جشنواره ها و جوایز معتبر سینمایی جهان

H.N!GHT

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
جشنواره كن ( Le Festival International du Film de Cannes)



تاریخ تاسیس: سپتامبر 1939
نشانه: نخل طلا ( Palmedor)
زمان برگزاری: از 11 تا 22 مه (21 اردیبهشت تا اول خرداد)


تاریخچه: فستیوال بین‌المللی فیلم کن مهم‌ترین رویداد سینمایی و شاید مهم‌ترین رویداد هنری جهان است که در سپتامبر هر سال در شهر کن، واقع در جنوب فرانسه، و در سواحل مدیترانه برگزار می‌شود. اولین دورة این‌ جشنواره، اول سپتامبر1939 در اعتراض به جشنوارة ونیز برگزار شد. ونیز فیلمی جنگ‌طلبانه را به‌عنوان فیلم برگزیده، انتخاب کرده بود؛ اما پس از این ‌دوره جشنواره به‌علت آغاز جنگ دوم جهانی به‌مدت هفت سال تعطیل شد تا اینکه بار دیگر در 20سپتامبر1946 رسماً فعالیت خود را آغاز کرد که تا امروز ادامه دارد. البته این نکته قابل توجه است که جشنوارة کن با حمایت رسمی ارتش فرانسه برگزار می‌شود.

داوري‌ها و جوايز: جایزة اصلی جشنوارة کن، نخل طلاست و جشنواره در هفت بخش، مسابقه، خارج از مسابقه، فیلم کوتاه، نوعی نگاه، هفتة منتقدان، دوهفتة کارگردانان و بازار فیلم برگزار می‌شود. تا سال1972، فیلم‌ها را نمایندگان جشنواره‌ها در کشورهای مختلف انتخاب می‌کردند؛ اما از این ‌سال به‌بعد، فیلم‌ها را هیئت داوران جشنواره گزینش می‌کردند که هرساله، سرپرستی آن برعهدة یکی از سینماگران مشهور دنیا بوده است و در آخرین دوره، تیم ‌برتون این مسئولیت را برعهده داشت. همچنین بخشی به‌نام بنیاد سینما در جشنوارة کن وجود دارد که به فیلم‌های دانشجویان اختصاص دارد و از سال1983 به ‌جشنواره اضافه شده است. ریاست افتخاری این بخش به‌عهدة عباس کیارستمی و مارتین اسکورسیزی است. از سال2005، بخش دیگری با عنوان تمام سینماهای دنیا، در کن ایجاد شده که مخصوص سینمای کشورهایی است که تولیداتشان کمتر امکان عرضه دارند. بیشترین سهم را در جایزة نخل طلای بهترین فیلم، تولیدات سینمای امریکا با 18بار دارد و پس از آن، فیلم‌های ایتالیایی، فرانسوی و انگلیسی به‌ترتیب 12، 11 و 10بار این جایزه را به ‌خانه برده‌اند. عباس کیارستمی از ایران سه‌بار نامزد دریافت این جایزه شده و یک‌بار هم برای فیلم طعم گیلاس برندة نخل طلای کن1997 شده است. نکتة جالب این است که معمولاً، فیلم‌هایی که در کن برگزیده می‌شوند، در اسکار به موفقیت چشمگیری دست پیدا نمی‌کنند و بالعکس.

کن؛ نماد هنر سینما: بدون شک، جشنوارة کن بزرگ‌ترین گردهمایی اهالی سینمای دنیاست. شرکت در این‌ جشنواره، فقط برای دست‌اندرکاران سینما، آن‌هم با کارت دعوت ویژه امکان‌پذیر است. بااین‌حال، هرساله، شهر هفتاد هزار نفری کن میزبان پنجاه هزار مهمان است. بودجة این فستیوال بزرگ حدود 20میلیون یورو است و در هردوره، بیش از 2000فیلم از 100کشور بازبینی و بررسی می‌شود. جایزة کن از لحاظ ارزش هنری، به‌علت اهمیت‌دادن به ‌آثار تمامی کشورهای دنیا و همچنین داوری‌های یک‌دست‌تر، در مقایسه با سایر جشن‌ها و جشنواره‌های سینمایی، معتبرتر است و منتقدان برای فیلم‌هایی که در این جشنواره برگزیده می‌شود، ارزش بیشتری قائل هستند. با توجه به اوضاع اجتماعی فرانسه، جشنوارة کن همواره محلی برای اعتراضات سیاسی است.


مقررات: مهم ترین شرط جشنواره این است که اولا فیلم باید 12 ماه پیش از ارائه به جشنواره ساخته شده باشد و به جز نمایش در کشور سازنده در جشنواره‌های دیگر نمایش داده نشده و اولین نمایش خارجی‌اش در کن باشد.

بخش‌ها: هفت بخش اصلی دارد، بخش‌های مسابقه، خارج از مسابقه، نوعی نگاه، سینه فونداسیون (مسابقه فیلم‌های کوتاه) هفته منتقدان، دو هفته کارگردانان و بازار فیلم.

جوایز:
نخل طلایی در بخش اصلی مسابقه فیلم‌های کوتاه و بلند و نوعی نگاه اهدا می‌شود (این جایزه در سال 1955 توسط هیات برگزار کننده جشنواره معرفی شد) دوربین طلا به بهترین فیلم بلند اول و سینه فونداسیون به بهترین فیلم سال آخری دانشجویی.


منابع : سایت ویستا -سینما رسانه-آفرینش فیلم-همشهری آنلاین
 
آخرین ویرایش:

H.N!GHT

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
جایزه اسکار

جایزه اسکار

جایزه اسکار (Oscar)





تاريخچه: مطمئناً جشن آکادمی اسکار پرسروصداترین و پرخرج‌ترین مراسم سینمایی است که هرساله در دنیا برگزار می‌شود. آکادمی اسکار در سال1927 پایه‌گذاری شد و اولین دورة این جشن در سال1929 در هتل روزولت هالیوود برگزار شد. از آن به بعد، این مراسم به‌طور منظم، هر سال در ماه مارس، اواخر اسفند، با حضور حدود ۲۷۰تماشاگر برگزار می‌شود و ازاین‌جهت نیز قدیمی‌ترین جایزة سینمایی محسوب می‌شود. همچنین، مراسم اسکار لقب پربیننده‌ترین برنامة سینمایی را به خود اختصاص داده است و هرساله، حدود یک‌میلیارد نفر این مراسم را زنده یا ضبط‌شده تماشا می‌کنند. نام رسمی جایزة اسکار «تندیس کوچک جایزة آکادمی برای شایستگی» است و این مراسم را «آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک» برگزار می‌کند. تندیس معروف اسکار، مجسمه‌ای طلایی‌رنگ از جنس بریتانیوم و برنز است که نماد شوالیه‌ای است که در دست، شمشیری از مبارزان جنگ‌های صلیبی دارد. نکتة جالب توجه دربارة اسکار این است که فستیوالی سینمایی نیست؛ بلکه صرفاً جشنی سینمایی است که در آن فیلم‌هایی که سال قبل از مراسم، اکران شده‌اند، در معرض داوری قرار می‌گیرند.


داوري‌ها و جوايز: آثار هرساله در بخش‌های مختلف فیلم بلند و همچنین بهترین فیلم کوتاه، انیمیشن و مستند داوری می‌شوند. ضمن اینکه در هر دوره، جایزه‌ای به فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان تعلق می‌گیرد. یکی از جذابیت‌های اسکار برای سینماگران این است که جایزه‌ها را همتای آنان به آن‌ها اعطا می‌کند. داوری‌های اسکار به این صورت است که اعضای گروه‌های مختلف، افراد حوزة خود را نامزد می‌کنند؛ برای مثال، بازی‌ها را اعضای بازیگر و کارگردانی‌ها را کارگردانان بررسی می‌کنند. همچنین رأی‌گیری‌ها کاملاً محرمانه برگزار می‌شود؛ به‌طوری‌که تا اعلام نتایج، کسی از نام برندگان آگاه نیست و نام اعضای هیئت داوران نیز هیچ‌گاه به‌صورت عمومی آشکار نمی‌شود.

