جعبه لایتنر چیست؟

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار


یكى از روش هاى مؤثر براى يادگيرى و حفظ كردن مطالب ، استفاده از جعبه لايتنر است .در اينجا نحوه كار با اين جعبه را توضيح مى دهيم و اميدواريم شما با استفاده از اين ابزار ساده و سودمند، بر يادگيرى خود بيفزائيد و در زمان محدودتر باكيفيت بهتر مطالب بيشترى را به خاطر بسپاريد.
جعبه يادگيرى لايتنر:

اين وسيله توسّط محقّق اتريشى آقاى " سباستين لايتنر" طراحى شده است ، لایتنر در واقع روش علمی یادگیری است که بر مبنای آن آموختهها از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل میشوند.. اين روش به گونه اى انجام مى گيرد كه شما احساس يك تفكّر سخت يا تكرارهاى خسته كننده نخواهيد كرد انسان وقتى ازكارى لذّت ببرد ديگر احتياجى نيست تا خود را مجبورکند به آن بپردازد بلكه خود به خود به طرف آن می رود.


اساس علمی :

در مجموع، این روش گاترین روش تکرار را برای انتقال به حافظهٔ بلند مدّت پیشنهاد میکند؛ ابینگ هاوس روش مرور را برای تثبیت کردن آن در حافظهٔ بلند مدّت پیشنهاد میکند، و اسکینر با یک تیر هر دو نشان را میزند.

قانون همه چیز یا هیچ چیز آقای گاترین و تداعی تکرار:

این دانشمند میگوید "اگر چه ممکن است یک درس که از مطالب زیادی تشکیل شده را به طور ناقص (مثلاً ۷۰٪) یاد بگیریم، اما یک مطلب (مثلاً معنی یک لغت) را ممکن نیست ناقص(مثلاً ۷۰٪) یاد بگیریم. یا کامل(یعنی ۱۰۰٪) یاد میگیریم، یا اصلاً یاد نمی گیریم(یعنی ۰٪) پس یک لغت لازم است دائم تکرار شود تا به حافظهٔ بلند مدت منتقل شود.

پاداشهای فوری اسکینر:

بوریس فردریک اسکینر با آزمایشهایی علمی نشان داد «هرگاه به یک رفتار بلافاصله و به صورت آنی پاداشی داده شود آن رفتار تکرار خواهد شد.» لذا هر بار که شما به معنای لغتی پرسیده شده را صحیح جواب دهید، احساس رضایتی که بلافاصله ایجاد میشود شما را به ادامهٔ این کار تشویق میکند، تمرکز شما را بر کار افزایش میدهد و شما را به موضوع علاقه مند میکند. اینها همان عوامل ارتقاء بازده یادگیری اند.


قاعده منحنی فراموشی ابینگ هاووس:

ابینگ هاووس نشان داد ۲۰ دقیقه پس از حفظ کردن مقداری واجهای بی معنا ۸۰٪ آنها فراموش میشوند و بقیه هرگز فراموش نمیشوند. ضمناً سرعت فراموشی ابتدا سریع است و به مرور کند میشود و وقتی ۲۰٪ مطالب در خاطر ماند صفر میشود. ضمن اینکه مرور مطالب قبلاً حفظ شده باعث کاهش این سرعت به نصف و حتی بهتر از آن (در صورت خوب حفظ کردن) میگردد. لذا اگر معنی لغتهای زبان خارجی را که چندان هم بی معنا نیستند حفظ کنیم، این روند فراموشی بیش از یک روز طول میکشد و با پنج بار مرور موفّق به مقدار ناچیزی میرسد و در صورت کاربردی بودن، مادام العمر در ذهن خواهد ماند.

