[ جام جهانی ] بررسی ادوار جام جهانی فوتبال + لوگو

[ جام جهانی ] بررسی ادوار جام جهانی فوتبال + لوگو

  • اولین دوره ۱۹۳۰-اروگوئه

    رای: 0 0.0%
  • دومین دوره سال ۱۹۳۴-ایتالیا

    رای: 0 0.0%
  • سومین دوره ۱۹۳۸-فرانسه

    رای: 0 0.0%
  • چهارمین دوره ۱۹۵۰-برزیل

    رای: 1 50.0%
  • ششمین دوره ۱۹۵۸-سوئد

    رای: 0 0.0%
  • هفتمین دوره ۱۹۶۲-شیلی

    رای: 0 0.0%
  • شانزدهمین دوره ۱۹۹۸-فرانسه

    رای: 0 0.0%
  • هفدهمین دوره ۲۰۰۲-ژاپن و کره جنوبی

    رای: 0 0.0%
  • هجدهمین دوره ۲۰۰۶-آلمان

    رای: 1 50.0%
  • ساير

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    2

tsjaleb

عضو جدید
فدراسیون جهانی فوتبال “فیفا” در سال ۱۹۰۴ تاسیس شد اما نخستین جام جهانی ۲۶ سال بعد برگزار شد، دقیقا سال ۱۹۳۰، ماجرا هم به نشست فیفا برمی گردد، یعنی ۲۸ مه سال ۱۹۲۸ که فیفا در نشست سالانه خود در آمستردام خبر از برگزاری تورنمنتی می دهد که تمام اعضای این فدراسیون می توانند در آن شرکت داشته باشند.

شاید بتوان گفت برگزاری جام جهانی تحقق یک آرزو بوده ، آرزوی به سرانجام رسیده ژول ریمه فرانسوی سومین رئیس فیفا، ماجرا هم از آنجا شروع می شود که مسابقات بین المللی فوتبال فقط به المپیک محدود می شده و فوتبال زیر سایه ورزشهای دیگر این بازی ها قرار می گرفت از این جهت ریمه این طرح را که سال ها در ذهن خود می پروراند، بالاخره عملی می کند ، در این زمان فیفا با تصمیم گیری قاطع در نشستی در بارسلون در سال ۱۹۲۹ اعضای خود را گرد هم می آورد، تا برای برگزاری نخستین دوره جام جهانی و تعیین محل برگزاری بازی ها تصمیم گیری کنند .در این کنگره، تصمیم بر آن می شود که اروگوئه قهرمان فوتبال المپیک ۱۹۲۴، در سال بعد به مناسبت صدمین سالگرد استقلال خود، میزبان نخستین دوره جام جهانی فوتبال باشد و از اینجا بازی های جام جهانی آغاز می شود.


اولین دوره ۱۹۳۰-اروگوئه



تیمهای شرکت کننده: ۱۳ تیم

تعداد بازیها: ۱۸

تعداد گلها: ۷۰ (میانگین ۳٫۹ گل در هر بازی)

تعداد کل تماشاگران: ۴۳۴۵۰۰ (میانگین ۲۴۱۳۸ در هر بازی)

برترین گلزن: گیلرمو استابیله از آرژانتین با ۸ گل

بهترین بازیکن هکتور اسکارونه از اروگوئه

تیمهای برتر: ۱) اروگوئه ۲) آرژانتین ۳) آمریکا ۴) یوگسلاوی

نتایج بازیها

گروه اول: (فرانسه۴ مکزیک۱)(آرژانتین۳ شیلی۱)(آرژانتین۱ فرانسه۰)(شیلی۳مکزیک۰)(آرژان تین۶مکزیک۳)(شیلی۱ فرانسه ۰)آرژانتین ۶ امتیاز شیلی۴ فرانسه ۲ مکزیک ۰

گروه دوم: (یوگسلاوی ۲ برزیل ۱)(یوگسلاوی۴ بولیوی ۰)(برزیل۴ بولیوی۰)یوگسلاوی ۴ امتیاز برزیل۲ بولیوی۰

گروه سوم: (رومانی۳ پرو۱)(اروگوئه۱ پرو۰)(اروگوئه۴ رومانی۰)اروگوئه۴ امتیاز رومانی۲ پرو۰

گروه چهار: (آمریکا۳ بلژیک۰)(آمریکا۳ پاراگوئه۰)(پاراگوئه۱ بلژیک۰)آمریکا۴ امتیاز پاراگوئه۲ بلژیک۰

مرحله نیمه نهایی: (اروگوئه۶ یوگسلاوی۱)(آرژانتین۶ آمریکا۱)

فینال(اروگوئه۴ آرژانتین۲)برای اروگوئه دورادو۱۲ سئا۵۷ ایریارته۶۸ و کاسترو۹۰ گل زدند.گلهای آرژانتین هم توسط پیوسلی۲۰ و استابیله ۳۷ به ثمر رسید.

بازی فینال در تاریخ ۳۰جولای در ورزشگاه سانتاریو مونته ویدئو در حضور ۹۳۰۰۰ تماشاگر به قضاوت جان لانگلوس از بلژیک برگزار شد.

اولین دوره جام جهانی به همت ژول ریمه برگزار شد.نام این جام هم ابتدا ژول ریمه بود و بعد به جام جهانی تغییر یافت.ریمه وقتی این مسابقات رو بنا نهاد اعلام کرد هر تیمی بتونه ۳ بار این جام رو فتح کنه برای همیشه نزد اون کشور باقی میماند.

برای اولین دوره هم فقط ۱۳ تیم اعلام آمادگی کردند.به خاطر دوری راه فقط ۴ تیم از اروپا حاضر به شرکت در بازیها شدند.

بعد از اتمام مسابقات وقتی خبر قهرمانی اروگوئه به آرژانتین رسید هوداران متعصب آرژانتین که باورشون نمیشد تیمشون به اروگوئه باخته به سفارت این کشور در بوئنوس آیرس حمله کرده با بستن درهای سفارت آنجا را به آتش کشیدند که همین مسئله باعث شد مناسبات سیاسی بین دو کشور برای چند سال قطع بشه.



دومین دوره سال ۱۹۳۴-ایتالیا



تیمهای شرکت کننده: ۱۶ تیم

تعداد بازیها: ۱۷ مسابقه

تعداد گل: ۷۰ (میانگین ۴٫۱ گل در هر مسابقه)

تعداد کل تماشاگران: ۳۵۸۰۰۰ (میانگین ۲۱۰۵۸ در هر بازی)

برترین گلزن: اولریش نژدلی از چکسلواکی با ۵ گل

بهترین بازیکن: ایوان زامورا از اسپانیا

تیمهای برتر: ۱) ایتالیا ۲) چکسلواکی ۳) آلمان ۴) اتریش

نتایج بازیها

مرحله یک هشتم نهایی: (ایتالیا ۷ آمریکا ۱)(آلمان ۵ بلژیک ۲)(اسپانیا۳ برزیل۱)(اتریش۳ فرانسه۲)(چکسلواکی۲ رومانی۱)(مجارستان۴ مصر۲)(سوئد۳ آرژانتین۲)(سوئیس۳ هلند۲)

مرحله یک چهارم نهایی: (اتریش۲ مجارستان۱)(آلمان۲ سوئد۱)(چکسلواکی۳ سوئیس۲)(ایتالیا۱ اسپانیا۱) در بازی تکراری(ایتالیا۱ اسپانیا۰)

مرحله نیمه نهایی: (چکسلواکی۳ آلمان۱)(ایتالیا۱ اتریش۰)

رده بندی(آلمان۳ اتریش۲)

فینال: (ایتالیا۲ چکسلواکی۱) برای ایتالیا اورسی۸۵ و چیاویو ۹۵ گل زدند تنها چکسلواکی دقیقه۷۰ توسط پوک به ثمر رسید.

بازی فینال در تاریخ ۱۰ ژوئن در ورزشگاه المپیک رم در حضور ۵۵۰۰۰ تماشاگر به قضاوت ایوان اکلیند از سوئد برگزار شد.

دومین دوره جام جهانی در سایه حکومت فاشیستی بنیتو موسولینی در ایتالیا برگزار شد.موسولینی که به فوتبال علاقه وافری داشت با کسب میزبانی باعث اولین قهرمانی ایتالیا شد.این جام حرف و حدیث بسیاری به همراه داشت.حکومت دیکتاتورانه موسولینی باعث شد اروگوئه برای دفاع از عنوان قهرمانیش راهی اروپا نشه.برزیل و آرژانتین هم بازیکنان اصلیشون رو نیاورده بودند.شایعاتی بود مبنی بر اینکه اگر تیمی ایتالیا رو شکست بده تمام بازیکنان تیم برنده اعدام خواهند شد.این شایعات باعث شد تیمهای آمریکای جنوبی حضوری کمرنگ در جام داشته باشند.این جام به صورت حذفی برگزار شد.


سومین دوره ۱۹۳۸-فرانسه



تیمهای شرکت کننده: ۱۵ تیم

تعداد بازیها: ۱۸

تعداد گل:۸۴ (میانگین ۴٫۷ گل در هر بازی)

تعداد کل تماشاگران: ۳۷۶۰۰۰ (میانگین۲۰۸۸۸ در هر بازی)

بهترین گلزن:لئونیداس داسیلوا از برزیل با ۸ گل

بهترین بازیکن:لئونیداس داسیلوا از برزیل

تیمهای برتر ۱) ایتالیا ۲) مجارستان ۳) برزیل ۴) سوئد

نتایج بازیها

مرحله یک هشتم: (فرانسه۳ بلژیک۱)(ایتالیا۲ نروژ۱)(مجارستان۶ اندونزی۰)(برزیل۶ لهستان۵)(چکسلواکی۳ هلند۰)(کوبا۳ رومانی۳ در بازی تکراری کوبا۲ رومانی۱)سوئیس۱ آلمان۱ در بازی تکراری سوئیس ۴ آلمان۲)

مرحله یک چهارم: (مجارستان۲ سوئیس۰)(سوئد۸ کوبا۰)(ایتالیا۳ فرانسه۱)(برزیل۱ چکسلواکی۱ در بازی تکراری برزیل۲ چکسلواکی۱)

نیمه نهایی: (ایتالیا۲ برزیل۱)(مجارستان۵ سوئد ۱)

رده بندی: (برزیل۴ سوئد۲)

فینال: (ایتالیا۴ مجارستان۲)

بازی فینال در ورزشگاه کلمبس پاریس در حضور ۵۵۰۰۰ نفر با قضاوت کاپدویل از فرانسه برگزار شد.

برای ایتالیا کلاوسی دقایق ۶و۳۵ و پیولا دقایق ۱۵و۸۰ گل زدند.گلهای مجارستان توسط تیتکوچ۸ و ساروسی۷۰ به ثمر رسید.

در پانزدهم آگوست ۱۹۳۶، بلافاصله پس از انجام بازیهای المپیک، ۴۰ عضو از ۵۴ عضو فیفا در برلین آلمان گردهم آمدند و تصمیم گرفتند که سومین جام جهانی در فرانسه برگزار شود. هرچند پیش بینی می شد که شرکت کنندگان به مراتب بیش از جام جهانی ۳۴ باشد، اما این پیش بینی به واقعیت نیانجامید، چراکه ابتدا ۳۸ کشور برای شرکت در مرحله انتخابی ثبت نام نمودند ولی در نهایت تنها ۲۷ کشور در این رقابتها حضور یافتند. اروپا در آستانه جنگ جهانی دوم قرار داشت، اسپانیا به علت جنگ داخلی امکان حضور نیافت. اتریش هرچند به دور نهایی صعود کرده بود، به علت اشغال توسط آلمان از شرکت منع شد و به دستور هیتلر چهار بازیکن نخبه، این تیم با پیراهن آلمان در جام حضور یافتند. از آسیا، تیم اندونزی و از آفریقا، تیم مصر خود را به فرانسه رساند. آرژانتین و اروگوئه، مسابقات را تحریم کردند و تنها تیم برزیل از آمریکای جنوبی رهسپار اروپا گردید. تیم ایتالیا، همچنان پوزو را در قامت مربی خود می دید و چند ستاره از دوره قبل همچنان در تیم حضور داشتند. در مرحله اول تیم ایتالیا به سختی نروژ را ۲ بر ۱ مغلوب کرد. پیش از این دیدار، پوزو بازیکنان خود را مجبور کرد با لباس سیاه وارد زمین شوند و به سبک فاشیستی ادای احترام نمایند که البته این حرکت آنها، با اعتراض شدید تماشاگران همراه شد.



