تولید بچه ماهی تک جنسی توسط محققان کشور

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92052916656
سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۷



متخصصان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برای افزایش کیفیت قزل‌آلای پرورشی با استفاده از هورمون درمانی، بچه ماهی تک جنسی (تمام ماده) تولید کردند.

دکتر حسن عبداللهی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در این زمینه به خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: بخش زیادی از انرژی ماهیان قزل‌آلا در هنگام بلوغ، صرف تغییرات ناشی از این دوره می‌شود که کیفیت ماهی را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته وی، این تغییرات در جنس نر بسیار شدیدتر از نوع ماده آن است و یکی از راه‌های تولید قزل‌آلای با کیفیت‌تر به عقب انداختن دوره بلوغ آن‌ها و یا تولید بیشتر قزل‌آلای ماده است.

این متخصص ژنتیک، تکثیر و اصلاح نژاد آبزیان با همکاری متخصصان دیگر و با استفاده از هورمون درمانی موفق به تولید مولدانی شده‌اند که تخم‌های آن‌ها منجر به تولد بچه ماهی‌های ماده می‌شود؛ راه حلی که می‌تواند کیفیت قزل آلای تولید شده در کشور را بهبود بخشد.

عبداللهی با اشاره به این‌که به کارگیری این شیوه در کشورهایی مانند دانمارک نتایج خوبی در پی داشته است اظهار کرد:‌ طبق آمار موجود درایران، در سال 90 با احتساب نرخ ارز آن سال بیش از هفت میلیارد تومان هزینه واردات تخم با کیفیت قزل‌آلا به کشور شد که نتایج این طرح تحقیقاتی می‌تواند از حجم واردات این تخم‌ها بکاهد.

به گفته وی، موسسه تحقیقات علوم شیلات نتایج این پژوهش را برای استفاده در اختیار تولیدکنندگان قزل‌آلا قرار داده است. تولیدکنندگان ماهی قزل‌آلا پیش ازاین با اتلاف انرژی غذای مصرفی ماهی به دلیل بلوغ ماهی‌ها و بالا رفتن ضریب تبدیل غذایی آن‌ها (FCR) مواجه بودند که هزینه تولید را بالا برده و میزان بهره برداری آن‌ها را کاهش می‌داد.هدف اصلی این طرح حذف جنس نر از ماهیان پرواری است چرا که جنس ماده مزایای بیشتری چه از لحاظ میزان رشد و چه از نظر کیفیت گوشت داراست.

انتهای پیام
 

Similar threads

بالا