مزاياى اين وسيله :

* از تكرارهاى غير ضرورى جلوگيرى مى كند، به عبارتى ديگر شما براى آنكه مطلبى را از حافظه كوتاه مدت به بلند مدت منتقل كنيد نيازمند تكرارهاى مكررهستيد، اما وقتى يك صفحه را براى چندمين بار مطالعه می كنيد مطالبى را كه بلد هستيد مجددا مى خوانيد در صورتيكه ديگر لزومى به تكرار آن نيست و تكرار بى جهت آن باعث اتلاف وقت و انرژى، بى حوصلگى و در نتيجه دلزدگى شما مى شود اما جعبه لايتنر فقط مطالب چموش و رام نشدنى را شكاركرده و ما را وادار به تكرار آن مى كند.
* اگر شما آنرا براى مدتى هم رها سازيد هيچ اختلالى دركار يادگيرى ايجاد نمى شود جز آنكه مجبور مى شويدكارت ها را بار ديگر مرور كنيد. البته توصيه ما اين است كه كار را به طور منظم ادامه دهيد.


* با گرفتن امتياز و مشاهده پيوسته موفقيت ، يادگيرى براى شما از يك حالت خسته كننده به يك بازى لذت بخش و دل نشين تبديل مى شود.



چگونه از جعبه لايتنر استفاده كنيم ؟



جعبه لايتنر يك قوطى دربازاست كه ازپنج قسمت تشكيل مى شود. (شكل زیر )

عرض قسمت هاى مختلف به ترتيب یک ، دو ، چهار ، هشت و پانزده سانتی متراست . اين جعبه را مى توانيد خودتان با مقوا و مثلا از قوطی پودر لباس شویى،كفش و ... درست كنيد، يا اينكه جعبه آماده را از بیرون خریداری کنید.

اين روش را مى توانيد براى يادگيرى لغات زبان انگليسى، فارسى، عربى و يا هر فرمول يا مطلب درسی فرارى كه مى خواهيد به خاطر بسپاريد به كارگيريد.

هر موضوع ياد گرفتنى را روى يك برگ كاغذ (فيش ) مى نويسيد. دقّت كنيد كه روى هر فيش یک موضوع یادگرفتنی را بنويسيد.يعنى لغت را در یک روی کاغذ و جواب آن رادر روی دیگر برگه مى نويسيد. در روى يك برگه بیش از یک موضوع راننويسيد. مى توانيد در يك روى برگه مثلا سمت چپ يك موازنه شيمياى را بنويسيد و در پشت آن نتيجه و سمت راست موازنه رابنويسيد هم چنين مى توانيد براى فرمولهاى فيزيك يا رياضى يا مطالب درس زيست شناسی و به طوركلى براى هر يك از مطالب حفظ كردنى اين روش را به كارگيريد. البته تا به حال بيشترين استفاده از اين روش در مورد يادگيرى واژه هاى زبان بوده است .


مراحل كار:

1 - روز اول : تعدادى از برگه ها (فيش ها) را تكميل می كنيد و پس از اينكه هر دو روى برگه را يكى دوبار مرور كرديد برگه ها را در خانه اول جعبه قرار دهيد. مى توانيد هر روز، ده پانزده يا تعداد بيشترى برگه آماده نمائيد. شايد در بعضى روزها هم برگه اى تهيه نكنيد.

2 - روز دوم : ابتدا برگه هایى راكه ديروز تهيه كرده بوديد از خانه اول برداريد. سوال ها را از روى برگه بخوانيد و سعى كنيد جواب ها را به خاطر بياوريد آنهایى راكه بلد نبوديد مجددا در خانه اوّل قرار دهيد وآنهاى راكه بلد بوديد به خانه دوم منتقل كنيد و پشت اين برگه ها يك كاغذ رنگى با ارتفاع بيشتر قرار دهيد.در پايان ، برگه هایى راكه در روز دوم براى اولين بار تهيه كرده ايد در خانه اوّل قرار دهيد.

3 - روز سوم : به برگه هاى خانه دوم دست نمی زنيد زيرا خانه دوم هنوز تكميل نشده است و ظرفيت دوگروه برگه را دارد. پس باز هم از برگه هاى خانه اول شروع مى كنيد و برگه هاى را كه جواب سوالاتشان را بلد هستيد به خانه دوم منتقل می كنيد و درپشت كاغذ رنگى قرار مى دهيد تا اين برگه ها با برگه هاى روز گذشته مخلوط نشود. برگه هاى كه پاسخشان را بلد نيستيد به همراه برگه های جديدى كه امروز تهيّه كرده ايد در خانه اوّل قرار دهيد.

4 - روز چهارم :

الف ) امروز ابتدا از خانه دوم شروع مى كنيد زيرا خانه دوم ظرفيت دوگروه برگه را دارد و ظرفيت آن، روز قبل تكميل شده است . ولى فقط برگه هاى رديف جلوتر را برمى داريد. (يعنى برگه هايى كه جلوى كاغذ رنگى قرار دارند ) سؤالات روى اين برگه ها را مطالعه مى كنيد و اگر جواب درست داديد برگه ها را در داخل خانه سوم و در ابتداى آن قرار مى دهيد و پشت اين برگه ها يك كاغذ رنگى با ارتفاع بيشتر قرار مى دهيد تا فاصله گذارى مشخص شود ضمنا برگه هاى باقى مانده در خانه دوم را جلوتر مى بريد وكاغذ رنگى را در پشت اين برگه ها مى گذاريد.

ب ) سپس به خانه اول برگرديد و برگه هاى آ ن را برداريد و آنهايى را كه بلد هستيد در خانه دوم و پشت كاغذ رنگى قرار می دهید.

ج ) برگه ها يى كه پاسخ آ نها را بلد نيستند و همچنين برگه هاى جد يد راكه تهيه كرده ا يد در خانه اوّل مى گذاريد.

5. خانه سوم براى چهارگروه برگه در نظر گرفته شده و بايد چهار روز صبر كنيد تا ا ين قسمت تكميل شود البته هر روز پس از ورود برگه ها از خانه دوم به خانه سوم پشت اين برگه ها يك كاغذ رنگى مى گذاريد تا قسمت سوم هم به تدريج و پس از چهار روز تكميل شود.

6. خانه چهارم جاى هشت گروه برگه را دارد و هشت روز پس از ورود اوّلين برگه ها پر خواهد شد. خانه پنجم جاى پانزده گروه برگه را دارد و پانزده روز پس از ورود اولين برگه ها به ا ين قسمت تكميل مى شود. يعنى اگر شما در كارتان وقفه اى نينداز يد 30روز طول خواهد كشيد تا هر 5 قسمت جعبه لايتنر تكميل شود. توجه داريد كه بين هر دو گروه برگه يک كاغذ رنگی با ارتفاع بیشترقرار مى دهيد تا برگه هاى مربوط به روزهاى مختلف با يكد يگر مخلوط نشوند از روز سی و يكم به تدر يج برگه ها از داخل جعبه خارج مى شود و شما مى توانيد اين برگه ها را بايگانى نمائيد زيرا پس از 5 بار تكرار موفقيت آميز هر برگه در زمان های متفاوت مى توانيد مطمئن باشيدكه آ ن موضوع را براى هميشه فراگرفته ايد و هيچگاه آ نرا فراموش نخواهيد كرد.

نتيجه : به ا ين ترتيب شما با روشى كه شبيه بازى انفرادى است و در اوقات فراغت مى توانيد باكمترين ميزان اتلاف وقت آ نچه را كه يادگيرى اش برا يتان مشكل تر است بيشتر تكرار كنيد و زود تر و بهتر و براى هميشه به خاطر بسپار يد و آ نچه را كه زود تر ياد مى گير يد فقط با 5 بار تكرار براى هميشه فرا بگيريد.

تذكر: روش استفاده صحيح از جعبه لايتنر به همين ترتيبى است كه در ا ين نامه توضيح داد يم اميدوار يم شما نيز با به كارگيرى ا ين روش در حفظ كردن و به خاطر سپارى مطالب درسى موفق شويد.

يك نكته مهم : در هر مرحله كه به سوال يك برگه نتوانستيد جواب دهيد بايد آن برگه را به اوّلین خانه برگردانيد.


