جزوه- طراحی سیستمی ماهواره

Skabirian

عضو جدید
سلام با توجه به اینکه در این سایت به ماهواره خیلی کم پرداخته شده (البته تا جایی که من میدونم!!!! اسپارو به دادم برس!!!) لازم دیدم به منظور ایجاد ارتباط بین علاقه مندان به این گرایش زیبا از مهندسی هوافضا و همچنین تبادل دانش،علم و طراحی یه تاپیک با این نام ایجاد بکنم.از تمامی علاقه مندان دعوت به عمل می آید تا در این تاپیک زیبا شرکت کرده و گامی رو به جلو بردارند.لازم به تذکر است که طراحی ماهواره ها و ماهواره بر ها هم اکنون مورد نیاز این خاک بوده و شاید از داخل این بخش یک نفر با طراحی یا ایده ای که به ذهنش می رسه بتونه ما را به خود کفایی نسبی برسونه!امید ....
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،
الوعده، وفا.
الان وضعیت ما در صنعت فضایی، وضعیت آمریکا و شوروی در دهه 60 میلادیه (اگه دقیقاً بگم، سال 1957 که ماهواره اسپوتنیک رو روسیه پرتاب کرد). تازه ماهواره امیدی رو به فضا پرتاب کردیم که شبیه اسپوتنیک هست با تفاوت فاحش در ارتفاع مداریشون. راه خیلی زیادی با امروز جهان داریم. می تونیم 2 کار کنیم: بشینیم و هی افسوس بخوریم که چقدر از دنیا عقبیم و خاک بر سر شاهان قاجار و قبل از اون که هر چی عقبگرد داریم، به زمان اونها برمی گرده یا نه، راه بیفتیم و شده قدم به قدم به تکنولوژی امروز نزدیک بشیم. مطمئن باشید، راه به هیچ کجا نمیرسه. به جای این که آیه یاس بخونیم و هی تکنولوژی ماهواره های آمریکایی رو نشون همدیگه بدیم، خیلی بهتره که سعی کنیم چیزی بسازیم بهتر از اون. یه یا علی می خواد و یه همت بلند.

اما برای شروع بحث، کتاب های معروف و مرجع در زمینه طراحی ماهواره رو معرفی می کنم:

1. کتاب Space Mission Analysis and Design نوشته Wertz، معروفترین و مرجع ترین کتاب در زمینه طراحی ماهواره. حکم این کتاب در زمینه طراحی ماهواره مثل کتاب راسکم توی طراحی هواپیماست.

2. کتاب
Spacecraft Systems Engineering نوشته Fortescue، کتاب روان، ساده و کاملی در زمینه طراحی ماهواره.

3. کتاب
Space Vehicle Design نوشته Griffin، به کاملی اون دو تای قبلی نیست ولی خب، انتشار AIAA هست دیگه.

لینک دانلود هر 3 کتاب رو اینجا پیدا می کنید.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
با سلام،
از امشب، با کمک دوستان سعی می کنیم تا بحث طراحی ماهواره رو پیش ببریم. سعی می کنیم به تدریج مطالبی مرتبط با طراحی ماهواره رو اینجا قرار بدیم. برای طراحی یک ماهواره، مسائل زیر مطرحه:

1- طراحی سناریوی پرتاب و مدار
2- مکانیک مدار
3- محیط فضا
4- طراحی زیر سیستم سازه
5- طراحی زیر سیستم تعیین و کنترل وضعیت ماهواره
6- طراحی زیر سیستم برق و توان
7- طراحی زیرسیستم کنترل دما
8- طراحی زیرسیستم پیشرانش
9- طراحی زیرسیستم ارتباطات


از اونجایی که تا به حال چنین کاری در سایت های فارسی انجام نشده و تمام مطالب باید از مراجع انگلیسی استخراج بشه، حمایت و کمک دیگر دوستان باعث دلگرمی و رونق این تاپیک خواهد شد.


به امید داشتن یک تاپیک مفید، علمی و پر طرفدار

یا علی
Sparrow

 
آخرین ویرایش:

Skabirian

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان گرامی
برای این تاپیک وبلاگی با نام Learn to Design Satellite دائر کرده ام.
اولین مطلب طراحی را نیز در آن وبلاگ قرار داده ام .
انشاالله با کمک شما این وبلاگ رونق بگیرد.
با تشکر
http://www.learntodesignsat.blogfa.com
 
آخرین ویرایش:

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
محموله ها و ماموریت های ماهواره ها- قسمت اول

محموله ها و ماموریت های ماهواره ها- قسمت اول

محموله ها و ماموریت ها برای فضاپیما بسیار و گسترده هستند. دسته ای به مرحله ای دست می یابند تا عمر اقتصادی با دوامی داشته باشند مانند ماهواره هایی با اهداف مخابراتی، آب و هوا و ناوبری. دسته ای دیگر، زمین و منابع آن، سلامت محصولات و آلودگی آن را مانیتور می کنند. تعیین گسترش و طبیعت گرمایش جهانی (Global Warming) تنها با استفاده از چشم انداز جهانی که توسط ماهواره ها فراهم می شود، میسر است.

هر یک از این کاربردهای صلح طلبانه با یک هدف نظامی اجتناب ناپذیر همراه است. به وسیله مشاهدات جهانی، کشورهای ابرقدرت اطلاعاتی از فعالیت های نظامی بر روی سطح زمین و آرایش هواپیماها بدست می آورند. ماهواره های مخابراتی به کاربر نظامی مانند ماهواره های هواشناسی خدمت می کنند. منظومه ماهواره های ناوبری سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) اکنون قادر است تا پیاده نظام، دریانورد یا خلبان جنگنده را با موقعیت آن با دقت در حدود متر فراهم کند.
جدول 1.1، لیستی از محموله ها/ ماموریت ها ارائه می کند و سعی شده است تا در طبقه بندی هایی بر اساس نوع مسیر پروازی که دنبال می کنند، قرار داده شوند. ماهواره ها ممکن است به روش های مختلفی مانند ارتفاع مداری (Orbit Altitude)، شیب مداری (Inclination) یا خروج از مرکز مدار (Eccentricity) طبقه بندی شوند.محموله ها و ماموریت ها برای فضاپیما بسیار و گسترده هستند. دسته ای به مرحله ای دست می یابند تا عمر اقتصادی با دوامی داشته باشند مانند ماهواره هایی با اهداف مخابراتی، آب و هوا و ناوبری. دسته ای دیگر، زمین و منابع آن، سلامت محصولات و آلودگی آن را مانیتور می کنند. تعیین گسترش و طبیعت گرمایش جهانی (Global Warming) تنها با استفاده از چشم انداز جهانی که توسط ماهواره ها فراهم می شود، میسر است.
هر یک از این کاربردهای صلح طلبانه با یک هدف نظامی اجتناب ناپذیر همراه است. به وسیله مشاهدات جهانی، کشورهای ابرقدرت اطلاعاتی از فعالیت های نظامی بر روی سطح زمین و آرایش هواپیماها بدست می آورند. ماهواره های مخابراتی به کاربر نظامی مانند ماهواره های هواشناسی خدمت می کنند. منظومه ماهواره های ناوبری سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) اکنون قادر است تا پیاده نظام، دریانورد یا خلبان جنگنده را با موقعیت آن با دقت در حدود متر فراهم کند.
جدول 1.1، لیستی از محموله ها/ ماموریت ها ارائه می کند و سعی شده است تا در طبقه بندی هایی بر اساس نوع مسیر پروازی که دنبال می کنند، قرار داده شوند. ماهواره ها ممکن است به روش های مختلفی مانند ارتفاع مداری (Orbit Altitude)، شیب مداری (Inclination) یا خروج از مرکز مدار (Eccentricity) طبقه بندی شوند.