اثرگذاري: به‌علت تبلیغات وسیع و گسترده‌ای که همیشه برای اسکار وجود داشته است، این جایزه تأثیر بسزایی بر فروش و اعتبار فیلم‌ها و همچنین دستمزد برندگان جوایز دارد. همین امر باعث شده که شائبة داوری‌های جهت‌دار اعضای هیئت داوران همیشه وجود داشته باشد که البته همواره تکذیب شده است.

جنبة هنري: شاید مهم‌ترین ضعف اسکار از لحاظ هنری این باشد که برگزارکنندگان اهمیت بیشتری برای فیلم‌های انگلیسی‌زبان قائل هستند و به بقیة فیلم‌ها فقط یک‌ جایزه می‌دهند. این کم‌توجهی به سینمای کشورهای دیگر، باعث شده است که از منظر هنر سینما، سطح این جایزه، در مقایسه با جشنواره‌های اروپایی، پایین‌تر باشد و منتقدان سینمایی نیز ارزش کمتری برای آن قائل شوند.


اسكار و سياست: مراسم اسکار را سازمان امنیت داخلی امریکا رویداد ویژة امنیت ملی محسوب می‌کند و همین بیانگر اهمیت سیاسی اسکار است. ازاین‌گذشته، همواره، در تاریخ برگزاری این مراسم، دربارة سیاسی‌بودن بعضی از جایزه‌های اعطایی شبهاتی بوده است. موافقان این نظر معتقدند که همیشه فیلمی که به‌طورمستقیم در راستای اهداف سلطه‌جویانه و قهرمان‌گرایانة امریکایی ساخته شده است

مقررات: یک فیلم باید در سال قبل (از نیمه شب اول ژوئن تا نیمه شب 31 دسامبر) در لس آنجلس و کالیفرنیا نمایش داده شده باشد تا شرایط شرکت را داشته باشد. یک فیلم باید «فیلم بلند» (حداقل 40 دقیقه) باشد تا برای کسب جایزه شرکت داده شود.

جوایز: اسکار تنها جایزه ای است که در همه بخش‌ها و به صورت کامل اهدا می‌شود، حتی بهترین ترانه هم از این قاعده مستثنی نیست.جایزه اسکار یکی از نه جایزه از جوایز آکادمی است. همچنین در بخش رسانه، قدیمی‌ترین مراسم اهدای جوایز به شمار رفته و جوایزی نظیر جایزه گرمی (برای موسیقی)، جایزه امی (برای تلویزیون) و جایزه تونی (برای تئاتر) پس از آن شکل گرفتند.
 

H.N!GHT

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
جشنواره فیلم ونيز

جشنواره فیلم ونيز

جشنواره ونيز (Mostra Internazionale d'Arte Cinematografica di Venezia)




نشانه: شیر بالدار
زمان برگزاری: اول تا 11 سپتامبر (20- 10 شهریور)



تاریخچه: این جشنواره که قدیمی‌ترین فستیوال سینمایی دنیا محسوب می‌شود، از سال1932 فعالیت خود را آغاز کرده و به‌جز زمان جنگ جهانی دوم، مداوم تا به امروز ادامه یافته است. جشنوارة ونیز در دوره‌ای، جذابیت بین‌المللی خود را از دست داد؛ ولی کارلو لیزانی، رئیس جشنواره در بین سال‌های1979 تا 1982، با ایجاد بخش‌های جدیدی مثل مرور آثار، فیلم‌های بازسازی‌شده و فیلم‌های تجربی، اعتبار را به جشنواره بازگرداند و حتی این فعالیت‌ها به الگویی برای دیگر جشنواره‌ها تبدیل شد.


