ثبت نامه امام علی(ع) به مالک در یونسکو

haj morteza

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسؤول کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو گفت: نسخه تاریخی و ارزشمند نامه امام علی(ع) به مالک اشتر که در کتابخانه حضرت آیت الله مرعشی نجفی(ره) نگهداری می شود، در حافظه جهانی یونسکو ثبت خواهد شد.
به گزارش رسا؛ حجت الاسلام سیدمحمدعلی احمدی ابهری، مسؤول کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو، اظهار داشت: کمیته ثبت آثار و کتب تاریخی در حافظه جهانی یوسکو از سال ۱۹۹۲ میلادی کار خود را آغاز کرده که ایران پس از ۵ سال از آن تاریخ، شروع به ثبت آثار فرهنگی خود کرده است.
وی خاطر نشان کرد: تاکنون آثار متعددی در حافظه جهانی یونسکو از سوی ایران ثبت شده است، از آن جمله می توان به وقف نامه ربع رشیدی در سال ۲۰۰۷ میلادی اشاره کرد که در کتابخانه مرکزی تبریز نگهداری می شود.
حجت الاسلام احمدی ابهری ادامه داد: افزون بر این اثر نفیس، شاهنامه یاسنقری که در موزه کاخ گلستان نگهداری می شود و مجموعه اسناد تشکیلات اداری آستان قدس رضوی به ترتیب در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی در این فهرست قرار گرفته اند.
مسؤول کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو ادامه داد: هر کشور دو سال یک بار می تواند تنها دو اثر را برای ثبت جهانی معرفی کند که امسال دو اثر خطی نفیس از جمهوری اسلامی ایران برای ثبت در حافظه جهانی یونسکو معرفی می شوند.
وی گفت: کتاب «‌التفهیم لاوایل صناعة التنجیم» که در کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود و «خمسه نظامی» در مدرسه عالی شهید مطهری(سپه‌سالار) تهران دو اثری هستند که با ارزیابی های کارشناسی برای معرفی در ثبت جهانی برگزیده شده اند.
حجت الاسلام احمدی ابهری افزود: هم اکنون مطالعات روی نسخه تاریخی و ارزشمند نامه امام علی(ع) به مالک اشتر که در کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی(ره) در قم نگهداری می شود، برای ثبت در حافظه جهانی یونسکو انجام می گیرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: شورای مرکزی برنامه جهانی ثبت حافظه تاریخی یونسکو در سال ۲۰۱۳ میلادی جلسه خود را در ایران برگزار خواهد کرد
 
بالا