طبقه بندی بر اساس ارتفاع مداری:
مدار LEO (Low Earth Orbit): بین 160 تا 2000 کیلومتر.
مدار MEO (Medium Earth Orbit): بین 2000 تا 35786 کیلومتر
مدار GEO (Geosynchronous Earth Orbit): ارتفاع 35786 کیلومتر
مدار GSO (Geostationary Earth Orbit): مدار GEO که دقیقاً بر روی استوا قرار دارد.
مدار HEO (Highly Elliptical Orbit): مدار زمین مرکز با ارتفاع بیش از GEO












طبقه بندی بر اساس شیب مداری:
تعریف شیب مداری: با قرار دادن صفحه استوای زمین به عنوان مرجع (شیب مداری صفر)، شیب مداری سایر مدارها با این صفحه سنجیده می شود. شیب مدار در قطب برابر 90 درجه است.
مدار قطبی (Polar orbit): مداری که از فراز یا نزدیکی دو قطب زمین عبور می کند. (ماهواره ای با شیب مداری 90 درجه)
مدار خورشید آهنگ (SSO [sun synchronous orbit]): مداری که ارتفاع و شیب مداری را به گونه ای ترکیب کرده است که در هر دوران در زمان خورشیدی مشابهی از فراز نقطه معینی از سطح سیاره عبور می کند. این مدار برای ماهواره عکس برداری، جاسوسی و هواشناسی بسیار مناسب است زیرا میزان نور خورشید تقریباً در هر عبور مشابه خواهد بود.






طبقه بندی بر اساس خروج از مرکز مدار:
مدار دایروی: خروج از مرکز این مدار صفر است و در نتیجه یک مسیر دایروی را طی می کند.
مدار بیضوی: مداری با خروج از مرکز بیش از صفر و کمتر از 1. ماهواره در این مدار، مسیری بیضوی را دنبال می کند.
مدار Molniya: مداری کاملاً بیضوی با شیب مداری 4/63 درجه و دوره تناوب مداری تقریباً 12 ساعته. این مدار معمولاً برای ماهواره هایی که عبوری از فراز روسیه استفاده می شود.
مدار هذلولوی: مداری با خروج از مرکز بیش از 1. این مدار دارای سرعتی بیش از سرعت فرار از جاذبه سیاره است و ماهواره پس از فرار از گرانش سیاره، به حرکت خود ادامه می دهد.
مدار سهموی: مداری با خروج از مرکز برابر با 1. سرعت مداری برابر با سرعت فرار از جاذبه سیاره است و در نتیجه، فضاپیما از گرانش سیاره فرار می کند و تا زمانی که سرعتش نسبت به سیاره صفر شود، به حرکتش ادامه می دهد.
ماموریت های GSO را در نظر بگیرید، این ماموریت­ ها با وسیله ای که موقعیت ثابت نسبت به زمین دارد، مشخص می­ شود. نیروی پیشرانش مورد نیاز برای دستیابی به چنین مداری، بزرگ است و در نتیجه، جرم خشک (Dry mass) (جرم بدون پیشران) در مقایسه با جرم خیس (Wet mass) وسیله نسبتاً کم است. با هزینه بالای قرار دادن هر کیلوگرم در مدار (حدود پنجاه هزار دلار به ازای هر کیلوگرم در GSO)، معمولاً لازم است تا طراحی بهینه شود تا به حداقل وزن برسد.

نمای سیستمی فضاپیما
تنوع انواع و اشکال سیستم های فضاپیما بسیار گسترده است. هنگامی که فضاپیما را در نظر می گیریم، بهتر است تا آن را به المان ها یا زیرسیستم های وظایف تقسیم کنیم. اما همچنین مهم است که خود ماهواره را تنها به عنوان بخشی در داخل سیستم بزرگی بدانیم. باید سیستم کنترل زمینی وجود داشته باشد که قادر باشد فرامین را به وسیله بفرستد و اطلاعات وضعیت و محموله را در زمین دریافت کند. همچنین باید سیستم پرتابگری (Launcher) نیز باشد که وسیله را بر روی مسیرش به سمت مدار نهایی آن تنظیم کند.





استفاده از مطالب، تنها با ذکر نام سایت باشگاه مهندسان ایران به عنوان مرجع، مجاز می باشد.
 
آخرین ویرایش:

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
محموله ها و ماموریت های ماهواره ها- قسمت پایانی

محموله ها و ماموریت های ماهواره ها- قسمت پایانی

هر یک از المان های سیستم کلی باید با سایر المان ها تعامل داشته باشد و این امر وظیفه طراح سیستمی است تا به یک بهینگی کلی دست یابد که در آن اهداف ماموریت به خوبی تحقق یافته اند. شکل 1.3، المان های موثر در معماری ماموریت را که جهت شکل دادن به ماموریت ماهواره نیاز است، نشان می دهد. هر یک از این المان ها ممکن است جهت انجام وظایفی در نظر گرفته شوند که نیازمندی های کارکردی مرتبط با آنها خواهند داشت.
تعریف مهندسی سیستم در دیکشنری Chambers Science and Technology همان گونه که در زمینه فضایی استفاده می شود، چنین آورده شده است:
" فرآیندی منطقی از فعالیت ها که مجموعه ای از نیازمندی های ناشی از یک هدف ماموریت خاص را به توصیف کاملی از سیستم تبدیل می کند که هدف را به شیوه بهینه برآورده می کند."
فرآیندی که مهندس سیستم در ابتدا عهده دار می شود، تعریف نیازمندی های ماموریت، ناشی از اهداف ماموریت است. الزامات بعدی بر روی سیستم و زیرسیستم از این اهداف اولیه در طول فرآیند طراحی استخراج می شوند. این فرآیند در شکل زیر نمایش داده شده است که نشان می دهد چگونه سلسله مراتبی از نیازمندی ها پایه گذاری می شود.



اکنون بر روی سیستم فضاپیما متمرکز می شویم. فضاپیما می­تواند به دو بخش کلی تقسیم شود: محموله (Payload) و باس (Bus). بخش محموله وظیفه انجام ماموریت را بر عهده دارد و بخش باس، منابع مورد نیاز بخش محموله را تامین می کند. به طور خاص می توان به نیازمندی های کاربردی زیر اشاره کرد:


  • محموله باید در جهت صحیح نشانه روی شود (نیاز بخش باس به سیستم کنترل وضعیت)
  • محموله باید عملیاتی باشد (نیاز بخش باس به سیستم تامین قدرت)
  • داده ها از بخش محموله باید به زمین فرستاده شوند (نیاز بخش باس به سیستم تله متری)
  • مدار مطلوب برای ماموریت باید حفظ شود (نیاز بخش باس به سیستم پیشرانش و Station Keeping)
  • محموله باید با یکدیگر و بر روی پلتفرمی که بر روی آن نصب می شود، نگه داری شود. (نیاز بخش باس به سازه فضایی)
این نیازمندی ها منجر به زیرسیستم هایی می شود که در شکل زیر نشان داده شده اند.



در ادامه در مورد هر یک از بخش ها به شکل مجزا، مطالبی قرار داده خواهد شد. ان شاء الله.
یک بعد این زیرسیستم ها این است که طراحی هر یک از آنها بر روی سایر زیرسیستم ها تاثیرهایی دارد و مستلزم منابعی است. مهمترین ویژگی طراحی سیستمی فضاپیما این است که شناسایی شود که کدام وجوه ماموریت و کدام المان های طراحی، تاثیرات عمده را بر روی نوع ماهواره ای که ممکن است نیازمندی های ماموریت خاص را برآورده می سازد، فراهم می کند. این فرآیند، شناسایی محرک های طراحی (Design Drivers) است.
این واقعاً طبیعت محموله نیست که طراحی انتخاب شده برای یک ماموریت معین را تعیین می کند، هر چند این مولفه تاثیر قابل توجهی دارد. تاثیرات تجاری و سیاسی به شدت در مهندسی فضاپیما احساس می شود.
مهندسی سیستم های فضاپیما، علم محض نیست بلکه در واقع هنر مدیریت و نظم و ترتیب دادن به موضوعات (Discipline) نیز در آن وجود دارد.
این مسئله به ویژگی مهم دیگری در طراحی سیستم فضاپیما منجر می شود که آن را تاثیر قابلیت اطمینان (Reliability) می گویند. در فضا، بحث تعمیر و نگهداری وجود ندارد و تنها شاتل فضایی بود که برای تعداد محدودی از ماهواره ها خدمات داخل مدار را با هزینه بسیار بالا ارائه می داد. بنابراین، نیاز است تا سیستم دارای تلرانس خرابی (Fault-tolerant) باشد و هنگامی که از این تلرانس تجاوز شد، سیستم دیگر عملیاتی نباشد و عمر ماموریت به انتها برسد.
دو روش عمده جهت بدست آوردن قابلیت اطمینان بالا وجود دارد. اول، استفاده از یک طراحی که به خوبی امتحان و اثبات شده است. این کار هم برای سیستم و هم برای انتخاب مولفه های آن قابل اطمینان است.
روش دوم، دستیابی به قابلیت اطمینان بالا از طریق کاهش میزان مصرف (De-rating) است. برای مثال، به وسیله کاهش توان بسیاری از قطعات الکترونیکی، انتظار طول عمر بیشتر می تواند حاصل شود. این مسئله منجر به افزایش کلی در جرم خواهد شد.
پایان بخش آشنایی با طراحی سیستمی ماهواره

