جذابيت‌هاي فتوشاپ CS6 براي عكاسان *توليد پيش‌نمايش چاپي عكس‌ها (Contact Sheet)*

Arman 512™

عضو جدید
در اين شماره نيز همانند هفته پيش كه درباره قابليت‌هاي جديد فتوشاپ براي عكاسان صحبت كرديم، مي‌خواهيم با ويژگي‌هاي جذاب ديگري براي عكاسان در فتوشاپ آشنا شويم.

در گذشته نه‌چندان دور كه براي عكاسي معمولا از دوربين‌هاي آنالوگ استفاده مي‌شد، بعد از ظهور نگاتيو عكس‌ها مي‌توانستيم با مشاهده نگاتيوها و انتخاب شماره آنها نسبت به سفارش چاپ اقدام كنيم. اما با معرفي دوربين‌هاي ديجيتال و جايگزيني آنها با دوربين‌هاي آنالوگ و حذف نگاتيو، وجود رايانه براي مرور تصاوير و انتخاب تصوير مورد نظر امري اجباري شد.



برخي عكاسان با چيدن اندازه كوچك شده تصاوير كنار هم و چاپ آنها، كار را براي مشتري خود راحت‌تر كرده و امكان انتخاب را فراهم مي‌آورند كه البته تغيير سايز تصاوير و چيدن آنها كنار هم و نامگذاري هريك از آنها كار بسيار دشوار و وقت‌گيري خواهد بود.
در نسخه جديد نرم‌افزار فتوشاپ فرماني با عنوان Contact Sheet معرفي شده كه به كمك آن و براحتي در عرض چند دقيقه عكاس مي‌تواند نسبت به ايجاد تصاوير كوچك فايل‌هاي تصويري و كنار هم چيدن و نامگذاري آنها اقدام و سپس آن را چاپ كند.



براي دسترسي به اين فرمان از مسير File\Automate گزينهContact Sheet 2 را انتخاب مي‌كنيم تا پنجره مربوط به آن ظاهر شود.در اين پنجره در قسمت Source Image به سه روش مي‌توانيم نسبت به انتخاب تصاوير اقدام كنيم. در روش اول از قسمت Use گزينه Files را انتخاب مي‌كنيم سپس با كليك روي دكمه Browse تصاوير مورد نظر خود براي ايجاد نمونه چاپي را انتخاب كرده و به فهرست مقابل آن اضافه مي‌كنيم.در اين حالت با انتخاب تصوير مورد نظر و كليك روي دكمه Removeمي‌توانيم نسبت به حذف آن از فهرست انتخابي اقدام كنيم. اگر گزينه Add Open Filesرا انتخاب كنيم فايل‌هايي را كه در محيط فتوشاپ باز كرده‌ايم براي ايجاد نمونه چاپي انتخاب مي‌شوند.در صورتي كه تعداد فايل‌ها زياد باشد و در پوشه‌هايي آنها را قرار داده باشيم، مي‌توانيم با انتخاب حالت Folder در قسمت Use و كليك روي دكمه Choose پوشه مورد نظر را براي ايجاد نمونه چاپي انتخاب كنيم .



در اين حــــــالت با انــــتخاب گزينه Include Subfolders درصورتي كه داخل پوشه مورد نظر پوشه‌هاي ديگري نيز وجود داشته باشد، آنها را نيز در توليد نمونه چاپي شركت مي‌دهيم. با انتخاب‌Group Images By Folder تصاوير هر پوشه به طور مجزا گروه‌بندي شده و در توليد نمونه چاپي استفاده مي‌شوند.در سومين حالت نيز با انتخاب گزينه Add Open Document مي‌توانيم فايل‌هاي باز شده در محيط فتوشاپ را به مجموعه اضافه كنيم. پس از انتخاب تصاوير از قسمت Document مي‌توانيم نسبت به انجام تنظيمات مربوط به نحوه قرارگيري و چيدمان تصاوير كنار هم اقدام كنيم. به اين منظور از قسمت Units واحد اندازه‌گذاري را انتخاب كرده سپس از قسمت Width و Height طول و عرض كاغذ چاپي خود را تنظيم مي‌كنيم.



در ادامه با گزينه Resolution مقدار رزولوشن مورد نظر را براي ايجاد نمونه چاپي انتخاب مي‌كنيم.در اين قسمت در صورتي كه بخواهيم از كنتاكت شيت خود چاپ بگيريم مقدار 300 و در صورتي كه بخواهيم آن را در مانيتور يا تلويزيون ببينيم بايد مقدار 72 را انتخاب كنيم. البته دقت كنيد كه اعداد ذكر شده در واحد Pixels/Inchاست. در ادامه از قسمت Mode مد رنگي و از قسمتBite Depth عمق رنگي و از قسمتColor Profile پروفايل رنگي فايل خروجي را انتخاب مي‌كنيم كه بهتر است اين گزينه‌ها بدون تغيير باقي بماند.با فعال‌كردن گزينه Flatten All Layers پس از توليد فايل خروجي لايه‌هاي توليد شده در هم ادغام شده و فقط يك لايه ديده مي‌شود. اگر بخواهيم بعد از توليد فايل خروجي آن را ويرايش كنيم، بهتر است اين گزينه فعال نباشد تا لايه‌بندي از بين نرود.



در قسمت Thumbnails تنظيمات مربوط به سطرها و ستون‌هاي تصويرك‌ها انجام مي‌شود. از قسمت Place‌ و با انتخاب Across First ترتيب قرارگيري تصاوير به صورت سطري و با انتخاب Down First به شكل ستوني خواهد بود. از قسمت Columns تعداد ستون‌ها و از قسمت Rows تعداد سطرهاي تصويرك‌ها تعيين مي‌شود.اگر گزينه Use Auto-Spacing فعال باشد فواصل بين سطرها و ستون‌ها به طور خودكار و در غير اين‌صورت بايد به طور دستي از قسمت Vertical و Horizontal تنظيم شوند. با فعال كردن گزينه Rotate for best fit تصوير براي بهترين جانمايي در صورت نياز، دوران داده مي‌شود.



در نهايت با قسمت Use File Name As Caption نام هر فايل به عنوان توضيح زيرتصوير ثبت شده و تنظيمات مربوط به اندازه و نوع فونت از اين قسمت انجام مي‌شود.به كمك دكمه‌هايSave وLoad مي‌توانيم تنظيمات جديد را براي اعمال روي ساير تصاوير خود ذخيره و در مواقع مورد نياز فراخواني كنيم.پس از انجام تنظيمات با فشار دكمه OK به صورت خودكار تصاوير با تنظيمات جديد كنار هم چيده مي‌شود كه با توجه به تعداد تصاوير انتخاب شده و قدرت رايانه مورد استفاده ممكن است چند دقيقه‌اي به طول انجامد. پس از توليد فايل مي‌توانيم در صورت نياز نسبت به ذخيره يا ارسال آن براي چاپ اقدام كنيم.





 

Similar threads

بالا