چهارمین دوره ۱۹۵۰-برزیل



تیمهای شرکت کننده: ۱۳ تیم

تعداد بازیها:۲۲

تعداد گل:۸۸ (میانگین ۴ گل در هر بازی)

تعداد کل تماشاگران: ۱۰۴۳۵۰۰ (میانگین۴۷۴۳۱ در هر بازی)

بهترین گلزن:آدمیر از برزیل با۹گل

بهترین بازیکن:خوان شیافینو از اروگوئه

تیمهای برتر: ۱) اروگوئه ۲) برزیل ۳) سوئد ۴) اسپانیا

نتایج بازیها

گروه اول: (برزیل۴ مکزیک ۰)(یوگسلاوی۳ سوئیس۰)(برزیل۲ سوئیس۲)(یوگسلاوی۴ مکزیک۱)(برزیل۲ یوگسلاوی۰)(سوئیس۲ مکزیک۱)برزیل۵ یوگسلاوی۴ سوئیس۳ مکزیک۰

گروه دوم: (اسپانیا۳ آمریکا۱)(انگلستان۲ شیلی۰)(اسپانیا۲ شیلی۰)(آمریکا۱ انگلستان۰)(اسپانیا۱ انگلستان۰)(شیلی۵ آمریکا۲)اسپانیا۶ انگلستان۲ شیلی۲ آمریکا۲

گروه سوم: (سوئد۳ ایتالیا۲)(سوئد۲ پاراگوئه۲)(ایتالیا۲ پاراگوئه۰)سوئد۳ ایتالیا۲ پاراگوئه۱

گروه چهارم: (اروگوئه۸ بولیوی۰)اروگوئه۲ بولیوی۰

مرحله نهایی: (اسپانیا۲ اروگوئه۲)(برزیل۷ سوئد۱)(اروگوئه۳ سوئد۲)(برزیل۶ اسپانیا۱)(سوئد۳ اسپانیا۱)(اروگوئه۲ برزیل۱)اروگوئه۵ برزیل۴ سوئد۲ اسپانیا۱

مسابقات به صورت دوره ای برگزار شد و فینال نداشت ولی بازی آخر بین اروگوئه و برزیل باید قهرمان رو معرفی میکرد.این بازی در تاریخ ۱۶ جولای در ماراکانا ریودوژانیرو در حضور نزدیک به ۲۰۰۰۰۰ نفر به قضاوت جرج ریدر از انگلستان برگزار شد.

برای اروگوئه شیافینو ۶۶ و گیجیا ۷۹ گلزنی کردند و تک گل برزیل فریاکا۴۷ به ثمر رسید.

با شروع جنگ جهانی دوم، مسابقات فوتبال در سراسر دنیا اروپا و برخی نقاط جهان تعطیل گردید و جام جهانی در سالهای ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ برگزار نگردید. با اشغال فرانسه توسط آلمان، هیتلر تلاش نمود تا مقر فیفا را از پاریس به برلین منتقل کند، اما ژول ریمه با این امر به شدت مخالفت کرد و فیفا را به سوئیس که کشوری بی طرف در جنگ بود، منتقل نمود. پس از پایان جنگ جهانی، در اول ژوئن ۱۹۴۶ اجلاس فیفا در لوکزامبورگ برگزار شد و اعضای فیفا تصمیم گرفتند برگزاری جام جهانی را از سر گیرند. با توجه به ویرانی های ناشی از جنگ و اوضاع نابسامان اقتصادی در اروپا، میزبانی جام جهانی چهارم به برزیل رسید. ۳۳ کشور برای شرکت در مسابقات مقدماتی ثبت نام کردند. البته آرژانتین به علت سردی روابط سیاسی با برزیل از انجام دیدارهای مقدماتی انصراف داد. فرانسوی ها هم به بهانه مسافت طولانی سفر از شرکت در این دوره کنار کشیدند. کشورهای بریتانیا با آشتی دوباره با فیفا در مسابقه انتخابی شرکت کردند که در آن انگلیس با شکست دادن اسکاتلند عازم جام جهانی شد. آلمان به علت آنکه آغازگر جنگ جهانی بود، از فیفا اخراج شد تا شانس حضور در جام را هم نداشته باشد. تیم ایتالیا که قهرمانی دو دوره گذشته را در کارنامه داشت، به علت کشته شدن بسیاری از ستارگارنش در سانحه هوایی سال ۱۹۴۹ تورین و جدا شدن ویتوریوپوزو سرمربی خود، بسیارضعیف می نمود. در آن طرف اقیانوس، برخلاف عدم شرکت بسیاری از تیمهای اروپایی، تیم اروگوئه که در سالهای ۱۹۳۴ و ۱۹۳۸ غایب بود، با تیمی هماهنگ به دنبال افتخار آفرینی تازه بود. برزیل هم که از حمایت تماشاگران بهره می برد، تدارک فراوانی برای قهرمانی دیده بود. سرپرستی این تیم را فلاویوکوستا یکی از کارخانه داران معروف برزیل که رئیس باشگاه بوتافوگو هم بود، برعهده داشت. دولت برزیل برای هرچه باشکوه تر برگزار شدن مسابقات در کنار رودخانه ماراکانا در ریودوژانیرو، ورزشگاه جدیدی بنا نمود که به همین نام خوانده شد. این ورزشگاه عظیم ۳۱۸ متر ارتفاع و ۹۴۵ متر محیط داشت و با ظرفیتی درحدود ۲۰۰۰۰۰ تماشاگر بزرگترین ورزشگاه دنیا بود. همچنین برای امنیت بیشتر خندقی به عمق ۲ متر و عرض ۳ متر بین جایگاه تماشاچیان و زمین بازی احداث شد.

در نهایت ۱۲ تیم در مرحله انتخابی برگزیده شدند تا به همراه ایتالیا قهرمان دوره قبل و برزیل میزبان مسابقات، دور نهایی را آغاز نمایند. با اصرار ژنرال گاسپادوترا دیکتار وقت برزیل، مسابقات در چهار گروه قرعه کشی شد تا بازیهای دور اول در نقاط مختلف برزیل برگزار شود. یکی از نکات مهم این دوره، نام گذاری جام جهانی به نام ژول ریمه بنیانگذار آن بود و قرار براین شد که هر تیمی که موفق به فتح سه دوره جام ژول ریمه شود، این جام را برای همیشه به خانه ببرد.



پنجمین دوره ۱۹۵۴-سوئیس




تیمهای شرکت کننده:۱۶ تیم

تعداد بازیها:۲۶

تعداد گل:۱۴۰ (میانگین ۵٫۴ گل در هر بازی)

تعداد کل تماشاگران:۸۸۹۵۰۰ (میانگین۳۴۲۱۱ در هر بازی)

بهترین گلزن:ساندرو کوچیس از مجارستان با ۱۱ گل

بهترین بازیکن:فرانس پوشکاش از مجارستان

تیمهای برتر: ۱)آلمان غربی ۲)مجارستان ۳)اتریش ۴)اروگوئه

نتایج بازیها

گروه اول: (برزیل۵ مکزیک۰)(یوگسلاوی۱ فرانسه۰)(فرانسه۳ مکزیک۲)(برزیل۱ یوگسلاوی۱)

گروه دوم: (آلمان۴ ترکیه۱)(مجارستان۹ کره جنوبی۰)(مجارستان۸ آلمان۳)(ترکیه۷ کره جنوبی۰)(آلمان۷ ترکیه۲)

گروه سوم: (اتریش۱ اسکاتلند۰)(اروگوئه۲ چکسلواکی۰)(اروگوئه۷ اسکاتلند۰)(اتریش۵ چکسلواکی۰

گروه چهارم: (سوئیس۲ ایتالیا۱)(بلژیک۴ انگلستان۴)(ایتالیا۴ بلژیک۱)(انگلستان۲ سوئیس۰)(سوئیس۴ ایتالیا۱)

مرحله یک چهارم: (اتریش۷ سوئیس۵)(اروگوئه۴ انگلستان۲)(مجارستان۴ برزیل۲)(آلمان غربی۲ یوگسلاوی۰)

مرحله نیمه نهایی: (آلمان غربی۶ اتریش۱)(مجارستان۴ اروگوئه۲)

رده بندی: (اتریش۳ اروگوئه۱)

فینال: (آلمان غربی۳ مجارستان۲)

بازی فینال در تاریخ ۴جولای۱۹۵۴ در ورزشگاه برن به قضاوت بیل لینگ از انگلستان و در حضور ۶۰۰۰۰ تماشاگر برگزار شد.در این بازی برای آلمان غربی مورلاک۱۰ و ران ۱۸و۸۴ گل زدند.گلهای مجارستان هم توسط پوشکاش ۶ و ژیبور ۸ به ثمر رسید.

سوئیس از جمله کشورهایی بود که به علت بی طرفی در جنگ جهانی دوم، هیچگونه آسیبی ندید. همچنین سال ۱۹۵۴، در حقیقت پنجاهمین سالگرد تأسیس فیفا بود و از آنجایی که مقر فیفا در زوریخ سوئیس قرار داشت، این کشور به میزبانی جام جهانی پنجم برگزیده شد. در این دوره ۳۸ کشور برای حضور در مسابقات انتخابی ثبت نام کردند که البته آرژانتین و شوروی در میان آنها نبودند. از قاره آسیا، ژاپن و کره جنوبی حضور داشتند که طی بازی رفت و برگشت، کره جنوبی به عنوان نماینده آسیا انتخاب شد. پس از انتخاب ۱۴ تیم دورنهایی به همراه اروگوئه قهرمان دوره پیش و سوئیس میزبان بازیها که از حضور در دور انتخابی معاف بودند، مسابقات در ۵ ژانویه ۱۹۵۴ در برن قرعه کشی شد. در این دوره قرار بر این شد که این ۱۶ تیم در چهار گروه چهار تیمی قرار گیرند و هر تیم به قید قرعه دو بازی در گروه برگزار نماید و در نهایت هشت تیم به مرحله دوم (یک چهارم نهایی) صعود نمایند و مسابقات تا فینال به صورت حذفی پیش رود.

آلمان که این بار با نام آلمان غربی به خانواده فیفا بازگشته بود، یکی از این شانزده تیم بود. در میان تیمهای دورنهایی، مجارستان که از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۴ در ۳۳ بازی بدون شکست مانده بود ودر سال ۱۹۵۲ مدال طلای المپیک را فتح کرده بود، امید اول قهرمانی بود. این تیم با رهبری کاپیتانش فرانس پوشکاش و حضور جمعی از بازیکنان نخبه، فوق العاده در حمله قدرتمند بود و مهاجمی بسیار گلزن به نام ساندور کوچیس را هم در نوک حمله داشت که در نهایت آقای گل این دوره جام جهانی شد. اما همانطور که اروگوئه در کمال ناباوری برزیل را در جام ۱۹۵۰ مغلوب کرد؛ تیم آلمان غربی هم با شکست دادن جادوگران (لقب تیم مجارستان) فاتح جام جهانی شد.

در گروه اول تیمهای برزیل، یوگسلاوی، فرانسه و مکزیک قرار داشتند. برزیل با شکست مکزیک و تساوی در برابر یوگسلاوی و یوگسلاوی هم با پیروزی در برابر فرانسه به مرحله دوم صعود نمودند. زیباترین بازیهای مرحله اول، در گروه دوم انجام گرفت. در این گروه، مجارستان با نتیجه ۹ بر صفر، کره جنوبی را شکست داد و در دیدار دوم خود، موفق با نتیجه جالب ۸ بر ۳ بر آلمان غربی فایق آید. از این گروه تیمهای مجارستان و آلمان غربی که ترکیه را مغلوب کرده بود، به مرحله بعد صعود کردند. در گروه سوم، اتریش و اروگوئه تیمهای چکسلواکی و اسکاتلند را شکست دادند تا هر دو با ۴ امتیاز به جمع تیمهای یک چهارم نهایی بپیوندند. در گروه چهارم، انگلیس با تساوی در برابر بلژیک و پیروزی ۳ بر صفر در مقابل سوئیس به عنوان تیم اول صعود کرد و سوئیس با شکست دوباره ایتالیا در بازی تکراری، جواز صعود دریافت نمود.

در مرحله یک چهارم نهایی، آلمان غربی تیم یوگسلاوی را ۲ بر صفر مغلوب کرد. اتریش در پرگل ترین دیدار تاریخ جام های جهانی، ۷ بر ۵ سوئیس را حذف نمود. اروگوئه هم بر تیم قدرتمند انگلیس چیره شد تا به نیمه نهایی برسد؛ اما زیباترین بازی این مرحله، دیدار دو تیم مجارستان و برزیل بود که به علت خشونتهای بی حدش به نبرد برن مشهور شد. در این مسابقه، تیم مجارستان در نهایت به پیروزی ۴ بر ۲ دست یافت ولی درگیری بازیکنان دوتیم پس از بازی هم ادامه داشت و به رختکن هم کشیده شد که با دخالت پلیس خاتمه یافت. در مرحله نیمه نهایی، تیم آلمان غربی که حالا در قواره یک مدعی بود، توانست اتریش را ۶ بر یک مغلوب نماید تا به همراه مجارستان که ۴ بر ۲ از سد اروگوئه گذشته بود، برگزارکننده دیدارنهایی جام باشد. در دیدار رده بندی اتریش، قهرمان دوره پیش را ۳ بر یک شکست داد تا در جای سوم قرار گیرد.

دیدارنهایی درحضور ۶۰۰۰۰ تماشاگر در تاریخ چهارم جولای ۱۹۵۴ در برن برگزار شد. مجارستان، شروعی طوفانی داشت و در ۸ دقیقه اول بازی به دو گل دست یافت. اما در ادامه، این آلمانها بودند که در زیر بارش شدید باران با به ثمر رساندن سه گل، فاتح جام ژول ریمه شدند تا جادوگران مجارستان، پس از ۳۷ بازی بی شکست، طعم تلخ شکست را در حساسترین بازی تاریخ فوتبالشان بچشند.



ششمین دوره ۱۹۵۸-سوئد



تیمهای شرکت کننده: ۱۶ تیم

تعداد بازیها: ۳۵

تعداد گل:۱۲۶ (میانگین ۳٫۶ گل در هر بازی)

تعداد کل تماشاگران:۹۱۹۵۸۰ (میانگین۲۶۲۷۳در هر بازی)

بهترین گلزن:ژوست فونتین از فرانسه با ۱۳ گل

بهترین بازیکن:ریموند کوپا از فرانسه

تیمهای برتر: ۱)برزیل ۲)سوئد ۳)فرانسه ۴)آلمان غربی

نتایج بازیها

گروه اول: (آلمان غربی۳ آرژانتین۱)(ایرلند شمالی۱ چکسلواکی۰)(چکسلواکی۲ آلمان غربی۲)(آرژانتین۳ ایرلند شمالی۱)(ایرلند شمالی۲ آلمان غربی۲)(چکسلواکی۶ آرژانتین۱)(در بازی تکراری ایرلند شمالی۲ چکسلواکی۱)

گروه دوم: (اسکاتلند۱ یوگسلاوی۱)(فرانسه۷ پاراگوئه۳)(پاراگوئه۳ اسکاتلند۲)(یوگسلاوی۳ فرانسه۲)(فرانسه۲ اسکاتلند۱)(پاراگوئه۳ یوگسلاوی۳)

گروه سوم: (سوئد۳ مکزیک۰)(مجارستان۱ ولز۱)(مکزیک۱ ولز۱)(سوئد۲ مجارستان۱)(مجارستان۴ مکزیک۰)(ولز۰ سوئد۰)(در بازی تکراری ولز۲ مجارستان۱)

گروه چهارم: (برزیل۳ اتریش۰)(انگلستان۲ شوروی۲)(شوروی۲ اتریش۰)(انگلستان۰ برزیل۰)(انگلستان۲ اتریش۲)(برزیل۲ شوروی۰)(در بازی تکراری شوروی۱ انگلستان۰)

مرحله یک چهارم: (سوئد۲ شوروی۰)(آلمان غربی۱ یوگسلاوی۰)(برزیل۱ ولز۰)(فرانسه۴ ایرلند شمالی۰)

مرحله نیمه نهایی: (برزیل۵ فرانسه۲)(سوئد۳ آلمان غربی۱)

رده بندی: (فرانسه۶ آلمان غربی۳)

فینال: (برزیل۵ سوئد۲)

بازی فینال در تاریخ ۲۹ ژوئن ۱۹۵۸ در ورزشگاه راسوندا استکهلم در حضور ۷۳۷۴۹ نفر و به قضاوت مائوریس گویژ ار فرانسه برگزار شد.در این بازی برای برزیل واوا ۹و۳۰ پله۵۵و۸۹ و ماریو زاگالو۶۸ گل زدند.گلهای سوئد هم توسط لیدهولم۴ وسیمونسن۸۰ به ثمر رسید.

سوئد هم مانند سوئیس، به دلیل عدم آسیب از جنگ جهانی دوم و دارا بودن امکانات بسیار زیاد ازجمله استادیوم های مناسب و تازه تأسیس، از سوی فیفا به عنوان میزبان جام جهانی برگزیده شد. ۵۲ کشور برای حضور در مرحله انتخابی اعلام آمادگی نمودند.آلمان غربی قهرمان دوره قبل و سوئد میزبان مسابقات از انجام دیدارهای مقدماتی معاف بودند. از آمریکای جنوبی، برزیل که با سیستم ۴-۲-۴ بازی می نمود، با پیروزی در برابر پرو در لیما و پاراگوئه با برتری در مقابل اروگوئه به همراه آرژانتین به دورنهایی صعود کردند. در اروپا، ایرلند شمالی شگفتی ساز بود و با پیروزی در برابر ایتالیا جواز صعود دریافت نمود. از بریتانیا چهار تیم انگلیس، اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز به دور نهایی راه یافتند که رکوردی قابل توجه بود که تا امروز هم تکرار نشده است. تیم مجارستان درحالی به جام جهانی رسید که دیگر ستارگانی چون پوشکاش، کوچیس و ژیبور را در ترکیب خود نداشت. شوروی با دروازه بان افسانه ای خود لو یاشین، از قدرتمندترین تیمهای اروپا در دورنهایی مسابقات بود. در ۱۶ اکتبر ۱۹۵۶، ژول ریمه بانی جام جهانی در سن ۸۳ سالگی درگذشت. فیفا بدون حضور پدر جام جهانی، تصمیم گرفت مسابقات را به شکلی جدید برگزار نماید. طبق تصمیم فیفا، تیمها در چهار گروه چهارتیمی قرار می گرفتند و بصورت دوره ای با هم بازی می کردند و در صورت تساوی امتیازها، برای صعود، بازی تکراری انجام می شد. هشت تیم صعود کننده به دور بعد، تا مرحله پایانی به صورت حذفی با هم بازی می کردند تا تکلیف قهرمان جام مشخص شود.

در گروه اول، آلمان غربی در دیدار افتتاحیه ۳ بر یک آرژانتین راشکست داد. در این گروه، تیم ایرلند شمالی پس از آلمان توانست با پشت سرنهادن چکسلواکی و آرژانتین، به مرحله یک چهارم نهایی صعود کند. ژوزف ماساپوست، ستاره آن زمان ایرلند شمالی بود که نقش تعیین کننده ای درصعود این تیم ایفا نمود. در گروه دوم، فرانسه که از زوج رویایی ریموند کوپا و ژوست فونتین در خط حمله سود می برد، با دو پیروزی ۷ بر ۳ در برابر پاراگوئه و ۳ بر ۱ در مقابل اسکاتلند و قبول شکست ۳ بر ۲ در برابر یوگسلاوی به عنوان تیم اول صعود کرد. یوگسلاوی هم با دو تساوی در مقابل اسکاتلند و پاراگوئه، جواز صعود دریافت نمود. در گروه سوم، سوئد و ولز در حضور مجارستان -که دیگر نشانی از آن تیم قدرتمند گذشته نداشت- و تیم ضعیف مکزیک، به دور یک چهارم نهایی رسیدند و در گروه آخر، برزیل با دو پیروزی در برابر شوروی و اتریش و تساوی بدون گل در مقابل انگلیس، بدون شکست به مرحله بعد قدم نهاد. تیم انگلیس که در این گروه صاحب سه تساوی شده بود، برای صعود در دیدار تکراری مقابل شوروی قرار گرفت و با قبول شکست یک بر صفر از این تیم، از گردونه بازیها کنار رفت.

در مرحله یک چهارم پایانی، فرانسه با درخشش فونتین توانست ایرلند شمالی را ۴ بر صفر خرد کند تا اولین صعود کننده به نیمه نهایی باشد. آلمان غربی بر یوگسلاوی (۱-صفر)، سوئد با پیروزی برابر شوروی (۲-صفر) و برزیل با برتری در برابر تیم ولز (۱-صفر)، دیگر صعود کنندگان به نیمه نهایی بودند. در این مرحله، برزیل در زیباترین مسابقه جام توانست ۵ بر ۲ تیم قدرتمند فرانسه را شکست دهد و سوئد که از حمایت تماشاگرانش بهره می برد، آلمان غربی را ۳ بر ۱ مغلوب نمود تا فینالیست دیگر جام باشد. در دیدار رده بندی، تیم فرانسه با ۴ گل فونتین، توانست ۶ بر ۳ از سد آلمان غربی بگذرد تا با شایستگی به مقام سوم جهان دست یابد.

دیدار نهایی مسابقات برزیلی ها که با هدایت فوق العاده وینسنت فئولا، مربی خود، قاطعانه به دیدار نهایی رسیده بودند، با درخشش یک جوان ۱۷ ساله به نام پله توانستند میزبان مسابقات را در دیداری برتر ۵ بر ۲ شکست دهند تا تنها تیم تاریخ جام جهانی باشند که از قاره آمریکای جنوبی در اروپا به مقام قهرمانی رسیدند. این جام شاهد نمایشی جذاب از ستارگانی بود که فوتبال را تا سطح یک هنر در زمین سبز به نمایش گذاشتند.



هفتمین دوره ۱۹۶۲-شیلی



تیمهای شرکت کننده:۱۶ تیم

تعداد بازیها:۳۲

تعداد گل:۸۹ (میانگین ۲٫۸ گل در هر بازی)

تعداد کل تماشاگران:۸۹۹۰۷۴ (میانگین۲۸۰۹۶در هر بازی)

بهترین گلزن:گارینشا و واوا از برزیل والنتین ایوانف از شوروی لیونل سانچز از شیلی درازن جرکوویچ از یوگسلاوی و فلورین آلبرت از مجارستان همگی با ۴ گل

بهترین بازیکن:گارینشا از برزیل

تیمهای برتر: ۱)برزیل ۲)چکسلواکی ۳)شیلی ۴)یوگسلاوی

نتایج بازیها

گروه اول: (اروگوئه ۲ کلمبیا۱)(شوروی۲ یوگسلاوی۰)(یوگسلاوی۳ اروگوئه۱)(کلمبیا۴ شوروی۴)(شوروی۲ اروگوئه۱)(یوگسلاوی۵ کلمبیا۰)

گروه دوم: (شیلی۳ سوئیس۱)(آلمان غربی۰ ایتالیا۰)(شیلی۲ ایتالیا۰)(آلمان غربی۲ سوئیس۱)(آلمان غربی۲ شیلی۰)(ایتالیا۳ سوئیس۰)

گروه سوم: (برزیل۲ مکزیک۰)(چکسلواکی۱ اسپانیا۰)(برزیل۰ چکسلواکی۰)(اسپانیا۱ مکزیک۰)(برزیل۲ اسپانیا۱)(مکزیک۳ چکسلواکی۱)

گروه چهارم: (آرژانتین۱ بلغارستان۰)(مجارستان۲ انگلستان۱)(انگلستان۳ آرژانتین۱)(مجارستان۶ بلغارستان۱)(مجارستان۰ آرژانتین۰)(انگلستان۰ بلغارستان۰)

مرحله یک چهارم: (برزیل۳ انگلستان۱)(یوگسلاوی۱ آلمان غربی۰)(شیلی۲ شوروی۱)(چکسلواکی۱ مجارستان۰)

مرحله نیمه نهایی: (چکسلواکی۳ یوگسلاوی۱)(برزیل۴ شیلی۲)

رده بندی: (شیلی۱ یوگسلاوی۰)

فینال: (برزیل۳ چکسلواکی۱)

دیدار فینال در تاریخ ۱۷ ژوئن در ورزشگاه ناسیونال سانتیاگو در حضور ۶۹۰۰۰ نفر به قضاوت نیکلای لاتیچف از شوروی برگزار شد.برای برزیل آرمادیلو۱۷ زیتو۶۸ واوا۷۷ گل زدند تنها گل چکسلواکی هم در دقیقه ۱۵ توسط جوزف ماساپوست به ثمر رسید.

با تلاشهای کارلوس ریتیلبون رئیس فدراسیون فوتبال شیلی، در ۱۰ ژوئن ۱۹۵۶ در کنگره فیفا در لیبسون، تصمیم گرفته شد که هفتمین دوره جام جهانی در سال ۱۹۶۲ در کشور شیلی برگزار شود. در آن دوره، رسم فیفا بر این بود که دو دوره جام جهانی در اروپا و یک دوره در آمریکای جنوبی برگزار شود و از آنجایی که از میان کشورهای صاحب فوتبال و دارای امکانات آمریکای جنوبی، برزیل در سال ۱۹۵۰ و اروگوئه در سال ۱۹۳۰ میزبان شده بودند و آرژانتین دارای اختلافات فراوانی با فیفا بود، میزبانی به شیلی رسید. برای حضور در دور مقدماتی، ۵۶ تیم ثبت نام کردند که پس از انصراف ۵ کشور، مسابقات انتخابی با حضور ۵۱ کشور در سه منطقه آسیا-آفریقا-اروپا، کنکاکاف و آمریکای جنوبی برگزار شد و ۱۴ تیم انتخاب شده بهمراه شیلی میزبان بازیها و برزیل قهرمان دوره قبل، دورنهایی را در ۳۰ می ۱۹۶۲ آغاز نمودند. پس از شروع جام، برزیل که ۹ بازیکن تیم دوره پیش خود را حفظ نموده بود، شانس اول قهرمانی شمرده می شد. شوروی هم که دو سال قبل قهرمان اولین دوره جام ملتهای اروپا شده بود، با حضور یک دروازه بان بسیار آماده (لو یاشین) از تیمهای قدرتمند این دوره بود. ایتالیایی ها برای جبران ناکامیهای پس از جنگ، از دو ستاره غیرایتالیایی سود می بردند که یکی آلتافینی از اعضای تیم قهرمان برزیل در جام جهانی ۱۹۵۸ بود و دیگری عمرسیووری آرژانتینی الاصل که مرد سال اروپا هم شده بود. اسپانیایی ها که آن زمان باشگاه رئال مادریدشان قهرمان مطلق باشگاههای اروپا بود، از سانتاماریای اروگوئه ای و فرانس پوشکاش مجاری که هردو از ستارگان جام جهانی ۱۹۵۴ بودند و آلفرد و دی استفانو نابغه آرژانتینی، بهره می بردند. البته دی استفانو به علت مشاجره با مدیر تیم، حاضر به بازی نشد و در نهایت اسپانیا در گروه خود به مقام چهارم رسید و از گردونه رقابتها حذف شد.

در مرحله اول، شوروی قهرمان اروپا از گروه یک، آلمان غربی از گروه دو، برزیل مدافع عنوان قهرمانی از گروه سه و مجارستان از گروه چهارم بدون شکست، به مرحله یک چهارم نهایی صعود کردند تا به همراه یوگسلاوی، انگلیس، چکسلواکی و شیلی، برگزار کننده بازیهای این مرحله با شند. تیم برزیل در دیدار دوم خود، پله را به علت آسیب دیدگی از دست داد ولی با حضور واوا و گارینشا در خط حمله و آماریلدو -جانشین پله مصدوم- همچنان تیمی پرقدرت داشتند. مورییرا سرمربی تیم برزیل از تمام بازیکنان بزرگ این کشور در تیم استفاده نمود؛ حتی نیلتون سانتوز ۳۵ ساله و جلما سانتوز ۳۳ ساله در کار دفاعی، بسیار موفق عمل نمودند.

در مرحله یک چهارم پایانی، یوگسلاوی با گل دقیقه ۸۶ رادکوویچ، آلمان غربی را حذف نمود. شیلی با نتیجه ۲ بر یک از سد شوروی گذشت. برزیل با دو گل گارینشا و یک گل واوا در مقابل انگلیس به پیروزی رسید و چکسلواکی با یک گل دیگر، تیم اروپای شرقی یعنی مجارستان را مغلوب کرد. در مرحله نیمه نهایی، برزیل در برابر چشمان تماشاگران مشتاق شیلی، میزبان را با دو گل گارینشا و دو گل واوا ۴ بر ۲ شکست داد و چکسلواکی با درخشش ماساپوست، یوگسلاوی را ۳ بر ۱ پشت سرنهاد تا یک بار دیگر در این جام در برابر برزیل صف آرایی کند. در دیدار رده بندی، شیلی موفق شد یوگسلاوی را یک بر صفر مغلوب کند تا به مدال برنز دست یابد.

در دیدار نهایی ابتدا چکسلواکی با گل ماساپوست پیش افتاد ولی حضور ننه گارینشا، نابغه برزیلی جام ۶۲ و سه پاس طلایی او به آماریلدو، واوا و زیتو باعث خلق پیروزی ۳ بر یک برزیل و فتح در دومین جام جهانی پیاپی توسط این تیم شد.

و
.
.
.
.
.



شانزدهمین دوره ۱۹۹۸-فرانسه



تیمهای شرکت کننده:۳۲ تیم

تعداد بازیها:۶۴

تعداد گل:۱۷۱(میانگین۲٫۷ گل در هر بازی)

تعداد کل تماشاگران:۲۷۸۵۱۰۰(میانگین ۴۳۵۱۷در هر بازی)

بهترین گلزن:داور شوکر از کرواسی با ۶ گل

بهترین بازیکن: زین الدین زیدان از فرانسه

تیمهای برتر: ۱)فرانسه ۲)برزیل ۳)کرواسی ۴)هلند

نتایج بازیها

گروه اول: (برزیل۲ اسکاتلند۱)(مراکش۲ نرو‍ژ۲)(اسکاتلند۱ نروژ۱)(برزیل۳ مراکش۰)(مراکش۳ اسکاتلند۰)(نروژ۲ برزیل۱)

گروه دوم: (ایتالیا۲ شیلی۲)(اتریش۱ کامرون۱)(اتریش۱ شیلی۱)(ایتالیا۳ کامرون۰)(ایتالیا۲ اتریش۱)(کامرون۱ شیلی۱)

گروه سوم: (دانمارک۱ عربستان۰)(فرانسه۳ آفریقای جنوبی۰)(فرانسه۴ عربستان۰)(دانمارک۱ آفریقای جنوبی۱)(آفریقای جنوبی۲ عربستان۲)(فرانسه۲ دانمارک۱)

گروه چهارم: (بلغارستان۰ پاراگوئه۰)(نیجریه۳ اسپانیا۲)(نیجریه۱ بلغارستان۰)(اسپانیا۰ پاراگوئه۰)(پاراگوئه۳ نیجریه۱)(اسپانیا۶ بلغارستان۱)

گروه پنجم: (بلژیک۰ هلند۰)(مکزیک۳ کره جنوبی۱)(هلند۵ کره جنوبی۰)(بلژیک۲ مکزیک۲)(مکزیک۲ هلند۲)(کره جنوبی۱ بلژیک۱)

گروه ششم: (یوگسلاوی۱ ایران۰)(آلمان۲ آمریکا۰)(آلمان۲ یوگسلاوی۲)(ایران۲ آمریکا۱)(آلمان۲ ایران۰)(یوگسلاوی۱ آمریکا۰)

گروه هفتم: (رومانی۱ کلمبیا۰)(انگلستان۲ تونس۰)(کلمبیا۱ تونس۰)(رومانی۲ انگلستان۱)(انگلستان۲ کلمبیا۰)(رومانی۱ تونس۱)

گروه هشتم: (کرواسی۳ جامائیکا۱)(آرژانتین۱ ژاپن۰)(کرواسی۱ ژاپن۰)(آرژانتین۵ جامائیکا۰)(جامائیکا۲ ژاپن۱)(آرژانتین۱ کرواسی۰)

مرحله یک هشتم نهائی: (برزیل۴ شیلی۱)(ایتالیا۱ نروژ۰)(فرانسه۱ پاراگوئه۰)(دانمارک۴ نیجریه۱)(آلمان۲ مکزیک۱)(هلند۲ یوگسلاوی۱)(کرواسی۱ رومانی۰)(آرژانتین۲ انگلستان۲ آرژانتین در پنالتی پبروز شد)

مرحله یک چهارم نهایی: (فرانسه۰ ایتالیا۰ فرانسه در پنالتی پیروز شد)(برزیل۳ دانمارک۲)(کرواسی۳ آلمان۰)(هلند۲ آرژانتین۱)

نیمه نهایی: (برزیل۱ هلند۱ برزیل در پنالتی برنده شد)(فرانسه۲ کرواسی۱)

رده بندی(کرواسی۲ هلند۱)

فینال: (فرانسه۳ برزیل۰)

بازی فینال در تاریخ ۱۲ جولای در ورزشگاه استاد دوفرانس سنت دنیس پاریس در حضور ۸۰۰۰۰ نفر تماشاگر و به قضاوت سعید بلغولا از مراکش برگزار شد.برای فرانسه زیدان ۲۷ و ۴۵ و پتی۹۰ گلزنی کردند.

فرانسه پس از مکزیک و ایتالیا سومین کشوری بود که برای دومین بار میزبان جام جهانی می شد.این کشور نخستین بار در سال ۱۹۳۸ میزبان این رویداد مهم بود. رقابت های مقدماتی این دوره از مارس ۱۹۹۶ با حضور ۱۷۱ کشور آغاز شد و در ۲۹ نوامبر ۱۹۹۷ با صعود ایران به عنوان سی و دومین تیم به جام جهانی پایان یافت.با توجه به گسترش فوتبال در نقاط مختلف جهان، فیفا تعداد تیم های حاضر در جام جهانی را از ۲۴ تیم به ۳۲ تیم افزایش داد.قاره اروپا ۱۴ سهمیه، آمریکای جنوبی ۴ سهمیه، کونکاکاف ۳ سهمیه، آفریقا ۵ سهمیه و آسیا-اقیانوسیه ۴ سهمیه در دور نهایی داشتند.فرانسه به عنوان میزبان جام و برزیل قهرمان دوره قبل از انجام دیدارهای مقدماتی معاف بودند. در مرحله مقدماتی ۶۴۲ دیدار برگزار شد و ۱۹۲۲ گل به ثمر رسید و بیش از ۱۵ میلیون نفر این مسابقه ها را از نزدیک مشاهده کردند.

تیم ملی ایران پس از بیست سال بار دیگر به جام جهانی راه یافت و چند رکورد جالب توجه هم در رقابت های مقدماتی به ثبت رساند، به ثمر رساندن ۱۷ گل در یک دیدار(ایران – مالدیو)، حضور ۱۲۰ هزار تماشاگر در دیدار خانگی (ایران – عربستان) و ثبت ۱۹ گل توسط یک بازیکن(کریم باقری).

فرانسه شرایط مناسبی را برای برگزاری باشکوه آخرین جام جهانی در قرن بیستم فراهم نمود.ساخت استادیوم مجهز سنت دنیس در نزدیکی پاریس از جمله اقدامات مهم میزبان بود.شانزدهمین دوره جام جهانی فوتبال در روز دهم ژوئن ۱۹۹۸ با دیدار دو تیم برزیل و اسکاتلند در استادیوم استادوفرانس آغاز شد.طبق برنامه فیفا تیم ها در هشت گروه چهار تیمی با هم رقابت می کردند و تیم های اول و دوم هر گروه به مرحله یک هشتم نهایی راه یافته و از این مرحله به صورت حذفی بازی می کردند تا چهار تیم دور نهایی مشخص شوند. برزیل، فرانسه، اسپانیا، هلند، آلمان، رومانی، آرژانتین و ایتالیا به عنوان سرگروه های هشت گانه انتخاب شدند.

در گروه اول تیم برزیل که با هدایت ماریو زاگالوی باتجربه پای به رقابت ها نهاده بود موفق به کسب پیروزی (۲-۱) در دیدار افتتاحیه برابر اسکاتلند شد.نروژ و مراکش دیگر تیم های حاضر در این گروه به تساوی (۲-۲) رسیدند تا پس از تساوی نروژ و اسکاتلند و پیروزی قاطع برزیل برابر مراکش تکلیف تیم دوم صعود کننده از این گروه به روز آخر کشیده شود.تیم قدرتمند نروژ موفق شد در دیداری تاریخی برزیل را (۲-۱) مغلوب کند تا علی رغم پیروزی مراکش بر اسکاتلند (۳-صفر) به دور بعد صعود نماید.

در گروه دوم، ایتالیا که پس از پیروزی بر روسیه در مرحله پلی اف به سختی به جام جهانی صعود نموده بود، با درخشش باجو توانست از شکست برابر شیلی بگریزد و با کسب پیروزی بسیار خوب (۳-صفر) بر کامرون و (۲-۱) برابر اتریش به مرحله یک هشتم نهایی راه یابد.شیلی با زوج سالاس و زامورانو در خط حمله موفق شد با ۳ تساوی دومین تیم صعود کننده از این گروه باشد.

فرانسه میزبان این رقابت ها با کسب سه پیروزی برابر آفریقای جنوبی، دانمارک و عربستان با اقتدار تیم اول گروه سوم شد و دانمارک هم به عنوان تیم دوم این گروه به مرحله بعد راه یافت.

گروه چهارم شاهد اتفاقات عجیبی بود.نیجریه با هدایت بورا میلوتینوویچ باتجربه در دیدار اول موفق شد اسپانیا را (۳-۲) شکست دهد.پاراگوئه و بلغارستان دیگر تیم های حاضر در این گروه به تساوی بدون گل دست یافتند.بازیکنان اسپانیا علی رغم تلاش فراوان موفق نشدند دروازه چیلاورت دروازه بان پاراگوئه را باز کنند تا دیدار دو تیم با تساوی بدون گل به پایان برسد.در روز آخر، پاراگوئه تیم نیجریه را که صعودش به عنوان تیم اول گروه قطعی شده بود شکست داد تا اسپانیا حتی با پیروزی (۶-۱) برابر بلغارستان هم نتواند به مرحله بعد راه یابد.

در گروه پنجم، رقابت هلند، بلژیک، مکزیک و کره جنوبی، نماینده باتجربه آسیا در جام جهانی با صعود هلند و مکزیک خاتمه یافت.از نتایج جالب این گروه پیروزی ۵-صفر هلند برابر کره جنوبی بود.تیم بلژیک با کسب سه مساوی علی رغم شایستگی حذف شد.

تیم ایران که با کش و قوس فراوان جواز حضور در جام جهانی را به دست آورده بود در گروه ششم در کنار آلمان، یوگسلاوی و ایالات متحده قرار گرفت.دیدار ایران-ایالات متحده مهمترین رقابت دور مقدماتی بود که زیر فشار روانی ناشی از روابط سیاسی دو کشور برگزار شد.تیم ایران با ارائه یک بازی دیدنی با گل های حمید استیلی و مهدی مهدوی کیا به یک پیروزی ارزشمند دست یافت تا مردم ایران تا صبح روز بعد از فرط خوشحالی در خیابانها مشغول جشن و سرور باشند.آلمان قهرمان یورو ۹۶ و یوگسلاوی با پیروزی بر ایران کم تجربه (که شایستگی کسب امتیاز برابر هر دو تیم را داشت) و ایالات متحده به دور به دور بعد راه یافتند.

در گروه هفتم، رومانی و انگلیس با کسب نتایج لازم برابر کلمبیا و تونس به دور بعد صعود کردند.تیم رومانی که هنوز از ستارگان قدیمی خود سود می برد موفق شد تیم انگلیس را (۲-۱) شکست دهد تا از رویارویی با آرژانتین تیم اول گروه هشتم در مرحله بعد بگریزد.در گروه هشتم تیم آرژانتین مانند یک مدعی قهرمانی ظاهر شد و با کسب سه پیروزی برابر ژاپن، کرواسی و جامائیکا بدون دریافت حتی یک گل به مرحله بعد راه یافت.

در مرحله یک هشتم پایانی، برزیل به مصاف شیلی رفت و با چهار گل این تیم را در هم کوبید.زوج رونالدو و به به تو در خط حمله غیبت روماریوی مغرور را به یاد هواداران برزیل نیاورد.ایتالیا با تک گل کریستین ویری بر نروژ غلبه کرد.ویری پنجمین گل خود در چهارمین دیدار ایتالیا را به ثمر رساند.فرانسه بدون زیدان تیمی ناهماهنگ بود که ۱۱۵ دقیقه زجر کشید تا با تک گل لوران بلان مدافع کهنه کار خود تیم پاراگوئه را حذف کند.آلمان در دیداری که تجربه تعیین کننده بود مکزیک را از پیش رو برداشت.جنجالی ترین دیدار این مرحله، بازی دو کشور متخاصم آرژانتین و انگلیس بود که با اخراج دیوید بکام جوان روی یک اشتباه کودکانه به تساوی ۲-۲ انجامید و انگلیسی ها علی رغم شایستگی در ضربات پنالتی مغلوب شدند و به خانه بازگشتند.

دانمارک در دیداری یک طرفه ۴-۱ نیجریه را خرد کرد.نماینده قدرتمند قاره آفریقا که دو سال قبل به مدال طلای المپیک دست یافته بود به علت مشکلات درون تیمی با جام خداحافظی تلخی داشت.کرواسی در دیداری خسته کننده رومانی را (۱-صفر) شکست دادند تا در اولین حضور خود در جام جهانی به مرحله یک چهارم نهایی صعود کنند.هلند با ارائه بازی ای دیدنی (۲-۱) یوگسلاوی را از پیش رو برداشت.

در مرحله یک چهارم نهایی برزیل به مصاف دانمارک رفت و در حالیکه می رفت در پای نیمه نهایی با جام جهانی خداحافظی کند با درخشش ریوالدو موفق به شکست حریف سرسخت خود شد.ایتالیا پس از آنکه ۱۲۰ دقیقه دروازه خود را مقابل حملات ستارگان فرانسه بسته نگه داشت همانند جام های ۹۰ و ۹۴ بار دیگر در ضربات پنالتی مغلوب شد تا این بار حتی به نیمه نهایی هم راه نیابد.پس از این بازی امه ژاکه مربی موفق تیم میزبان اعلام کرد که فرانسه قهرمان خواهد شد.کرواسی که با ترکیبی از ستارگان گذشته فوتبال یوگسلاوی و جوانان پرقدرت پا به جام نهاده بود در یک جدال تماشایی پیرمردهای آلمان را (۳-صفر) مغلوب کرد.هلند با گل های پاتریک کلایورت و دنیس برگ کمپ موفق به حذف آرژانتین مدعی شد تا حریف برزیل در نیمه نهایی شود.

هلند که با ارائه دیدارهای تماشایی و نمایش فوتبالی شناور به مرحله نیمه نهایی رسیده بود در برابر مدافع عنوان قهرمانی قرار گرفت که همه چیز برای فتح پنجمین بار جام جهانی داشت.دیدار دو تیم پس از ۱۲۰ دقیقه تلاش به تساوی رسید تا در ضربات پنالتی تافارل دروازه بان باتجربه برزیل با مهار دو ضربه هواداران فوتبال را خوشحال نماید و موجب حضور زردپوشان سرزمین قهوه در فینال شود.دردیگر دیدار نیمه نهایی تیم فرانسه با خط دفاعی و میانی فوق العاده قدرتمندش تشنه حضور در دیدار پایانی و شکستن طلسمی کهنه بود.آنها پیش از این سه بار در سال های ۱۹۵۸، ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ به نیمه نهایی رسیده بودند ولی هر سه بار از حضور در فینال باز ماندند.اما این بار لیلیان تورام مدافع قدرتمند این تیم با دو گلی که به ثمر رساند باعث شد یاران داور شوکر که میروسلاو بلازویچ را بر نیمکت خود می دیدند به دیدار رده بندی بروند.

تیم کرواسی با ارائه بازی ای هماهنگ توانست هلند را که فوق العاده بی انگیزه بود (۲-۱) شکست دهد و به عنوان سوم جهان دست یابد.

در دیدار پایانی تیم فرانسه که برای نخستین بار به دیدار نهایی این رقابت ها راه یافته بود بازی را فقط با انگیزه کسب جام آغاز کرد.زین الدین زیدان چهره درخشان جام با دو گلی که در نیمه اول و با ضربه سر به ثمررساند، برزیلی ها را خیلی زود وادار به تسلیم شدن کرد و در شبیکه رونالدو مانند همیشه نبود امانوئل پتی با گل دقیقه آخر خود جام را در دست سزاوارترین تیم رقابت ها قرار داد.



هفدهمین دوره ۲۰۰۲-ژاپن و کره جنوبی



تیمهای شرکت کننده:۳۲ تیم

تعداد بازیها:۶۴

تعداد گل:۱۶۱(میانگین۲٫۵ گل در هر بازی)

تعداد کل تماشاگران:۲۷۰۵۱۹۷(میانگین ۴۲۲۶۸در هر بازی)

بهترین گلزن:رونالدو از برزیل با ۸ گل

بهترین بازیکن:اولیور کان از آلمان

تیمهای برتر: ۱)برزیل ۲)آلمان ۳)ترکیه ۴)کره جنوبی

نتایج بازیها

گروه اول: (سنگال۱ فرانسه۰)(دانمارک۲ اروگوئه۱)(اروگوئه۰ فرانسه۰)(سنگال۱ دانمارک۱)(دانمارک۲ فرانسه۰)(اروگوئه۳ سنگال۳)

گروه دوم: (اسپانیا۳ اسلوونی۱)(پاراگوئه۲ آفریقای جنوبی۲)(آفریقای جنوبی۱ اسلوونی۰)(اسپانیا۳ پاراگوئه۱)(پاراگوئه۳ اسلوونی۱)(اسپانیا۳ آفریقای جنوبی۲)

گروه سوم: (کاستاریکا۲ چین۰)(برزیل۲ ترکیه۱)(ترکیه۱ کاستاریکا۱)(برزیل۴ چین۰)(ترکیه۳ چین۰)(برزیل۵ کاستاریکا۲)

گروه چهارم: (کره جنوبی۲ لهستان۰)(آمریکا۳ پرتغال۲)(پرتغال۴ لهستان۰)(کره جنوبی۱ آمریکا۱)(کره جنوبی۱ پرتغال۰)(لهستان۳ آمریکا۱)

گروه پنجم: (ایرلند جنوبی۱ کامرون۱)(آلمان۸ عربستان۰)(کامرون۱ عربستان۰)(ایرلند جنوبی۱ آلمان۱)(آلمان۲ کامرون۰)(ایرلند جنوبی۳ عربستان۰)

گروه ششم: (آرژانتین۱ نیجریه۰)(انگلستان۱ سوئد۱)(سوئد۲ نیجریه۱)(انگلستان۱ آرژانتین۰)(آرژانتین۱ سوئد۱)(انگلستان۰ نیجریه۰)

گروه هفتم: (مکزیک۱ کرواسی۰)(ایتالیا۲ اکوادور۰)(مکزیک۲ اکوادور۱)(کرواسی۲ ایتالیا۱)(ایتالیا۱ مکزیک۱)(اکوادور۱ کرواسی۰)

گروه هشتم: (ژاپن۲ بلژیک۲)(روسیه۲ تونس۰)(ژاپن۱ روسیه۰)(بلژیک۱ تونس۱)(بلژیک۳ روسیه۲)(ژاپن۲ تونس۰)

مرحله یک هشتم نهایی: (آلمان۱ پاراگوئه۰)(انگلستان۳ دانمارک۰)(کره جنوبی۲ ایتالیا۱)(ترکیه۱ ژاپن۰)(برزیل۲ بلژیک۰)(آمریکا۲ مکزیک۰)(اسپانیا۱ ایرلندجنوبی۱ اسپانیا در پنالتی پیروز شد)(سنگال۲ سوئد۱)

مرحله یک چهارم نهایی: (برزیل۲ انگلستان۱)(آلمان۱ آمریکا۰)(ترکیه۱ سنگال۰)(کره جنوبی۰ ایتالیا۰ کره جنوبی در پنالتی پیروز شد)

نیمه نهایی: (برزیل۱ ترکیه۰)(آلمان۱ کره جنوبی۰)

رده بندی(ترکیه۳ کره جنوبی۲)

فینال: (برزیل۲ آلمان۰)

دیدار پایانی در تاریخ ۱۱ ژوئن در ورزشگاه ملی یوکوهاما در حضور نزدیک به ۷۰۰۰۰ نفر تماشاگر و به قضاوت پیرلوئیجی کولینا از ایتالیا برگزار شد.رونالدو در دقایق ۶۷ و ۷۹ هر دو گل بازی رو به ثمنر رساند

برای اولین بار رقابت های جام جهانی در قاره آسیا و به طور مشترک توسط دو کشور برگزار شد. کره جنوبی و ژاپن جامی را برگزار کردند که چندان هم جذاب نبود.

رقابت های مقدماتی جام جهانی پر از شگفتی بود وبسیاری از تیم های خوب فوتبال جهان از رسیدن به دور نهایی جام بازماندند. هلند دارنده عنوان چهارم دوره قبل، جمهوری چک، رومانی و استرالیا از جمله تیم های قدرتمندی بودند که در دور انتخابی حذف شدند.

پیش از شروع جام، دو تیم فرانسه و آرژانتین بالاترین شانس های قهرمانی شناخته می شدند ولی وقتی دور اول رقابت ها به پایان رسید ستارگان این دو تیم مجبور به بازگشت به خانه شدند. دیدار افتتاحیه جام بین دو تیم فرانسه و سنگال در حالی برگزار شد که زین الدین پیش از شروع مسابقه ها در دیدار تدارکاتی برابر کره جنوبی آسیب دید و نتوانست در دو دیدار اول فرانسه در جام حضور یابد. سنگالی ها برای اولین بار در جام جهانی حضور یافته بودند در کمال شگفتی مدافع عنوان قهرمانی را یک بر صفر شکست دادند. اروگوئه و دانمارک دو تیم دیگر این گروه بودند که در برابر فرانسه نتایج خوبی گرفتند. تیم فرانسه در برابر اروگوئه به تساوی بدون گل رسید و در دیدار آخر خود هم در حالی که زیدان در میدان حضور داشت دو بر صفر مغلوب دانمارک شد. سنگال با کسب امتیاز برابر دانمارک و اروگوئه به همراه دانمارک که نماینده آمریکای جنوبی را هم ۲-یک شکست داده بود، به مرحله دوم صعود نمود.

در گروه دوم، اسپانیا با کسب سه پیروزی برابر اسلوونی (۳-۱)، آفریقای جنوبی (۳-۲) و پاراگوئه (۳-۱) با اقتدار به مرحله دوم صعود نمود. پاراگوئه با تفاضل گل بهتر نسبت به آفریقای جنوبی به عنوان تیم دوم به یک هشتم نهایی راه یافت.

برزیل به همراه ترکیه، کاستاریکا و چین در گروه سوم قرار داشت. زردپوشان برزیل با رهبری فیلیپ اسکولاری موفق شدند با کسب سه پیروزی مقتدرانه به مرحله بعد راه یابند. این تیم در برابر ترکیه دچار مشکلاتی شد ولی با این حال از سد ترکیه که پس از سال ها به جام جهانی آمده گذشت. ترکیه با مربیگری گونش بسیار قوی تر از یورو ۲۰۰۰ نشان می داد و بالاخره توانست به عنوان تیم دوم، راهی مرحله بعد شود.

در گروه چهارم، کره جنوبی یکی از دو میزبان جام به همراه ایالات متحده شگفتی ساختند و با حذف تیم پرمدعای پرتقال که ستارگانی چون فیگو، روی کاستا، ژائو پینتو و … را در خود داشت به مرحله بعد صعود نمودند.

آلمان، ایرلند، کامرون و عربستان در گروه پنجم قرار داشتند که آلمان و ایرلند صعود نمودند. رودی فولر مربی جوان ژرمن ها تیمی با انگیزه را به رقابت ها آورده بود که موفق به کسب پیروزی ۸-صفر (یکی از بهترین نتایج تاریخ جام جهانی) برابر عربستان شد. ایرلند که با پیروزی بر ایران در مرحله پلی اف به جام جهانی رسیده بود با خروج روی کین کاپیتان خود از اردوی تیم خیلی قدرتمند به نظر نمی رسید.

گروه ششم مسابقه ها گروه مرگ بود که چهار تیم قدرتمند آرژانتین، انگلیس، سوئد و نیجریه در آن حضور داشتند. در روز اول، انگلیس و سوئد (۱-۱) مساوی نمودند و آرژانتین با تک گل باتیستوتا گل زن کهنه کار خود نیجریه را مغلوب کرد. دیدار انگلیس-آرژانتین به علت درگیری های سیاسی دو کشور جذابیت دو چندان داشت. حساسیت این دیدار به حدی بود که بهترین داور جهان (پیرلوئیجی کولینا) برای قضاوت در آن انتخاب شد. تیم آرژانتین که با کلکسیونی از بازیکنان باتکنیک از جمله آیمار، لوپز، گوانزالز، اورتگا، کرپسو، باتیستوتا و … قدم به جام گذاشته بود، نتوانست خاطره جام ۹۸ را زنده کند و این بار مغلوب انگلیس شد. دیوید بکهام از روی نقطه پنالتی تنها گل انگلیسی ها را در دیداری که آرژانتین ۹۰ دقیقه حمله کرد به ثمر رساند. سوئد بر نیجریه غلبه کرد و با کسب تساوی برابر آرژانتین به همراه انگلیس به مرحله بعد صعود نمود تا ستارگان آرژانتنین وداعی تلخ با جام داشته باشند.

در گروه هفتم، تیم ایتالیا با رهبری تراپاتونی چندان قدرتمند نشان نداد و با خوش اقبالی علی رغم شکست برابر کرواسی و تساوی با مکزیک با کسب تنها یک پیروزی مقابل اکوادور به دور بعد صعود کرد. تیم مکزیک با غلبه بر کرواسی و اکوادور با کسب هفت امتیاز به عنوان تیم اول به مرحله یک هشتم نهایی رسید.

دیگر میزبان جام در گروه هشتم بود که موفق شد با پیروزی مقابل روسیه و تونس و تساوی برابر بلژیک برای نخستین بار قدم به مرحله دوم جام جهانی گذارد. تیم بلژیک هم به عنوان تیم دوم این گروه به مرحله بعد راه یافت.

در مرحله یک هشتم نهایی، تیم انگلیس موفق شد دانمارک را سه بر صفر مغلوب کند. ترکیه با نتیجه یک بر صفر از سد ژاپن گذشت. ژاپنی ها در طی چهار دیدار نمایش قابل توجهی ارائه کردند ولی تیم ترکیه به قدری عالی بازی کرد که مستحق پیروزی بود. تیم برزیل با درخشش ریوالدو از سد بلژیک گذشت که داور یک گل صحیحشان را به اشتباه مردود اعلام کرده بود. اسپانیا و ایرلند در وقت های قانونی به تساوی یک بر یک رسیدند و اسپانیا در ضربات پنالی به پیروزی رسید. ایتالیا در دیداری که پر از اشتباهات داوری بود، مغلوب کره جنوبی شد تا کره ای ها نخستین تیم آسیایی باشند که در جمع هشت تیم برتر جهان قرار گرفتند. آلمان ها هم با پیروزی نزدیک یک-صفر از سد پاراگوئه گذشتند و ایالات متحده در دیداری تماشایی مکزیک را (۲-۰) مغلوب کرد.

در مرحله یک چهارم نهایی، ترکیه شگفتی ساز، با گل طلایی از سد سنگال دیگر شگفتی ساز جام گذشت تا آفریقای ها همچنان در حسرت حضور در جمع چهار تیم برتر جام جهانی بمانند. در عوض کره جنوبی در مسابقه ای که داور گل مسلم اسپانیایی ها را با اشتباهات خود نادیده گرفت با پیروزی در ضربات پنالتی تبدیل به نخستین نماینده آسیا شد که در جمع چهار تیم برتر جهان قرار می گیرد. برزیل در دیداری تماشایی با گل های ریوالدو ورونالدینیو برابر انگلیس (۲-۱) به پیروزی رسید تا رویاهای اریکسون و شاگردانش برای کسب مقام به پایان رسد. آلمان ها در دیداری نفس گیر موفق شدند ایالات متحده را شکست دهند تا پس از دوازده سال بار دیگر در جمع چهار تیم نهایی جام جهانی قرار گیرد.

در مرحله نیمه پایانی جام، تیم برزیل با درخشش رونالدو بر ترکیه غلبه کرد و آلمان با گل بالاک ژنرال جدید فوتبال خود میزبان بازی ها را شکست داد. ترکیه در دیدار رده بندی (۳-۲) بر کره جنوبی چیره شد و برزیل با دو گل رونالدو ژرمن ها را دیدار نهایی مغلوب کرد تا برای پنجمین بار، قهرمان جهان شود.



هجدهمین دوره ۲۰۰۶-آلمان



تیمهای شرکت کننده:۳۲ تیم

تعداد بازیها:۶۴

تعداد گل:۱۴۷(میانگین۲٫۳ گل در هر بازی)

تعداد کل تماشاگران:۳۳۵۹۴۳۹(میانگین ۵۲۴۹۱در هر بازی)

بهترین گلزن:میروسلاو کلوزه از آلمان با۵ گل

بهترین بازیکن:زین الدین زیدان از فرانسه

تیمهای برتر: ۱)ایتالیا ۲)فرانسه ۳)آلمان ۴)پرتغال

نتایج بازیها

گروه اول: (آلمان۴ کاستاریکا۲)(اکوادور۲ لهستان۰)(اکوادور۳ کاستاریکا۰)(آلمان۱ لهستان۰)(لهستان۲ کاستاریکا۱)(آلمان۳ اکوادور۰)

گروه دوم: (ترینیداد و توباگو۰ سوئد۰)(انگلستان۱ پاراگوئه۰)(سوئد۱ پاراگوئه۰)(انگلستان۲ ترینیدادوتوباگو۰)(پاراگوئه ۲ ترینیدادوتوباگو۰)(سوئد۲ انگلستان۲)

گروه سوم: (آرژانتین۲ ساحل عاج۱)(هلند۱ صربستان۰)(هلند۲ ساحل عاج۱)(آرژانتین۶ صربستان۰)(آرژانتین۰ هلند۰)(ساحل عاج۳ صربستان۲)

گروه چهارم: (پرتغال۱ آنگولا۰)(مکزیک۳ ایران۱)(آنگولا۰ مکزیک۰)(پرتغال۲ ایران۰)(پرتغال۲ مکزیک۱)(ایران۱ آنگولا۱)

گروه پنجم: (چک۳ آمریکا۰)(ایتالیا۲ غنا۰)(آمریکا۱ ایتالیا۱)(غنا۲ چک۰)(غنا۲ آمریکا۱)(ایتالیا۲ چک۰)

گروه ششم: (استرالیا۳ ژاپن۱)(برزیل۱ کرواسی۰)(کرواسی۰ ژاپن۰)(برزیل۲ استرالیا۰)(استرالیا۲ کرواسی۲)(برزیل۴ ژاپن۱)

گروه هفتم: (فرانسه۰ سوئیس۰)(کره جنوبی۲ توگو۱)(کره جنوبی۱ فرانسه۱)(سوئیس۲ توگو۰)(سوئیس۲ کره جنوبی۰)(فرانسه۲ توگو۰)

گروه هشتم: (عربستان۲ تونس۲)(اسپانیا۴ اوکراین۰)(اوکراین۴ عربستان۰)(اسپانیا۳ تونس۱)(اسپانیا۱ عربستان۰)(اوکراین۱ تونس۰)

مرحله یک هشتمک نهائی: (آلمان۲ سوئد۰)(آرژانتین۲ مکزیک۱)(انگلستان۱ اکوادور۰)(پرتغال۱ هلند۰)(ایتالیا۱ استرالیا۰)(برزیل۳ غنا۰)(فرانسه۳ اسپانیا۱)(اوکراین۰ سوئیس۰ اوکراین در پنالتی پیروز شد)

مرحله یک چهارم نهایی: (آلمان۱ آرژانتین۱ آلمان در پنالتی پیروز شد)(پرتغال۰ انگلستان۰ پرتغال در پنالتی پیروز شد)(ایتالیا۳ اوکراین۰)(فرنسه۱ برزیل۰)

نیمه نهایی: (ایتالیا۲ آلمان۰)(فرنسه۱ پرتغال۰)

رده بندی: (آلمان۳ پرتغال۱)

فینال: (ایتالیا۱ فرانسه۱ ایتالیا در پنالتی پیروز شد)

بازی پایانی در تاریخ ۹ جولای در ورزشگاه المپیک برلین در حضور ۶۹۰۰۰نفر و به قضاوت هوراسیو مارچلو الیزوندو از آرژانتین برگزار شد.برای ایتالیا ماتراتزی۱۹ و برای فرانسه زیدان۷ گلزنی کردند.

آلمان برای دومین بار پس از جام جهانی ۱۹۷۴ میزبان تیم های برتر فوتبال جهان شد تا باشکوه ترین جشنواره ورزشی سال را برگزار نماید. رقابت های مقدماتی از دو سال قبل در شش منطقه جهان برگزار شد. برخلاف دوره های قبل فیفا مقرر کرد که قهرمان دوره قبل باید در بازی های مقدماتی حاضر شود. در قاره اروپا تیم ها در هشت گروه به رقابت پرداختند تا تیم های اول و دو تیم برتر دوم به طور مستقیم و سه تیم دیگر هم با برگزاری پلی اف بین شش تیم دوم دیگر به مرحله نهایی راه یابند. در گروه اول تیم هلند با هدایت مارکو فان باستن جوان بدون باخت به دور نهایی رسید و جمهوری چک بالاتر از رومانی عازم پلی اف شد. اوکراین با رهبری اولگ بلوخین ستاره دهه ۷۰ تیم شوروی موفق شد بالاتر از دانمارک و ترکیه در صدر گروه دوم قرار گیرد. ترکیه به پلی اف رفت و مغلوب سوییس شد و هم جام جهانی را از دست داد هم بازی جوانمردانه و اخلاق را باخت. پرتقال با فیلیپ اسکولاری و تلفیقی از ستارگان سابق و جوانان جویای نام خود بدون باخت به آلمان رسید و روسیه هم در جای سوم قرار گرفت تا به پلی اف هم نتواند راه یابد. در گروه چهارم فرانسه با ناکامی آغاز کرد ولی با بازگشت زیدان جانی دوباره گرفت و با جمع آوری امتیازات لازم به عنوان تیم اول صعود کرد. ایتالیا با هدایت لیپی و انگلیس با رهبری اریکسون تیم های اول گروه های پنجم و ششم شدند. صربستان بالاتر از اسپانیا در صدر گروه هفتم قرار گرفت تا ماتادورها ناگزیر به پلی اف بروند که البته موفق شدند درنهایت به جام جهانی راه یابند. سوئد و کرواسی هم مسافران جام هجدهم از گروه هشتم اروپا بودند.

