***<<جلسات حفظ قرآن باشگاه مهندسان ایران>>***

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
س

سلام دوستان.

اول مقدمات حفظ رو که خانوم red hat زحمتش رو کشیدن براتون میذارم. تو پست بعدی‌هم برنامه‌ای که قراره دنبال کنیم:

مقدمات حفظ

قرآن مناسب برای حفظ:

براي حفظ قرآن بايد قرآني را انتخاب کرد که در درجه اول قطع متوسطي داشته باشد.يعني نه خيلي کوچک باشد،نه خيلي بزرگ .مثلاً قطع رحلي،چون همان طوري که بعداً توضيح داده خواهد شد،بايدانسان بتواند تصوير صفحه اي را که حفظ مي کند-با تمام ويژگي هايش-در ذهن خود داشته باشد.يعني به اصطلاح تصوير آن صفحه را در ذهن خود ببيند.بنا بر اين اگراندازه صفحه خيلي بزرگ يا بيش از حد کوچک باشد،به راحتي در ذهن جاي نمي گيردوبازسازي تصوير آن درذهن کار آساني نيست.همچنين صفحه هاي بزرگ فرد را دچار سر در گمي واحتمالاًخستگي مي کند،به عبارتي جمع بندي چنين صفحه اي به مراتب دشوارتر از صفحه هاي متوسط ومعمولي است.قطع هايي هم که بيش ازحد کوچک هستند،علاوه بر اينکه ذهن و چشم را خسته مي کنند،در هنگام ياد آوري و بازسازي آن در ذهن ممکن است آيات وسطر ها با هم تداخل پيدا کنند.البته برای یاد آوری آیات می توان قرآن کوچکی درجیب داشت وازآن استفاده کرد.ولی بایدازهمان نوع قرآنی باشدکه باآن حفظ می کنید. مثلاًهردورسم الخط عثمان طه باشد.

رنگ صفحات حتي المقدور رنگ صفحه بايد داراي اين ويژگي ها باشد جذاب باشد: مثلاًرنگ سبز يا هر رنگ ملايم ديگري که با سليقه فرد جور بيايد. دارای رنگ های تند نباشد: چون قرار است زياد با قرآن سروکار داشته باشيم،رنگ هاي تند مثل رنگ قرمز،براي مدت طولاني،ذهن و چشم را خسته مي کند. تاآنجا که ممکن است ساده باشد: متن صفحه هایی که زیاد نقش و نگار دارند-مثل کاغذ های ابروباد-شاید جذاب باشند ولی ممکن است تمرکز حواس فرد را کمترکنند.باید توجه داشت که این نکات هم در مورد زمینه صفحه وهم در مورد خطوط آیات صدق می کند (به تصاویر ضمیمه نگاه کنید)

بدون ترجمه باشد:

درهر کاری باید ابتدا هدف آن کار رادر نظر داشت ودراین مبحث هدف ما حفظ آیات قرآن است و نه حفظ ترجمه قرآن.به همین خاطر لازم است تمام تمرکز ما روی حفظ آیات باشدوچیزدیگری توجه ما را جلب نکند.به همین خاطر باید از قرآنی استفاده کرد که فقط متن آیات را دربر داشته باشدوترجمه یا هر گونه توضیح دیگری درصفحات مشاهده نشود.چون یکی از نکات مهم در حفظ قرآن تمرکز حواس است وباید سعی ما بر این باشد تا آنجا که می توانیم موانع این تمرکز را کمتر کنیم .البته همانطور که در مباحث دیگر این سایت آمده است(رجوع کنیدبه بخش نقش ترجمه و مفاهیم در حفظ)دانستن معنی یا لااقل مفهوم کلی آیات کمک زیادی به حفظ ویادآوری آیات می کند.به هر حال توصیه می شود ،برای تمرکز حواس هرچه بیشتر و همچنین نظم در حفظ ترتیب صفحه ها(در مورد قرآن هایی که یک صفحه متن ویک صفحه ترجمه دارند)بهتر است از قرآنی که هیچ نوع ترجمه ای نداشته باشد استفاده کرد.

زمان مناسب:
زمان یکی دیگر ازنکاتی است که باید درمقوله حفظ مد نظر قرار بگیرد که می توان این موضوع را به دو بخش تقسیم کرد:

1-از لحاظ بهره بر داری بیشتر چه زمانی برای حفظ مناسب تر است؟

2-چه اوقاتی از شبانه روز را به حفظ قرآن اختصاص دهیم؟لازم به توضیح است که در مورد کمیت زمانی واینکه چه مقدار از وقت رابه حفظ ودوره آیات باید اختصاص داد،درمبحث روش حفظ ودوره آیات بحث خواهد شد،ودر اینجا فقط صحبت از این است که چه موقعی قرآن حفظ کنیم که بهترین بازده را داشته باشد .

چه زمانی برای حفظ قرآن مناسب است؟

اگر بخواهیم تمرکز حواس و کیفیت حفظ خود را بالا ببریم باید به این نکات توجه کنیم:
در حالات نامناسب روحی به حفظ قرآن نپردازیم.مثلاًاین موارد زمان مناسبی برای حفظ کردن نیست
در هنگام خواب آلودگی یا بیماری-در هنگام گرسنگی وتشنگی -سیری بیش از حد- درحال عصبانیت-اوقاتی که بیش از حد ناراحت یا خوشحال هستیم-زمانی که مسئله ای به طور کامل ذهن ما را به خود مشغول داشته است-وقتی که حوصله نداریم-بعد از یک فعالیت ذهنی سنگین و....
درحقیقت زمانی را باید برای حفظ انتخاب کرد که هیچگونه عامل تشویش ذهن وبر هم زننده تمرکز حواس وجود نداشته باشد یا در حداقل باشد.بدیهی ست وقتی ما عصبانی باشیم یا مسئله دیگری ذهن ما را به خود مشغول کرده باشد نمی توانیم یک کار ذهنی جدی را آغاز کنیم.به عبارتی حواسمان پرت است،با حواس پرتی هم نمی توان کار کرد مخصوصاًکارهای ذهنی.پس باید این مسائل مورد توجه یک حفظ کننده قرآن باشد

چه اوقاتی از شبانه روز را به حفظ قرآن اختصاص دهیم؟

می توان گفت این موضوع بیشتر به خود فرد بستگی دارد که چه وقتی از روز یا شب را بهتر می تواند حفظ کند.مثلاًبعضی عادت دارند صبح ها حفظ کنند،یا عده ای شب را برای فعالیت های ذهنی ترجیح می دهند.به هر حال بسته به عادتتان باید کشف کنید که کدام زمان از شبانه روز آمادگی بیشتری جهت حفظ قرآن دارید.نکته دیگری که می تواند مد نظر قرار بگیرد این است که بعضی از ساعات شبانه روز را ساعات بهتری برای کارهای ذهنی وبه خصوص حفظ قرآن دانسته اند.از استنباطی که از اظهار نظر برخی روان شناسان بدست می آید ونیز تجربیات دیگران وهمچنین از بعضی روایات،چنین بر می آید که اوقاتی در شبانه روز هستند که برای کارهای حفظی مناسب ترند.مثلاًاول صبح.حال اگر شما بخواهید در چنین زمان هایی حفظ کنید،اگر با عادتتان جور باشد که مشکلی نیست وگرنه باید عادت خود را عوض کنید. به عنوان مثال کسی که همیشه عادت داشته است صبح ها بخوابد یا شب ها تا دیر وقت بیدار باشدنمی تواند اول صبح با روحیه خوبی به حفظ قرآن بپردازد واگر می خواهد اول صبح حفظ کند باید عادات و ساعت خواب خود را تغییر دهد،مثلاًشب ها زودتر بخوابد وسعی کند چند روز به طور تمرینی صبح ها نخوابد و وقتی که به این روش عادت کرد آن موقع می تواند صبح به حفظ قرآن بپردازد.حال با این مقدمه ساعاتی را که گفته شده است برای حفظ قرآن مناسب تر است ذکر می کنیم .

1-سحرگاهان:اینطوری که از روایات برمی آید یکی از اوقاتی که برای قرآن خواندن مناسب است،ثلث آخر شب وهنگام سحر است وبعضی گفته اند برای حفظ هم یکی از بهترین ساعات است.البته به نظر ما این ساعت برای از رو خواندن قرآن و دوره آیات از روی مصحف(یکی از برنامه های دوره این است که هر از گاهی آیات محفوظه از رو خوانده شود)بهتر است،مگر اینکه کسی کاملاًعادت کرده باشد در چنین ساعتی حفظ کند.به هرحال سروکار داشتن با قرآن در چنین ساعاتی ثواب فراوان دارد

2-ساعات اولیه صبح مخصوصاًبین الطلوعین یعنی بین اذان صبح تا طلوع آفتاب،که اکثر حافظان وکسانی که در این زمینه صاحب نظرند این ساعت را بهترین وقت برای حفظ قرآن دانسته اند.از روایات متعدد هم چنین بر می آید که اولاًبین الطلوعین بهترین ساعت شبانه روز است،و همچنین برای حفظ قرآن ساعت بسیار مناسبی است واگر کسی موفق شود به طور مستمر در این ساعت به حفظ قرآن بپردازد بسیار عالیست3-برای بعضی ها هم شب ها برای حفظ بهتر است.بسیاری از بزرگان شب ها به امور درسی خود می پرداختندوروزها استراحت می کردند..البته کسانی که تصمیم دارند شب ها به حفظ قرآن بپردازند باید این نکات را مد نظر داشته باشند:اول اینکه در ساعت اول شب حفظ نکنند بهتراست.دومین نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که بین شام خوردن وحفظ کمی فاصله باشد.
اوقاتی مثل غروب آفتاب و اول شب ،سر ظهر شاید برای حفظ چندان مناسب نباشد.

بحثی پیرامون تأثیر زمان معین در حفظ قرآن

اگر می خواهید بازده حفظ بیشتر باشد و کمتر احساس خستگی کنید بهتر است در ساعت یا ساعات مشخصی از شبانه روز به حفظ قرآن بپردازید.از محاسن این کار یکی عادت کردن به وقت مشخصی برای حفظ است به طوری که پس از مدتی به طور ناخود آگاه به ساعت حفظ خود عادت می کنید. با این کار تمرکز حواس نیز بیشتر می شود و همچنین احساس کسالت و بی میلی که گاهی در برنامه های زمانی نامنظم روی می دهد کمتر می شود.
برای این کار بهتر است ساعتی را که تا حد زیادی مطمئن به عدم تغییر آن هستید انتخاب کنید و کمی هم برای آن مجال بگذارید مثلا از پنج و پنج ونیم صبح تا شش و شش و نیم، تا اگر یک روز نتوانستید سر ساعت پنج حفظ کنید طبق برنامه تا پنج ونیم برای شروع کار وقت داشته باشید.البته باید سعی شود تا آنجا که می شود ساعت حفظ دقیقتر باشد.

این قسمت رو هم خودم می‌گم:
مهمتر از همه اینا داشتن توفیق حفظ از جانب خدا و صبور بودن تا انتهای راهی که شاید اولش خسته کننده باشه ولی بعدش فوق العاده زیبا و جذاب خواهد بود:



DSC00064.jpgDSC00062.jpg
 
آخرین ویرایش:

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
آثار حفظ قرآن
حفظ قرآن مانند تلاوت آن آثارى ارزنده دارد.
برخى از آثار به خاطر سپردن آيات عبارت است از:
1- پاداش اخروى
همانطور که می دانیم, حافظان در بهشت جايگاهى والا دارند و پاداش آنان دو چندان خواهد بود.
2 - هدايت انسان
تلاوت و انس با قرآن از سفارش هاى مكرر معصومان (ع ) است وحفظ قرآن به طور طبيعى به انس بـا آيـات الاهى مى انجامد, زيرا حافظقرآن بايد براى تثبيت محفوظات قرآنى اش دست كم روزى چـنـد بار به قرائت قرآن بپردازد.
معصومان (ع ) حافظان قرآن را به تكرار آيات الاهى فراخوانده , ياد آور شده اند همان گونه كه شتر بسته شده در يك نقطه - چنانچه مورد ديدار پياپى صاحبش واقع نـشـود.
- جايگاهش راترك مى كند, محفوظات حافظ قرآن نيز- اگر پيوسته مورد مراجعه وتكرار قـرار نـگـيـرد- از خـاطـر زدوده مى شود.
بنابراين ,حافظ ناگزيربا قرآن انس مى گيرد و زمـينه ى هدايت وسعادتش فراهم مى آيد.
حضرت على (ع ) مى فرمايد: هيچ كس با قرآن هم نشين نـمـى شـود مـگـرايـن كـه از كـنـار آن بـا افزايش يا كاهش بر مى خيزد: افزايش هدايت ياكاهش گمراهى .
نفوذ قرآن در جان ها و پديدآوردن تحول در شخصيت افراد نيزاز آثار سازنده ى تلاوت و حفظ قرآن اسـت .
بـسيارى از مردم با تلاوت يا شنيدن آهنگ دلنشين قرآن مسير زندگى خود را تغيير داده , سمت سعادت و كمال رهنمون شدند.
3 - آرامش روحى
يـاد خـدا تـاثـيـر بـسـزايـى در روان آدمـى دارد و دل ها در پرتو آن آرام مى گيرد.
خداوند متعال مى فرمايد: [اءلا بذكر اللّه تطمئن القلوب .]
آگاه باش , دل ها با ياد خدا آرام مى گيرد.
يكى از نام هاى قرآن ذكر است .
تلاوت و حفظ قرآن نوعى ذكرخداوند است كه انسان در پرتو آن از هجوم بسيارى از فشارهاى روانى و اضطرابات درونى مصون مى ماند.
درستى اين سخن در عمل نيز بـه اثبات رسيده است .
قاريان و حافظان قرآن , به ويژه آنان كه درسحرگاهان با قرآن انس دارند, هـمـگـى اعـتـراف دارند ارتباط با قرآن درپيشگيرى از نگرانى و هجوم فشارهاى روانى بهترين و مـؤثـرتـريـن عـامـل بـه شـمـار مى آيد.
اين اثر در پرتو نشاطبخش بودن قرآن پديد مى آيد.
پيامبر اسـلام (ص ) مـى فـرمايد: مثل قرآن مثل كيسه ى سر بسته ى پر ازمشك است .
اگر آن را باز كنى , بوى مشك فضا را معطر مى سازد و اگربه حال خود رها سازى , سود نمى بخشد.
قرآن نيز, چنانچه به تلاوتش روى آورى , فضا را از عطر خود آكنده مى سازد و روان را نشاطمى بخشد, و اگر تلاوت نكنى , در سينه ات پنهان مى ماند.
4 - نجات از تنهايى
كـتـاب بـهـتـرين هم نشين تنهايى است و قرآن زيباترين , عميق ترين و با نفوذترين كتاب شمرده مـى شود.
امام سجاد(ع ) مى فرمايد: اگرهمه ى مردم روى زمين از دنيا بروند, تا وقتى قرآن با من است , از هيچ چيز وحشت ندارم .
5 - فهم بهتر قرآن
مـهـم تـريـن و عمده ترين اثر حفظ قرآن درك بهتر آن است .
حافظ به سبب تسلط بر همه ى آيات , ارتباط آن ها را نيك در مى يابد و در پرتوآن دركى بهترو درست تر از قرآن به دست مى آورد.
هر آيه از قرآن , ضمن داشتن معناى ظاهرى , بطن هاى متعدددارد كه در اثر شناخت بيش تر رواب ط آن بـاسـايـر آيـات قـرآن بـه عـنـوان جـزئى از يـك كـل آشكار مى شود.
هرچه انس انسان با آيات مـخـتـلـف قرآن بيش تر باشد, در تفسير قرآن بهتر و دقيق تر گام برمى دارد, براى مثال كسى كه مى خواهد درباره ى [دعا] در قرآن تحقيق و جست و جوكند, در نخستين مرحله به كشف الايات و معجم هاى قرآنى پناه مى برد.
اين كتاب ها اطلاعاتى درباره ى ماده ى دعا و مشتقات ومترادفات آن در دسـتـرس مـحقق مى گذارد, ولى هرگز به آياتى كه بدون به كارگيرى مشتقات ومترادفات دعـا مـعـارفـى پـيرامون آن مطرح مى كند, نمى پردازد.
دراين موارد, به خاطر داشتن قرآن بسيار سـودمـنـداسـت .
حـافظ مى تواند همه ى آياتى كه در لفظ و معنا با موضوع موردنظر ارتباط دارد, گـردآورد و كـارى فراتر از كشف الايات انجام دهد.
بنابراين , آنچه در حفظ قرآن مهم است درك ارتباط آيات و سوره هابايكديگر است نه به خاطر سپردن كليات .
هرچه حافظ قرآن بر آيات و ارتباط و بـازيـابى آن ها مسلطتر باشد, بهتر مى تواند نظر قرآن درباره ى يك موضوع رابه دست آورد.
پس مـفـسـران حـافـظ قـرآن , بـهـتـرو دقيق تر مى توانند قرآن را تفسير كنند و تفسيرشان از تفسير مفسران غير حافظ جامع تر و دقيق تر است .
6 - تقويت حافظه
يكى از امتيازهاى قرآن مجيد آن است كه تلاوت و به خاطرسپردنش سبب تقويت حافظه مى شود.
در روايـات چنان مى خوانيم كه قرائت قرآن به افزايش حافظه مى انجامد.


 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش حفظ:
۱. روخوانی: در صورتی که در خواندن آیاتی که می‌خواهید حفظ کنید را بصورت روان نمیتوانید بخوانید پس از گوش دادن به نوار چند بار آیات را بخوانید تا بتوانید روان و بدون ایراد روخوانی را انجام دهید.
۲. پس از اینکه ایرادات روخونی آیاتی که می‌خواهید حفظ کنید رفع شد. یکبار همزمان با نوار شآیات را زمزمه کنید
۳. حفظ آیات: اگر آیه شامل چند بخش است و یا طولانی است آن را بصورت بخش بخش حفظ کنید. بعنوان مثال می‌خواهیم آیه زیر را حفظ کنیم:

وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا ۙ قَالُوا هَـٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥
ابتدا سعی می‌کنیم قسمت اول را از حفظ بخوانیم:
وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ
سپس به آیه نگاه کرده و اشکالاتی که بهنگام خواندن داشتیم را بخاطر میسپاریم و تا زمانی که این قسمت را بدون ایراد بخوانیم این روند را ادامه میدهیم. پس از اتمام قسمت دوم را به همین روش حفظ می‌کنیم:
كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا ۙ قَالُوا هَـٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ
پس از اتمام حفظ قسمت دوم یکبار از اول از حفظ می‌خوانیم:
وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا
قسمت سوم
وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا
مرور از ابتدا:
وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا ۙ قَالُوا هَـٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ
قسمت آخر:
وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
مرور کل آیه:
وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا ۙ قَالُوا هَـٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

سپس آیه یعد را حفظ می‌کنیم:

إِنَّ اللَّـهَ لَا يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّـهُ بِهَـٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ
بعد از حفظ آیه فوق یکبار از اول از حفظ می‌خوانیم:
وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا ۙ قَالُوا هَـٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥
إِنَّ اللَّـهَ لَا يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّـهُ بِهَـٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ(۲۶)


بعد از اتمام آیاتی که قرار است حفظ کنیم حداقل ۵ بار آن آیات را از حفظ تکرار می‌کنیم.


۴. بعد از اتمام هر صفحه ۵ صفحه قبلی آن صفحه را مرور می‌کنیم.

دوستانی که فرصت کمتری دارند:
یک هندز فری تهیه کنید. بعلاوه فایل صوتی استاد پرهیزگار. در تمام اوقاتی که در مسیر دانشگاه محل کار یا در حال رانندگی هستید یا هرجایی که کار دیگه‌ای برای انجام دادن ندارید به آیاتی که حفظ کردید گوش بدید و مرور کنید
البته فراموش نشه. همونطور که تو بخش اول خانوم red hat گفت فرایند اولیه حفظ باید در یک زمان مناسب و در یک محیط آرام انجام بشه. ولی قسمتی که وقت گیره مرور کردنه که هرجایی باشید میتونید انجامش بدید.
اگر بطور منظم وقت بزارید رزی نیم ساعت وقت تویک محیط آرام برای حفظ نیاز دارید. بقیشم از زمان‌های مرده روزتون برای مرور استفاده می‌کنید. فکر نمی‌کنم کسی بتونه ادعا بکنه که روزی نیم ساعت نمیتونه وقت بزاره
البته من توصیم اینه که همه اینکار رو بکنن. وقتی توی مسیر هستید قرآن از حفظ خوندن خیلی لذت بخشه.
اگر از مترو و بی آر تی و تاکسی استفاده می‌کنید قرآن حفظتون همیشه همراهتون باشه و بعد از مرور هر قسمتی یه اون قسمت نگاه کنید یا روخوانی کنید. اینکار خیلی به حافظه تصویریتون کمک می‌کنه. حافظه تصویری نقش خیلی مهمی داره
.
شاید اولش خجالت بکشید. ولی به خجالت نداره. چطور یکی زبان میخونه کسف می‌کنه خیال می‌کنه کلاس داره. ماهم قرآن میخونیم تازه کلاسشم بیشتره.

