2 ـ «روح القدس» چیست؟

مفسران بزرگ درباره روح القدس، تفسیرهاى گوناگونى دارند:

1 ـ برخى گفته اند: منظور «جبرئیل» است، بنابراین معنى آیه مورد بحث چنین خواهد بود خداوند عیسى را به وسیله «جبرئیل» کمک و تأئید کرد.
شاهد این سخن آیه 102 «نحل» است: قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّکَ بِالْحَقِّ: «بگو روح القدس آن را به حقیقت بر تو نازل کرده است».

اما چرا جبرئیل را روح القدس مى گویند؟ به خاطر این است که از طرفى جنبه روحانیت در فرشتگان مسأله روشنى است و اطلاق کلمه «روح» بر آنها کاملاً صحیح است، و اضافه کردن آن به «القدس» اشاره به پاکى و قداست فوق العاده این فرشته است.


2 ـ بعضى دیگر معتقدند: «روح القدس» همان نیروى غیبى است که عیسى(علیه السلام) را تأئید مى کرد، و با همان نیروى مرموز الهى مردگان را به فرمان خدا زنده مى نمود.

البته این نیروى غیبى به صورت ضعیف تر در همه مؤمنان با تفاوت درجات ایمان وجود دارد و همان امدادهاى الهى است که انسان را در انجام طاعات و کارهاى مشکل مدد مى کند، و از گناهان باز مى دارد، لذا در بعضى از احادیث در مورد بعضى از شعراى اهل بیت(علیهم السلام) مى خوانیم که پس از خواندن اشعارش امام(علیه السلام) به او فرمود: إِنَّما نَطَقََ رُوحُ الْقُدُسِ عَلَى لِسانِک: «روح القدس بر زبان تو جارى ساخت و آنچه گفتى به یارى او بود».


3 ـ بعضى از مفسران نیز روح القدس را به معنى «انجیل» تفسیر کرده اند.

ولى دو تفسیر اول نزدیک تر به نظر مى رسد.
* * *
3 ـ عقیده مسیحیان درباره روح القدس

در کتاب «قاموس کتاب مقدس» چنین مى خوانیم: «روح القدس، اقنوم سوم، از اقانیم ثلاثه الهیه خوانده شده است و آن را روح گویند، زیرا که مبدع و مخترع حیات مى باشد، و مقدسگویند به واسطه این که یکى از کارهاى مخصوص او آن که قلوب مؤمنین را تقدیس فرماید، و به واسطه علاقه اى که به خدا و مسیح دارد او راروح اللّه و روح المسیح نیز مى گویند».


تفسیر دیگرى که در این کتاب آمده این است که:
«اما روح القدس که تسلّى دهنده ما مى باشد همان است که همواره ما را براى قبول و درک راستى و ایمان و اطاعت ترغیب مى فرماید، و او است که اشخاصى را که در گناه و خطا مرده اند زنده مى گرداند و ایشان را پاک و منزه ساخته لائق تمجید حضرت واجب الوجود مى فرماید».


چنان که ملاحظه مى کنید در این عباراتِ «قاموس کتاب مقدس» به دو معنى اشاره شده است:

یکى این که روح القدس یکى از خدایان سه گانه است که این موافق عقیده تثلیث است، همان عقیده شرک آلودى که آن را از هر نظر مردود مى دانیم، و دیگرى شبیه دومین تفسیرى است که در بالا ذکر کردیم.

* * *
4 ـ دل هاى بى خبر و مستور!

یهود در «مدینه» در برابر تبلیغات رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) ایستادگى به خرج مى دادند، و از پذیرفتن دعوت او امتناع مىورزیدند، هر زمانى بهانه اى براى شانه خالى کردن از زیر بار دعوت پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى تراشیدند که در این آیه مورد بحث به یکى از سخنان آنها اشاره شده است.


آنها مى گفتند: دل هاى ما در حجاب و غلاف است و آنچه بر ما مى خوانى ما نمى فهمیم!

مسلماً آنها این گفته را از روى استهزاء و سخریه مى گفتند، اما قرآن مى فرماید: مطلب همان است که آنها مى گویند; زیرا به واسطه کفر و نفاق، دل هاى آنها در حجاب هائى از ظلمت، گناه و کفر قرار گرفته و خداوند آنها را از رحمت خود دور داشته است، و به همین دلیل، بسیار کم ایمان مى آورند.



در سوره «نساء» آیه 155 نیز همین مطلب یادآورى شده: وَ قَوْلِهِمْ قُلُوبُنا غُلْفٌ بَلْ طَبَعَ اللّهُ عَلَیْها بِکُفْرِهِمْ فَلا یُؤْمِنُونَ إِلاّ قَلیلاً:

«آنها مى گویند: قلب هاى ما در غلاف است و نمى تواند گفته تو را درک کند، این به واسطه آن است که خداوند در اثر کفرشان مهر بر دل هایشان نهاده، لذا جز عده کمى از آنان ایمان نخواهند آورد».
 

فرزانه 343

کاربر فعال تالار شیمی ,
کاربر ممتاز
سلام
من متاسفانه این روزها لیاقت و سعادت نداشتم.انشا....جمعه دیگر خبر می دهم که در یک هفته چند صفحه حفظ کرده ام.

موفق باشید
درپناه خداوند
 

Similar threads

بالا