جانورشناسی

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار

دوستان عزیزلطفا مطالب مرتبط باجانورشناسی روتواین تاپیک قراربدین.

 
آخرین ویرایش:

Life13

عضو جدید
آخوندک

آخوندک



آخوندَک یا شُتُرزَنَک را به هر یک از حشرات راسته آخوندک‌ها (Mantodea) گویند. این حشره به نامهای فال‌بین و قاطرکُش نیز معروف است چون از آب دهان

این حشره
قاطر مسموم می‌شود.



آخوندک حشره‌ای است سبزفام، ملخ‌وش، باریک و کشیده با پاهای دراز، سر بزرگ و دو جفت بال،
[SUP][۱][/SUP] که هنگامی که آرام می‌ایستد پاهای خود را مانند دو دست

به سمت جلو نگه می‌دارد و در این حالت از این جهت که انگار که دارد دعا می‌خواند، او را در فارسی آخوندک و در بسیاری از زبان‌های فرنگی، ‎Mantis، Mantodea

یا مانند آن می‌خوانند؛ چون که Mantis واژه‌ای یونانی به معنای پیغمبر است. برای تأکید بر این معنا حتی در
زبان انگلیسی، گاه نام این جانور را با صفت

«نیایشگر» هم همراه می‌کنند و آن را Praying Mantis می‌خوانند.
[SUP][۲][/SUP] آخوندک بسیار خون‌آشام است و حتی به هم نوعهای خود هم رحم نمی‌کند. این حشره

می‌تواند مدت درازی را بدون آب و خوراک تاب آورد. آخوندک تنها حشره‌ای است که قادر است سر خود را به اطراف بچرخاند. آن‌ها بیشتر در لابلای شاخ و برگ

درختان زندگی می‌کنند و برای فریب طعمه ها، خود را به شکل شاخه‌ای کوچک در می آورند.
[SUP][۳][/SUP] هرگاه مگسی به نزدیک این حشره بیاید دستها را به سویش دراز

کرده، آن را می‌گیرد و سپس آرام آرام به خوردنش مشغول می‌شود. آخوندک‌ها چون حشرات زیان‌آور برای
برزیگری و باغداری را شکار میکنند، برای این پیشه‌ها

سودمند هستند.
[SUP][۱][/SUP] آخوندک دارای ۸۰۰ گونه‌است که ۲۰ نوع از آنها در آمریکای شمالی یافت می‌شود و همگی بالهایی به رنگ قهوه‌ای یا سبز و طول اندامی در

حدود ۵ سانتیمتر دارند
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
دنياي ناشناخته مار
جام جم آنلاين: سنجاب گرسنه در تلاش براي يافتن غذا ناخواسته قدم به محدوده زندگي مارها مي‌گذارد، غافل از اين‌كه مارهاي گرسنه دركمين هستند تا او را به دام اندازند.

