جایی برای دوستداران فلسفه غرب

karo7

اخراجی موقت
امشب داشتم کتاب "آزادی و مسئولیت روشنفکران " را می خوندم که این جمله زیبا از فیلسوف مورد علاقه ام کارل پوپر باعث شد که به فکر یک تاپیک جدید بیفتم.

"ما فقط به اندازه اطلاعات مختصر و پراکنده ای که داریم با هم فرق می کنیم، ولی با همکاری شاید بتوانیم به واقعیت نزدیکتر شویم"

در این تاپیک هرکدام از دوستداران فلسفه غرب می توانند جمله هایی از فیلسوفان بزرگ غرب بگذارند تا شاید بتوانیم بیشتر با آنها آشنا شویم و شاید هم بتوانیم بیشتر به واقعیت نزدیک گردیم.
 

karo7

اخراجی موقت
یک سیاست مرد باید خردمند باشد، آنقدر خردمند که بداند هیچ نمی داند.

سقراط
 

karo7

اخراجی موقت
کانت

کانت



هيچ كس نمى تواند مرا به خوشبختى بر پايه مفهوم خويش از رفاه ديگران مجبور سازد، زيرا هر كس مى تواند خوشبختى خويش را در مسيرى كه مناسب مى بيند دنبال كند، مادام كه آزادى ديگران را در پيگيرى هدفى مشابه _ كه مى تواند با آزادى هركس ديگر در يك قانون عمومى عملى سازگار باشد - مورد تجاوز قرار ندهد. يعنى او بايد در ارتباط با همان حقى كه از آن بهره مند مى شود، با ديگران به سازگارى دست يابد. ممكن است يك حكومت _ همانند رابطه يك پدر با فرزندانش _ بر پايه اصل نيكخواهى براى ديگران تاسيس شود. تحت چنين حكومتى اتباع همانند كودكان نابالغ - كه نمى دانند چه چيزى براى آنان مفيد يا زيان بار است- ملزم به رفتارى مطلقاً كارپذيرانه اند. يعنى بر پايه داورى رهبر حكومت آشكار مى شود كه آنان بايد چگونه به خوشبختى برسند و بر مدار لطف او خوشبختى خويش را خواستار شوند. چنين حكومتى بزرگترين استبداد و خودكامگى مطلق است كه مى توان تصور كرد. يعنى نظامى كه آزادى اتباع خويش را به حال تعليق درمى آورد، كه از پس آن ديگر به هيچ وجه از حقوقى برخوردار نيستند.
 

karo7

اخراجی موقت
بگذار اندک چیزهایی که فهمیده ام اکنون نیک بر همگان آشکار شود تا دانشمندتری از من بتواند حقیقت را کشف و با کار خود خطای مرا اثبات و بدان سبب سرزنشم کند. آنگاه من از اینکه وسیله ای برای روشن شدن حقیقت بوده ام، لذت خواهم برد.

آلبرشت دورر
 

paras2

عضو جدید
سلام... من خيال کردم از مکاتب فلسفي ميخاين بگين... اين بيشتر به صحبت هاي بزرگان شباهت نداره؟ :gol:
 

karo7

اخراجی موقت
اولش تصمیم داشتم همین کاری رو که شما گفتید انجام بدم، ولی با توجه به وقت گیر بودن قضیه اول این تاپیک رو آزمایشی گذاشتم تا تخمینی از علاقمندان به فلسفه در این سایت داشته باشم. که فکر کنم بعد از چند روز به یه تخمین خوب رسیدم.
 

karo7

اخراجی موقت
کانت

کانت



انسان ها عموماً هنوز به مرحله بهره بردارى از آزادى عقيده نرسيده اند
 

ehsantomcat

عضو جدید
اسپینوزا

اسپینوزا

نیکی و بدی در هر چیز تا ان حدی است که روح ما را به جنبش در می اورد . انچه زندگی به نحو عادی عرضه می کند تهی و بی ارزش است
 
بالا