تولید ابریشم رنگی با تغیر رژیم غذایی کرم ابریشم

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
تغذیه رودامین B (رنگدانه ساختگی قرمز) به کرم ابریشم، پیله ابریشم رنگی بوجود می آید.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران، شکل A کرم ابریشم را با تغذیه رودامین B و تشکیل پیله رنگی و شکل B کرم ابریشم با تغذیه معمولی و تشکیل پیله بی رنگ را نشان می دهد.

موسسه تحقیقاتی مواد ومهندسی IMRE در سنگاپور، برای جایگزینی فرآیند رنگ سنتی جهت ساختن ابریشم رنگی روشی را ابداع کردند.

با یک تغییر ساده در رژیم غذایی، لاروهای کرم ابریشم، می توانند ابریشم در رنگهای متنوع تولید کنند که به طور مستقیم الیاف رنگی را بوجود می آورد. محققین توت های رنگ شده با فلورسنت را به عنوان تغذیه در چهار روز آخر تشکیل لارو به کرم ابریشم دادند.

به محض اینکه کرمهای ابریشم این رنگ ها را خوردند، شروع به تغییر رنگی میکنند که به آنها خورانده شده و سپس با همان رنگ بر خود می تنند.با تلفیق رنگ به ابریشم به طور مستقیم، قبل از اینکه حتی تابیده شود، یک فرآیند سازگار با محیط زیست برای اضافه کردن رنگ به ابریشم ایجاد می شود.

فرآیند فعلی ابریشم رنگی نیاز به مقدار زیادی آب و مواد شیمیایی دارد و همچنین بسیار وقت گیر است . با اصلاح این روش، برای بدست آوردن رنگ مورد نظر، ممکن است نیاز به رنگ کردن ابریشم به روش سنتی حذف شود.

محققان معتقدند این روش میتواند با مزارعی در مقیاس بزرگ سازگار باشد و بسیار مقرون به صرفه است.

اضافه کردن رنگ به رژیم غذایی کرم ابریشم، ساختار خود ابریشم را تغییر نمی دهد. بنابرین زمانیکه که پیله ها تنیده شدند میتوان آنها را با روشهای معمول برداشت کرد و به صورت فرآوری شده مورد استفاده قرار داد.تلفیق رنگ به رژیم غذایی کرم های ابریشم باعث ایجاد ابریشم رنگی میشود که فصل جدیدی را برای دیگرنوآوری ها میگشاید.

به دلیل استحکام و قدرت ابریشم، سالهای زیادی است که از آن به عنوان نخ بخیه و پانسمان زخم استفاده میشود.

در حال حاضرمحققان در نظر دارند برای تولید ابریشمی با قابلیت ضد باکتری، ضد انعقاد و ضد التهاب ترکیبات متفاوتی را به رژیم غذایی کرم ابریشم اضافه کنند.

این پروژه جدید نه تنها باعث کاهش اثرات زیست محیطی با حذف فرآیند رنگ کردن ابریشم میشود، بلکه میتواند موجب پیشرفت های ممکن در درمان بیماریها و مراقبت از زخم نیز بشود.

 

hadi.textile64

مدیر تالار مهندسی نساجی
مدیر تالار
ممنون کارلینای عزیز
از مطلب خوبی که گذاشتی
اگه منبعشم بزاری خیلی عالی میشه
 

Similar threads

بالا