پيش از اين‌كه سنجاب از خطري كه در كمينش است، آگاه شود، كار از كار گذشته و ماري او را هدف قرار مي‌دهد و با نيش زدن ، زهرش را به اعماق جثه كوچك سنجاب بيچاره وارد مي‌كند. اگرچه سمي كه وارد بدن سنجاب شده بلافاصله او را از پاي در نمي‌آورد، اما حتي اگر سنجاب بتواند از دست مار فرار كرده و در لانه‌اش مخفي شود، مرگ او حتمي است.
سمي كه وارد بدن سنجاب شده، همه سيستم بدن او را تحت تاثير قرار مي‌دهد و با تاثير بر بافت اندام‌هاي مختلف بدن در نهايت موجب مرگ اين موجود مي‌شود.
اگرچه پس از اين كه مار، طعمه‌اش را نيش مي‌زند، او را تعقيب مي‌كند، اما انگار چندان عجله‌اي هم براي اين كار ندارد.
چراكه مي‌تواند زيركانه محلي را كه سنجاب در آنجا مخفي شده است، بيابد. گويي هيچ راه گريزي براي سنجاب بيچاره نيست تا خود را از چنگال مار زنگي در امان نگه دارد. اما فكر مي‌كنيد مارها چگونه مي‌توانند مخفيگاه شكارشان را بيابند.
در حقيقت مارها موجوداتي هستند كه حس ششم دارند، البته حس ششم اين موجودات با سحر و جادو عمل نمي‌كند.
اگرچه آنها اغلب حس بينايي و بويايي بسيار قوي‌اي دارند و نسبت به حرارت و گرما بسيار حساس هستند و از خود واكنش نشان مي‌دهند، اما مهم‌ترين سيستم حسي كه اين موجودات را از ديگر موجودات زنده متمايز مي‌سازد، حسي است كه هيچ اثر و نشانه‌اي از آن در انسان‌ها يافت نمي‌شود.
اين حس كه سيستم حسي vomeronasl نام دارد، حس ششم مارهاست. اندام‌هاي حسي حس ششم مارها دو ساختار برآمده بسيار كوچك است كه در سقف دهان مارها قرار دارند.
عملكرد اين سيستم حسي تا حدودي شبيه به عملكرد حس بويايي است و مي‌تواند مواد شيميايي كه در محيط اطراف مارها وجود دارد، احساس كند و اطلاعاتي را در اختيار مار قرار دهد.
مارها از حس ششم خود براي شناسايي و تشخيص اثر و نشان مواد شيميايي اندك از شكاري كه نتوانسته‌اند به دام اندازند استفاده مي‌كنند و بر اين اساس براحتي مكاني كه شكار در آنجا مخفي شده باشد، شناسايي مي‌كنند بنابراين مي‌توان گفت حس ششم مارها در تغذيه آنها نقش بسيار مهمي دارد و اين حس به آنها كمك مي‌كند هرطور كه شده طعمه‌اي را كه هدف قرار داده‌اند، پيدا كنند و با خوردن آن، شكمشان را سير كنند. علاوه بر اين مارها از اطلاعاتي كه به كمك حس ششمشان دريافت مي‌كنند، براي جفت يابي نيز استفاده مي‌كنند.
منبع: lifeinfo
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]این موش کور، قهرمان حفاری در طبیعت است
[/h][h=2]طبیعت - موش کور زامبیایی می‌تواند تونل‌های حفر کند که طول آنها به 2.8 کیلومتر می‌رسد. این تونل‌ها از طریق دالان‌هایی به کلونی‌های همسایه راه دارند که می‌توانند برای دزدیدن غذا از آنها یا ایجاد کلونی‌های تازه مورد استفاده قرار بگیرند.[/h]
[h=4]محبوبه عمیدی: بیش از 14 سال طول کشید تا مهندسان سوئیسی موفق شدند بزرگترین تونل ریلی جهان را به طول 57 کیلومتر در کوهستان آلپ حفاری کنند، آنها حفر این تونل را که در سال 2010/1389 به بهره‌برداری رسید در سال 1996/1375 آغاز کرده بودند. با اینکه در دنیای انسان‌ها و حتی با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات امروزی هم حفر تونل کار ساده‌ای نیست؛ اما در طبیعت جوندگانی زندگی می‌کنند که درست مانند یک ماشین حفاری و بدون کمک هیچ ابزاری مشغول حفاری خاک هستند و طولانی‌ترین تونل‌های ساخت پستانداران را در طبیعت ایجاد می‌کنند.
به گزارش نیوساینتیست، یکی از این ماشین‌های حفاری کوچک که می‌تواند طولانی‌ترین تونل‌های طبیعی را در جهان حیوانات حفاری کند، موش کور زامبیایی است. طول قلمرو زندگی یک کلونی کوچک از این جونده که در زیر زمین زندگی می‌کند گاهی به 2.8 کیلومتر می‌رسد. اغلب در این فضای زیرزمینی بین 9 تا 10 موش کور زندگی می‌کنند.
این موش‌های کور یکی از خویشان نزدیک موش کور برهنه هستند. موش کور برهنه به این دلیل شناخته شده است که یکی از معدود پستانداران روی زمین به‌شمار می‌رود که مانند موریانه‌ها و زنبورها در کلونی‌هایی زندگی می‌کند که برای تولیدمثل یک ملکه دارند و دیگر اعضای گروه وظیفه نگهداری از این فرزندان و تهیه غذا را به عهده می‌گیرند.
محققان دانشگاه بوهمیای جنوبی در جمهوری چک که دارند روی زندگی اجتماعی این موش‌ها و رفتارهای آنها مطالعه می‌کنند، می‌گویند: «تقریبا هر 10 موش کور زامبیایی در یک گروه زندگی می‌کنند که از چندین نر و ماده تشکیل شده است. آنها مانند موش‌های کور برهنه ملکه ندارند؛ اما گروهی را تشکیل می‌دهند که اعضای آن به خوبی با یکدیگر همکاری می‌کنند و حتی روابط خوبی با گروه‌های همسایه دارند».
این محققان از 16 کلونی گوناگون و محل زندگی آنها نقشه‌برداری کرده‌اند. این نقشه‌ها نشان می‌دهد طول متوسط هر تونل 1.2 کیلومتر است که در نهایت فضایی برابر 6919 مترمربع را پوشش داده است. برای مقایسه بد نیست بدانید طولانی‌ترین تونل حفر شده توسط گورکن‌ها تنها 879 متر است. نکته دیگر انشعاب‌های فراوان این تونل‌ها است که مخصوصا در اطراف لانه مرکزی که زوج بارور در آن زندگی می کنند، به حداکثر تعداد خود می‌رسد.
هر گروه به طور متوسط 9.7 عضو دارد و به همین دلیل سهم هر یک از این موش‌های کور از حفاری بسیار چشمگیر است. موش‌های کور برهنه هم تونل‌هایی به اندازه متوسط مشابه را برای زندگی گروهی حفر می‌کنند، با این تفاوت که گروه‌ آنها از 80 موش تشکیل شده و به مراتب حفاری زمین در این گروه بزرگ ساده‌تر است.

زندگی اجتماعی
پل شرمن از دانشگاه کرنل در نیویورک می‌گوید: «موش‌های کور بسیارمتفاوت از یکدیگر با زندگی اجتماعی برخورد می‌کنند، در میان آنها انواعی مانند موش‌های کور برهنه دیده می‌شوند که کلونی‌هایی مانند زنبورهای عسل تشکیل می‌دهند و نمونه‌هایی وجود دارند که به تنهایی زندگی می‌کنند. به نظر می‌رسد این نوع منطقه زندگی است که روی رفتارهای اجتماعی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال هر چقدر حفر خاک سخت‌تر و منابع غذایی دور از دسترس‌ باشد، احتمال پیدا کردن کلونی‌ها بیشتر است. در حقیقت این حیوانات نمی‌توانند در شرایطی سخت به تنهایی دوام بیاورند و به همین دلیل زندگی اجتماعی را انتخاب می‌کنند».
مطالعات محققان دانشگاه بوهمیا این فرضیه را تأیید می‌کند. بررسی‌های آنها نشان می‌دهد خاک در منطقه سکونت موش‌های کور زامبیایی نسبت به محل زندگی موش‌های کور برهنه نرم‌تر است و ساده‌تر حفر می‌شود. از سوی دیگر موش‌های کور زامبیایی دسترسی بهتری به مواد غذایی دارند. شاید به همین دلیل است که این موش‌های کور به صورت گروه‌های کوچک زندگی می‌کنند و استفاده از بهترین ژن‌های موجود در کلونی به اندازه موش‌های کور برهنه برای آنها اهمیت ندارد.
نکته جالب توجه دیگر روابط احتمالا خوب میان این موش‌های کور با همسایگان آنها است. بررسی‌ها نشان می‌دهد 9 تونل از میان 16 تونل بررسی شده دالان‌هایی طولانی دارند که آنها را به یک یا دو کلونی همسایه مرتبط می‌کند. 4 کلونی نیز کشف شده‌اند که با زنجیره‌ای از دالان‌ها به طول 7.2 کیلومتر به یکدیگر متصل شده‌اند.
اغلب کلونی‌های موش کور جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند؛ اما به نظر می‌رسد موش‌های کور زامبیایی از این قاعده مستثنی باشند. داده‌های دور‌سنجی که منتشر نشده نشان می‌دهد اعضای یک کلونی با کلونی‌های دیگر در ارتباط هستند. محققان می‌گویند شاید این موش‌های کور به دنبال جفت می‌گردند، ارتباط اجتماعی برقرار می‌کنند و یا شاید برای دزدیدن غذای همسایه‌ها به سراغ آنها می‌روند. شرمن می‌گوید: «شاید ارتباط دادن کلونی‌ها به یکدیگر آغاز ساخت کلونی‌های تازه باشد، هر چه هست به نظر می‌رسد دنیای زیرزمینی این موش‌ها بسیار شگفت‌انگیز و ناشناخته است».
[/h]
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
هوش خرس‌هاي قهوه‌اي
جام جم آنلاين: از آنجا كه خرس‌هاي قهوه‌اي موجودات بسيار منزوي و گوشه‌گيري بوده و در مورد خطرناك بودنشان هم بيش از حد غلو شده مطالعه زيادي روي قدرت مغزي آنها انجام نگرفته و در واقع دانشمندان چيز زيادي در مورد آنها نمي‌دانند.


اين موضوع بسيار عجيب و غريب است، چرا كه خرس‌هاي قهوه‌اي نسبت به اندازه بدنشان بزرگ‌ترين مغز را ميان گوشتخواران دارند و به نظر مي‌رسد بيشتر از آنچه از طريق شواهد محيطي و روايات در مورد هوش آنها ديده و شنيده‌ايم، هوشمند باشند.
بتازگي وولك ديك، محقق انگليسي زماني كه در تعطيلات در آلاسكا به سر مي‌برد، يك خرس قهوه‌اي را مشاهده كرد كه از يك تكه سنگ پوشيده شده با بارانكل‌ها يا كشتي چسب‌ها (نام گروهي از جانوران بندپا از رده مژه‌پايان) براي فرونشاندن خارش‌هاي ناشي از ريزش مو در پوستش استفاده مي‌كند.
ديك هنگام استفاده اين وسيله توسط خرس قهوه‌اي از او عكس گرفت و يافته‌هايش را در اين مورد در نشريه شناخت حيوانات منتشر كرد.
اغلب ديده شده گونه‌هاي مختلف خرس‌ها هنگام جايگزين شدن پوشش نازك پوست در تابستان به‌جاي پوشش ضخيم زمستاني به دليل وجود خارش‌هاي ناشي از اين پوست‌اندازي خود را به درختان يا صخره‌ها مي‌مالند،‌ اما پيش از اين هرگز مشاهده نشده بود كه خرسي از يك تكه سنگ به عنوان ابزاري براي كاهش خارش پوستش استفاده كند.
در واقع اين چهارمين باري است كه مشاهده مي‌شود يك حيوان غيرنخستين (حيواني كه در رده نخستين‌سانان نيست) از يك شيء به عنوان ابزار استفاده مي‌كند.
معمولا فيل‌ها از شاخه درختان براي دور‌كردن حشرات استفاده مي‌كنند. دلفين‌ها براي مخفي‌كردن پوزه‌شان از اسفنج استفاده كرده و برخي نهنگ‌ها هم با درست‌كردن حباب به شكار ماهي‌ها مي‌پردازند.
استفاده از يك تخته‌سنگ براي انجام يك وظيفه خاص بوضوح نشان دهنده هوش بالاي خرس قهوه‌اي است.
ديك كه به طور معمول روي نهنگ‌ها مطالعه مي‌كند هنگام تماشاي دو خرس قهوه‌اي در خليج گلاسير كه مشغول تغذيه از لاشه يك نهنگ بودند متوجه شد يكي از خرس‌ها در ته آب به دنبال چيزي مي‌گردد.
چند لحظه بعد خرس در آب فرورفته و تكه سنگي را برداشت كه مشخص بود از بارانكل‌ها پوشيده شده است و شروع به ماليدن اين سنگ به صورت و گردنش كرد.
بنابراين به نظر مي‌رسيد خرس براي خاراندن خودش نه‌تنها از يك تكه سنگ استفاده مي‌كند، بلكه خود سنگ هم پوشيده از موجوداتي است كه عمل خاراندن را بهتر انجام مي‌دهد.
اين فقط يك اتفاق نبود، چرا كه خرس تكه سنگ را درون آب انداخت و پس از مدتي پرسه‌زدن در اطراف، دوباره درون آب رفته و به جستجوي تكه سنگ ديگري با همان خصوصيات پرداخت.
در تمام اين مدت خرس سه بار اين كار را انجام داد و هر بار تخته‌سنگ ديگري كه پوشيده از بارانكل‌ها بود را براي خاراندن خود پيدا و استفاده مي‌كرد.
جالب‌تر اين‌كه خرس سنگ را به گونه‌اي در پنجه‌اش جابه‌جا مي‌كرد كه در بهترين حالت براي خاراندن در پنجه‌اش قرار گيرد.
پيش از اين استفاده از يك ابزار به اين شكل و جابه‌جايي آن براي قرار گرفتن در بهترين حالت استفاده فقط در انسان و برخي موجودات نخستين ديده شده بود. ديك معتقد است بايد مطالعات بسيار بيشتري روي خرس‌ها انجام شود، چرا كه توانايي آنها به مراتب بيشتر از چيزي است كه ما اكنون از آنها باخبريم.
physorg - مترجم: آتنا حسن‌آبادي
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصاویر حیواناتی که تنها مادرشان ظاهر آنها را دوست دارد
مجموعه تصاویری از عجیب ترین حیواناتی که تاکنون دیده اید توسط یک جانور شناس جمع آوری شد این مجموعه شامل حیواناتی می شود که چهره آنها را تنها مادرشان دوست دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، لوسی کوک از کاوشگران و جانورشناسان سرشناس اخیر یک برنامه تلویزیونی را اجرا می کند تا اذهان مخاطبان خود اندکی از ماهیت دوست داشتنی گربه ها و سگهای زیبا فاصله بدهد و آنها را با چهره عجیب و غریب موجودات دیگر در این کره خاکی آشنا کند.
این مجموعه نگاهی دارد به تصویر حیوانات غیر جذابی که شاید تنها مادر آنها ظاهرشان را فریبنده بداند.
موش کور لخت، بومی کنیا یکی از حیواناتی است که دارای غریب ترین ظاهر است
براساس اظهارات لوسی کوک، تاکنون برنامه های بسیاری درباره خرسهای کوالای دوست داشتنی و گربه های زیبا ساخته شده است اکنون وقت آن است که با میمونی آشنا شویم که یک بینی بزرگ و شکم برآمده دارد.
این برنامه کوک را در سه قاره جهان دنبال کرده تا وی بتواند مسابقه زیبایی را از آخر به اول اجرا کند.
ماهیهای عجیب و غریب، میمونهایی با بینی های بزرگ در این برنامه حرف اول را می زنند و تصویر حیوانات زیبا و دوست داشتنی از این مجموعه دور است.
کرکسی که داعیه دار عنوان زشت ترین حیوان است

مورچه خوار فلس دار از پستانداران فلسدار در آسیا و آفریقا است

میمونهای پوزه دار با شکمهای برآمده

شیطان تاسمانی که دارای یکی از قوی ترین آرواره ها در میان حیوانات است

قورباغه دریاچه تیتیکاکا که دارای یک لایه های وسیع پوستی است که می تواند به جذب اکسیژن کمک کند

عنکبوت بابون طلایی

سولنودون ساکن در کارائیب با بینی بلند

میمون بله قربان گو با گوشهای بزرگ، دم پرپشت و پوشش پشمالو، دندانهای موشی و انگشتهای بلند

سایگا از پستاندارانی که گونه آنها به شدت در خطر است و تنها در بخشهایی است استپ سیبریه اى و بخشهایی از قزاقستان یافت می شوند
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
اطلس رنگی تشریح مهره داران

اطلس رنگی تشریح مهره داران

هدف از تدوین این کتاب فراهم ساختن دیباچه ای بر تشریح مقایسهای مهرهداران جهت استفاده دانشجویان رشتههای مختلف زیست شناسی به ویژه علوم جانوری و تربیت دبیر زیستی است. مطالب این کتاب در قالب تصاویر رنگی درباره مراحل تشریح ارائه شده و با مطالبی درمورد تشریح مقایسهای تکمیل تر گردیده است...


اطلس رنگی تشریح مهره داران-صفحات اولیه

اطلس رنگی تشریح مهره داران-فهرست مطالب

اطلس رنگی تشریح مهره داران-پیشگفتار

اطلس رنگی تشریح مهره داران-فصل1

اطلس رنگی تشریح مهره داران-فصل2

اطلس رنگی تشریح مهره داران-فصل3

اطلس رنگی تشریح مهره داران-فصل4

اطلس رنگی تشریح مهره داران-فصل5

اطلس رنگی تشریح مهره داران-فصل6

اطلس رنگی تشریح مهره داران-فصل7

اطلس رنگی تشریح مهره داران-واژه نامه

اطلس رنگی تشریح مهره داران-صفحه پایانی


منبع
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
antirium سفر به بزرگترین مجموعه جانورشناسی جهان + تصاویر علوم جانوری 0

Similar threads

بالا