داوري‌ها و جوايز: جایزة اصلی این‌ جشنواره «شیر طلایی» است که به بهترین فیلم اهدا می‌شود؛ اما در بعضی از دوره‌ها هیچ فیلمی شایستة این‌ جایزه شناخته نشده است. فیلم‌های سینمای ایتالیا و فرانسه بیشترین سهم را در کسب شیر طلایی جشنوارة ونیز داشته‌اند. جایزة شیر نقره‌ای نیز به فیلم دوم برگزیده یا یک ‌فیلم کوتاه برگزیده تعلق می‌گیرد. «جام روباه» نام جایزة دیگر این جشنواره است که به بهترین بازیگر مرد و زن اعطا می‌شود. به بهترین فیلم غیر جریان اصلی نیز جایزه‌ای با عنوان «سن مارکو» داده می‌شود و همچنین این جشنواره به سینماگرانی که فعالیت‌های انسان‌دوستانه انجام می‌دهند، جایزة انسانیت اعطا می‌کند. تنها ایرانی‌ای که موفق شده است شیر طلایی جشنوارة ونیز را کسب کند، جعفر پناهی بوده است که در سال2000 به آن دست پیدا کرده است. البته در شصت‌وپنجمین دورة این مراسم نیز از عباس کیارستمی تقدیر و جایزة افتخار برای فیلم‌سازی به وی اعطا شد.

مقررات: فیلم‌های کوتاه با زمانی کمتر از 30دقیقه پذیرفته می‌شوند. همه فیلم‌ها باید به زبان اصلی و با زیرنویس ایتالیایی ارائه شوند و فیلم‌های ایتالیایی هم باید زیرنویس انگلیسی داشته باشند. فیلم‌ها باید پس از اول سپتامبر دو سال قبل تولید و در هیچ جایی به نمایش در نیامده باشند.

بخش‌ها: بخش اصلی مسابقه فیلم‌های بلند و کوتاه و بخش جنبی انجمن منتقدان فیلم ایتالیا که هفت فیلم بلند را برای ارائه در بخش هفته منتقدان انتخاب می‌کند.

جوایز: شیر طلایی برای بهترین فیلم بلند سینمایی، شیر کور تو کور تیسیمو برای بهترین فیلم کوتاه سینمایی، شیر نقره ای و جایزه ویژه برای بهترین کارگردانی و جایزه کاپولا ولپی برای بهترین بازیگر در نظر گرفته شده است. علاوه بر این در بخش جنبی هم جوایزی اهدا می‌شود.
از دورة شصت‌وچهارم این‌ جشنواره، جایزه‌ای عجیب به جشنوارة ونیز اضافه شده است؛ جایزه‌ای که به بهترین فیلم بلند سینمایی دربارة همجنس‌بازی تعلق می‌گیرد. درمجموع، جشنوارة ونیز پس از کن، معتبرترین جشنوارة سینمایی جهان است.
 

H.N!GHT

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
جشنواره فیلم برلین

جشنواره فیلم برلین

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (Internationale Filmfestspiele Berlin) یا برلیناله (Berlinale)





تاریخچه:
این ‌جشنواره که در کنار جشنواره‌های کن و ونیز از رویدادهای مهم سینمایی جهان است، از سال1953 شروع به کار کرده و در فوریة هرسال، در پایتخت آلمان، برگزار می‌شود.

تایخ تاسیس: از 1950 در برلین غربی آغاز شد

نشانه:
خرس نمادی از شهر برلین

زمان برگزاری:
10 تا 20 فوریه ( 21 بهمن- اول اسفند)

مقررات:
مقرراتی که در ونیز وجود دارد، در برلین هم اعمال می‌شود و علاوه بر این، سازنده فیلم باید پوستر، هزینه ساخت فیلم، بیوگرافی،‌ فهرست عوامل و خلاصه داستان فیلمش به همراه فرم شرکت را برای جشنواره ارسال کند.
بخش‌ها: بخش اصلی مسابقه بین الملل، بخش ویژه برلین، سینمای امروز آلمان،‌ پانوراما، فیلم‌های کودکان، فیلم‌های کوتاه، نسل جدید سینمای آلمان و بخش مرور
جوایز: خرس طلا و نقره برای بهترین فیلم و کارگردانی در بخش مسابقه بین المللی و جایزه تدی در بخش پانوراما، کودکان و فیلم کوتاه و کمک هزینه 50 هزار دلاری برای ساخت فیلم.
 

H.N!GHT

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
جشنواره فیلم سن‌سباستین

جشنواره فیلم سن‌سباستین

جشنواره فیلم سن‌سباستین ( Festival Internacional de Cine de San Sebastián)


بعداز لوکارنو، سن سباستین دومین جشنواره عجیب و غریب دنیاست چون بیشتر فیلم‌هایش قالبی فانتزی یا وحشتناک دارند. این جشنواره به شکل بین‌المللی است و به طور سالانه در شهر سن سباستین اسپانیا برگزار می‌شود. هر ساله ۲۰۰ تا ۲۵۰ فیلم از کشورهای مختلف جهان در این جشنواره به نمایش در می‌آیند.

تاریخ تاسیس: از 1953

نشانه: صدف

زمان برگزاری: 18 تا26 سپتامبر( 27 مرداد تا 6 شهریور)

مقررات: همه فیلم‌ها باید به زبان اصلی و با زیرنویس اسپانیولی و انگلیسی ارائه شوند. فیلم‌ها باید 12 ماه پیش از ارائه فیلم به جشنواره ساخته شده و در هیچ جایی به نمایش در نیامده باشند.

بخش‌ها:
مسابقه، فیلم سازان نوپا، فیلم سازان خاص، سینمای اسپانیا، بخش ویژه تجلیل از استادان سینمای کلاسیک، بخش مسابقه کوتاه، فیلم‌های دانشجویی،‌ کودک و ...
بخش‌های مختلف جشنواره فیلم سن سباستین عبارتند از:



  • بخش انتخاب رسمی البته با توجه به مقررات FIAPF. منتخبی از آثار اخیر سینمایی که در جشنواره‌های دیگر نشان داده نشده است، برای رقابت در کسب جایزه بزرگ.
  • بخش آزاد شامل: 1- مروارید: مجموعه‌ای از بهترین فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره. 2- فیلم‌های اول و دوم استعدادهای جدید. 3- انتخاب آثار فوق‌العاده.
  • بخش آثار آمریکای لاتین
  • بخش آثار تولید شده در کشور اسپانیا
  • بخش آثار تولید شده در ایالت باسک اسپانیا
  • بخش مرور آثار
  • بخش فیلم دانشجویی

جوایز:
صدف طلایی برای بهترین فیلم، صدف نقره ای برای بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن و مرد، جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین فیلم نامه و فیلم برداری، جایزه نقدی هیات داوران برای کارگردان جوانی که ایده و فکر نوینی را ارائه کرده باشد و همچنین جایزه نقدی به ارزش 105 هزار یورو برای کارگردان جوانی که توانسته باشد خلاقانه تصویر و قصه را روایت کند.
 

H.N!GHT

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
جشنواره لوکارنو

جشنواره لوکارنو

جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو (Locarno International Film Festival)



از سال ۱۹۴۶ هرسال در ماه اوت و در شهر لوکارنو سوئیس برگزار می‌شود این‌ جشنواره پس از جشنواره‌های کن، ونیز و برلین، چهارمین جشنوارة سینمایی معتبر اروپاست و هرساله در سوئیس برگزار می‌شود. نمایش فیلم‌ها در محوطة باز و روی پرده‌های نمایش بزرگ، ویژگی خاص این‌ جشنواره است؛ به‌طوری‌که گاهی بیش از پنج هزار نفر به تماشای فیلمی می‌نشینند. جایزة اصلی این‌ جشنواره «یوزپلنگ طلایی» نام دارد که به بهترین فیلم در بخش بین‌الملل اهدا می‌شود.جشنواره فیلم لوکارنو یکی از جشنواره‌های مورد تایید انجمن جهانی تهیه‌کنندگان فیلم (FIAPF، فیاپف) به شمار می‌رود.

نشانه: یوزپلنگ
زمان برگزاری: 4 تا 14 آگوست (23-13 مرداد)

مقررات:
مقرراتی که در لوکارنو اعمال می‌شود، بیشتر برای کیفیت هنری آثار است تا فیلم‌ها از حدود استاندارد خارج نشوند.

بخش‌ها:
بخش اصلی مسابقه بین الملل، بخش ویژه تجلیل، بخش مسابقه بین الملل، سینماگران زمان حال و یوزپلنگ‌های فردا.

