تکمیل آخرین قطعه از پازل آزادراه تهران - شمال

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز




در شرایطی که قطعه نخست آزادراه تهران _ شمال به پیشرفت ۹۱ درصدی رسیده و در صورتی که تامین مالی پروژه انجام شود می‌توان انتظار داشت که ظرف ماه‌های آینده به بهره‌برداری برسد، رئیس بنیاد مستضعفان از برنامه این بنیاد برای آغاز قطعه پایانی این آزادراه رونمایی کرد.
به گزارش ایسنا، در طول ۵ سالی که از عمر دولت روحانی گذشته، وزارت راه و شهرسازی این دولت توانسته همکاری نزدیکی با بنیاد مستضعفان به عنوان کارفرمای اصلی پروژه آزادراه تهران شمال آغاز کند که نتیجه آن خروج تاریخی‌ترین پروژه زیرساختی کشور از یک بلاتکلیفی طولانی مدت است. این آزادراه که در طول ۲۰ سال گذشته نتوانسته بود پیشرفت خاصی را به ثمر برساند و تنها در دولت احمدی نژاد قطعه چهارم آن که از نظر وضعیت جغرافیایی شرایط بسیار ساده‌ای داشت افتتاح شد، حالا در آستانه نهایی شدن سرنوشت یکی از مهم‌ترین قطعات خود به سر می‌برد.
قطعه یک این آزادراه که از اتوبان همت تهران آغاز شده و تا شهرستانک ادامه پیدا می‌کند، در طول ۴ سال گذشته حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی را به ثبت رسانده تا در آستانه افتتاح باشد. این قطعه مهم که با آغاز به کارش مسیر سفر از تهران به استان‌های شمالی حدود ۶۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت، با مشارکت دولت و بنیاد مستضعفان ساخته شده و طبق اعلام رئیس این بنیاد در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
البته قطعه نخست آزادراه چند بار تاخیر در افتتاح را شاهد بوده و در شرایطی که بنا بود در شهریور امسال به بهره‌برداری برسد، احتمالا زمان افتتاح نهایی‌اش به ماه‌های بعد خواهد کشید.
پس از رشد سرعت در ساخت قطعه نخست بنیاد مستضعفان پیمانکاران قطعه ۲ را نیز فعال کرد تا در صورت تزریق منابع مالی لازم، افتتاح این قطعه نیز طبق برنامه زمان‌بندی در دستور کار باشد.
در این بین تنها نقطه ابهام باقی مانده سرنوشت قطعه سوم این آزادراه بود که با توجه به شیب بالا و موقعیت خاص جغرافیایی نیاز به مطالعات گسترده‌تری داشت تا جایی که هنوز پیمانکار و سرمایه‌گذار نهایی آن مشخص نشده‌اند.
در شرایطی که بنیاد مستضعفان در طول ماه‌های گذشته به دنبال نهایی کردن اقدامات لازم در این قطعه بوده حالا سعیدی‌کیا خبر داده که شش شرکت خارجی با ایران در این زمینه مذاکره کرده‌اند و در صورتی که دو شرط بنیاد را لحاظ کنند، شانس فعالیت در این قطعه را خواهند داشت.
شرط نخست در این زمینه تامین فاینانس پروژه خواهد بود که باقی ماندن طرف‌های خارجی در ایران را تضمین می‌کند. شرط دوم نیز استفاده از پیمانکاران داخلی و مشارکت با آن‌هاست که در صورت رعایت آن‌ها شرکت‌های خارجی حاضر در این پروژه می‌توانند به طور رسمی کار خود را آغاز کنند.
بر اساس اعلام سعیدی‌کیا، در صورتی که مقدمات موجود اجرایی شود، این امکان وجود خواهد داشت که کار اجرایی قطعه سوم نیز در سال ۱۳۹۸ رسما کلید بخورد تا به این ترتیب آخرین قطعه از پازل ۲۰ ساله آزادراه تهران _ شمال نیز حل شود. تاکنون دولت و بنیاد نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان منابع اعتباری در این طرح تزریق کرده‌اند و به نظر می‌رسد برای تکمیل قطعه سوم، خارجی‌ها پیش‌قدم خواهند شد.
انتهای پیام
 
Similar threads

Similar threads

بالا