نکته مهم:
یوقت فکر نکنید مرور ۵ صفحه‌ای که تو قسمت دوم گفتم کل مرورتونه. یه حافظ (هرچقدر هم که باشه) باید هر سه روزیکبار محفوظاتشو مرور کنه. البته اونایی که میزان حفظیاتشون زیاده یکم تنبلی می‌کنن که حقم دارن. ولی برای کساییکه میزان حفظیاتشون کمه میزان مرور میتونه بیشترم باشه
مثلا وقتی ۵ صفحه حفظید. خوب هرروز میتونید اون ۵ صفحه‌رو مرور کنید

اگر سوالی دارید توی تاپیک نظر سنجی بپرسید. من تو پستای بعدی سعی می‌کنم جواب همه سوالت‌رو بزارم
تهیه قرآن بدون معنی هم فراموش نشه


 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
شیوه برگزاری کلاس:

۱. تا مدت کوتاهی بصورت دو روز یک بار میزان حفظ را چک می‌کنیم تا میزان حفظیاتی هریک از دوستان دارند میتوانند در طی یک روز داشته باشند مشخص شود.
۲. پس از اینکه همه با مراحل و شیوه کار کاملا آشنا شدند و برنامه حفظ هفتگی هر کس مشخص شد بصورت هفتگی برنامه حفظ میدیم
۳. تفسیر توسط پاسگاه زید عزیز در تاپیک قرار می‌گیرد. زمانبندی قرار دادن تفسیرها را هنوز تعیین نکردیم
۴. هر روز از هر قسمت قرآن از دوستان پرسش خواهیم داشت. سوالها به این صورت است که قسمت ابتدایی یک آیه در تاپیک قرار می‌گیرد. دوستان باید تا ۲ آیه بعد از آیه مذکور را از حفظ و باصدای بلند برای خودشان بخوانند و بعد از چک کردن با متن قرآن در یک پست ایرادات خود را اعم از ایراد اعرابی یا روان نخواندن یا فراموش کردن بگیند که بر اساس اون نحوه مرور جلسات بعد را مشخص کنیم
۵. قرار دادن تفسیرها با پاسگاه زید عزیز هست. قرار دادن سوالها و اطلاع رسانی رو من انجام میدم. خانوم red hat هم با توجه به تجربشون در حفظ و تدریس روی تاپیک نظارتدارند. برنامه ریزی هم با هماهنگی هرسه انجام میشه.

دوستان از ابتدای سوره بقره با روش گفته شده شروع به حفظ کنید. به هیچوجه در حفظ عجله نکنید. مهم نیست چقدر طول بکشه. روز چهارشنبه تعداد آیاتی که حفظ کردید رو در تاپیک قرار بدید.
دوستانی که سابقه حفظ داشته‌اند یا ندشته‌اند. هر میزان که حفظ هستند یا قبلا حفظ بودند رو تو تاپیک بنویسند تا اطلاعات داخل یک جدول دسته بندی بشه و بر اساس اون برنامه داده بشه. برای تشکیل لیست همه کسایی که شرکت می‌کنن نیاز داریم. به یک پست از هر نفر نیاز هست.


زمان امتحانات اگر نمیتونید زمان بزارید روزی یک یا دو آیه حفظ کنید که با کلاس همراه باشید. این فقط برای اونایی که امتحان یا کنکور دارند.

مطالب ۳ پست اول آپدیت خواهد شد و مطالب جدید افزوده می‌شود
 
آخرین ویرایش:

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
من چند سال پیش حفظ میکردم . تا صفحه ی 172 حفظم . میشود تا اواسط جز 9 .
برنامه ی دوره ام هم تا حالا روزی ده صفحه بوده. ( البته گاهی نمیرسم) ولی چون چند سال است که برای خودم دوره میکنم ، مشکلات خیلی زیادی دارم . مسلط نیستم .
ممنون از برنامه حفظتان
 

Taßa§om

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
ممنون
ما سابقه دار نیستیم...

6-5 صفحه ابتدای قرآن و مقداری از جز 30 رو دوران راهنمایی حفظ کردم بدون هیچ دوره
در واقع چیز زیادی به خاطر نمیارم.


راستی video conferencing فراموش نشه;):D
 

majidnewman

عضو جدید
با سلام بنده هم جسته و گریخته سوره ها رو حفظم چون بطور حرفه ای کار نکردمو البته قاری نیمه مجلسی هستم 10 ساله...
سعی میکنم از فردا یعنی 1390/10/5 از اول سوره بقره شروع کنم و گزارش عملکرد و مشکلاتمو اینجا میارم.البته ممکنه دیر تاپیک بزنم
 

black banner

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام من پايه هستم

فقط يك نكته ، من نميتونم هر روز به اين تاپيك سر بزنم

سابقه حفظ چنداني ندارم / كمي جز 30 / كم بقره ...... خلاصه سابقه خرابه :دي

فقط چندتا سوال :

1. روزانه يك صفحه بايد حفظ كنيم ؟؟؟؟‌

2. براي مرور از روي آيات بخوانيم يا از حفظ بخوانيم ؟؟؟

سپاس فراوان :)


ايشالله پيروز بشيم
 

bahar01

عضو جدید
اول تشکر میکنم از همه دوستانی که این طرحو دادن و دوستانی که قراره با همراهیشون این مسیرو با توکل به خدا طی کنیم...
منم مثل بقیه دوستان چندتا سوره از جزء 30 + 2-3 صفحه از سوره ی بقره رو حفظم...
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام من پايه هستم

فقط يك نكته ، من نميتونم هر روز به اين تاپيك سر بزنم

سابقه حفظ چنداني ندارم / كمي جز 30 / كم بقره ...... خلاصه سابقه خرابه :دي

فقط چندتا سوال :

1. روزانه يك صفحه بايد حفظ كنيم ؟؟؟؟‌

2. براي مرور از روي آيات بخوانيم يا از حفظ بخوانيم ؟؟؟

سپاس فراوان :)


ايشالله پيروز بشيم

سلام
نه. بستگی به وقتتون داره. فعلا شروع کنید به حفظ تا چهارشنبه ببینیم چقدر حفظ می‌کنید.
به هیچوجه عجله نکنید. شاید یکی ۵ تا آیه حفظ کنه یکی ۲۵تا. مهم نیست. فقط میخوام هم خودتون هم من میانگینی از فرصتی که برای حفظ دارید و تعداد آیاتی که میتونید حفظ کنید داشته باشیم
یادتون باشه هر چقدر بار اول بهتر حفظ کنید بهتر توی حافظتوون ثبت میشه و بعدا کمتر به مشکل فراموشی میخورید
 

ozra69

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام من تقریبا 7تا از اول را حفظ بودم و قسمت هایی از جز 30 و سوره واقعه و یاسین و الرحمان و مزمل وحشر وحدید و الرعد....
الان دارم میرم خونه و بعد از پایان ترم میزان حفظم بهتون میگم اما مامی نمی زاره بیام نت .
اما حفظ می کنم
سعی می کنم تا پایان امتحانات 1جز حفظ کنم 20 صفحه اول
موفق باشید .
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

سلام دوستان
ممنون از كار خوبي كه شروع كردين
ببخشيد كه دير اومدم.
من كل جزء سي رو حفظ بودم كه با گذشت زمان متاسفانه بيشترشو فراموش كردم.
منم درگير امتحانات پايان ترم و ارشد هستم.اگه بتونم روزي يكي دو تا آيه حفظ كنم خيلي شاهكار كردم
موفق باشين
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستای خوبم:gol:
آیاتی که ابتداش رو براتون قرار میدم تا دو آیه بعدش برای خودتون با صدای بلند بخونید اگر هم کسی هست که بتونید جلوش آیات رو بخونید هم خوبه. بعد از اینکه آیات رو از حفظ خوندید قرآن رو نگاه کنید و اگر اشتباهی داشتید یا آیات رو فراموش کرده بودید یا بصورت روان نخوندید توی تاپیک بنوییسد
تعداد آیاتی که حفظ کردید و شماره آخرین آیه‌ای که حفظید رو هم حتما بنویسید. وهمینطور تعداد آیاتی که فکر می‌کنید میتونید در یک روز حفظ کنید. تا یه مدت که به برنامه روزانه ثابت هر کس برسییم هر سه روز یکبار تعداد آیات حفظ شده رو چک می‌کنیم.
ان شاء الله تا آخر شب برنامه حفظتون برای چند رو داخل یک جدول قرار میدم.

جزء ۱. صفحه دوم و سوم (آیات ۱ الی ۱۶):
۱.
وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ..........
۲.
يُخَادِعُونَ اللَّـهَ..............
۳.
أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ..........

صفحه ۴ تا ۷ (آیات ۱۷ الی ۴۸)
۴.
يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ.....
۵.
فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا ............
۶.
الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّـهِ............
۷.
قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ ..............
۸.
فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِن ............
۹.
وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ ............
ازین جا به بعد بر حسب جزء برای دوستانی که حفظیاتشون بیشتره:
جزء ۱:
۱۰.
وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّارَأْتُمْ فِيهَا....................
۱۱.
بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّـهِ ..............
جزء ۲:
۱۲.
إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ...................
۱۳.
فَإِذَا قَضَيْتُم مَّنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّـهَ.............
جزء ۳
۱۴.
أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَىٰ قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ ..............
۱۵.
أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَىٰ قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ ..............
جزء ۴:
۱۶.
ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا............
۱۷.
وَكَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَقَدْ أَفْضَ.................
جزء ۵:
۱۸٫.
وَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنكُمْ طَوْلًا أَن يَنكِحَ الْمُحْصَنَاتِ...................
۱۹.
أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّـهُ..................
جزء ۶.
۲۰.
لَّيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ.....................
۲۱.
وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّـهُ مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَبَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيبًا ....................
جزء ۷:
۲۲.
جَعَلَ اللَّـهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا .......................
۲۳.
قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقَاءِ اللَّـهِ.....................
جزء ۸:
۲۴.
وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِين.................
۲۵.
قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَىٰ صِرَاطٍ....................

جزء ۹:
۲۶.
قَالَ أَغَيْرَ اللَّـهِ أَبْغِيكُمْ إِلَـٰهًا .................
۲۷.
سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ.............

 

shidokht777

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
ممنون بابت تاپیک.من دیروز و پریروز با روزی یک ساعت و 20 یا25 دقیقه تونستم تا آیه 25 بقره رو حفظ کنم...شما هم خیلی بدجنسین چون اون آیه ای رو که از دیروز روش گیرم رو گذاشتین:cry:
قسمتی از شماره ی 4 رو فراموش کردم(این همون آیه سختست:redface:)
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
ممنون بابت تاپیک.من دیروز و پریروز با روزی یک ساعت و 20 یا25 دقیقه تونستم تا آیه 25 بقره رو حفظ کنم...شما هم خیلی بدجنسین چون اون آیه ای رو که از دیروز روش گیرم رو گذاشتین:cry:
قسمتی از شماره ی 4 رو فراموش کردم(این همون آیه سختست:redface:)
خواهش می‌کنم. خیلی خوبه.
الآن با توجه به اینکه هنوز حجم حفظیاتتون زیاد نشده حداقل روزی دوبار میتونید آیاتی که خوندید رو مرور کنید کنارش هم گوش دادن به نوار هم حتما باشه.
اشکال نداره. معمولا آیاتی که تازه حفظ شده کاملا تو ذهن جا نیافتادن. اگر هر روز مرور کنید اون آیه سخته‌رم خیلی راحت میخونید;)
 

Similar threads

بالا