توني گارنيه و شهر صنعتي

halee

عضو جدید
توني گارنيه و شهر صنعتي

تامين آفتاب و هواي كافي
هاوارد در باغشهر خود فقط تعدادي صنايع كوچك و متوسط را در باريكه‌اي پيرامون، غلات مسكوني جاي داده بود ليكن گارنيه در طرح خويش، يك شهر نسبتاً بي‌اهميت را به سوي يك مجموعه‌ي صنعتي عظيم هدايت كرد، كه شامل معادل، كوره‌هاي ذوب آهن، ....
طرح شهر صنعتي از انديشه‌هاي نوين متعددي برخوردار است. سطح شهر متناسب با عملكردهاي خاص به طرز حالتي تفكيك شده و بخشهاي مختلف آن بر اساس عملكردهايشان مكان‌يابي شده‌اند.
گارنيه صنايع را به گروه‌هاي متعدد تقسيم كرده و بخش‌هايي از صنعت را كه مضراتي براي محيط پيرامون خود داشتند مانند كوره ذوب آهن در دورترين فاصله از شهر قرار دارد بود در حالي كه در قسمت‌هاي نزديكتر به مناطق مسكوني صنايع نساجي كه پاكيزه‌تر است قرار داده بود با تعبيه‌ي فضاهاي سبز وسيع در لابه‌لاي ساختمان‌هاي صنعتي مي‌توان ادعا كرد كه گارنيه بر لوكور بوزيه در ايده‌ي كارخانه‌ي سبز پيشي گرفته است.
گارنيه با حمايت از نظام خانه‌هاي مستقل، نظام پيشين را كه در آن خانه‌هاي مسكوني به صورت، رديفهاي طرد كردو به اين ترتيب، از نخستين كساني كه عليه خيابان به مبارزه برخاست سرانجام يكي از موضوعاتي كه وي سخت بدان توجه داشت، تامين آفتاب و هواي كافي براي ساختمان‌ها بود.
شهري كه گارنيه طراحي كرده بود، به علت شكل معمارانه‌اش نيز يك كار نوين محسوب مي‌شد. گارنيه از پيشگامان ترويج مصالح ساختماني جديد عصر خويش مثل بتن مسطح بود و او بتن را بدون هيچگونه تزئين به كار برد و معتقد بود كه اين سادگي در كاربرد مصالح و ابزار كار منطقاً منجر به نوعي سادگي بيان در ساختار بنا خواهد گرديد اين موضوع را در مورد كل شهر گانيه نيز مي‌توان گفت، چرا كه در شهر نيز هيچ گونه تاثيرات پر عظمت به چشم نمي‌خورد و به قرنيه‌سازي كه در آن زمان در طراحي‌هاي فرانسوي به گونه‌اي چشمگير مطرح بود بهاي چنداني داده نشده بود. علاوه بر اين بايستي از احساس خاص گارنيه نسبت به موضوع طراحي منظر و يكپارچه كردن شهر يا محيط پيرامونش سپاسگذاري بود. شهر صنعتي نخستين پروژه‌اي است كه بيانگر طرز برخورد خاص يك معمار آوانگارد آن زمان با شهرسازي است.
بهترين نكته‌ي اين طرح، برابري طبقات اجتماعي در كل جمعيت شهر بود. از اين نظر بين گارنيه و سوريا كه زمينها را بر اساس طبقات اجتماعي تقسيم كرده بود تفاوت چشمگيري وجود دارد سوريا در طرح خود به ثروتمندان زمين‌هاي كنار خيابان اصلي شهر خطي اختصاص داده بود در جايي كه براي طبقه متوسط محل‌هايي در خيابان‌هاي فرعي در نظر گرفته در شهر صنعتي گارنيه طبقات اجتماعي بدان صورت مطرح نيست و كار قانون انسان است و اين موضوع به قدر كافي داراي زيبايي و حسن نيت هست كه بتواند زندگي را مطبوع نمايد.
مسائلي چون مسكن حداقل يا استقرار منطقي بناها و بالاخره موضوع شهر كاربردي بسياري از نظريات وي بعدها در كنگره‌هاي CIAM و منشور آتن مطرح شدند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا