[تکنولوژی معماری] - معرفی رشته ی تکنولوژی معماری

وضعیت
موضوع بسته شده است.

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
تکنولوژی معماری
تکنولوژی معماری به عنوان رشته ستاره دار گرایشی بین رشته ای در کنکور هنر می باشد که مرتبط با دو رشته اصلی معماری و مهندسی عمران است. در جدول زیر ریز دروس این رشته به اجمال نشان داده شده است :

arch tech.jpg

همانطوری که در ریز دروس ارشد تکنولوژی معماری قابل مشاهده است این رشته صرفا به تکنولوژی های مرتبط با معماری می پردازد که به سه زیر شاخه اصلی مصالح ، سیستم ها و رفتار مهندسی تقسیم می شود. پروژه های هر ترم شامل طرح هایی با مشخصات خاص می باشد که در آن سعی بر آن است دانشجو تکنولوژی های روز معماری و مهندسی را شناخته و آن ها را در طرح خود به کار ببرد. معمولا این پروژه ها ساختمان های خاص مانند ساختمان های بلند ، ساختمان های با دهانه زیاد و یا مراکز خرید می باشد.

توضیح دروس تکنولوژی معماری
در دروسی مانند سیستم های ساختمانی پیشرفته (1) انواع روش های نوین ساخت ساختمان بررسی می شود که می توان به سیستم های کششی ، فشاری ، ترکیب فشار و کشش ، خمشی ، سیستم ساختمان های بلند و سیستم های سازه ای پل ها اشاره کرد. نمونه های هر یک از این سیستم ها به ترتیب عبارتند از سازه های پارچه ای (کششی) ، سازه های قوسی ، سازه های فضا کار و یا کابل و دکل ، سازه های پوسته ای ، سازه های لوله دسته شده و ساز ه های پل معلق.

در ترم اول علوم ساختمانی پیشرفته به مباحث انرژی پرداخته و اصول کاهش مصرف انرژی در ساختمان ، انواع منابع تجدید پذیر و رابطه بین محیط درون و بیرون ساختمان معرفی می گردد.
علوم و تکنولوژی مصالح ساختمانی درسی است که به بررسی مصالح مختلف و رفتار آن ها می پردازد. در این درس تکنولوژی های نوین مرتبط بل مصالح مورد نظر بررسی می گردد. هر یک از دانشجویان باید یک مصالح خاص را به عنوان موضوع تحقیق انتخاب کرده و در انتهای ترم تحقیق خود را ارائه دهند. نمونه موضوعات مرتبط با این درس عبارت است از: شیشه ، مصالح بنایی ، فولاد ، بتن ، چوب ، رنگ ، کامپوزیت ها ، آلومینیوم و ... .
مبانی مهندسی زلزله در معماری درسی است که به اثرات زلزله بر روی عناصر غیر سازه ای می پردازد. در این درس اصول زلزله تدریس شده و در آن رفتار هایی که عناصر غیر سازه ای و معماری بر اثر وارد شدن نیروی زلزله به آنها از خود نشان می دهند معرفی می گردد.
سیستم های ساختمانی پیشرفته (2) به تکنولوژی های مرتبط با سیستم های معماری می پردازد. در واقع این درسی است که می تواند موضوع های مختلفی را برای پایان نامه معرفی کند. موضوع های روز دنیا مانند معماری دیجیتال ، معماری پارامتریک ، معماری زنده ، معماری پایدار ، سازه ها و مصالح هوشمند ، هوش مصنوعی در معماری ، روش های سریع ساخت (CAD/CAM) ، طبیعت در معماری ، معماری بیونیک و ... .
طراحی سیستم های پیش ساخته درسی است که دانشجویان را با ساخت ساختمان های پیش ساخته و عناصر تشکیل دهنده آن و روند طراحی که یک سیستم پیش ساخته آشنا می کند. در این درس دانشجویان با انتخاب یک پلان با جزئیات ساخت عناصر پیش ساخته دست و پنجه نرم می کنند.
عناصر و روشهای ساختمانی در فناوری نوين درسی است که تکنولوژی های مرتبط با عناصر ساختمان مثل دیوار ها ، سقف ها ، کف ها را بررسی می کند. روش های مانند پانل های ICFDry wall ها، 3D panel ها ، انواع سقف های یک طرف و دو طرفه و تکنولوژی های مرتبط با این عناصر را معرفی می کند.
در درس تأسيسات مکانيکی و الکتريکی نیز همانطوری که از اسم درس پیداست در مورد تاسیسات در ساختمان ، اصول قرار گیری در انواع کاربری های و تکنولوژی های مرتبط با تاسیسات بحث می کند.
پایان نامه ارشد تکنولوژی معماری نتیجه 3 ترم دروس ارائه شده همراه با تحقیق دانشجو در یک زمینه خاص می باشد. در پایان نامه ارشد دانشجو باید تلاش کند که نظریه های جدیدی در مورد مصالح نوین ، سیستم های جدید معماری ، رفتار مهندسی در معماری ، گرایش های جدید در معماری (بیونیک ، دیجیتال ، پارامتریک ، پایدار و ...) بیان کند و یا در یک طرح خاص با کاربری مشخص تکنولوژی های نوین را مورد استفاده قرار دهد.


ادامه تحصیل مرتبط با تکنولوژی معماری
دانشجویان تکنولوژی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می توانند در رشته هایی که با تکنولوژی معماری مرتبط است در خارج از کشو ادام تحصیل دهند. گرایش هایی مانند
Building technology
Computational Architecture
ارائه شده در دانشگاه های مطرح دنیا مانند
MIT
, Carneige Mellon
, Georgia Tech.
, TuDelft

از گرایش های خاصی می باشد که دانشجویان تکنولوژی در آن می توانند ادامه تحصیل دهند. علاوه بر این تمامی گرایش های معماری که با تکنولوژی های روز و یا انرژی های پایدار مرتبط اند نیز می توانند به عنوان گرایش به منظور ادامه تحصیل انتخاب گردند که می توان به
Sustainable architecture
و یا Architectural technology
نیز اشاره کرد.


بازار کار مرتبط با تکنولوژی معماری
بازار کار مرتبط با این رشته در ایران را می توان به دو قسمت تقسیم کرد یکی در ارتباط مستقیم با این رشته می باشد که به مصالح ، روش های نوین و مهندسی کردن معماری مرتبط است که در این زمینه متاسفانه بازار کار این رشته زیاد وسیع نیست و تنها می توان به بازار های خاص و محدود سازه های کششی ، سازه های فضا کار ، تکنولوژی عناصر مانند 3d panel ها (با اینکه در ایران جزء تکنولوژی های جدید می باشد ولی در دنیای امروز جایگاهی ندارد!) و کارهای مرتبط اشاره کرد. موضوع دوم مرتبط با بازار کار را می توان به صورت مشترک با دانشجویان معماری معماری معرفی کرد که دانشجویان تکنولوژی می توانند در دفاتر مشاوره معماری فعالیت کنند. بیشترین فعالیت در این زمینه را می توان شرکت در مشاوره معماری برای ساخت ساختمان های با تکنولوژی جدید معرفی کرد (که در ایران محدود می باشد).

منبع : انجمن تخصصی تکنولوژی معماری
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
کنکور تکنولوژی معماری و منابع آن

کنکور تکنولوژی معماری و منابع آن

کنکور تکنولوژی معماری دارای دروس امتحانی زیر می باشد:
1- زبان تخصصی و عمومی (ضریب 2)
2- ایستایی و فن ساختمان (ضریب 3)
3- سیستم های ساختمانی (ضریب 4)
4- عناصر و جزئیات (ضریب 3)
از نظر ظرفیت ، در کنکور 90 ، دانشگاه تهران تنها دانشگاهی است که تعداد 8 نفر روزانه و 8 نفر شبانه را پذیرش می کند. دانشگاه هنر تبریز 10 نفر روزانه پذیرش می کند.


منابع کنکور تکنولوژی معماری
کنکور تکنولوژی معماری دارای این خاصیت می باشد که با توجه به طراحی سوال از کتاب های دکتر گلابچی و به بازار آمدن کتاب های جدید در هر سال کنکوری دارای تنوع در منبع در هر سال می باشد. منابع فعلی کنکور تکنولوژی معماری در 4 درس امتحانی عبارتند از :
زبان تخصصی و عمومی (ضریب 2)
Dictionary of Architecture by Francis D.K. Ching
Dictionary of Architecture and building construction by Nikolas Davies
منابع مرتبط با زبان عمومی ارشد معماری


از آنجایی که سه درس امتحانی دیگر با یکدیگر اشتراکاتی دارند تمام منابع در زیر خلاصه شده اند :
منابع اصلی:
1-درک رفتار سازه ها
2-سازه در معماري
3-استاتيک کاربردي
4-مقاومت کاربردي
5-معمار+مهندس=ساختار
6-سيستم هاي ساختماني آينده
7-سازه هاي مشبک فضايي
8-ساختمانها چگونه عمل ميکنند
9-فناوري هاي نوين ساختماني
10-سازه به مثابه معماري
11-طراحی لرزه ای برای معماران : مقابله ای هوشمندانه با زلزله
12-پل های ایران وجهان : تعامل معماری، تکنولوژی و زیبایی
13-پوسته ها و سازه های ورق تاشده برای معماران و مهندسان عمران
14-ساختمان هاي بتني براي معماران
15-ساختمان هاي فولادي براي معماران
16-مباني طراحي معماري،تحليل و اجراي سازه هاي فضاكار(زير چاپ)
17-جزييات،ارتقا دهنده معماري(زيرچاپ)
18-فناوري نانو در معماري و مهندسي ساختمان(زيرچاپ)
19-سازه هاي چادري کششي(چاپ شد)
20-معماري ديجيتال(زير چاپ)
منابع تکميلي
1-سازه هاي ساختمان بلند دکتر عادلي
2-مفاهيم پايه اي سازه هاي ساختماني مالکوم ميلي
3-مقررات ملي ساختمان+آيين نامه2800


و منابع مختلفی مثل:
مشخصات فنی عمومی کارهای ساختمانی نشریه 55
آیین نامه بتن ایران (آبا)
تکنولوژی و طرح اختلاط بتن تالیف دکتر مستوفی نژاد
آیین نامه 2800 زلزله
سوالات کنکور سال های گذشته
جزوات دانشگاه تهران ( تنها نقش کمک کننده در پیش بینی سبک سوال های کنکور را دارند)
مباحث مقررات ملی و سوالات نظام مهندسی معماری و عمران که در زیر مبحث هایی که با کنکور مرتبط اند آورده شده است. توجه کنید که در این مباحث و سوالات تنها آن قسمت هایی نیاز به مطالعه دارند که در منابع قبلی و یا در سوال های کنکور سال قبل از آن ها سوال شده باشد.
مبحث 8 از مقررات ملی ساختمان – مصالح بنایی
مبحث 9 از مقررات ملی ساختمان – طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه
مبحث 10 از مقررات ملی ساختمان – طرح و اجرای ساختمان های فولادی
مبحث 6 از مقررات ملی ساختمان – بار های وارد بر ساختمان
مبحث 7 از مقررات ملی ساختمان – پی و پی سازی
سوالات نظام مهندسی معماری و عمران


منابع کمکی
در صورتی که تمامی منابع اصلی را مطالعه کرده اید منابع کمکی می توانند در فهم مطالب کمک کننده باشند. مطالعه این منابع توصیه می شود هرچند لازم نیست! در زیر تعدادی از مهمترین منابع کمکی آورده شده است (فایل بعضی از منابع کمکی در پست منایع کمکی موجود است):
کتاب Architectural Structures (Structure and design)نوشته GG Schierle
سازه و معمارينوشته: آنگوس جي مك دونالد ترجمه: محمداحمدينژاد نشر خاك
تحلیل سازه در معماری به زبان ساده ( از غار تا آسمانخراش ) نوشته ماریوسالوادوری ترجمهکیومرث زنده دل
رفتار اجزاء سازه ها (مقدمه ای بر مهندسی ساختمان و سازه) ترجمه مهندس مجید بدیعی
شاهكارهاي سازه اي معماري جهان
کتاب Basic Structures for Engineers and Architects نوشته Philip Garrison
Zaha Hadid Complete Buildings & Projects
Renzo Piano Buildings & Projects
Projects - Design Build Network :
(سایت حاوی مطالعات موردی)
مطالعات موردی ساختمان ها از ۱۳۵۰-۲۰۰۵
انجمن ساختمان های بلند : http://www.skyscrapercity.com



روش مطالعه منابع
در این قسمت به منظور بهینه تر شدن مطالعه منابع اصلی کنکور مهمترین و پایه ای ترین منابع معرفی سپس نحوه مطالعه برخی از آن ها شرح داده می شود.

درک رفتار سازه ها:
اصلي ترين منبع و كتابي كه بايد قبل از هر منبعي،به صورت دقيق و خط به خط خواندهشود.
ابتدا بايد متن درس به همراه شكل ها وتصاوير مربوطه مطالعه و عملكرد هرسيستم درک شود. برای مطالعات موردي می توانید flashcard هایی را درست کنید و در بالای آن نوع سیستم را نوشته ودر کنار آن مهمترین تصاویر را قرار دهید. در زیر هر کارت مهمترین نکات را بنویسید و برای مرور این کارت ها را بصورت جداگانه مطالعه کنید.
در متن کتاب تصاويرمربوط به نمودار جريان نيروها و مسير بارگذاري بعلاوه دسته بندی سیستم ها مانند انواع قوس ها مهم می باشند. برای بیاد سپردن این نوع تصویر ها و مطالب می توانید از Flashcard استفاده کنید.
در آخر هر فصل خلاصه مطالبيارائه شده كه اين قسمت نیز خیلی مهم بوده وحتي در کنکور سال 89در قسمت عناصر و طراحی فنی هم از این قسمت سوال پرسیده شده است( برای مثال صفحه 259-مورد 6)
در كل 2 روش براي خواندن اين كتاب وجود دارد، يكي به صورت مجزاو دیگری به صورت موازي با كتاب سازه در معماري. به آن هایی كهسال اولی است که کنکور را تجربه می کنند توصیه می شود كه ابتدا درك رفتار سازه ها را مطالعه و سپس به مطالعه سازه در معماری بپردازند. دلیل مطالعه به این شکل این است که کتاب سازه در معماري متن پيچيده تري داردو ممكن است برای کسی که تازه در حال شروع کردن است باعث خستگی شود. علاوه بر این درک کتاب سازه در معماری پس از خواندن کتاب درک رفتار سازه ها آسان تر خواهد بود.

سازه در معماری:
اين كتاب هم مثل کتاب درک رفتار سازه ها از اصلي ترين منابع می باشد. هر سال بودجه بندي زيادي از سوالا هايكنكور به این کتاب اختصاص دارد. اما روش پيشنهادی برای کسانی که فرصت مطالعه کل کتاب را ندارند! 6 فصل اول اين كتاب را كامل و دقیق مطالعه کنید و برای ما بقی فصل ها ابتدا اشکال كتاب را تا انتهای کتاب مطالعه کنید و سپس به سوالا هاي كنكور مراجعه كنيد. خیلی از تست های کنکور از این اشکال و متن تفسیر کننده آن هاست!
در صورتی که فرصت کافی برای مطالعه دارید می توانید از فصل 6 به بعد را نیز دقیق مطالعه کنید. این کار به درک شما کمک کرده و اطلاعات شما را بالاتر می برد.
در کل مطالعه کتاب های سازه در معماری و درک رفتار سازه های به صورت مکرر توصیه می شود زیرا با هر بار مطالعه ممکن است نکات جدید تری را دریافت کنید پس به یک بار مطالعه کردن این کتاب ها اکتفا نکنید!


استاتيک و مقاومت مصالح كاربردی :
مهم ترين بخش اين دو كتاب مطالعات موردي هستند که در بین فصول قرار دارند و در سه كنكور اخير سوالاهایخيلي زيادي از این مطالعات مطرح شده است.
نوع ديگری از سوال هایی كه از اين دو كتاب هر سال مطرح مي شود سوال هاي مربوط بهايستایی می باشد. این سوال ها دقيقاً از مثال ها و تمرين های كتاب طرح می شوند که برای مثال در کنکور 89سوال از ضميمه مقاومت مصالح كاربردی استخراج شده است.(صفحه 553مورد6 )
البته به منظور یادگیری صحیح ایستایی و تحلیل سازه هایی مثل خرپا ، تیر و در کل حل سوالات استاتیک مناسب تر است که اصول تحلیل را فراگیرید. مطالعه مثال های حل شده این دو کتاب تنها برای کسانی شاید مناسب باشد که از نظر استاتیکی ضعیف بوده و ترجیح به حفظ کردن مسائل را دارند هرچند این روش اصلا توصیه نمی شود.
اما موادي كه برای حل سوال های استاتیک و مقاومت مصالح باید مسلط باشید :
- به دست آوردنواكنش های تكيه گاهی در تير،قاب و خرپا
- تعيين اعضاي صفر نيرويي در خرپا
- معادلات تعادل
- پايداری،ناپايداری(در خرپا،تيروقاب) و معينی ونا معينی.
- دياگرام برش و خمش
- به دست آوردن كشش در كابل(كهدرواقع تجزيه نيروها در جهت x,y ونوشتن معادلات تعادل می باشد)


سازه هاي مشبك فضايي:
اين كتاب در 3 سال اخير بين 4 تا 6 سوال داشته است و در صورتی كه سوال های طرح شده سال های اخیر را مطالعه کنید متوجه توجه ویژه طراح به تصاویر و توضیحات آن می شوید. مطالعه ریز دسته بندی های سازه های مشبک فضایی توصیه نمی شود اما حتما تقسیم بندی های اصلی سازه های مشبک را توسط Flashcard جمع بندی کنید و
در صورت امکان مطالعات موردی هر یک را در کنار آن قرار دهید. مطالعات موردی آن نیز مثل کتاب درک رفتار ازه ها دارای اهمیت زیادی بوده و در مطالعه آن دقت کنید. اصول طراحی سازه های فضاکار و نسبت های دهانه به ارتفاع را در صورت امکان دسته بندی کنید تا درک آن ها آسان تر شود.
در انتها این نکته مهم را یادآور می شویم که برای کنکور تکنولوژی 2 درس باعث جلو افتادن شما از دیگران می شود یکی زبان و دیگری ایستایی. با توجه به اینکه این دو درس توسط اکثر شرکت کنندگان درصد های پایینی رو بخود اختصاص می دهد کلید قبولی در این رشته بالا نگه داشتن درصد این دو درس برای بالا نگه داشتن میانگین کل می باشد.

منبع : انجمن تخصصی تکنولوژی معماری
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
کنکور از زبان رتبه 5 تکنولوژی معماری کنکور 89

کنکور از زبان رتبه 5 تکنولوژی معماری کنکور 89

شاید خوندن تجربیات ِ این دوست گرامی هم خالی از لطف نباشه که مسلما برای کسانی که داوطلب ِ کنکور مخصوصا در این رشته هستن مفید خواهد بود ؛ برای همین در ادامه این رو هم قرار میدم




این آمار مختصری از نحوه ی مطالعه من برا ی کنکور 89 هست که امیدوارم برای کنکوری های امسال مفید باشه :
بیشترین سوالاتی که تو این 2هفته از من پرسیده شده اینا هستن: روزی چند ساعت خوندی؟ از کی شروع کردی؟ منابع؟ واینکه فقط برا تکنو خوندی یا معماری هم وقت گذاشتی.
من 31 شهریور 88 پایان نامموتحویل دادم تقریبا 2 هفته صرف استراحت ! و البته تصمیم گرفتن برای کنکور ارشد ومشورت برای انتخاب گرایش شد.( من قبلا با تکنولوژی آشنایی نداشتم تا اینکه اوایلمهر بچه های ارشد تکنولوژی وارد دانشگاهمون شدن، اونا ازاین رشته و همینطور ریسکقبولیش گفتن و وبلاگ تکنولوژی معماری مهندس یزدی رو معرفی کردن.)


بالاخره از 18 مهر استارت زدم و تقریبا بدون وقفه تا 28 بهمن درس خوندن ادامه پیداکرد.

و اما ساعات درس خوندن :
به نظرمن این یک مسئله شخصی هست و بهترین زمان و مقدارش در هر روز برای هر کسی متفاوت هست . پیشنهاد من اینه که به خودتون سخت نگیرین و از درس خوندنتون لذت ببرین و کنکور رویک غول که باید باهاش جنگید و شاخشو شکست نبینید. اگر شما روزتون رو با شادی و لذت بردن از کاری که کردین به پایان برسونین نه تنها خسته و کسل نمی شین بلکه فردا روهم با روحیه و انرژی بیشتری شروع می کنین و مفیدتر به شب می رسونین و مطمئنا نتیجه بهتری می گیرین.

به هر حال ساعات درس خوندن منبه این شکل بوده:
از 130 روز (18مهر تا 28 بهمن)24 روز کاملا تعطیل بودم یعنی 0 ساعت
4 روز کمتر از 3ساعت
15 روز 3-6ساعت
60 روز 6-9ساعت
27 روز بیشتر از 9ساعت
مهرماه متوسط 5ساعت و 50دقیقه، آبان 6ساعت 30دقیقه ، آذر6 ساعت، دی 8ساعت و 25 دقیقه و بهمن ماه 9ساعت.
البته در مورد این عدد و رقمها لازمه من چند نکته بگم: 1)اینها زمان کاملا مفید مطالعه هستند یعنی حتی دقایقحواس پرتی، مکالمه تلفنی یا اس ام اس و... هم ازش کسرشده.
2)از این ساعت ها به طورمتوسط روزی 2.5 ساعت به زبان و 30 دقیقه به دروس مربوط به کنکور معماری اختصاصداشت.
3)من همه چیزو کامل توسررسیدم ثبت کردم اینجوری ثبت ساعت هام و زدن رکورد های جدید بهم انرژی میداد.


منابع :
اولین کتابی که من خوندنشو پیشنهاد می کنم کتاب "مفاهیم پایه ای سازه های ساختمانی " نویسنده:مالکوم میلی ترجمه:فراز پوینده هست.این کتاب خیلی راحت و روان مفاهیمپایه رو توضیح میده و انگیزه و علاقه خوندن و یادگرفتن مطالب بیشترو ایجادمیکنه.بعدش سازه در معماری و درک رفتار سازه هاس.
منبعاصلی من کتاب ها و جزواتی بود که در وبلاگ تکنولوژی معماری معرفی یا برای دانلودگذاشته شده بود به اضافه چند تا کتاب دیگه که از کتابخونه دانشگاه پیدا کردم و یااز دوستان گرفتم که همه رو معرفی می کنم.
کتابهای: درک رفتار سازه ها،سازه در معماری ، معمار+مهندس=ساختار ، شاهکارهای سازه ای معماری جهان ، معماریتکنولوژیک ، سیستم های ساختمانی آینده ، مفاهیم پایهای سازه های ساختمانی، سازه ومعماری، استاتیک ، سازه های مشبک فضایی، مقاومت مصالح کاربردی، ساختمان ها چگونهعمل می کنند، استاتیک کاربردی، راهیان ارشد 1و2و3 ( فصل های مربوط)، فن آوری هاینوین ساختمانی،سیستم های سازه ای،سازه به مثابه معماری


جزوه ها :
همه ی جزوات موجود دروبلاگ+ جزوه های کلاسی خودم برای درسای ایستایی فولاد بتن وساختمان
زبان: 504 ، فرهنگ تصویری ،زبان راهیان ارشد، سوالات زبان کنکورهای معماری وتکنولوژی
کتابایی که احتمالا کمترآشناهستید و لازم هست معرفی کنم:
1)مفاهیم پایه ای سازه هایساختمانی نویسنده:مالکوم میلی مترجم: فراز پوینده . این کتاب برای شروع ( بخصوصاونهایی که برای اولین بار می خوان کنکور تکنولوژی بدن ) عالی هست چون همونطور کهاز اسمش پیداست مفاهیم و تعاریف پایه ای سازه رو با زبان ساده و جذاب توضیحمیده.
2)سازه و معماری –تحلیل سازهبه سان عاملی شکل دهنده در طراحی معماری- نویسنده: آنگلوس جی مک دونالد، مترجم: محمد احمدی نژاد . کمی ترجمهاش سنگینه ولی برای یکبار به صورت اجمالی خوندن خوبهست.
3) استاتیک:ویژه آزمون هایکاردانی به کارشناسی نا پیوسته ، مولف: حسین اکبرزادگان، انتشارات دیباگران. من ازکتاب استاتیک کاربردی و مقاومت مصالح کاربردی فقط مطالعات موردی رو خوندم و برای حلمسائل ایستایی از این کتاب استفاده کردم که شامل خلاصه ای از دروس ایستایی تست هایمربوط به درسها و پاسخ تشریحی هست.