استفاده از مطالب، تنها با ذکر نام سایت باشگاه مهندسان ایران به عنوان مرجع، مجاز می باشد.

 

Skabirian

عضو جدید
سلام به همگی
وب سایت گروه طراحی سامانه های فضایی دکتر هشترودی راه اندازی شد.
در صورت تمایل به آن سر بزنید...

http://www.hsdg.ir

سرپرست گروه
 

Skabirian

عضو جدید
برای دانلود مقاله ای پیرامون طراحی موتورهای هیبرید به سایت گروه طراحی سامانه های فضایی دکتر هشترودی مراجعه کنید:

http://www.hsdg.ir
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
دوستان برای کسی که میداند ارشد فضایی میخاهد برود کدام یک از این 3 کتاب مناسب تر است . ایا لازم است اول اون یکی که سبکتر به نظر میاید کار کند ؟ یا بهتر است از همان اول سراغ werts برود

کتاب Spacecraft Systems Engineering نوشته Fortescue رو توصیه می‌کنم. البته یکی دو کتاب جدید دیگه توی نت دیدم اما به نظرم این کتاب همچنان کتاب مرجع خوبیه و از اون کتاب های جدیدتر، کاملتر به مباحث پرداخته
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
یک سوال دیگر اینکه میگویند گرایش فضایی جنبه ی مهندسی کمتری دارد و بیشتر مدیریتی است منظور چیست . این حس القا می شود که گرایش ساده و آسانی است

سلام،
یه سری جزوات برای طراحی ماهواره‌بر و ماهواره دارم آماده می کنم، انشالله، به مرور در سایت قرار میدم. جواب سوال شما تا حدود زیادی داده میشه
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
جزوه- اغتشاشات مداری+مکانیک مدار+طراحی مدار

جزوه- اغتشاشات مداری+مکانیک مدار+طراحی مدار

سلام،

فایل‌ پاورپوینت درس طراحی سیستمی ماهواره (با موضوعی که در عنوان گفته شد) که بر اساس کتاب‌های مرجع زیر تدوین شده رو در این پست میذارم.
1. کتاب Space Mission Analysis and Design نوشته Wertz،
2. کتاب Spacecraft Systems Engineering نوشته Fortescue،
3. کتاب Space Vehicle Design نوشته Griffin،
4. کتاب Orbital Mechanics for Engineering Students نوشته Howard D. Curtis


فهرست مطالب این بخش:



همچنین، دو پاورپوینت دیگه که از اینترنت پیدا کردم در این زمینه میذارم.


لطفاً
حتماً پیشنهاد و انتقاد خودتون در مورد مطالب رو در این تاپیک قرار بدید تا بر روی فایل اعمال کنم.
متشکرم
 

پیوست ها

  • Spacecraft system Design.pdf
    4.3 مگایابت · بازدیدها: 59
  • Satellite Orbit and Constellation Design.pdf
    1.7 مگایابت · بازدیدها: 58
آخرین ویرایش:

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
جزوه- اغتشاشات ناشی از خورشید+مهندسی سیستم+ معرفی زیرسیستم‌های ماهواره

جزوه- اغتشاشات ناشی از خورشید+مهندسی سیستم+ معرفی زیرسیستم‌های ماهواره




 

پیوست ها

  • THE SOLAR GEOEFFECTIVE PHENOMENA.pdf
    2.9 مگایابت · بازدیدها: 34
  • Satellite system Engineer.pdf
    3.7 مگایابت · بازدیدها: 35
آخرین ویرایش:

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
جزوه- طراحی زیرسیستم‌های ماهواره

جزوه- طراحی زیرسیستم‌های ماهواره

سلام،
جزوه‌ای که در این پست قرار میدم، در مورد طراحی زیرسیستم‌های ماهواره هست. طبیعتاً به دلیل گستره شدن مطالب برای طراحی هر زیرسیستم، نمیشه تمام موارد رو در یک پاورپوینت گفت. برای بحث‌های تخصصی‌تر و جزئی‌تر در هر زیرسیستم، منابع و مراجع مرتبط با اون زیرسیستم معرفی شدن که با کمی جستجو تو اینترنت می‌تونید اونها رو پیدا کنید. خیلی دوست داشتم کل جزوه رو فارسی قرار میدادم اما ترجمه موارد خیلی زمانبر هست، به همین دلیل تنها قسمت‌هایی که ترجمه‌ش رو داشتم، فارسی گذاشتم. پیشاپیش بابت انگلیسی بودن جزوه معذرت می‌خوام. همچنین، چون فایل برای ارائه در کلاس آماده شده، شامل فیلم‌های مستند و آموزشی هست که به دلیل حجم بالا، نمی‌تونم قرار بدم و مجبور شدم فایل رو Pdf‌ بذارم. دوستان علاقه‌مند می‌توانند برای پیدا کردن فیلم‌های مرتبط با موضوعات به سایت youtube مراجعه کنند.



مانند موارد قبل، لطفاً
حتماً پیشنهاد و انتقاد خودتون در مورد مطالب رو در این تاپیک قرار بدید تا بر روی فایل اعمال کنم.
متشکرم
 

پیوست ها

  • sat subsystems-iran-eng.part1.rar
    6 مگایابت · بازدیدها: 60
  • sat subsystems-iran-eng.part2.rar
    4.8 مگایابت · بازدیدها: 58
آخرین ویرایش:

Elliott

کاربر فعال
سلام،
الوعده، وفا.
الان وضعیت ما در صنعت فضایی، وضعیت آمریکا و شوروی در دهه 60 میلادیه (اگه دقیقاً بگم، سال 1957 که ماهواره اسپوتنیک رو روسیه پرتاب کرد). تازه ماهواره امیدی رو به فضا پرتاب کردیم که شبیه اسپوتنیک هست با تفاوت فاحش در ارتفاع مداریشون. راه خیلی زیادی با امروز جهان داریم. می تونیم 2 کار کنیم: بشینیم و هی افسوس بخوریم که چقدر از دنیا عقبیم و خاک بر سر شاهان قاجار و قبل از اون که هر چی عقبگرد داریم، به زمان اونها برمی گرده یا نه، راه بیفتیم و شده قدم به قدم به تکنولوژی امروز نزدیک بشیم. مطمئن باشید، راه به هیچ کجا نمیرسه. به جای این که آیه یاس بخونیم و هی تکنولوژی ماهواره های آمریکایی رو نشون همدیگه بدیم، خیلی بهتره که سعی کنیم چیزی بسازیم بهتر از اون. یه یا علی می خواد و یه همت بلند.

اما برای شروع بحث، کتاب های معروف و مرجع در زمینه طراحی ماهواره رو معرفی می کنم:

1. کتاب Space Mission Analysis and Design نوشته Wertz، معروفترین و مرجع ترین کتاب در زمینه طراحی ماهواره. حکم این کتاب در زمینه طراحی ماهواره مثل کتاب راسکم توی طراحی هواپیماست.

2. کتاب Spacecraft Systems Engineering نوشته Fortescue، کتاب روان، ساده و کاملی در زمینه طراحی ماهواره.

3. کتاب Space Vehicle Design نوشته Griffin، به کاملی اون دو تای قبلی نیست ولی خب، انتشار AIAA هست دیگه.

لینک دانلود هر 3 کتاب رو اینجا پیدا می کنید.
سلام . چرا نمیتونم فایل سه کتاب بالا رو دانلود کنم

:sleep::sleep::sleep:
 

Similar threads

بالا