تکنولوژی هوش مصنوعی در خدمت خودرو های خودران

alimobini

عضو جدید
فناوری خودران در خودرو های بسیاری از شرکت های خودرو سازی هرروز در‌حال‌توسعه است؛ اما همچنان کاملا ایمن نیست و میتواند باعث تصادفات رانندگی بشود. سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی ممکن است در برخی مواقع بدرستی عمل نکند و این عملکرد اشتباه برای سرنشینان خودرو خطرآفرین خواهد بود. ظاهرا کمپانی مایکروسافت و MIT در تلاش هستند تا با توسعه‌ی سیستمی جدید بر چنین مشکلاتی غلبه کنند. در این تکنولوژی که مبتنی بر هوش مصنوعی است، این دو شرکت با استفاده از این فناوری نقاط کور را در حین حرکت خودران شناسایی می‌کنند.
در همین خصوص زمانی که سیستم هوش مصنوعی درموقعیتی خطرناک قرار بگیرد،تصمیمیمی گیرد که با تصمیم انسان در همان موقعیت گرفته می شود ،مقایسه خواهد شد.
نکته جالب توجه این است که این تصمیم اتخاذ شده از جانب هوش مصنوعی با تصمیم انسانی بسیار مشابهند.
خودرو ی خودران نمی تواند آمبولانس یا ماشین آتش نشانی را تشخیص دهد وراه را برای این خودرو ها باز کند،ولی با دیدن این عملکرد از سوی خودرو های دارای راننده می تواند این اقدام را یاد گرفته و طبق آن عمل کند.
این سیستم قابلیت این را دارد که به سرعت اصلاح پذیر باشد.اگر در مسیر حرکت از مسیر درستش خارج شود راننده انسانی اوضاع را در اختیار می گیرد و نشان می دهد که چه چیز اشتباه است.
همچنین محققان راهی برای تبدیل نشدن خودرو های خودران به وسیله ای کنترل ناپذیردر نظر گرفته اند تا در تمامی شرایط بتوان عملکرد عملکرد درست و ایمن از خود نشان دهد .
این سیتستم با بهره گیری از آمار و احتمالات برای تعیین الگو ها ومشخص کردن امن بودن وضعیت یا وجود امکان بروز خطر استفاده می کند.اگر عملکردی در 90 درصد مواقع صحیح باشد سیستم به آن عملکرد نیز توجه نشان می دهد و وضعیت را با دقت می سنجد.
محققان همچنان در تلاشند که این مدل را در وضعیت محیط واقعی مورد آزمایش و بررسی قرار دهند؛ولی تاکنون فقط مدل مخصوص بازی‌های ویدئویی را با متغیرهای محدود و شرایط ایده‌ال آزمایش کرده‌اند. مایکروسافت و MIT سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی جدیدشان را در دنیای واقعی برای خودروهای خودران در شرایط واقعی باید مورد آزمایش قرار دهند. اگر سیستم جدید طراحی‌شده بتواند عملکرد چشمگیری از خود نشان دهد، پیشرفت بزرگی در این حوزه بوقوع می پیوندد.
در شرایط کنونی خودروهای خودران درعمل با مشکلاتی ساده مواجه هستند؛ مثلا ترافیک یا بارش برف ممکن است به اشتباه سیستم خودران و حتی تصادف منجر شود. مدل جدید مایکروسافت و MIT در شرایط این‌چنینی با ارائه‌ی راهکارهای مناسب و دقیق‌تر خطرهایی را به‌حداقل می‌رسانند که اکنون در کمین سرنشینان خودروهای خودران قرار دارد.
 

Similar threads

بالا