بخش‌های جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو:


  • مسابقه بین‌الملل (رقابتی)
  • سینماگران زمان حال (رقابتی، فیلم‌های تجربی و غیرمتعارف)
  • یوزپلنگ‌های فردا

جوایز:
یوزپلنگ طلایی و جایزه ویژه شهر برای بهترین فیلم مسابقه بین الملل، جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین فیلم که ارتباط بین مردم و فرهنگ‌ها را به نمایش بگذارد، ‌یوزپلنگ نقره ای برای بهترین فیلم اول و بهترین بازیگر زن و مرد و یوزپلنگ طلایی برای بهترین تله فیلم.
 

H.N!GHT

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
جایزه تمشک طلایی

جایزه تمشک طلایی

جایزه تمشک طلایی( Golden Raspberry Award)


جايزه تمشك طلايي دقيقا نقطه مقابل جايزه اسكار است .مراسم جايزه تمشك طلايي ، مراسمي است كه سالانه در لس آنجلس در شب قبل از مراسم اسكار برگزار مي گردد و جايزه اي به نام تمشك طلايي به بدترين فيلم ، تصوير برداي ، هنرپيشه و .. اهدا مي شود .

روند مراسم :
هر ساله در اين مراسم ،اعضاي مؤسس تمشك زرين گرد هم آمده و به بدترين فيلم سال اخير هاليوود رأي مي دهند.در مراسم تمشك زرين 2009 دقيقاً‌ 650 روزنامه نگار ، طرفدار سينما و متخصصان اين حرفه از 45 ايالت آمريكا و 19 كشور ديگر در اين رأي گيري شركت نمودند.رای گیری برای انتخاب کاندیداهای دریافت جایزه از اعضای بنیاد صورت می‌گیرد. به طور سنتی نامزدهای دریافت جایزه یک روز قبل از اعلام نامزدهای اسکار اعلام می‌شوند و جوایز برندگان نیز یک روز قبل از جشن اسکار اهدا می‌شود.

شکل جایزه :
این جایزه به شکل تمشک به اندازه یک توپ گلف از جنس پلاستیک است و با اسپری طلایی رنگ شده. روی یک حلقه فیلم 8 میلی متری قرار دارد و قیمت آن در حدود ۵ دلار آمریکا است.
 

H.N!GHT

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
جشنواره‌ بین‌المللی فیلم سیدنی‌( Sydney Film Festival)




زمان برگزاری:
ماه ژوئن
مکان :
سیدنی
بخش های جشنواره :
فیلم‌های کوتاه، فیلم‌های مستند، فیلم‌های درام ، انیمیشن وکارگردانی


جشنواره فیلم سیدنی، یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین فستیوال‌های فیلم دنیاست، اما این اعتبار هرگز (بدلیل نوع پذیرش فیلم‌ها و قوانین جشنواره) از نوع حرفه‌ای‌گری در سینما و پرداختن به زرق و برق‌ها نبوده است.جشنواره فیلم سیدنی در استراليا اصولا جشنواره‌ای دانشگاهی است و براساس قدمت؛ یکی از معتبرترین فستیوال‌های دانشگاهی و شاید مهم‌ترین از نوع خودش در دنیا باشد.

از همین روست که این فستیوال عمدتا رویکردش به ساخت و سازهای منطقه‌ای و دانشگاهی بود و مهم‌تر این که تا این زمان ؛ فستیوال فیلم سیدنی جشنواره‌ای غیررقابتی به حساب می‌آيد و حضور فیلم‌ها و افراد تنها به سبب اعلام حضور و پشتیبانی از ایشان بود که بسیار اهمیت پیدا می‌کرد.

اصراری که بر دانشگاهی بودن این جشنواره‌ از همان ابتدا می‌شد تا به حدی بود که از سال ژوئن 1954 (اولین دوره برگزاری) تا 1968 (چهاردهمین دوره)؛ محل برگزاری فستیوال در خود «دانشگاه سیدنی» بود.طی سال‌های 1969 تا 1974 برای این که این جشنواره به لحاظ محل نیز جنبه معمولی‌تری پیدا کند به محلی نقل مکان کرد که به نوعی خاستگاه تئاتر آن منطقه و حتی کل استرالیا بود.

