تکنولوژی جدید گوگل : فونت دایرکتوری

mehrdad_menay

عضو جدید
در چند روز گذشته گوگل دست به معرفی Google Font API و Google Font Directory زده است .
با استفاده از Google Font API می توانید برای وب سایت خود هر فونتی از فونت دایرکتوری گوگل را استفاده کنید .
گوگل هم اکنون میزبان ۱۸ فونت که زیر نظر جواز متن باز هستند، است .شما به عنوان یه وب مستر نمی توانید از هر فونتی در سایت خود استفاده کنید ،و برای استفاده از فونت های زیبایی که مد نظر دارید باید آنها را در داخل عکس نمایش دهید و اینکار محدودیت هایی برای شما خواهد داشت .اما با ظهور وب فونت دیگر در انتخاب فونت ها محدودیت ندارید .این فونت ها روی اینترنت نگهداری می شوند و زمانی که مرورگر شما به آنها نیاز داشته باشد فرستاده می شوند .دیگر لازم نیست نگران این موضوع باشید که دیگران فونتی را که شما در سایت خود استفاده می کنید ندارند .
گوگل هم اکنون با تعدادی از طراحان خوش سلیقه فونت کار می کند تا فونت های گوناگون و متنوعی با کیفیت بالا برای Google Font Directory تهیه کند.شما می توانید این فونت ها را با Google Font API به راحتی در سایت خودتان استفاده کنید .
این یک نمونه از فونت های گوگل است که در اینجا نحوه استفاده از آن شرح داده شده است .این فونت ها با CSS3 و HTML5 نیز سازگاری دارند .

فونت های Google Font Directory هم اکنون فقط زبان های اروپایی را پشتیبانی می کند و به زودی برای دیگر زبان ها از جمله فارسی نیز آماده می شود.
شما با اضافه کردن یک خط کد HTML می توانید این فونت ها را استفاده کنید ، مثلا این کد را در تگ HEAD سایت خود می نویسید :
کد:
<link   href=’http://fonts.googleapis.com/css?family=Droid+Sans‘   rel=’stylesheet’ type=’text/css’ />
و سپس می توانید از فونت Droid Sans در CSS خودتان استفاده کنید:
کد:
h1 { font-family: ‘Droid  Sans’,   arial, sans-serif; }
این فونت ها تقریبا در تمام مرورگرها کار می کنند ،برای اینترنت اکسپلوور ،گوگل فونت ها را به فرمت خود مایکروسافت EOT (Embedded OpenType) تبدیل می کند.
اما این کار چه سودی برای گوگل دارد؟
زمانی که گوگل به بهتر شدن وب کمک می کند،پلتفرم اصلی خودش نیز قوی تر می شود.از سویی گوگل قادر خواهد بود این تکنولوژی را در سرویس ها و برنامه های خودش استفاده کند و اگر بقیه سایت ها هم این تکنولوژی را استفاده کنند ،برنامه ها و سرویس ها گوگل می تواند سریعتر لود شوند (زیرا این فونت ها کش شده اند).
به نظر من این یک خبر خوب برای وب مسترها است ، و همچنین گسترش دهندگان و برنامه نویسان وب نیز می توانند از حالا دست به تولید ابزارها و پلاگین های مفیدی بزنند .

منبع:VizViz.net
 

Similar threads

بالا