جاذبه های گردشگری

مریم تهرانی

عضو جدید
جنگل ابر شاهرود

395.jpg


جنگل ابر شاهرود از جمله بکرترین جنگل های ایران است که در 35 کیلومترى شمال شرقی شهر شاهرود قرار دارد. این جنگل در استان سمنان و در مجاورت دهکده ابر واقع شده و می توان گفت مرز میان استان سمنان و گلستان می باشد.


جنگل خوش آب و هوای ابر، دارای مساحتی 35 هزار هکتاری و در ادامه جنگل های سر سبز شمال کشور است.


این جنگل در اکثر ایام سال از ابر پوشیده شده و به همین علت به آن جنگل ابر گفته می شود. جنگل ابر به دلیل ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد و همچنین وجود چشمه سارهای فراوان، در فصول گرم، سال آب و هوایی خنک و مطبوع دارد.


جایى که از ضخامت کوه‌ هاى البرز کاهش می یابد، ابر هاى گرفتار در پشت این دیواره از لا به‌ لاى دره‌ ها به سمت جنوب سرازیر مى‌ گردند؛ به همین علت تقریباً از بعد از ظهر تا نیمه‌ هاى شب با سرد شدن هوا چنان مى‌ نماید که جنگل به روى ابرها سوار شده است. این اتفاق، منطقه ابر را دگرگون کرده و آب و هوایى متفاوت از سراسر سمنان به آن داده است.


در عمق جنگل، تپه‌ هایی پرشیب وجود دارند که درختان بلند، آنها را فرا گرفته اند و مشهورترین درخت موجود در جنگل ابر، اورس نام دارد؛ درختى با ریشه‌ هاى بلند که روى زمین مى‌ خزد.


بخش های ابتدایى جنگل ابر، ییلاق چوپانان گلستانى است، اما در عمق جنگل دیگر اثرى از انسان دیده نمى‌ شود.


جنگل زیبای ابر، به سه علت اهمیت جهانی دارد. اول این که این جنگل ها، بخشی از جنگل‌ های باستانی هیرکانی می باشند و گیاهان دارویی آن در دنیا کم نظیر هستند. دلیل دوم مربوط به اکوتن این منطقه می‌ شود؛ یعنی مرز میان‌ بند بین دو اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی؛ در جنگل ابر می توان، درختان سوزنی برگ را در کنار درختان پهن برگ مشاهده کرد که این امر در گونه‌ های جانوری هم تاثیر گذار بوده است. دلیل سوم، به‌ خاطر جغرافیای خاص جنگل، دو منطقه کم و بلند ارتفاع در کنار هم قرار گرفته اند و همین امر سبب شده تا شاهد تشکیل اقیانوس ابر در این منطقه باشیم، که پدیده کم نظیری در جهان به شمار می آید.


قدمت جنگل‌ های هیرکانی که در شمار بقایای دوران سوم زمین‌ شناسی می باشند از یک جهت و وجود 80 گونه گیاهان چوبی به همراه گونه‌ های گیاهی بسیار کمیاب مانند راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار و … از جهت دیگر نشان می‌ دهد که جنگل ابر می‌ تواند همچون موزه زنده‌ ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی مورد استفاده قرار بگیرد.


https://www.vilajar.com/Place/395
 

Similar threads

بالا