تئاتر و اپرای دندی تجلی‌گاه این مهم بود. در سال‌های اخیر جدای از این محل؛ در 2 خیابان اطراف؛ تلویزیون‌های عظیم برپا شد و در متروهای منتهی به اپرای دندی نیز اسکرین بردهایی نصب گردید تا واقعیت یک جشنواره‌ دانشجویی و دانشگاهی که هر چه عمومی‌تر بودن آن است به منصه ظهور برسد.

در دوره 54 فستیوال سیدنی، جشنواره‌ای بین‌المللی اعلام شد و مقرر گردید علاوه بر پیگیری سیاست‌های قبلی مبنی بر اهمیت دادن به فیلم‌ها و فیلمسازان و اهالی سینمای منطقه شامل (استرالیا، نیوزیلند و...) و همچنین استرالیایی‌هایی که کارهایشان را در خارج از کشور ساخته‌اند؛ فیلم‌هایی که بالای 75 دقیقه زمان دارند نیز در جشنواره پذیرفته شوند که عمدتا این روند و اتخاذ این سیاست باعث می‌شود فستیوال بین‌المللی فیلم سیدنی ضمن تکیه کردن بر روال آکادمیک و دانشگاهی‌اش؛ حرفه‌ای‌تر نیز عمل کند.

از این‌رو این جشنواره دارای جایزه و تندیس مخصوص و همچنین جایزه نقدی گردید و در 5 رشته به منتخبین اعطا می‌شود که شامل جایزه «دندی اپرا» به اضافه 5000 دلار خواهد بود.

نکته مهم دیگری که در فستیوال سیدنی همواره رعایت شده و از این رو توانسته الگوی بسیار مهمی و خاصی برای سایر جشنواره‌های حرفه‌ای و حتی دانشگاهی باشد؛ این است که مدیر یا رئیس فستیوال فیلم سیدنی عمدتا برای رهبری و هدایت هرچه بهتر این جریان فرهنگی برای یک یا دو سال انتخاب نمی‌شود؛ بلکه هر مدیری تقریبا دوره‌ای پنج، شش ساله را رهبری می‌کند.

در کنار این جوایز؛ جایزه بهترین فیلم کوتاه استرالیایی و چند جایزه مشابه دیگر نیز (عمدتا جوایز نقدی) وجود دارد چرا که یکی از اصول فستیوال فیلم سیدنی که اهمیت دادن و سرمایه‌گذاری بر روی فیلمسازان جوان و بومی و آتیه‌دار استرالیایی است باید جلوه‌گر بیشتری پیدا کند.
 

H.N!GHT

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
جشنواره فیلم ترایبکا (Tribeca Film Festival)




زمان برگزاری: 24 آوریل تا 4 مه (4 تا 14 اردیبهشت)
جوایز:
این جشنواره هرساله در ماه مه در بخش‌های بهترین فیلم داستانی، فیلمساز جوان، بازیگر مرد و زن، مستند و مستندساز اهدا می‌شوند.
بخش‌های جشنواره:
مسابقه داستانی سینمای جهان،مسابقه مستند سینمای جهان،دیسکاوری،رویدادهای ویژه و ...


فستیوال فیلم ترایبکا یکی از محبوبترین فستیوالهای فیلم در آمریکا است، هر ساله حدود ۶۰۰ میلیون دلار درآمد دارد و حدودا ۳ میلیون نفر، شامل سلبریتی هایی که از دوربین گریزان هستند، را گرد هم می آورد. ترابیکا با وجود اینکه جشنواره نوپایی است اما در همین مدت کوتاه سابقه پرباری برای خود دست و پا کرده است. این جشنواره توسط «رابرت دنیرو»، «جین روزنتال» و «کریگ هتکوف» در سال ۲۰۰۲ ، در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر که اثراتی بر منهتن در همسایگی ترابیکا داشت، و به منظور همدردی با مردم این منطقه بر پا شد.

واژه ترابیکا/Tribeca در واقع از عبارت «Triangle below Canal Street» به معنای «مثلثی زیر خیابان کانال» گرفته شده است. به دلیل وجود این جشنواره، حتی با وجود حمله تروریستی ای که رخ داد، محله های اطراف ترایبکا ارزش بیشتری پیدا کرده اند. این محله محل زندگی بسیاری از افراد مشهور جهان است و در حال حاضر یکی از محله های مد جهان محسوب می شود.