در آمریکای جنوبی ده تیم در یک گروه با هم رقابت کردند تا چهارتیم به طور مستقیم صعود کنند و تیم پنجم صعود کننده پس از رویارویی با استرالیا قهرمان منطقه اقیانوسیه مشخص شود. برزیل و آرژانتین با کسب ۳۴ امتیاز از ۱۸ بازی سرآمد سایرین بودند. در بازی رودرروی دو تیم، برزیل در خانه پیروز شد و آرژانتین هم در کشورش حریف را شکست داد. اکوادور و پاراگوئه دو تیم دیگر صعود کننده بودند و اروگوئه قهرمان دو دوره جام جهانی به عنوان تیم پنجم به مصاف استرالیا رفت و پس از شکست در مجموع دو دیدار از صعود بازماند تا استرالیایی ها پس از ۳۲ سال به جام جهانی صعود کنند.

در آسیا پس از یک دور مقدماتی هشت تیم برتر در دو گروه رقابت کردند که عربستان و کره جنوبی از گروه اول و ایران و ژاپن از گروه دوم صعود کردند. بحرین به عنوان تیم پنجم آسیا به مصاف ترینیداد و توباگو تیم چهارم کونکاکاف رفت و پس از شکست حذف شد. در حوزه کونکاکاف تیم های مکزیک، ایالات متحده و کاستاریکا امتیازات لازم را برای صعود به دست آوردند. آفریقایی ها در پنج گروه شش تیمی رقابت کردند. از این قاره پنج تیم آنگولا، توگو، غنا، ساحل عاج و تونس به دور نهایی جام رسیدند که چهار تیم اول،اولین حضورشان در جام جهانی را جشن گرفتند. کامرون، نیجریه و سنگال حذف شدگان بزرگ قاره سیاه بودند.

۳۲ تیم صعود کننده در هشت گروه چهار تیمی قرار گرفتند و رقابت ها در روز نوزدهم خرداد با بازی آلمان – کاستاریکا در ورزشگاه مونیخ آغاز شد. پیش از شروع جام از برزیل، آرژانتین و آلمان به عنوان شانس های اول قهرمانی یاد می شد. هر سه تیم جام جهانی را با پیروزی شروع کردند ولی در ادامه راه با مشکلاتی مواجه شدند.

آلمان که با تیمی نسبتاً جوان با رهبری یورگن کلینزمن مهاجم بزرگ دهه نود خود امید فراوانی به موفقیت در شرایط میزبانی جام داشت، در مرحله اول به سه پیروزی برابر کاستاریکا (۴-۲)، لهستان (۱-۰) و اکوادور (۳-۰) دست یافت. اکوادور با هدایت لوییس سوارز سرمربی کلمبیایی خود موفق به شکست لهستان و کاستاریکا و صعود به مرحله دوم شد. در گروه دوم انگلیس بسیار ناامید کننده نشان داد و علی رغم کسب هفت امتیاز و صعود به عنوان تیم اول نشانی از تیمی با ستاره های بزرگ (به خصوص در خط میانی با حضور جرارد، لمپارد و بکام) نداشت. سوئد در این گروه دوم شد و پاراگوئه و ترینیداد و توباگو هم با جام خداحافظی کردند. در گروه سوم زیباترین رقابت های دوره اول برگزار شد که طی آن آرژانتین و هلند با ارائه نمایشی تماشایی با پیروزی بر ساحل عاج و صربستان به دور یک هشتم صعود کردند. ساحل عاج هر چند در دور اول حذف شد ولی اگر در گروهی دیگر قرار می گرفت به احتمال فراوان یکی از ۱۶ تیم صعود کننده بود. تیم آرژانتین با بازی های روان و قدرت هجومی بالا یک مدعی تمام عیار نشان داد. گروه چهارم، گروه ما بود، جایی که پرتقال، مکزیک، آنگولا و تیم کشورمان با هم رقابت کردند. تیم ایران اولین بازی گروه را با حضور مکزیک برگزار کرد و در حالیکه نیمه اول را با تساوی ۱-۱ به پایان برد، در نیمه دوم روی اشتباهات بازیکنان و عدم درایت کادر فنی دو گل دریافت کرد و در نهایت ۳-۱ باخت. پرتقال اما تیمی متفاوت در این گروه بود که هر سه حریف خود را شکست داد. اسکولاری که در دوره قبل با برزیل قهرمان جام جهانی شده بود تیمی بسیار هماهنگ و خطرناک در حمله را به آلمان آورده بود. ما هم که پس از دو شکست ناامیدانه به دیدار آنگولا رفتیم در نهایت با کسب یک تساوی جام را با تلخی ترک کردیم. مکزیک با کسب چهار امتیاز به دور بعد صعود نمود تا با آرژانتین روبه رو شود. رقابت های گروه پنجم با ناکامی جمهوری چک شکل شگفتی به خود گرفت و ایتالیا و غنا با پیروزی بر این تیم و ایالات متحده جواز صعود دریافت کردند. دیدار ایتالیا – ایالات متحده سه اخراجی داشت تا خشن ترین بازی مرحله اول باشد. در گروه ششم، برزیل با سه پیروزی به عنوان تیم اول صعود کرد. دیدار برزیل – استرالیا یکی از جذاب ترین مسابقه های مرحله اول بود که با برتری ۲-۰ مدافع عنوان قهرمانی به پایان رسید در حالیکه تیم برتر میدان استرالیا بود. ژاپن دومین نماینده آسیا بود که پس از ایران حذف شد. استرالیا با تساوی برابر کرواسی و پیروزی بر ژاپن جواز حضور در مرحله بعد را دریافت کرد. در گروه هفتم کره جنوبی در حالیکه شایسته صعود بود حذف شد. فرانسه با ارائه بازی های متوسط به همراه سوییس عازم یک هشتم نهایی شد. توگو بسیار ضعیف ظاهر شد و بدون کسب حتی یک امتیاز با جام وداع کرد. اسپانیا و اوکراین به راحتی از گروه هشتم صعود کردند. اوکراین علی رغم درخشش در مرحله مقدماتی قاره اروپا در دیدار اول ۴-صفر مغلوب اسپانیا شد.

مرحله یک هشتم پایانی با پیروزی ۲-صفر آلمان بر سوئد در سوم تیرماه آغاز شد. لوکاس پودولسکی جوان در دوازده دقیقه اول دو گل زد تا میزبان نخستین تیم مرحله بعد باشد. دیدار آرژانتین – مکزیک تا حدی ضعف های تیم مدعی آرژانتین را نمایان ساخت. شاگردان پکرمن با گل استثنایی ماکسی رودریگوئز در وقت های اضافی پیروز شدند تا حریف آلمان در مرحله بعد باشند. انگلیس در دیداری خسته کننده با گل دیوید بکام از روی ضربه ایستگاهی به پیروزی رسید تا پس از غلبه پرتقال بر هلند در یکی از جنجالی ترین دیدارهای جام که چهار اخراجی به همراه داشت،رودرروی تیم اسکولاری قرارگیرد تا خاطره یورو ۲۰۰۴ را زنده کنند. ایتالیا در دیداری که استرالیا هیچ چیز کمتر نداشت با یک پنالتی مشکوک در ثانیه های آخر به پیروزی رسید تا با برتری اوکراین برابر سوییس در ضیافت پنالتی ها، حریف این تیم در مرحله یک چهارم پایانی باشد. تیم سوییس که در چهار مسابقه دروازه اش را بسته نگه داشته بود با بر جا گذاشتن رکوردی جالب از جام خداحافظی کرد.

دیدار غنا – برزیل ضعف های مدافع عنوان قهرمانی را هم نمایان ساخت. ستارگان زردپوش هرچند با سه گل به پیروزی رسیدند ولی کمتر از حد انتظار ظاهر شدند. رونالدو در این دیدار رکورد گرد مولر را شکست تا گلزن ترین مهاجم تاریخ جام جهانی (با ۱۵ گل) باشد.بازی فرانسه – اسپانیا دیداری تماشایی بود که با درخشش زیدان و ریبری با نتیجه ۳-۱ به نفع شاگردان دومنک به پایان رسید.

مرحله یک چهارم پایانی با دیدار آلمان – آرژانتین آغاز شد. دو تیم در وقت های قانونی و اضافی به تساوی ۱-۱ رسیدند. در حالیکه بسیاری از هواداران آرژانتین پیروزی این تیم در وقت قانونی را پیش بینی می کردند، روحیه بالای تیمی آلمان و اندیشه های کلینزمن جوان سرنوشتی دیگر را برای راه راه پوشان پر مدعا رقم زد. در ضربات پنالتی ینس لمان با درخشش خود و دفع دو ضربه پنالتی کامبیاسو و آیالا باعث صعود میزبان به دور نیمه نهایی شد. بازی پرتقال – انگلیس فاقد هر گونه جذابیتی بود و اخراج وین رونی کم تجربه مزید بر علت شد تا دو تیم ۱۲۰ دقیقه در میدان وقت تلف کنند. در ضربات پنالتی تیم پرتقال با درخشش ریکاردو دروازه بان پنالتی گیر خود به پیروزی رسید تا حریف برنده بازی برزیل – فرانسه در مرحله بعد باشد. اما بی شک جالب توجه ترین و یکی از زیباترین بازی های جام جدال برزیل – فرانسه بود. فرانسوی ها بسیار شکننده پا به رقابت ها نهادند و با توجه به میانگین بالای سنی ستارگانشان چندان شانسی برای موفقیت در نظر کارشناسان نداشتند ولی در آلمان، آنها بازی به بازی بهتر ظاهر شدند و پس از پیروزی بر اسپانیا با اندیشه بردن به مصاف برزیل آمدند. در مقابل تیم برزیل آن جذابیت مورد انتظار را نداشت و ستارگانش به خصوص رونالدینیو از فرم مطلوب دور بودند. در این مسابقه زین الدین زیدان با نمایشی خارق العاده چنان حریف را مقهور قدرت تکنیکی و رهبری خویش کرد که هیچ کس در شایستگی فرانسه در برتری بر برزیل شکی نکند. کاپیتان فرانسه که پیشتر اعلام کرده بود پس از جام جهانی برای همیشه کفش هایش را خواهد آویخت در این مسابقه فوتبالی متفاوت ارایه کرد، شاید چیزی شبیه مارادونای ۸۶ یا کرایف ۷۴٫ دفاع مستحکم فرانسه و هماهنگی بین خطوط این تیم باعث شد تا بار دیگر آنها در جمع چهار تیم برتر جهان قرار گیرند. ایتالیا هم در دیداری یک طرفه سه بر صفر اوکراین را درهم کوبید تا حریف ژرمن ها در نیمه نهایی باشد. دیدار آلمان – ایتالیا مسابقه ای زیبا بود که هر دو تیم ۱۱۹ دقیقه رقابتی هیجان انگیز و پایاپای را در آن به نمایش گذاشتند. ولی کاخ آرزوهای کلینزمن در دقیقه آخر و با ضربه گروسو به یک باره فروریخت و تیم ایتالیا در عرض دو دقیقه به پیروزی ۲-صفر و صعود به دیدار پایانی دست یافت. در دیگر دیدار این مرحله تیم فرانسه که انگیزه ای جز قهرمانی نداشت با تک گل زیدان به دیدار نهایی راه یافت.

دیدار رده بندی در زادگاه کلینزمن (اشتوتگارت) انجام شد و تیم آلمان با نتیجه کوبنده ۳-۱ پرتقال را شکست داد تا مردم آلمان به خاطر بازی های زیبای تیمشان و کسب مقام سوم جام بار دیگر به خیابان ها بریزند. کلینزمن پس از کسب این عنوان از تیم ملی کناره گیری کرد.

دیدار پایانی جام آبستن حوادث تلخی بود. فرانسوی ها که به لطف انگیزه ی بالای ستارگان قدیمی و و نظم تیمی فوق العاده شان تا فینال رسیده بودند در برابر ایتالیایی قرار گرفتند که با درایت مارچلو لیپی فقط به قهرمانی فکرمی کرد. دیدار پایاپای دو تیم با نتیجه ۱-۱ تا دقیقه ۱۱۳ دنبال می شد که در این لحظه ناگهان زین الدین زیدان کاپیتان فرانسوی ها با سر به سینه ماتراتزی مدافع بداخلاق حریف کوبید و توسط داور اخراج شد. دشنام های ماتراتزی چنان ستاره رقابت ها را از کوره به در برد که قهرمانی جهان را در یک لحظه فراموش کرد تا تیمش علی رغم تمام شایستگی ها در ضربات پنالتی مغلوب حریف شود. ایتالیا برای چهارمین بار فاتح جام جهانی شد تا پرافتخارترین تیم اروپا باشد. زیدان به عنوان بهترین بازیکن جام برگزیده شد و میروسلاو کلوزه در جامی که گلزن کم داشت با پنج گل زده کفش طلایی را تصاحب کند.



نوزدهمین دوره ۲۰۱۰-آفریقای جنوبی



تیمهای شرکت کننده:۳۲ تیم

تعداد بازیها:۶۴

تعداد کل تماشاگران:۳٬۱۷۸٬۸۵۶(میانگی ن ۴۹۶۶۹ در هر بازی)

بهترین گلزن:توماس مولر، داوید ویا، وسلی اسنایدر، دیگو فورلان – (هر کدام ۵ گل)

بهترین بازیکن
گو فورلان از اروگوئه

تیمهای برتر: ۱)اسپانیا ۲)هلند ۳ )آلمان ۴)اروگوئه

جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ نوزدهمین دورۀ جام جهانی فوتبال بود که از ۱۱ ژوئن ۲۰۱۰ (۲۱ خرداد ۱۳۸۹) تا ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۰ (۲۰ تیر ۱۳۸۹) در کشور آفریقای جنوبی برگزار شد. این دوره نخستین بار بود که جام جهانی در یک کشور عضو کنفدراسیون فوتبال آفریقا میزبانی شد. مراسم افتتاحیه جام در ۱۰ ژوئن با حضور بسیاری از ستارگان فوتبال و موسیقی به صورت غیررسمی افتتاح شد. در این مراسم بسیاری از ستارگان موسیقی آفریقای جنوبی و دنیا با اجراهای خود در حضور ۳۰ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه اورلاندو به طور غیررسمی جام جهانی نوزدهم فوتبال را افتتاح کردند. دزموند توتو برنده جایزه صلح نوبل، سپ بلاتر رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال و یاکوب زوما رییس جمهور آفریقای جنوبی از جمله سخنرانان این مراسم بودند.

ارزش ۳۲ تیم حاضر در این دوره از رقابت‌های جام جهانی ۵۰۰۰ میلیون یورو بود که تیم ملی فوتبال اسپانیا با ارزشی بالغ بر ۵۶۵ میلیون یورو، گران قیمت‌ترین تیم حاضر در جام جهانی ۲۰۱۰ بود. همچنین دو تیم زلاندنو و کره شمالی با ۱۵ میلیون یورو ارزانترین تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۱۰ بودند. فابیو کاپلو سرمربی تیم ملی انگلیس با دستمزد ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار گرانترین مربی و مارچلو لیپی سرمربی تیم ایتالیا نیز با ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار دومین مربی گران قیمت جام جهانی ۲۰۱۰ بودند. لیونل مسی مهاجم تیم ملی آرژانتین بیشترین سهم را در تبلیغات پول‌ساز جام جهانی به خود اختصاص داد. پس از مسی، کریستیانو رونالدو قرار داشت.

نوزدهیمن دوره جام جهانی با قهرمانی اسپانیا پایان یافت و بعضی از رکوردهای دوره‌های پیشین را تغییر داد. این نخستین باری بود یک تیم اروپایی خارج از قاره اروپا به قهرمانی دست یافت و از سال ۱۹۷۸ اولین بار بود که دو تیم فینالیست سابقه قهرمانی در دوره‌های پیش را نداشتند. این دوره مانند جام جهانی فوتبال ۱۹۹۴ کم گل‌ترین جام در تاریخ این بازی‌ها بود.

مسابقات دور مقدماتی فوتبال جام جهانی از ۲۱ خرداد ماه با دیدار دو تیم آفریقای جنوبی و مکزیک آغاز شد و چهارم تیرماه نیز با مصاف تیم های هندوراس و سوئیس در چهل و هشتمین دیدار این مرحله به پایان رسید.

در این مدت و در چهل هشت بازی برگزار شده، ۱۰۱ گل از خط دروازه های ۳۲ تیم شرکت کننده در این مسابقات گذشت که میانگین ۰۸/۲ برای هر دیدار است.

شش بازی با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید و بیشترین گل به ثمر رسیده در بازی پرتغال برابر کره شمالی (۷ بر صفر) ثبت شد.

۱۳ دیدار مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی با نتیجه یک بر صفر پایان یافت، در ۷ بازی تیم ها با نتیجه ۲ بر یک به رختکن رفتند و شش بازی نیز با تساوی یک بر یک به اتمام رسید.

در بین گروه های هشتگانه این رقابتها در مرحله مقدماتی، گروه های G و B با ۱۷ گل رد و بدل شده، بیشترین گل با میانگین ۸/۲ گل در هر دیدار را در اختیار دارند و گروه H نیز با هشت گل و میانگین ۳/۱ گل برای هر دیدار عنوان گروهی که کمترین گل زده را داشته باشد، کسب کرد.

نتایج

نتایج ۴۸ دیدار مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی بر اساس گروه های هشت گانه به قرار زیر است:

گروه A: ( آفریقای جنوبی، مکزیک، اروگوئه و فرانسه)

آفریقای جنوبی ۱، مکزیک ۱

اروگوئه صفر، فرانسه صفر

آفریقای جنوبی صفر، اروگوئه ۳

فرانسه صفر، مکزیک ۲

مکزیک صفر اروگوئه ۱

فرانسه ۱، آفریقای جنوبی ۲

در این گروه ۱۱ گل از خط دروازه ها گذشت و تیم های اروگوئه و مکزیک به عنوان تیم های اول و دوم به دور یک هشتم راه یافتند.

گروه B: (آرژانتین، نیجریه، کره جنوبی و یونان)

آرژانتین ۱، نیجریه صفر

کره جنوبی ۲، یونان صفر

یونان ۲، نیجریه ۱

آرژانتین ۴، کره جنوبی ۱

کره جنوبی ۲، نیجریه ۲

یونان صفر، آرژانتین ۲

از این گروه تیم های آرژانتین و کره جنوبی به دور بعدی راه یافتند و به ثمر رسیدن ۱۷ گل در این مرحله، نتایج دیدار های چهار تیم این گروه است.

گروه C: (انگلیس، آمریکا، الجزایر و اسلوونی)

انگلیس ۱، آمریکا ۱

الجزایر صفر، اسلوونی ۱

اسلوونی ۲، آمریکا ۲

انگلیس صفر، الجزایر صفر

اسلوونی صفر، انگلیس ۱

آمریکا ۱، الجزیره صفر

در گروه C تنها ۹ گل در شش دیدار از خط دروازه ها گذشت و تیم های آمریکا و انگلیس نیز به ترتیب به عنوان تیم های اول و دوم دور مقدماتی به مرحله یک هشتم راه یافتند.

گروه D: (آلمان، استرالیا، صربستان و غنا)

آلمان ۴، استرالیا صفر

صربستان صفر غنا ۱

آلمان صفر، صربستان ۱

غنا ۱، استرالیا ۱

غنا صفر، آلمان ۱

استرالیا ۲، صربستان ۱

در مجموع شش دیدار این گروه ۱۲ گل زده شد و تیم های آلمان و غنا نیز به عنوان تیم های اول و دوم راهی دور یک هشتم شدند.

گروه E: (هلند، دانمارک، ژاپن و کامرون)

هلند ۲، دانمارک صفر

ژاپن ۱، کامرون صفر

هلند ۱، ژاپن صفر

کامرون ۱، دانمارک ۲

دانمارک ۱، ژاپن ۳

کامرون ۱، هلند ۲

تیم های گروه E در شش دیدار خود ۱۴ گل زدند و تیم های هلند و ژاپن به ترتیب به عنوان تیم های های اول و دوم این گروه به دور یک هشتم نهایی راه یافتند.

گروه F: (ایتالیا، پاراگوئه، نیوزیلند و اسلواکی)

ایتالیا ۱، پاراگوئه ۱

نیوزیلند ۱، اسلواکی ۱

اسلواکی صفر، پاراگوئه ۲

ایتالیا ۱، نیوزیلند ۱

اسلواکی ۳، ایتالیا ۲

پاراگوئه صفر، نیوزیلند صفر

تیم های پاراگوئه و اسلواکی از این گروه به دور بعدی راه یافتند و شش دیدار دور مقدماتی نیز ۱۳ گل برای این گروه در بر داشت.

گروه G: (برزیل، کره شمالی، ساحل عاج و پرتغال)

ساحل عاج صفر، پرتغال صفر

برزیل ۲، کره شمالی ۱

برزیل ۳، ساحل عاج ۱

پرتغال ۷، کره شمالی صفر

پرتغال صفر، برزیل صفر

کره شمالی صفر، ساحل عاج ۳

این گروه نیز با ۱۷ گل،عنوان پرگل ترین گروه دور مقدماتی را به خود اختصاص داد و تیم های برزیل و پرتغال از این گروه به دور یک هشتم راه یافتند.

تیم کره شمالی با دریافت ۱۲ گل در سه دیدار به عنوان تیمی که ضعیف ترین خط دفاعی را در اختیار دارد ، به خود اختصاص داد.

گفتنی است، بیش از ۱۰ درصد گل های دور مقدماتی در درون دروازه این تیم جای گرفته است.

گروه H: (اسپانیا، سوئیس، هندوراس و شیلی)

هندوراس صفر، شیلی ۱

اسپانیا صفر، سوئیس ۱

شیلی ۱، سوئیس صفر

اسپانیا ۲، هندوراس صفر

شیلی ۱، اسپانیا ۲

سوئیس صفر، هندوراس صفر

در این گروه تنها هشت گل از خط دروازه ها آن هم در شش بازی مرحله مقدماتی گذشت و تیم های اسپانیا و شیلی به دور یک هشتم راه یافتند.

مرحله حذفی:
یک هشتم یک چهارم نیمه نهایی نهایی

۵ تیر – بندر الیزابت
Flag of اروگوئه اروگوئه ۲
۱۱ تیر – ژوهانسبورگ
Flag of کره جنوبی کره جنوبی ۱
Flag of اروگوئه اروگوئه
(پنالتی) ۴
۵ تیر – روشتنبورگ
Flag of غنا غنا ۲
Flag of the United States ایالات متحده ۱
۱۵ تیر – کیپ تاون
Flag of غنا غنا ۲
Flag of اروگوئه اروگوئه ۲
۷ تیر – دوربان
Flag of the Netherlands هلند ۳
Flag of the Netherlands هلند ۲
۱۱ تیر – بندر الیزابت
Flag of اسلواکی اسلواکی ۱
Flag of the Netherlands هلند ۲
۷ تیر – ژوهانسبورگ
Flag of Brazil.svg برزیل ۱
Flag of Brazil.svg برزیل ۳
۲۰ تیر – ژوهانسبورگ
Flag of شیلی شیلی ۰
Flag of the Netherlands هلند ۰
۶ تیر – ژوهانسبورگ
Flag of اسپانیا اسپانیا ۱
Flag of آرژانتین آرژانتین ۳
۱۲ تیر – کیپ تاون
Flag of مکزیک مکزیک ۱
Flag of آرژانتین آرژانتین ۰
۶ تیر – بلومفونتن
Flag of آلمان آلمان ۴
Flag of آلمان آلمان ۴
۱۶ تیر – دوربان
Flag of انگلستان انگلیس ۱
Flag of آلمان آلمان ۰
۸ تیر – پرتوریا
Flag of اسپانیا اسپانیا ۱ رده‌بندی
Flag of پاراگوئه پاراگوئه
(پنالتی) ۵
۱۲ تیر – ژوهانسبورگ ۱۹ تیر – بندر الیزابت
Flag of ژاپن ژاپن ۳
Flag of پاراگوئه پاراگوئه ۰ Flag of اروگوئه اروگوئه ۲
۸ تیر – کیپ تاون
Flag of اسپانیا اسپانیا ۱ Flag of آلمان آلمان ۳
Flag of اسپانیا اسپانیا ۱

Flag of پرتغال پرتغال ۰


براي مشاهده مقاله كامل به سايت منبع مراجعه نماييد
 

Similar threads

بالا