جزیره سیسیل دروازه ورود تمدن اسلامی به ایتالیا

$marziyeh67$

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جزیره سیسیل دروازه ورود تمدن اسلامی به ایتالیا

سیسیل در فاصله۱۵۰ کیلومتری با تونس بعنوان پلی بین ایتالیا و شمال آفریقا ست و با نفوذ اسلام ، دنیای اسلام و مسیحیت را به هم متصل کرد و از این دوران پیش قراول فرهنگ اروپا گردید .




ایتالیا کشوری در جنوب اروپا به پایتختی رم ، مرکز تمدن دنیای غرب و مذهب کاتولیک جهان است. این کشور از شبه جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردنی در دریای مدیترانه تشکیل شده است. ایتالیا با اتریش ، فرانسه ، اسلوونی و سوییس همسایه بوده و تا ماه ژانویه۲۰۰۹ مرکز آمار ایتالیا جمعیت این کشور را ۶۰۰۶۷۵۵۴ نفر اعلام نموده است . مساحت کل آن۳۰۱/۲۳۰ کیلومتر مربع (تقریبا یک پنجم ایران) ، آب و هوای ایتالیا مدیترانه ای است. در شمال به دلیل و جود رشته کوه آل‘ سرد، در جنوب خشک و در کل کشوری تقریبا گرم است . بلندترین نقطه آن کوه” مونته بیانکو” با ارتفاع۴۷۶۰ متر از سطح دریا و کمترین ارتفاع آن دریای مدیترانه است.۹۰ درصد مردم ایتالیا مسیحی کاتولیک و بقیه مردم یهودی و مسلمان هستند . جمعیت مسلمانان را حدود یک میلیون نفر اعلام نموده اند که گفته می شود حدود۳۰۰۰۰ نفر از این جمعیت مسلمانان بومی ایتالیایی هستند. جمعیت شیعیان این کشور حدودا۵۰۰۰ نفر اعلام شده است .

جزیره سیسیل که پهناور ترین استان ایتالیاست در حدود۲۰۰ میلیون سال قبل در وسط دریای مدیترانه سر از آب بیرون آورده است . مساحت این استان۲۵۷۹۸ کیلومتر مربع ، جمعیتی بالغ بر۶۰۰۰۰۰۰ نفر و بواسطه تنگه مسینا با فاصله سه کیلومتر مربع از خاک ایتالیا جدا می شود . اقوام هند اروپائی “سیکولو” و “سیکانیها” در حدود۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در قسمت شرقی جزیره مستقر شدند . در حدود۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح یونانیها به این جزیره وارد و نام آنرا “تریناکریا ”نامیدند . سیسیل در فاصله۱۵۰ کیلومتری با تونس بعنوان پلی بین ایتالیا و شمال آفریقا ست و با نفوذ اسلام ، دنیای اسلام و مسیحیت را به هم متصل کرد و از این دوران پیش قراول فرهنگ اروپا گردید .

سال تولد علی ابن محمد هادی (ع) مقارن با لشگر کشی اعراب آفریقائی مسلما ن به جزیره سیسیل بود .این جزیره در آن هنگام تحت حکومت روم شرقی اداره می شد اما حاکم آنجا (اومینوس ) که به توطئه رومیان برای قتل خود پی برده برد از مسلمانان در خواست کمک کرد و مسلمانان به یاری وی شتافتند . در سال۸۲۷ میلادی مسلمانان از طریق تونس وارد سیسیل شده وضمن پایه گذاری و ساخت شهر پالرمو که از بزرگ ترین شهر های سیسیل شد ، با همزیستی مسالمت آمیز در توسعه تمدن و اقتصاد آن نقش مهمی ایفا نمودند .حضور مسلمانان باعث شد آنان متوجه ایتالیا شده و با تسلط بر جنوب ایتالیا تا پشت دروازه روم پیش رفتند و دو کلیسای “پطرس “ و “ وبولس “ را فتح کردند . هنوز وقتی در کوچه های محلات قدیم پالرمو راه می رویم می توانید نام خیابانها را به سه زبان عبری ،عربی و ایتالیائی بر روی دیوار ها ببینیم . مسلمین با حفر چاه ، ایجاد قنات زمین لم یزرع را به باغی شکوفا با آب و فواره مبدل ساختند . با انتقال درختان خرما ، زبان گنجشک ، پسته ، توت ، نیشکر ، موز ، هلو ، زعفران و درختان و گیاهانی که تا به حال در آنجا کشت نشده بود سرزمین فقر زده را به منابع ثروت تبدیل و با مجموعه ای از قصر های افسانه ای و مساجد مجلل آنرا مزین نمودند . شهر پالرمو مرکز حکومت مسلمانان و مرکز تمدن و فرهنگ در سیسیل گردید .




ابن جبیر جهانگرد مسلمان در خصوص پالرمو چنین می نویسد :
منظره ای دل فریب ، تحسین برانگیز که با قصرهایش خودنمائی می کند. شهری با خیابانهای وسیع و درختکاری شده و جاده هائی که چشم را در زیبائی خود خیره می سازد . چهار چشمه که حوالی شهر از زمین می جوشد ، به سان تاجی برتارک شهر قرار دارد . پایتختی آفتابی و دلباز در کنار دریا که اطرافش را کوهها احاطه کرده اند . انسان نمی تواند زیبائی مسجد جامع را به تصور خویش در آورد .

”وینچنزو سالرنو” نویسنده سیسیلی اهل پالرمو می نویسد : مسلمانان دو سده و چند دهه بر سیسیل فرمان راندند و تاثیر شان اعجاب انگیز بود . جمعیت جزیره دو برایر شد ، شهر ها ی قدیم گسترش و شهر های جدید ساخته شد ، آنها کشاورزی و آشپزی سیسیل را متحول کردند تاثیرشان درعلوم و صنعت بی نظیر بود اما مهمتر از همه تغییر ساختار جامعه که تا به امروز اخلاق اجتماعی سیسیلیان دارای غروری است که از نیاکان مسلمان و عرب هزار سال پیش نشات می گیرد . معروفترین غذاهای سیسیلی ریشه عربی دارد . ابن حوقل جغرافیدان در سال۹۷۰ میلادی در کتاب صورت العرض با مقایسه پالرمو با قرطبه در اسپانیا می نویسد : شهر پالرمو با۳۰۰ مسجد و قصر ها و عبادتگاههایش و انفاس مفرح شعرای فراوان و خوانندگان که در آن طنین انداز است بسیار زیبا رخ می نمایاند . فلاسفه و پزشکان و علمای طبیعی و ریاضی تحقیقاتشان را منتشر کرده اند .



این جزیره در نهایت پایتخت نورما نها قرار گرفته و از شکوه و جلال آن کاسته شد . نورمانها در قصر ها ساکن و قصر های جدیدی تماما توسط استادان ماهر مسلمان ساختند و بیشتر مساجد موجود را به کلیسا تبدیل نمودند . این پیروزان اروپائی خودشان را با زندگی مغلوبین ( تمدن شکوفای اسلامی ) وفق داده و به دلیل اعتماد به مسلمانان حتی ارکان کشورشان را از آنان برگزیدند . فرماندهان ، پزشکان ، ستاره شناسان ، آشپز و حتی محافظان را از بین مسلمانان انتخاب می کردند. زنان درباری نورمانها گفتار ، نوع حجاب و پالتو هایشان را به تقلید از زنان مسلمان بوده ،در جشن سال نو با لباسهای ابریشمی طلائی رنگ و قباهای شیک ، چادر های رنگارنگ، کفش های منقوش به آب طلا از کلیسا خارج و خود را با گردنبند و آرایش و بوهای معطر شبیه زنان مسلمان می آراستند .

حضور مسلمانان به لحاظ تاریخی و فرهنگی با اهمیت بوده و رد پای زیادی از خود در میراث فرهنگی و هنری سیسیل برجای گذاشته است . بناهای اسلامی در عصر نورمانها در پالرمو بخصوص در دوره روجرو از جمله بناهای “العزیز” ، قصر” قبه” (کوبا ) ، نمازخانه” پالا تینا” ، کلیسای” سانتا ماریا دل آمیرآلیو “ و ... در لا به لای زیبا ترین صفحات هنر معماری سیسیل قرار دارند . هنر پارچه های دستباف که در توسعه هنر های سواحل مدیترانه اثر زیادی گذاشت . طراز (نوعی پارچه ) به لحاظ زیبائی و ظرافت با پارچه های معروف درباریان دمشق و قاهره رقابت می کرد . بسیاری از مردمان سیسیل که به ونیز رفته بودند مدرسه بزرگ بافندگی لوکا را دایر کردند . هنر عاج کار ی که اکنون از افتخارات موزه های جهان می باشد در بین مسلمانان سیسیل وجود داشته است . در قرن های بعدی از جمعیت مسلمانان کاسته و جزیره رونق خود را از دست می دهد و در قرن شانزدهم با کشف آمریکا مرکز ثقل اروپا از مدیترانه به آمریکا منتقل و سیسیل خارج از خطوط کشتیرانی بین المللی قرار گرفته و موقعیت آن در اروپا و حتی در ایتالیا به حاشیه سوق داده می شود .

سید رضا جعفری - کارشناس فرهنگی



 

Similar threads

بالا