تولید برق از حرکات بدن

Nazliiiiii

اخراجی موقت

حركات بدن

گروهي از محققان دانشگاه پرينستون با كمك فناوري نانو موفق به توليد برق از حركات طبيعي بدن شدند.
فيلم‌هاي لاستيكي توليدكننده توان كه توسط مهندسان دانشگاه پرينستون ساخته ‌شده ، مي‌توانند حركات طبيعي بدن مانند تنفس و پياده‌روي را براي توان دادن به تنظيم‌كننده‌هاي قلب، گوشي‌هاي موبايل و ساير افزاره‌هاي برقي به خدمت گيرند.

اين ماده، كه از نانوروبان‌هاي سراميكي جاسازي شده در داخل ورقه لاستيكي سيلكونه تشكيل شده‌است، هنگام خم شدن الكتريسيته توليد مي‌كند و كارآيي زيادي در تبديل انرژي مكانيكي به انرژي الكتريكي دارد.
كفش‌هاي ساخته‌ شده از اين ماده روزي خواهند توانست انرژي پياده‌روي و دويدن را براي تغذيه افزاره‌هاي الكتريكي قابل‌حمل جمع‌آوري كنند. اين ورقه‌ها با قرار گرفتن بر روي شش‌ها خواهند توانست حركات تنفسي را به منبع تغذيه تنظيم‌كننده قلب تبديل كنند و نياز به جراحي براي تعويض باطري‌هاي تغذيه آنها را برطرف كنند.
گروه پرينستون اولين تيمي است كه با موفقيت سيليكونه و نانوروبان‌هاي تيتانات زيركونات سرب (PZT) را تركيب كرده است. PZT يك سراميك پيزوالكتريك است به اين معنا كه با قرار گرفتن تحت فشار مكانيكي مي‌تواند ولتاژ الكتريكي توليد كند. در بين تمام مواد پيزوالكتريك، PZT كارآترين مي‌باشد و قادر است كه 80 درصد انرژي مكانيكي اعمال شده را به انرژي الكتريكي تبديل كند.
فرايند ساخت اين پژوهشگران با توليد نانوروبان‌هاي PZT شروع مي‌شود. آنها در يك فرايند جداگانه اين روبان‌ها را در داخل ورقه‌هاي شفافي از پلاستيك سيلكونه جاسازي كرده و چيزي به نام A«تراشه‌هاي پيزو-پلاستيكA» درست كردند. سيليكونه كه در كاشت‌هاي زيبايي و افزاره‌هاي پزشكي استفاده مي‌شود يك ماده زيست‌سازگار است.

 
بالا