جزوات و کتب پیشنهادی برای کنکور ارشد مهندسی نفت [ دروس عمومی ]

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بسمه تعالی

جزوات و کتب پیشنهادی برای کنکور ارشد مهندسی نفت(دروس عمومی)

زبان


همانطور که می دانید سوالات زبان شامل ۱۰ تست لغت، ۵ تست گرامر در قالب close test و ۱۵ سوال تخصصی در قالب ۳ متن تخصصی است.


تست های لغت که خیلی سخته و برای پاسخ گویی به آنها تسلط بر دو کتاب ۵۰۴ و Essential Words for The TOEFL هم کفایت نمی کند (ولی کمک کننده و مفید هست). تست های گرامر در حد دبیرستان و ساده است. متن های تخصصی هم پیچیده نیست و بخشی است که می توانید روی آن برنامه ریزی کنید. کسانی که در حین تحصیل متن های زبان اصلی خوانده اند مشکلی با این بخش ندارند فقط متن های سال های پیش را تمرین کنند.




برای متن های تخصصی کتاب آقای فرخ پی انتشارات سمت هم وجود دارد. دوستانی که مطالعه کرده بودند (مثل رتبه ۳ حفاری امسال) می گفتند متن ها از همین کتاب انتخاب شده بود. ولی خیلی نیازی نیست.


راهیان ارشد هم جدیدا کتابی برای زبان نفت زده که خودتون بررسی کنید، اگر مفید بود بگیرید. ساختار کتاب که مناسب بود……..


با توجه به توضیحات نیازی نیست به زبان وقت زیادی رو اختصاص بدید.(پیشنهاد رتبه ۱ حفاری امسال) اگر دقت کنید با یک وقت کم می توانید براحتی بالای ۳۰ بزنید.


توجه: اگر به رتبه تک رقمی فکر می کنید حتما به دروس ریاضی و زبان توجه کنید. (بالای ۴۰ فوق العاده است)



ریاضی


برای ریاضیات کتب کنکوری متعددی وجود دارد که همه آنها تمام مباحث را پوشش می دهد. تفاوت زیادی نمی کند که کدام را مطالعه کنید. نکته ای که باید به آن توجه کرد گزینشی خواندن ریاضیات است. با توجه به حجم بالای ریاضیات اصلا وقت نمی شود که همه مطالب را مطالعه کرد و در واقع کامل خواندن ریاضیات اصلا توصیه نمی شود. پیشنهاد من مطالعه قسمت هایی از ریاضی۱، معادلات و دو فصل از ریاضی۲ است. (حدود ۶۵% سوالات)


معادلات کلا حالت حفظی دارد و مطالبش فهم زیادی نمی خواهد، فقط باید تکرار شوند. از همه دروس ریاضیات کم حجم تر و ساده تر است.


از ۵ سوال ریاضی۲، ۳ سوال از دو بخش توابع برداری و اسکالر است و فقط ۲ سوال از مباحث نسبتا سنگین انتگرال دوگانه، سه گانه، منحنی الخط و انتگرال سطح است. ۳ سوال اول هم نسبتا ساده است. توصیه می کنم فقط این دو فصل را (حتما) بخوانید.


ریاضی ۱ هم از ۱- حد و پیوستگی ۲- مشتق ۳- انتگرال ۴- کاربرد انتگرال ۵- دنباله ها و سری هر کدام یک سوال مطرح می شود. در بعضی کتب کنکوری فصولی تحت عنوان اعداد مختلط، جبرخطی، مختصات قطبی و … مطرح شده که معمولا برای مهندسی نفت سوالی از آن مطرح نمی شود. ممکن است ۱ سوال از همه این مباحث مطرح شود که ارزش خواندن ندارند. در بحث حد و مشتق سوالات معمولا از مباحثی مطرح می شود که در دانشگاه مطرح شده اند و خارج از محدوده دبیرستان است. یعنی حد و مشتق نمایی و بعضی از قضایای مشتق و انتگرال……..


برای درس ریاضی مهندسی هم خودتان تصمیم بگیرید. مباحثش نسبتا سنگین و وقت گیر است. با توجه به وقت کم مطالعه و همچنین زمان آزمون توصیه نمی کنم……


اگر سوالات ۳ سال اخیر مهندسی نفت(که سیستم کنکور نفت تغییر کرده) را مرور کنید بهتر می توانید تصمیم بگیرید که چه مباحثی را بخوانید……….





زمین شناسی عمومی


این بخش از سه قسمت تشکیل شده که تقریبا همه داوطلبان با ساختمانی مشکل دارند ولی عمومی و نفت ساده است. تقریبا حفظی است و بهتر است برنامه اصلی برای این دروس ۲ ماه قبل از کنکور باشد. ولی در بین مطالعات تخصصی خوب است که یه نگاه کلی هم به این دروس بیاندازید. ساختمانی سنگین تر است و باید بیشتر روی آن وقت بگذارید.


توصیه اصلی برای این دروس مطالعه تست های سال های گذشته نفت و همچنین تست های مرتبط از مجموعه زمین شناسی است.(چند هفته قبل از کنکور)


ساختمانی: جزوه دکتر شکاری فرد(دانشگاه تهران)(جزوه اصلی)، جزوه تایپی دکتر حسنی(امیرکبیر)، راهیان ارشد جلد۳(توجه کنید که این کتاب مطالبی مانند تنش و کرنش و روش های مختلف قرائت زاویه و شیب رو کم داره(که با دو جزوه فوق کامل میشه) و تو بعضی از مباحث هم(مانند انواع چین ها) زیادی ریز شده ولی بهتر است مطالعه شود. تست هاش رو حتما مطالعه کنید.)


عمومی: جلد۳ راهیان ارشد یا کتاب زمین شناسی عمومی دکتر اخروی انتشارات مدرسه(فصول۱تا۵)


زمین نفت: جزوه دکتر ربانی(امیرکبیر)، زمین نفت دکتر رضایی انتشارات علوی(فصل های۳,۶,۸,۹,۱۲)، راهیان ارشد(تست هاش حتما مطالعه شود)


توجه: فصول ۴و ۵ کتاب دکتر رضایی بیشتر مرتبط با مباحث ژئوشیمی آلی است ولی اگر وقت داشتید بهتر است مطالعه شوند. فصل ۸ مرتبط با زمین شناسی تخصصی است و برای عمومی زیاد است. ولی اگر وقت داشتید بهتر است مطالعه شود(صفحات ۱۳۵ تا ۱۸۱ مهم است). از فصل ۱۳ هم صفحات ۴۱۶ تا ۴۱۹ مطالعه شود.







به امید موفقیت همه دوستان در کنکور و زندگی
 
بالا