منابع:
1 -

2 - سایت ویکی پدیا [h=4]
[/h]
 

P.Guardiola

اخراجی موقت
سلام.
کامل ترین منبع فلش کارت ها واسه این جعبه لایتنر چیه؟

منظورم فلش کارت هایی هست که خودمون نخواد لغات رو پیدا کنیم و ترجمه و مترادف و... را بنویسیم.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
سلام.
کامل ترین منبع فلش کارت ها واسه این جعبه لایتنر چیه؟

منظورم فلش کارت هایی هست که خودمون نخواد لغات رو پیدا کنیم و ترجمه و مترادف و... را بنویسیم.

سلام

تو سایت زیر گذاشته به تفکیک کتاب ها

امیدوارم مفید واقع بشه





دانلود فلش کارت های آزمون های زبان و زبان انگلیسی تخصصی رشته های مختلف


در این قسمت می توانید فلش کارت های مربوط به آزمون های زبان و زبان انگلیسی تخصصی رشته های مختلف را بطور رایگان و با حجم بسیار کم دانلود کنید. فلش کارت های دانلود شده را می توانید توسط نرم افزار Importer (که به همراه نرم افزار جعبه لایتنر ماندگار) در اختیار شما قرار می گیرد، تنها در چند ثانیه وارد نرم افزار جعبه لایتنر خود نموده و تمامی مطالب را با روش لایتنر تا ابد بخاطر بسپارید. توجه کنید که فلش کارت های این بخش تنها در نرم افزار جعبه لایتنر ماندگار قابل استفاده می باشند و کارائی دارند و نیازی به دانستن پسورد آنها نمی باشد. تذکر: بخش مربوط به دانلود فلش کارت ها و بخش های مرتبط بطور مداوم با فلش کارت های جدید بروز رسانی می شوند.












لغات این کتاب مناسب ترین و معتبرترین منبع برای آزمون های تافل (TOEFL) و آیلتس (IELTS) می باشد.
—————————
 

P.Guardiola

اخراجی موقت

سلام

تو سایت زیر گذاشته به تفکیک کتاب ها

امیدوارم مفید واقع بشه

واوووو، فوق العاده بودن مرسی دوست عزیز.
آیا اینها توی واقعیت هم موجوده؟

چون میخوام اینارو در واقعیت و توی ماشین و... بخونم، نمیخوام همش پای کامپیوتر و... باشه.
تشکر فراوان.
 

زن دووووشواری

اخراجی موقت
من هیچوقت نفهمیدم این جعبه لایتنر چه جوریه ..... گیج می شدم

ما برا یادگیری زبان جعبه لایتنر معکوس استفاده می کنیم :D برا زمانی که وقتت محدوده مثلا کنکور و اینجور چیزا خیلی خوبه ;)

برا وکبم توصیه می کنم بچه ها دنبال فلش کارت آماده استفاده نکنن ،چون همون نوشتن خیلی تو یادگیری تاثیر داره .:)
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
واوووو، فوق العاده بودن مرسی دوست عزیز.
آیا اینها توی واقعیت هم موجوده؟

چون میخوام اینارو در واقعیت و توی ماشین و... بخونم، نمیخوام همش پای کامپیوتر و... باشه.
تشکر فراوان.

خواهش می کنم

واقعیتش نمی دونم!!!!
 

apadana34

عضو جدید
من دوست دارم از روش لایتنر انهم به صورت نرم افزاری استفاده کنم اما در این خصوص نرم افزارهای زیادی هست . دنبال یه نرم افزار می گردم که هم به قولی روش 15 مرحله ای را داشته باشه هم بشه فلش کارت بهش اضافه کرد (ترجیحا انهایی که خودمون می خوایم بسازیم وبش اضافه کنیم ) و مهمتر از همه لغاتی را که تکرار می کنی بخش تلفظ هم داشته باشه و این تلفظ بریتیش و درست باشه . نرم افزار یا بسته ای در این خصوص می شناسید . زیاد وقت تلف کردم لطفا راهنمایی کنید
 
بالا