تولید نهال پیوندی ارقام مختلف پکان یا گردوی گرمسیری (Carya ellinoensis) برای اولین بار

sey

عضو جدید
محققان مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی­آباد دزفول موفق گردیدند برای اولین بار در کشور ارقام مختلف پکان یا گردوی گرمسیری را با استفاده از تکنیک کابل حرارتی تغییر یافته ابداعی در بخش تحقیقات باغبانی، از طریق پیوند تکثیر نمایند. با این موفقیت، امکان تأمین نهال­های ارقام مورد نیاز جهت توسعه کشت و احداث باغات مادری پکان در استان­های مختلف به­ ویژه گلستان، فارس و مازندران فراهم گردیده و حتی این امکان وجود دارد تا نهال ارقام تجاری، به خارج از کشور صادر شود.
پكان يا گردوي گرمسيري تنها جنس از گردوئيان است كه نياز سرمائي پائيني داشته و در مناطق نیمه گرمسیری، به خوبي رشد و نمو کرده و محصول مناسب با كيفيت بالائي توليد مي­كند. خاستگاه پکان، آمریکای شمالی و مرکزی است. مغز این میوه از لذیذترین خشکبارها بوده و ارزش غذائی بالائی دارد. میزان بالای اسید اولئیک در پکان از ویژگی های منحصر به فرد این گیاه است. در برخی از ارقام پکان، میزان اسید اولئیک بیش از دو برابر گردوی معمولی بوده و به بیش از 75 درصد می رسد. امروزه در دنیا توسعه كشت پكان در مناطقی که محدودیتی از نظر اقلیمی برای این درخت ندارند بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کشور آمریکا بزرگترین تولید کننده پکان در دنیا بوده و تولید و عرضه ارقام تجاری را در انحصار خود دارد. لازم به توضیح است قیمت هر اصله نهال ارقام تجاری پکان در ایالت های تولید کننده پکان در امریکا ، بین 80 تا 150 دلار است. به عنوان مثال یک نهال پیوندی رقم Graking با ارتفاع 180 سانتی متر به قیمت حدود 125 دلار آمریکا عرضه می شود.
مشکلات جدی که نهال­های بذری خشکبار بویژه گردو و پکان ، اهمیت تولید نهال پیوندی آنها را نشان می­دهد. طولانی شدن دوره نونهالی، کاهش شدید عملکرد و کیفیت محصول و عدم امکان مدیریت گرده افشانی درختان بذری در مقایسه با درختان پیوندی، از جمله این مشکلات است. از سوئی دیگر، خصوصیات ویژه پکان و مشکلات عدم موفقیت تولید نهال پیوندی، باعث شده است که علی رغم گذشت 47 سال از ورود ارقام برتر پکان به کشور، توسعه چندانی نیابد.
هم اکنون تمامی ارقام پکان مشتمل بر 14 رقم Apachee، Stuart1 ، 3J ، Stuart2 ، Mahan، Wichita ، Mohawak ، Gratex ، 10J ، Perque ، Comanch ، 6M ، Graking و Choctaw تکثیر شده­اند. نکته جالب این که بسیاری از نهال های تکثیر شده با گذشت تنها یک سال از زمان پیوند، به گل رفته­اند.
با این موفقیت، امکان تأمین نهال­های ارقام مورد نیاز جهت احداث باغات مادری پکان در استان های مختلف بویژه گلستان، فارس و مازندران را تامین کند و حتی این امکان وجود دارد تا نهال ارقام تجاری، به خارج از کشور صادر شود.

 

Similar threads

بالا