جعل اسناد چیست و شامل چه مواردی می شود؟

simindokht9809

عضو جدید

به عبارتی یعنی هر گونه ایجاد سند یا مهر و امضای شخصیت‌های رسمی و غیررسمی (حتی اسناد عادی)، هر گونه تغییر در تاریخ و محتوای اسناد مختلف به وسیله خراشیدن نوشته‌ها یا محو کردن آنها بدون اجازه صاحب اصلی اسناد که به قصد تقلب انجام می‌شود.

جعل اسناد هویتی​

اسناد هویتی سندهایی هستند که برای شناسایی افراد و معیّن کردن هویّت آنها استفاده می‌شوند، مانند کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، مدارک شناسایی صنفی، کارت شناسایی نهادهای دولتی و… که دست بردن در آنها در حکم جعل اسناد و جرم محسوب می‌شود.

جعل شناسنامه​

می‌دانید که شناسنامه سندی رسمی است که مشخصات و احوال شخصی هر فرد در آن ثبت شده و مجرم با هر گونه تقلب در ارائه آن یا به کار گرفتن شناسنامه دیگران یا ساختن نوع تقلبی آن می‌تواند اقدام به انواع کلاهبرداری، معامله‌های غیرقانونی و جرائم دیگر بکند.

جعل گذرنامه​

سندی است که از طرف نهادهای صلاحیت‌‌دار در هر کشور برای مسافرت مردم آن کشور به کشورهای دیگر و شناسایی آنها در تمام نقاط جهان، به کار می‌رود و مشخصات کامل هر فرد در آن ثبت می‌شود؛ جعل این سند می‌‌تواند عواقب خطرناکی را در پی داشته باشد، مثلا مجرم می‌‌تواند با جعل گذرنامه به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و اهداف تروریستی، کلاهبرداری و… را دنبال کند.

جعل گواهینامه رانندگی​

مدرکی است که برای رانندگی با وسایل نقلیه مختلف به افراد داده می‌شود، اشخاصی که اجازه رانندگی ندارند ممکن است با جعل گواهینامه به صورت غیرقانونی رانندگی کنند.

جعل کارت معافیت یا پایان خدمت​

این کارت سندی است که به افراد مذکر پس از اتمام دوره خدمت سربازی داده می‌شود و افرادی که به دلایل قانونی از این کار معاف می‌شوند نیز کارت معافیت می‌گیرند؛ از آنجا که ارائه این سند برای انجام بعضی کارهای قانونی یا استخدام در نهادهای مختلف و ادامه تحصیل، ضروری است، ممکن است که افرادی با جعل کردن و ارائه آن به طور مثال به صورت غیرقانونی در نهادی استخدام شوند.

جعل کارت ملی:​

کارت ملی نیز مانند شناسنامه یک برگه هویت برای شناسایی افراد است که در ایران توسط سازمان ثبت احوال به اتباع این کشور داده می‌شود که در آن مشخصات فردی، محل سکونت و شماره شناسایی ملی درج شده است و مجرم با تقلب در ارائه آن می‌تواند اقدامات مختلف حقوقی و قانونی نظیر معاملات، ثبت نام‌ها و… را به صورت غیرقانونی انجام دهد.

جعل مدرک شناسایی صنفی:​

معمولا ارگان‌ها و نهادهای دولتی یا حتی خصوصی برای کارمندان خود، مدرک شناسایی صادر می‌کنند تا وسیله‌ای برای احراز هویت آنها، مشخص شدن شغل و حیطه اختیارات آنها باشد؛ به عنوان مثال مجرم می‌تواند با جعل کارت شناسایی مأموران پلیس از مردم اخاذی کند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا