جانداران كوچك دريايي آب اقيانوس را مخلوط مي كنند

aftab

عضو جدید
کاربر ممتاز
پژوهشگران آمريكايي دريافتند كه جنب و جوش جانداران كوچك دريايي منجر به توليد مكانيزم پيچيده اي است كه موجب مي شود آبهاي عميق و سطحي اقيانوسي با هم مخلوط شوند.
محققان موسسه تكنولوژي كاليفرنيا با استفاده از تركيب مدلسازيهاي نظري، محاسبات عملي و مشاهده ميداني مستقيم موفق شدند براي اولين بار مكانيزمي را نشان دهند كه در خصوص نقش جنب و جوش جانداران كوچك دريايي در تركيب كردن آب نواحي مختلف اقيانوسي توضيح مي دهد.
اين دانشمندان در اين خصوص اظهار داشتند: "از مدتها قبل بر روي حيواناتي كه شنا مي كنند مطالعه مي كنيم و در اين راستا اين مكانيزم را كشف كرديم. اين مكانيزم مي تواند در خصوص درك بهتر اينكه اقيانوسها به چه روشي و با استفاده از دما و مواد شيميايي مي توانند بر روي حيوانات اثر بگذارند كمك كند اما نكته جالبي كه در ادامه اين تحقيقات به صورت غيرمنتظره اي به آن دست يافتيم اين بود كه جانداران دريايي نيز متقابلا مي توانند بر روي جريانهاي اقيانوسي اثر بگذارند."
اين محققان با استفاده از شبيه سازيهاي رياضي نشان دادند كه ميلياردها نمونه از گونه هاي حيوانات كوچكي كه همزمان در يك جهت شنا مي كنند مي توانند آب اقيانوس را مخلوط كنند. به طوري كه با اين روش، آبهاي سردتر و سنگين تر كه در عمق واقع شده اند به طرف آبهاي سطحي گرمتر و سبكتر رانده مي شوند.
اين پژوهشگران پس از استفاده از شبيه سازيهاي رياضي با استفاده از مولكولهاي رنگي فلورسانتي كه در منطقه مشخصي از آب اقيانوس رها شده بودند موفق شدند در يك تحقيق ميداني نيز اين مكانيزم را مشاهده كنند.
لينک خبر: http://www.hamvatansalam.com/news136797.html
منبع خبر: هموطن سلام
 

Similar threads

بالا