تولید نسخه ژنتیکی از ویروس H۵N۱ که می تواند بشریت را نابود کند

uraniburg

عضو جدید




گروهی از متخصصان علوم پزشکی در مرکز پزشکی «اراسموس» کشور هلند با تولید یک ویروس مرگبار دست ساز که اگر از آزمایشگاه خارج شود می تواند بشریت را نابود کند، طوفانی از اختلاف نظرها و مشاجرات را برانگیخته اند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، این ویروس مرگبار در واقع نسخه پیچیده ژنتیکی از ویروس H۵N۱ آنفلوآنزای پرندگان اما یک نمونه بسیار عفونی تر و مسری تر از این ویروس است و می تواند در یک لحظه به سادگی به میلیون ها نفر منتقل شود.
آنفلوانزای H۵N۱ بیماری عفونی پرندگان می باشد که توسط سویه های تیپ A ویروس آنفلوانزا ایجاد می گردد . این بیماری اولین بار در ایتالیا در سال ۱۸۷۸ شناسایی گردید . مطالعات انجام گرفته در سال ۱۹۵۵ نشان داد که عامل این بیماری ویروس آنفلوانزا تیپ A می باشد .
تمام ۱۶ تحت تیپ آنفلوانزا از حدود ۹۰ گونه پرندگان وحشی ، پرندگان آبزی مهاجر ، مرغان نوروزی و پرندگان ساحلی به ظاهر سالم جدا گردیده اند و این پرندگان مخازن طبیعی ویروس آنفلوانزای A می باشند .
نسخه فعلی ویروس H۵N۱ تاکنون فقط ۵۰۰ قربانی گرفته و به اندازه کافی مسری نبوده که باعث بروز همه گیری جهانی شود اما ظاهرا نوع تغییر یافته و جدید آن، بسیار خطرناک تر است تا جایی که اگر به دست افراد ناشایست و دشمن بشر بیفتد ممکن است برای اهداف بسیار مخرب مانند جنگ های نرم میکروبی مورد استفاده قرار بگیرد.
ویروس H1N5 آنفلوانزا مشهور به آنفلوآنزای پرندگان می‌تواند باعث مرگ انسان شود، اما از آن‌جا که این ویروس نمی‌تواند به راحتی بین انسان‌ها گسترش یابد، نتوانست همه‌گیر شود. اما به گفته دانشمندان ممکن است اوضاع تغییر کند: فقط ۵ جهش در ۲ ژن، توانست این ویروس را در شرایط آزمایشگاهی بین پستانداران منتشر کند. بدتر از همه اینکه این ویروس، با وجود جهش‌ها، همچنان مرگبار و مهلک است.
رون فوشیر، متخصص ویروس شناسی در مرکز پزشکی «اراسموس» در هلند که سرپرستی گروهی از متخصصان را در این مرکز برعهده دارد، دریافته است که پنج جهش ژنی نادر در ویروس آنفلوآنزای پرندگان کافیست تا بتواند ویژگی مسری بودن آن را بسیار شدیدتر کند.
وی می گوید : ” در چنین شرایطی، این ویروس به اندازه آنفلوآنزای فصلی مسری است ” .
وی آزمایشات خود را روی موشهایی انجام داد که مجاری تنفسی آنها بسیار شبیه به انسان است. این آزمایشات بخشی از یک حرکت بین المللی برای درک کاملتر از ویروس H۵N۱ است. بررسی های این متخصصان، طیف وسیعی از اختلاف نظرها و نگرانی ها را در سراسر جهان برانگیخته است.
فوشیر تایید می کند که این نسخه ویروسی یکی از خطرناکترین ویروس هایی است که تاکنون ساخته شده است اما این متخصص هنوز قصد ندارد درباره جزئیات نحوه آزمایشات خود مقاله ای را به چاپ برساند.
این دستاورد بار دیگر مبحث جدی مربوط به تردیدها درباره آزادی فعالیت های علمی را که ممکن است به جنگ های میکروبی منجر شوند، بر سر زبانها انداخته است.
پیتر دورتی، که در سال ۱۹۹۶/ ۱۳۷۶ به خاطر تحقیق روی ایمنی‌شناسی ویروسی، جایزه نوبل زیست‌شناسی و پزشکی را از آن خود کرد، نیز می‌گوید: «آزمایش اخیر نشان می‌دهد که H5 می‌تواند به شیوه‌ای تغییر کند که باعث انتشار شده و همچنان بیماری شدیدی در انسان ایجاد کند؛ این مسئله بسیار ترسناک است.
H5N1 بین ماکیان و پرندگان آسیای شرقی ظاهر شد و از سال ۲۰۰۴/ ۱۳۸۳ در سراسر اوراسیا (اروپا و آسیا) گسترش یافت. در آن زمان، ۵۶۵ بیمار مبتلا به این ویروس شناسایی شدند که ۳۳۱ نفرشان جان خود را از دست دادند. با وجود آلودگی میلیون‌ها پرنده و آلوده شدن انسان‌ها، گربه‌ها و خوک‌ها، این ویروس در آن زمان نتوانست به راحتی بین پستانداران گسترش یابد. تلاش آزمایشگاهی ویروس‌شناسان برای دستیابی به چنین حالتی نیز، بی‌نتیجه ماند و محققان تصور کردند که H5N1 به راحتی قابل انتشار نیست.
اما فوشیر و گروهش در آزمایش خود ابتدا ۳ جهش در H5N1 ایجاد کردند تا آنفلوآنزای پرندگان با پستانداران سازگار شود. این نسخه از ویروس آنفلوآنزای پرندگان باعث مرگ موش‌خرماها شد که واکنش آن‌ها به ویروس H5N1 نیز شبیه واکنش انسان‌هاست. با این حال، این ویروس نتوانست بین موش‌خرماها منتشر شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، در این مرحله، محققان ویروس را از موش‌خرماهای بیمار، به موش‌خرماهای بیشتری دادند که روشی استاندارد برای سازگار کردن پاتو‌ژن‌ها با یک حیوان است. آن‌ها این کار را ۱۰ بار تکرار کردند و در نهایت موش‌خرماهایی که در دور دهم، ویروس H5N1 را گرفته بودند، توانستند آن را به موش‌خرماهای دیگر در قفس‌های جداگانه منتقل کرده و باعث مرگ آن‌ها شوند.
این فرآیند، جهش‌های جدید زیادی در ویروس‌ها ایجاد کرد، اما در این میان، ۲ جهش در تمام ویروس‌ها تکرار شد. به گفته فوشیر، این دو جهش، به علاوه ۳ جهشی که عمدا ایجاد شده بود، حداقل جهش‌های مورد نیاز هستند تا این ویروس در هوا نقل و انتقال یابد.
حالا فوشیر مشغول تحقیق بر روی نوعی از ویروس H5N1 است که از طریق همان ۵ جهش مذکور ایجاد شده است. وی می‌گوید: «تمام این جهش‌ها به طور جداگانه در H5N1 پرندگان دیده شده؛ بنابراین می‌توان گفت اگر این جهش‌ها جداگانه رخ می‌دهند، پس ممکن است هم‌زمان هم اتفاق بیفتند!»
به عقیده مالیک پیریس، ویروس‌شناس آنفلوآنزا از دانشگاه هنگ‌کنگ هم، چنین ادعایی به این معنی است که انتقال‌پذیری H5N1 بین انسان‌ها می‌تواند در پرندگان هم رخ دهد، هرچند که این اتفاق در حال حاضر هم رایج است و انتقال ویروس در پرندگان، خیلی سریع‌تر از پستاندارانی مانند خوک‌ها، اتفاق می‌افتد.
البته پیتر پلس، متخصص آنفلوآنزا در یکی از مراکز بهداشت و درمان نیویورک‌سیتی، هنوز متقاعد نشده که H5N1 می‌تواند با پستانداران سازگار شود و دلیل جالبی هم برای این ادعایش دارد: «موش‌خرماها، انسان نسیتند؛ در تمام این مدتی که ویروس H5N1 در محیط‌هاس انسانی وجود داشته، نتوانسته جهش مناسبی برای تبدیل شدن به گونه قابل انتقال به انسان داشته باشد.»
جفری تابنبرگر، از موسسه ملی سلامت بتسدا، مری‌لند، در ایالات متحده، در پاسخ به ادعای آقای پلس گفته: «اینکه ویروس H5N1 هنوز به خودی خود، با پستانداران سازگار نشده، به این معنی نیست که توانایی چنین کاری را ندارد! بلکه فقط به این معناست که هنوز این کار را انجام نداده است و فعلا قضیه به نفع ماست!»
 
بالا