توضیحات متفرقه:
- سه بار سوالات کنکورسالهای قبل رو زدم. بار اول مهرماه تا ببینم سوالا چی هستن و چطور بایید بخونم. باردوم اواخر آذر و سوم هفته ی آخر قبل از کنکور.
- خلاصه برداری یا فیش برداریرو موقع مطالعه یک کتاب برای بار دوم انجام می دادم.
- بیشتر کتابا رو 2بار خوندم وبعضی ها رو یک باراما کتابای اصلی مثل سازه در معماری ، درک رفتار سازه ها و سازههای مشبک فضایی 3 بار!


شکل مطالعه
ایستایی:
سعی کنید استاتیک رو کاملا درک کنید وسرسری ازش نگذرین. فصل های نیرو ، لنگر، خرپا ، تحلیل تیر و ممان اینرسی رو بفهمین. مقاومت مصالح رو بیشتر رو نمودارهای خمش و برش تیر ها و سازه ها، انواع تنش ها کرنشها کشش فشار خمش برش پیچش رو به صورت کلی و تقریبا ریز مسلط باشین. استاتیک ومقاومت بهتون یک دید خیلی قوی می ده که باعث میشه ترستون از سوال ها بریزه. واقعاایستایی آسان ترین قسمت کار ولی مهمترینشه.


زبان:
زبان امسال خیلی به سمت زبان عمومیمیل پیدا کرد و کار رو یکم سخت کرد برای همین توصیه می کنم زبان عمومی و دست کمنگیرین...در مورد هر مبحثی رسیدین اطلاعات عمومی تون رو بالا ببرین از پزشکی وکامپیوتر گرفته تا علوم انسانی و مدیریت. خلاصه سعی کنین در هر زمینه اطلاعات داشتهباشین البته لازم نیست عمیق باشه سطحی و گسترده باشه بهتر از عمیق اما در زمینه هایمحدوده.504 مناسبه برای زبان عمومی اما اصلا کافی نیست (اگه قصد دارین بالای 50بزنین) سعی کنین از هر فرصتی برای افزایش اطلاعات عمومی زبانتون استفاده کنین.کلماتآخر کتاب های منبع رو هم از دست ندین. کلمات آخر استاتیک یا مقاومت کاربردی یا درکرفتار سازه ها. این کلمات واقعا طلاست. پس کلمات آخر منابع یادتوننره.

سیستم :
این قسمت بر می گرده به میزان مطالع شما! هرچقدر بیشتر مطالعات موردی بخونین دیدتون قویتر میشه.روی کتاب درک رفتار سازه ها خیلی تمرکز کنید و سعی کنید ریز فصل ها رو باسازه های جدیدی که در حال ساخته یا تازه ساخته شده یاد بگیرین. خلاصه هرچی سیستمساخت هست رو مسلط شین و بعد از این دیگه مطالعات موردی کلیدموفقیتتونه.

طراحی اجزا:
این قسمتم بر می گرده به دید مهندسی. برای همین مقاومت و استاتیک در این قسمت نقش کاتالیزور رو دارند و واقعا کمک کننده اند. کتاب سازه در معماری رو کاملبخونین چون این پایه بحثه بعد از اون سعی کنین انواع اجزای سازه رو برای خودتون جابندازین. برای خودتون شکل بکشین و تحلیل کنین. مثلا کمانش رو برای حالت های مختلفدرک کنین و بفهمین چرا هر چه قیود بیشتر می شه طولی که کمانش می کنه کوتاه تر میشهو از این قبیل.

منبع : انجمن تخصصی تکنولوژی معماری
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا