تکنیک‌های مقابله با اضطراب و فشار زندگی

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1][/h]​
هفته نامه زندگی مثبت: افراد مختلف با توجه به تغییرات و نیازهایی که در زندگی برایشان ایجاد می شود واکنش های جسمی یا احساسی از خود نشان می دهند که به این واکنش ها «استرس» می گوییم. استرس تنها یک بعد منفی ندارد بلکه گاهی اوقات وجود استرس باعث ایجاد انگیزه در زندگی فرد می شود تا قدم های مثبتی بردارد. به این نوع استرس، استرس مثبت می گوییم که چندان خطرناک نیست. اما در این مقاله به تکنیک های رویارویی با استرس منفی پرداخته ایم.





مراحل بروز استرس

وقتی استرس در فردی ایجاد می شود 3 مرحله اساسی را طی می کند؛ در مرحله اول سیستم سمپاتیک فرد تحریک می شود که همراه با علائمی مانند افزایش ضربان قلب، تعریق بدن و... در مرحله دوم فرد به مقابله بر می خیزد یعنی سعی می کند با توجه به برخی تکنیک ها استرس خود را کنترل و مدیریت کند. راهبردهای مدیریتی استرس در همین مرحله به کار گرفته می شود که ممکن است چند روز طول بکشد.

مرحله سوم انرژی بدنی فرد کمی رو به تحلیل می رود چون در مرحله قبل برای مقابله با استرس ساعت ها و گاهی روزهای متوالی درگیر بوده است. حتی فرد ممکن است مستعد ابتلا به برخی بیماری ها نیز شود. از طرفی، ممکن است در فردی که دچار استرس شده علائمی شبیه سرماخوردگی بروز کند.

موقعیت های مشابه استرس ایجاد می کند

جالب است بدانید بدن شما چیزی را موقعیت استرس زا برداشت می کند که قبلا به آن موقعیت برچسب استرس زده باشد. درواقع هرچقدر موضوعی برای شما آشناتر باشد احتمال داشتن استرس در آن مورد خاص بیشتر از وقتی است که موضوع برایتان جدید و ناآشناست. اینکه فرد چه واکنشی نسبت به یک موقعیت استرس زا داشته باشد تا حدود زیادی به تیپ شخصیتی فرد، فرهنگ و جامعه ای که در آن بزرگ شده و همچنین تجربیات او مربوط است. به همین دلیل افراد با توجه به شخصیت های مختلف و عوامل فرهنگی هرکدام به نوع متفاوتی در مقابل یک موقعیت استرس زا واکنش نشان می دهند.

مشاغل استرس زا

حسابدارها، کسانی که در بازار بورس کار می کنند، پزشکان، مدیران، کارمندان بانک، کارشناسان فروشی که باید در مدت زمان مشخصی مقدار مشخصی از یک کالا را بفروشند یا کسانی که فعالیت آنها با تکنولوژی در ارتباط است بیشتر از سایر مشاغل درگیر استرس می شوند.

علائم استرس

نشانه های استرس زیاد است. ممکن است فرد دچار سردرد، سرگیجه، اختلال تکلم یا تکرر ادرار شود. بروز این علائم هنگام بروز استرس در افراد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. بروز استرس می تواند سبب بیماری های مختلفی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، یبوست، تهوع یا حتی بیماری های قلبی و پوستی و در حالت شدیدتر آن باعث بروز سرطان نیز شود. امروزه مطرح شده یکی از دلایل سرطان وجود استرس و فشار زندگی است.

مدیریت زمان دشمن استرس

یکی از دلایلی که باعث بروز استرس در افراد می شود نداشتن مدیریت زمان است. وقتی افراد به درستی از زمان خود استفاده نکنند و برای اوقات خود برنامه ریزی نداشته باشند بروز استرس طبیعی است.

تغذیه سالم

هرچقدر فرد تغذیه سالم تری داشته باشد استرس کمتری سراغش خواهدآمد. برخی مواد غذایی باعث کاهش استرس می شوند مانند ماهی، بادام، گل کلم، برنج، پاستا، شیر، طالبی، پنیر و گوشت گاو. این مواد به دلیل دارا بودن ویتامین B باعث آزادشدن ماده ای به نام سروتونین در بدن می شوند و از آنجا که سروتونین ماده ای نشاط آور است از افراد در مقابل استرس محافظت می کند. کنار تغذیه سالم، داشتن خواب کافی نیز به کاهش استرس در افراد کمک زیادی می کند.





دفتر یادداشت روزانه

طبیعی است که افراد گاهی دچار برخی هیجانات منفی شوند. داشتن یک دفترچه روزانه و ثبت این هیجانات باعث تخلیه هیجانی می شود و استرس کاهش پیدا خواهدکرد. گفته می شود کسانی که دفترچه خاطرات دارند آرامش بیشتری دارند چون با ثبت احساسات و هیجانات منفی می توان استرس را تا حدود زیادی در خود کاهش داد. گاهی اوقات دچار احساساتی می شوید که نمی توانید آن را برای کسی بازگو کنید. در این شرایط نوشتن آن احساسات در یک برگ کاغذ می تواند به شما در کنترل استرس و فشار کمک زیادی کند.

کمال گرایی ممنوع!

کمال گرایی و توقعات بسیار زیاد یکی دیگر از دلایل بروز استرس در افراد است. اگر افراد کمی از کمال گرایی های خود بکاهند با استرس کمتری مواجه خواهندشد.

عجله نکنید

افرادی که عادت به عجله کردن دارند نسبت به افرادی که با شتاب کار نمی کنند، استرس بیشتری را تجربه می کنند. اگر بتوانید عجله و شتاب را از کارهای روزانه تان کم کنید کمتر دچار استرس خواهیدشد.

مراقبت نور و رنگ اطرافتان باشید

افراد باید برای کاهش استرس نسبت به رنگ و نور محیطی که در آن زندگی می کنند یا مشغول کارند مراقبت بیشتری داشته باشند. به این ترتیب که از رنگ و نوری مناسب استفاده کنند. برای مثال استفاده از رنگ آبی آرامش بخش است و به کاهش استرس کمک زیادی می کند. اگر در محیطی قرار دارید که تمامی دیوارها سفید است بهتر است آنجا را با وسایل رنگی تزئین کنید.





خودتان را تشویق کنید

اگر در طول روز کار خوبی انجام دادید برای مثال به یک ارباب رجوع کمک کردید یا سهمی هرچند کوچک در بروز یک اتفاق خوب در دیگران داشتید، به خودتان جایزه بدهید. تشویق شما به هر شکلی می تواند باشد. از خریدن یک خوراکی مورد علاقه گرفته تا بیرون رفتن با دوستان. این کارها باعث می شود افراد نقاط قوت خود را پررنگ کنند و نتها روی نقاط ضعفشان تکیه نکنند.

ارتباط با افراد موفق

یکی دیگر از تکنیک های کاهش استرس ارتباط با افراد موفق است. هرچقدر بیشتر با افراد موفق ارتباط داشته باشید بیشتر شبیه آنها رفتار خواهید کرد. درواقع می توان از تجربیات این گروه از افراد در رویارویی با استرس کمک گرفت و بهره برد. با این کار کمتر دچار استرس و گاهی افسردگی خواهید شد. یادتان باشد همه از افراد افسرده فراری هستند.

برنامه ریزی را فراموش نکنید

اگر افراد زندگی شان را براساس یک سیستم و قاعده تعریف شده و منظم پایه ریزی کنند کمتر دچار استرس خواهندشد. حتی بهتر است افراد برای تفریحات و اوقات فراغت خود نیز برنامه داشته باشند برای مثال اینطور برنامه ریزی کنند که هفته ای یک بار به ملاقات دوست و فامیل بروند چون تفریح کردن نیز باعث کاهش استرس و ایجاد آرامش در فرد می شود. بنابراین برنامه ریزی در همه کارها مانع اتلاف وقت می شود و درنتیجه به دلیل وجود نظم موجود، استرس کمتری سراغ افراد خواهدآمد.
 
Similar threads

Similar threads

بالا