جرم حجمی سولفات مس - وزن مخصوص سولفات مس 1.38

Project.Manager

عضو جدید
با سلام
جرم حجمی سولفات مس برابر 1.38 گرم بر سانتی متر مکعب و همچنین 1.38 کیلو گرم بر لیتر و 1.38 تن بر متر مکعب می باشد. متاسفانه در چند وبسایت فارسی عدد اشتباه 2.87 برای این ماده ذکر شده که این عدد, جرم حچمی در واحد اسلاگ بر فوت مکعب است و برای خواننده ایرانی مفهوم آشنا ندارد. ضمن آنکه چگالی صحیحی نیز نیست. عدد 2.87 در مقیاسهای متداول ایرانی, چیزی حدود وزن مخصوص بتن مسلح یعنی بتن دارای میله های فولادی است که برای این نمک آبی رنگ, عدد بسیار بزرگی است, و این ماده به هیچ وجه چنین جرم ججمی ندارد.
به نظر می رسد عدد 2.87 در نتیجه یک ترجمه ناصحیح و بدون تبدیل واحد مناسب وارد برخی وبسایت ها شده باشد. شاید هم جرم ججمی کریستال توپر و بالک این ماده باشد. (من پودر نمک مانند این کریستال را اندازه گیری کردم)

اهمیت دانستن جرم حجمی صحیح:
دانستن جرم حجمی صحیح این ماده از این رو مهم است که گاهی برخی از دوستان نسبت های وزنی را به نسبت های حجمی تبدیل میکنند و به کار گیری عدد 2.87 آنان را به اشتباه می اندازد.

لذا برای کاربران ایرانی, عدد درست جرم حجمی سولفات مس 1.38 بوده و از نظر چگالی نیز (نسبت جرم حجمی ماده بر جرم حجمی آب) برای تمام جهانیان, چگالی این ماده همان عدد 1.38 صحیح است.

به اشتراک گذاشتن تجربیات و نشریک نظرات:
علیرغم تمام توضیحات, از دوستان خواهش میکنم چنانچه ابزار اندازه گیزی حجم و جرم در باغ یا منزل خود دارند و مقداری از این ماده را نیز در اختیار دارند, نتیجه را اعلام و به اشتراک بگذارند.

با تشکر
 
آخرین ویرایش:
بالا