حتی قبل از جشنواره فیلم ترایبکا، این محله به عنوان قطب خلاق منطقه مطرح بود. در سال ۱۹۹۶ « Tribeca Open Artist Tour » به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی که توسط هنرمندان اداره می شود برای توانمندسازی هنرمندان محله ترایبکا و آموزش مردم در استودیوهای هنری محلی آغاز به کار کرد. برای نزدیک به ۱۵ سال این سازمان به بسیاری از مردم شانس دیده شدن استعدادهای خلاق محله را داد و سوی نگاه ها را به هنرمندان خارق العاده ای چرخاند که پیش از این ناشناخته بودند.

فستیوال فیلم ترایبکا در کل نیویورک، به عنوان یک قطب هنری و فیلمسازی، برگزار می شود. ماموریت این فستیوال فعال کردن مردم و جامعه بین المللی فیلم برای جلب تجربه قدرت فیلم با تغییر شیوه نگاه مردم نسبت به فستیوال های فیلم است. از آنجا که ترایبکا لوکیشن فیلمسازی محبوبی برای بسیاری از فیلم ها و نمایشهای تلویزیونی است، صحنه کاملی برای برپایی فستیوال فیلم است.

این جشنواره همچنان به موفقیت های ترابیکا کمک کرده و موجب سرازیر شدن میلیون ها دلار درآمد به هتل ها و رستورانهای محلی شده است. در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ تنها چند سال پس از برپایی این جشنواره، ترایبکا بیش از ۸۶۰۰ فیلم دریافتی و ۱۵۰۰ نمایش فیلم در خود داشت. این ارقام با افزایش محبوبیت جشنواره در حال زیاد شدن است. جشنواره فیلم ترایبکا طیف گسترده ای از فیلمها را پوشش می دهد. از فیلم های مستند و خانوادگی گرفته تا فیلمهای کوتاه و داستانی. بیشتر فیلمهای فستیوال آثار مستقلی هستند که به هنرمندان ناشناخته فرصت درخشش در مقابل تهیه کننده ها، مدیران، ستاره های بزرگ و دیگر افراد مشهور را می دهد.

این فستیوال برای میزگردهای خود، که با حضور شخصیتهای برجسته جهان سرگرمی برگزار می شود، نیز شناخته شده است. با این حال ویژگی متمایز کننده جشنواره جوایزی است که به هنرمندان می دهد که هر دو طیف هنرمندان محبوب و نوظهور را قادر می سازد تا از فیلمسازان برنده رقابت با تولید قطعات هنری ناب حمایت کند. بعضی از هنرمندان سابق این فستیوال عبارتند از «الکس کاتز»، «جولین اسکنبل» و «چاک کلوز».

این فستیوال یکی از بزرگترین فستیوال های فیلم جهان است ولی همیشه به این بزرگی نبوده است. در ابتدا ترس مردم از حملات تروریستی مانع مشارکت موثر آنها می شد اما مسئولین فستیوال از تلاش خود دست نکشیدند. جشنواره گسترش یافت تا از فیلم های مستقل به خوبی حمایت کند. این جشنواره همچنین فعالیتهای جدیدی را برای تلاش به سرگرم کردن مردم، تا آنجا که ممکن است، انجام داده است و بعد از سال دوم جشنواره رابرت دنیرو یک سالن را در مجاورت این محله خریداری کرد و آن را سینمای ترابیکا نامگذاری کرد.

در یک تلاش برای حضور بیشتر مردم جشنواره در نیویورک گسترش پیدا کرد. در طول این چندسال حضور مردم در جشنواره افزایش پیدا کرده و چون محله ترابیکا به تنهایی نمی تواند جشنواره را پوشش دهد چندین بخش از منهتن هم میزبانی نمایش فیلم ها را بر عهده دارند. ترابیکا برنامه هایی برای تبدیل شدن به یک جشنواره بین المللی داشته و توجه مخاطبان را از سراسر جهان با برگزاری در کشور های میزبان به خود معطوف کرده است.


منبع :هنر نیوز- آفرینش فیلم
 

Similar threads

بالا